Omgevingswet: Gemeenteraad Heiloo Debatteert over Adviesrecht en Participatie
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Heiloo heeft gedebatteerd over de invoering van de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. Het voorstel omvat adviesrecht bij grote projecten en verplichte participatie bij kleinere initiatieven. De discussie draaide om de balans tussen versnelling van besluitvorming en betrokkenheid van de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 3 april 2023 stond het voorstel voor de Omgevingswet centraal. De wet bundelt en vereenvoudigt bestaande wetgeving over de fysieke leefomgeving. De gemeenteraad moet voor de inwerkingtreding besluiten nemen over adviesrecht, participatieverplichting en delegatiebesluit. Het voorstel is dat de raad advies geeft bij grote projecten, zoals de bouw van 11 of meer woningen of de installatie van grote windturbines. Participatie wordt verplicht gesteld bij kleinere projecten, zoals de bouw van 4 woningen of meer.
Michel Engelsman van Heiloo-2000, de indiener van het amendement, benadrukte het belang van het realiseren van zaken die al in de omgevingsvisie zijn vastgelegd. "We zijn blij dat er een meerderheid is voor dit amendement," aldus Engelsman.
Annemarieke Nierop van de PvdA stelde voor om het adviesrecht uit te breiden naar projecten van 5 woningen, om sociale woningbouw beter zichtbaar te maken. "Het lijkt mij van groot belang dat projecten waarbij eventueel sociaal gebouwd kan worden door een woningbouwvereniging langs de raad gaan," zei Nierop.
Sybren van Dokkum van D66 waarschuwde voor te veel eisen aan ontwikkelaars. "Hoe kunnen we die kosten nou voor de ontwikkelaars binnen de perken houden? Dat is ook door de procedure te verkorten," stelde Van Dokkum. Hij pleitte voor vertrouwen in het college om sneller beslissingen te nemen.
Tijmen Valkering van Heiloo Lokaal benadrukte het belang van snelle signalering van plannen aan de commissie. "We hebben maar een korte periode om te reageren als de nieuwe Omgevingswet ingaat," aldus Valkering.
Paul Moltmaker van de VVD prees de Omgevingswet als een vooruitgang. "We kunnen versnellen, minder procedures, overheidsbemoeienis beperken en de belanghebbenden meer gelegenheid geven om er met elkaar uit te komen," zei Moltmaker.
De discussie over de Omgevingswet werd afgesloten met een positief advies van de commissie om het voorstel te agenderen voor de raadsvergadering op 30 mei 2023. De fractie van GBH was niet aanwezig tijdens de vergadering.
Samenvatting van het voorstel
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking, die alle bestaande wetgeving over de fysieke leefomgeving bundelt en vereenvoudigt. De gemeenteraad moet voorafgaand aan deze datum besluiten nemen over adviesrecht, participatieverplichting en delegatiebesluit. Het voorstel is dat de raad advies geeft bij grote projecten zoals de bouw van 11 of meer woningen of de installatie van grote windturbines. Participatie wordt verplicht gesteld bij kleinere projecten, zoals de bouw van 4 woningen of meer. Het college kan delen van het omgevingsplan wijzigen, wat de besluitvorming versnelt. Deze besluiten moeten de overgang naar de Omgevingswet soepel laten verlopen en de betrokkenheid van de raad waarborgen. De besluiten worden bekendgemaakt en treden in werking met de Omgevingswet. Er zijn geen directe financiële gevolgen, maar de wet zal structurele effecten hebben op gemeentelijke taken en financiën.
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Adviesrecht, participatie en delegatiebesluit Omgevingswet". Het betreft de implementatie van de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. Het voorstel richt zich op drie besluiten: het adviesrecht van de gemeenteraad bij omgevingsvergunningen met buitenplanse afwijkingen, de verplichting tot participatie bij dergelijke aanvragen, en het delegatiebesluit om delen van het omgevingsplan vast te stellen. Het doel is om de betrokkenheid van de raad te waarborgen bij significante ontwikkelingen, participatie te stimuleren en de besluitvorming te versnellen door bevoegdheden te delegeren aan het college.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen voor wanneer advies en participatie vereist zijn. Het biedt een goed overzicht van de veranderingen en de redenen daarvoor, hoewel het complexiteit kan toevoegen voor degenen die niet bekend zijn met de Omgevingswet.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en kan advies geven bij significante afwijkingen van het omgevingsplan. De raad kan ook participatie verplicht stellen en bevoegdheden delegeren aan het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen in welke gevallen zij advies wil geven en participatie verplicht wil stellen. Ook moet de raad bepalen welke bevoegdheden gedelegeerd worden aan het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevallen waarin advies en participatie vereist zijn. Het is tijdgebonden met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van participatie kan variëren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde gevallen voor adviesrecht en verplichte participatie, en of zij het delegatiebesluit wil vaststellen.
Participatie:
Er is geen directe inwonersparticipatie geweest bij het opstellen van het voorstel, maar de raad is wel betrokken geweest. Participatie is een belangrijk onderdeel van het voorstel zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet het primaire onderwerp van het voorstel, maar projecten met betrekking tot energieopwekking zijn opgenomen in de lijst van gevallen voor adviesrecht en verplichte participatie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan de besluiten, maar de Omgevingswet zal structurele financiële effecten hebben. Het voorstel draagt bij aan een budgetneutrale invoering van de wet over een periode van 10 jaar.
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Adviesrecht, participatie en delegatiebesluit Omgevingswet" en stelt voor om drie extra onderwerpen toe te voegen aan de lijst van gevallen waarvoor adviesrecht en verplichte participatie gelden. Deze onderwerpen zijn: het realiseren van meer dan drie bouwlagen, een bouwhoogte van meer dan 10 meter (inclusief 10% vrijstellingsruimte), en een bebouwd oppervlak met de bestemming "wonen" van meer dan 1000 m². Het doel is om bestaande afspraken binnen het adviesrecht en verplichte participatie te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke extra onderwerpen aan de bestaande lijst moeten worden toegevoegd. Echter, het biedt geen uitgebreide context of onderbouwing waarom juist deze specifieke onderwerpen zijn gekozen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde toevoegingen aan het adviesrecht en de verplichte participatie worden goedgekeurd. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders voor participatie en advies binnen de Omgevingswet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de uitbreiding van het adviesrecht en de verplichte participatie wenselijk is en in lijn ligt met de gemeentelijke visie op ruimtelijke ordening en burgerparticipatie. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over de mate van invloed die burgers en adviesorganen hebben op bouwprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de criteria voor adviesrecht en participatie (bouwlagen, bouwhoogte, oppervlak). Het is echter minder duidelijk of het tijdgebonden en realistisch is, aangezien er geen tijdspad of haalbaarheidsanalyse wordt gegeven. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de onderbouwing kan sterker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en de voorgestelde onderwerpen worden toegevoegd aan de lijst van gevallen waarvoor adviesrecht en verplichte participatie gelden.
Participatie:
Het amendement richt zich expliciet op het versterken van participatie door meer gevallen onder het adviesrecht en verplichte participatie te laten vallen. Dit suggereert een grotere betrokkenheid van burgers en belanghebbenden bij ruimtelijke ontwikkelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan impliciet relevant zijn, aangezien bouwhoogte en bebouwd oppervlak invloed kunnen hebben op de leefomgeving en milieueffecten.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen directe informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of de uitbreiding van adviesrecht en participatie extra kosten met zich meebrengt voor de gemeente of ontwikkelaars.
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Titel en Samenvatting:
Het amendement van Heiloo 2000 betreft "Adviesrecht, participatie en delegatie Omgevingswet". Het stelt voor om extra besluiten toe te voegen aan het bestaande besluit van de gemeenteraad, specifiek gericht op bouwprojecten die meer dan drie bouwlagen omvatten, een bouwhoogte van meer dan 10 meter hebben (inclusief een 10% vrijstellingsruimte), of een bebouwd oppervlak van meer dan 1000 m² betreffen. Het college steunt dit amendement omdat het aansluit bij een eerder besluit uit 2014 en duidelijke, meetbare kaders biedt die de ambtelijke organisatie helpen bij de uitvoering zonder onduidelijkheid over de betrokkenheid van de raad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijke criteria biedt voor wanneer de raad om advies moet worden betrokken. Het bouwt voort op een eerder besluit, wat consistentie en continuïteit in beleid bevordert.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde extra besluiten worden toegevoegd aan het bestaande besluit. De raad moet ook overwegen hoe deze wijzigingen de betrokkenheid bij toekomstige bouwprojecten beïnvloeden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van adviesrecht en participatie bij grotere bouwprojecten wenselijk achten. Dit kan invloed hebben op de mate van controle en invloed die de raad wil behouden over stedelijke ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke criteria stelt voor betrokkenheid. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen en de voorgestelde wijzigingen willen doorvoeren in het bestaande besluit.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de raad meer adviesrecht te geven bij grotere bouwprojecten, wat kan leiden tot meer betrokkenheid van de gemeenschap bij deze beslissingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de beoordeling van bouwprojecten die onder de nieuwe criteria vallen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is belangrijk dat de raad overweegt of de extra betrokkenheid van de raad bij grotere projecten extra kosten met zich meebrengt en hoe deze eventueel gedekt worden.
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.