- Voorzitter - Sybren van Dokkum
- Arjen Vroegop - VVD
- Hessel Hiemstra - CDA
- Mart Brouwer de Koning - CDA
- Ko Hemminga - Heiloo-2000
- Annemarieke Nierop - PvdA
Nieuwe Meetpunten voor Geluidsoverlast Schiphol: Berekeningen of Metingen?
In een recent debat over de aanpak van geluidsoverlast rondom Schiphol, werd de vraag gesteld of de huidige berekeningen van geluidsoverlast vervangen moeten worden door daadwerkelijke metingen. De discussie draaide om de betrouwbaarheid en effectiviteit van beide methoden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat opende Sybren van Dokkum, de voorzitter, de vragenronde met een vraag van een onbekende spreker over de handhavingspunten die momenteel gebaseerd zijn op berekende overlast. "Worden dat in de toekomst echte meetpunten?" vroeg de spreker. Het antwoord was duidelijk: "Metingen in woonkernen zijn buitengewoon lastig om te doen," klonk het. Berekeningen worden als betrouwbaarder gezien, hoewel ze wel regelmatig getoetst moeten worden aan metingen.
Arjen Vroegop van de VVD vroeg zich af waarom er geen handhavingspunten zijn tussen Heiloo en Limmen. "Als je een handhavingspunt onder een route legt, dwing je eigenlijk af dat ze van de route gaan afwijken," werd hem uitgelegd. Handhavingspunten moeten juist naast de routes liggen om de bebouwing te beschermen.
Hessel Hiemstra van het CDA vroeg zich af of de uitbreiding van meetpunten zinvol is, gezien de uitdagingen van metingen in woonkernen. Het antwoord was diplomatiek: "Ik neem aan dat uw raad goed nagedacht heeft over de reden voor uitbreiding van die meetpunten."
De discussie verschoof naar de gezondheidsimpact van het vliegverkeer, met name ultrafijnstof. Ko Hemminga van Heiloo-2000 vroeg naar de impact van het aantal vluchten op de gezondheid. "Ultrafijnstof heeft een gezondheidseffect, dat is zo, en dat is niet uit te sluiten," werd er erkend. Er werd benadrukt dat vermindering van vluchten kan helpen, maar dat ook duurzame brandstoffen een rol spelen in de toekomst.
Saskia de Vocht van D66 vroeg of meetpunten niet beter meegenomen kunnen worden in de handhavingsprocedure. "Er is een duidelijke correlatie tussen de berekeningen en de metingen," was het antwoord, wat impliceert dat berekeningen voldoende betrouwbaar zijn.
Tot slot vroeg Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo naar de aanpak van geluidsoverlast in vergelijking met Wenen. "De situatie is nogal verschillend," werd er gezegd, waarbij werd benadrukt dat de luchthaven van Wenen verder van bewoond gebied ligt dan Schiphol.
Het debat eindigde met de mogelijkheid voor raadsleden om schriftelijke vragen in te dienen, zodat er meer duidelijkheid kan komen over de complexe materie van geluidsoverlast en de gezondheidseffecten van vliegverkeer.