Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 05-11-2024, Raadsvergadering - Raadsinformatieavond lopende ontwikkelingen Schiphol
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - Sybren van Dokkum
  • Hessel Hiemstra - CDA
  • Arjen Vroegop - VVD

Vliegverkeer boven Heiloo: Veiligheid en Efficiëntie Boven Alles


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

In een recent debat in Heiloo gaf Joram Robins van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) inzicht in de complexe wereld van luchtverkeersleiding. Hij legde uit hoe vliegtuigen veilig en efficiënt door het luchtruim worden geleid, met speciale aandacht voor de regio Heiloo.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens het debat in Heiloo nam Joram Robins, manager bij de afdeling Procedures en Development van LVNL, het publiek mee in de wereld van luchtverkeersleiding. "Onze belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat het verkeer veilig door het Nederlands luchtruim vliegt," benadrukte Robins. Hij legde uit dat LVNL als zelfstandig bestuursorgaan onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat valt en dat veiligheid altijd de hoogste prioriteit heeft.

Robins schetste een beeld van de dagelijkse operaties van LVNL, waarbij hij de rol van verkeersleiders toelichtte. "Een verkeersleider zorgt ervoor dat een vliegtuig in de goede richting, op de juiste hoogte en met de correcte snelheid vliegt," aldus Robins. Hij legde uit dat dit essentieel is om vliegtuigen veilig en efficiënt van A naar B te laten vliegen.

De presentatie ging verder met een uitleg over de specifieke situatie boven Heiloo. Robins toonde schematische weergaven van vliegpatronen en benadrukte dat de Polderbaan en Kaagbaan de voorkeur hebben vanwege milieuredenen. "In drukke periodes vliegt het verkeer laag boven Heiloo, op ongeveer 600 meter," legde hij uit. Dit is volgens Robins noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen bij parallel landen op Schiphol.

Tijdens de vragenronde kwam de vraag naar voren waarom vliegtuigen niet hoger kunnen aanvliegen om geluidsoverlast te verminderen. Robins antwoordde dat dit een complex proces is dat veranderingen in het luchtruim vereist. "Hoger aanvliegen betekent dat er al in eerdere fases van de nadering wijzigingen moeten plaatsvinden," legde hij uit.

Een andere vraag betrof het gebruik van een appartementencomplex als navigatiepunt, wat Robins ontkrachtte: "Onze verkeersleiders maken geen gebruik van gebouwen als markeringen."

Robins sloot af met een toelichting op het programma Minder Hinder Schiphol, dat gericht is op het verminderen van overlast voor omwonenden. "Wij vinden het belangrijk dat er een schonere en stillere luchtvaart komt in Nederland," zei hij. Ondanks de uitdagingen blijft LVNL zich inzetten voor verbeteringen, waarbij veiligheid altijd voorop staat.