Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 18-03-2025, Commissie zaal 1 - Fietsbeleidsplan
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - Sybren van Dokkum
  • Annemarieke Nierop - PvdA
  • Hessel Hiemstra - CDA
  • Peter Soonius - D66
  • Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
  • Rob Opdam - Wethouder

Fietsers op één: Heiloo debatteert over nieuw fietsbeleidsplan


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Heiloo overweegt een nieuw fietsbeleidsplan voor 2025 vast te stellen. Het plan, onderdeel van het BUCH-programma Klimaat, heeft als doel de fietsinfrastructuur te verbeteren en fietsen aantrekkelijker en veiliger te maken. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden de meningen verdeeld over de prioriteiten en financiering van het plan.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de commissievergadering over het fietsbeleidsplan Heiloo 2025 werd duidelijk dat er veel steun is voor het idee om de fietser op één te zetten. Toch waren er ook kritische geluiden over de uitvoering en financiering van het plan. Het beleidsplan richt zich op drie hoofdthema's: de fietser sneller maken dan de automobilist, fietsen voor alle leeftijden toegankelijk maken, en fietsen in een groene omgeving bevorderen.

Stationsweg als knelpunt

Een belangrijk discussiepunt was de verkeerssituatie op de Stationsweg. De heer Ruiter van de Bewonersbelangen Stationsweg Heiloo sprak zijn zorgen uit over de veiligheid van fietsers op deze drukke weg. "De fietsers komen in het gedrang en kiezen uit nood het voetpad, wat onveilig is," aldus Ruiter. Hij pleitte voor een hogere prioriteit voor de herinrichting van de Stationsweg.

Financiering en prioriteiten

Verschillende fracties uitten hun zorgen over de financiering van het plan. Het CDA noemde het plan "veel mooie woorden, maar geen nieuwe daden" en benadrukte dat er geen financiële dekking is voor de voorgestelde maatregelen. De VVD stelde vragen bij de jaarlijkse €7.500 voor promotieactiviteiten en overweegt een amendement om dit bedrag te schrappen. De PvdA en D66 gaven aan dat fietsveiligheid de hoogste prioriteit moet hebben.

Integratie met verkeersplan

Heiloo-2000 en D66 pleitten voor meer integratie van het fietsbeleidsplan met het bestaande verkeersplan. "Het is belangrijk dat er daadwerkelijk stappen worden gezet nadat we dit beleidsplan hebben vastgesteld," aldus Roman Van Der Lee van Heiloo-2000. De wethouder, Rob Opdam, erkende het belang van samenhang en beloofde bij de evaluatie van het verkeersplan ook de integratie met het fietsbeleidsplan mee te nemen.

Toekomstige stappen

De gemeenteraad zal op 31 maart 2025 een besluit nemen over het fietsbeleidsplan. De commissie adviseert de raad in meerderheid positief over het voorstel, hoewel de fractie van Gemeentebelangen Heiloo negatief adviseert vanwege een gebrek aan onderbouwing en aandacht voor lokale fietsroutes. De discussie over de financiering en prioritering van maatregelen zal naar verwachting doorgaan, met mogelijke amendementen en moties in de raad.

Met het fietsbeleidsplan wil Heiloo een stap zetten naar een fietsvriendelijker dorp, maar de weg naar concrete verbeteringen lijkt nog vol uitdagingen.

Samenvatting van het voorstel


De gemeente Heiloo overweegt een nieuw fietsbeleidsplan voor 2025 vast te stellen. Dit plan is onderdeel van het bredere BUCH-programma Klimaat en sluit aan bij het collegeprogramma "Heiloo Natuurlijk! 2022-2026", waarin fietsen centraal staat. Het doel is om de aandacht voor fietsen te vergroten en de infrastructuur te verbeteren, zodat fietsen aantrekkelijker en veiliger wordt. Het plan richt zich op drie hoofdthema's: de fietser sneller maken dan de automobilist, fietsen voor alle leeftijden toegankelijk maken, en fietsen in een groene omgeving bevorderen.

Er zijn al diverse projecten in uitvoering, zoals de aanleg van doorfietsroutes en de herinrichting van wegen om de fietsvriendelijkheid te verbeteren. Ook wordt er gewerkt aan het verbeteren van de fietspaden door asfalt te vervangen door betonplaten. Het plan is tot stand gekomen na een uitgebreid participatieproces met inwoners en belanghebbenden.

Financieel vraagt het plan om extra investeringen, waarvoor een begrotingswijziging wordt voorgesteld. Het uiteindelijke doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen en een beweegvriendelijke leefomgeving te creëren. De gemeenteraad zal naar verwachting op 31 maart 2025 een besluit nemen over de vaststelling van het fietsbeleidsplan.

Documenten