Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 14-11-2022, Commissies - Commissie
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - Fons Hopman
  • Arjen Vroegop - VVD
  • Peter Soonius - D66
  • Mart Brouwer de Koning - CDA
  • Greet Burkels - PvdA
  • Marc Klamer - Heiloo-2000
  • Rob Opdam - Wethouder
  • Ronald Vennik - Wethouder

Verkeersplan Heiloo: Raad verdeeld over toekomstig verkeersbeleid**


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Heiloo staat voor een belangrijke beslissing over het verkeersbeleid van 2018-2030. Het voorstel om grenswaarden te vervangen door toetswaarden en te kiezen voor maatregelpakket B zorgt voor verdeeldheid onder de raadsleden.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de commissievergadering van afgelopen week werd het verkeersbeleid van Heiloo uitvoerig besproken. Het voorstel om de huidige grenswaarden te vervangen door toetswaarden en te kiezen voor maatregelpakket B, dat een evenwichtige verdeling van verkeersstromen over het wegennet beoogt, leidde tot een levendig debat.

Verdeelde meningen over toetswaarden

De discussie over het vervangen van grenswaarden door toetswaarden was een belangrijk punt van discussie. De VVD en D66 steunen het voorstel, waarbij de VVD benadrukt dat toetswaarden een objectieve maatstaf bieden. "Toetswaarden zijn voor ons een indicatie. We leggen daarmee vast hoeveel verkeer er in Heiloo over diverse wegen kan," aldus Arjen Vroegop van de VVD. De PvdA en Gemeentebelangen Heiloo (GBH) zijn echter kritisch. Zij vrezen dat toetswaarden de rechtspositie van inwoners verzwakken en pleiten voor het behoud van grenswaarden. "De toetswaarde biedt inwoners geen duidelijkheid," stelde Greet Burkels van de PvdA.

Keuze voor maatregelpakket B onder vuur

Het voorgestelde maatregelpakket B, dat een herverdeling van verkeersstromen beoogt, kreeg steun van Heiloo-2000, D66 en de VVD. "Pakket B verdeelt de last het meest eerlijk over het dorp," aldus Marc Klamer van Heiloo-2000. Het CDA daarentegen pleit voor pakket A, dat volgens hen direct kan worden ingevoerd om de verkeersdruk op de Stationsweg te verlichten. "We moeten nu al maatregelen nemen en ervaring opdoen," benadrukte Mart Brouwer de Koning van het CDA.

Heiloo Lokaal ziet in pakket D, dat meer eenrichtingsverkeer voorstelt, een goede oplossing. "Pakket D kan een goede oplossing zijn voor een hoop problemen," aldus Tijmen Valkering van Heiloo Lokaal.

Participatie en omissies

De fracties van GBH en de PvdA adviseren het voorstel niet door te sturen naar de raad, mede vanwege omissies in de stukken en een gebrek aan participatie. "Er zijn signalen dat veel mensen zich niet vertegenwoordigd voelen," aldus Edith de Jong van GBH.

Conclusie

Ondanks de verdeeldheid onder de raadsleden, gaat het voorstel door naar de raadsvergadering van 28 november 2022. De fracties van Heiloo-2000, CDA, D66 en VVD adviseren het voorstel door te sturen naar de raad voor besluitvorming. Heiloo Lokaal doet dit onder voorbehoud van beantwoording van technische vragen. De komende raadsvergadering belooft een spannende discussie te worden over de toekomst van het verkeersbeleid in Heiloo.

Samenvatting van het voorstel


In een raadsvoorstel dat binnenkort aan de gemeenteraad van Ph Rob Opdam wordt voorgelegd, zijn enkele fouten en onduidelijkheden ontdekt. Deze worden gecorrigeerd in een erratum. Belangrijke aanpassingen zijn onder andere de correctie van een foutieve vermelding van een bestemmingsplan en verduidelijkingen over het standpunt van de verkeerscommissie. De commissie ziet geen haalbaar maatregelpakket dat voldoende oplossingen biedt en breed draagvlak heeft. Daarnaast blijft de gemeente doorgaan met het herinrichten van erftoegangswegen naar 30 km/u, los van het maatregelpakket dat wordt uitgerold na de voltooiing van de A9-aansluiting. Ook worden enkele bijlagen bij het voorstel aangepast en vervangen.

Documenten