"Vliegtuiggeluid meten: NOMOS-systeem onder de loep"

05-11-2024

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

In een recent debat over het NOMOS-geluidmeetsysteem rondom Schiphol, werd de effectiviteit en toekomst van het systeem besproken. Het systeem, dat bestaat uit 40 meetposten, is bedoeld om vliegtuiggeluid nauwkeurig te meten en zo inzicht te geven in de geluidsbelasting voor omwonenden. Maar hoe effectief is het systeem eigenlijk?

Tijdens het debat gaf Michael Arends, een ervaren ingenieur op het gebied van vliegtuiggeluid, een uitgebreide presentatie over het NOMOS-systeem. "Het is een wetenschappelijk meetsysteem dat natuurgetrouw meet hoeveel decibellen een vliegtuig maakt als het passeert," legde Arends uit. Hij benadrukte dat het systeem al sinds 1993 in gebruik is en dat er wereldwijd maar weinig luchthavens zijn met een vergelijkbaar aantal meetstations.

Toch zijn er uitdagingen. Arends gaf aan dat er momenteel een stop is op het plaatsen van nieuwe meetposten vanwege technische problemen en de noodzaak om de kwaliteit van de huidige meetposten te verbeteren. "We willen eerst onze huishouding op orde krijgen," aldus Arends.

... Meer lezen | Politiek plein

Nieuwe Meetpunten voor Geluidsoverlast Schiphol: Berekeningen of Metingen?

05-11-2024

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

In een recent debat over de aanpak van geluidsoverlast rondom Schiphol, werd de vraag gesteld of de huidige berekeningen van geluidsoverlast vervangen moeten worden door daadwerkelijke metingen. De discussie draaide om de betrouwbaarheid en effectiviteit van beide methoden.

Tijdens het debat opende Sybren van Dokkum, de voorzitter, de vragenronde met een vraag van een onbekende spreker over de handhavingspunten die momenteel gebaseerd zijn op berekende overlast. "Worden dat in de toekomst echte meetpunten?" vroeg de spreker. Het antwoord was duidelijk: "Metingen in woonkernen zijn buitengewoon lastig om te doen," klonk het. Berekeningen worden als betrouwbaarder gezien, hoewel ze wel regelmatig getoetst moeten worden aan metingen.

Arjen Vroegop van de VVD vroeg zich af waarom er geen handhavingspunten zijn tussen Heiloo en Limmen. "Als je een handhavingspunt onder een route legt, dwing je eigenlijk af dat ze van de route gaan afwijken," werd hem uitgelegd. Handhavingspunten moeten juist naast de routes liggen om de bebouwing te beschermen.

... Meer lezen | Politiek plein

Vliegverkeer boven Heiloo: Veiligheid en Efficiëntie Boven Alles

05-11-2024

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

In een recent debat in Heiloo gaf Joram Robins van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) inzicht in de complexe wereld van luchtverkeersleiding. Hij legde uit hoe vliegtuigen veilig en efficiënt door het luchtruim worden geleid, met speciale aandacht voor de regio Heiloo.

Tijdens het debat in Heiloo nam Joram Robins, manager bij de afdeling Procedures en Development van LVNL, het publiek mee in de wereld van luchtverkeersleiding. "Onze belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat het verkeer veilig door het Nederlands luchtruim vliegt," benadrukte Robins. Hij legde uit dat LVNL als zelfstandig bestuursorgaan onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat valt en dat veiligheid altijd de hoogste prioriteit heeft.

Robins schetste een beeld van de dagelijkse operaties van LVNL, waarbij hij de rol van verkeersleiders toelichtte. "Een verkeersleider zorgt ervoor dat een vliegtuig in de goede richting, op de juiste hoogte en met de correcte snelheid vliegt," aldus Robins. Hij legde uit dat dit essentieel is om vliegtuigen veilig en efficiënt van A naar B te laten vliegen.

... Meer lezen | Politiek plein