- Voorzitter - Brenda Bruin
- Arjen Vroegop - VVD
- Hessel Hiemstra - CDA
- Greet Burkels - PvdA
- Marc Klamer - Heiloo-2000
- Rob Opdam - Wethouder
Heiloo Overweegt Miljoeneninvestering in Spoorveiligheid en Recreatie
De gemeenteraad van Heiloo staat voor een belangrijke beslissing: een investering van € 745.806 uit het Groenfonds om de veiligheid en recreatieve mogelijkheden rond de Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's) in het Heilooërbos te verbeteren. Het plan, ontwikkeld in samenwerking met ProRail, Natuurmonumenten, de gemeenten Heiloo en Alkmaar, en de Provincie Noord-Holland, stuit echter op gemengde reacties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 27 januari 2025 zal de gemeenteraad van Heiloo zich buigen over een voorstel om een aanzienlijk bedrag uit het Groenfonds te investeren in de sanering van de NABO's in het Heilooërbos. Het plan omvat de aanleg van een voetgangersbrug, een tunnel voor voetgangers en fietsers, en een nieuwe ontsluitingsweg voor bewoners en bedrijven aan de westkant van het spoor. De totale kosten van het project worden geschat tussen de 5 en 15 miljoen euro, waarbij ook ProRail en de Provincie Noord-Holland financieel bijdragen.
Veiligheid versus Natuur
De discussie in de gemeenteraad draaide vooral om de balans tussen veiligheid en natuurbehoud. "Het is zonneklaar dat een simpele variant, waarbij ProRail zich beperkt tot haar primaire taak, de natuur en het landschap ontziet en vermoedelijk zelfs positief beïnvloedt," stelde een inspreker tijdens het debat. Hij pleitte voor een goedkopere oplossing met slagbomen in plaats van tunnels en bruggen.
Bruggen en Tunnels
De voorgestelde voetgangersbrug stuitte op weerstand. "Wij vragen ons af of dit wel een zinnige investering is," zei Hessel Hiemstra van het CDA. Hij stelde voor om de brug pas na twee jaar aan te leggen, na een enquête onder de gebruikers. Ook de PvdA en Heiloo-2000 uitten hun twijfels over de noodzaak van de brug. "Een brug bouwen, terwijl 250 meter verderop een overweg is, lijkt ons zonde van het geld," aldus Marc Klamer van Heiloo-2000.
Financiering en Groenfonds
De financiering van het project uit het Groenfonds riep eveneens vragen op. "Met deze greep uit de kas, om het zo maar te zeggen, is die straks niet leeg en komen we tekort op andere projecten," waarschuwde Robin Kerssens van D66. De wethouder verduidelijkte dat het Groenfonds bedoeld is voor recreatieve projecten en dat er voldoende middelen overblijven voor toekomstige initiatieven.
Besluitvorming
De meerderheid van de commissie ondersteunt het saneren van de NABO's, maar er zijn bedenkingen over de brug en de financiering. De VVD, D66 en Heiloo Lokaal adviseren positief, terwijl Heiloo-2000 en de PvdA vragen hebben over de brug. Gemeentebelangen Heiloo vindt het voorstel niet rijp voor besluitvorming en wil eerst meer inzicht in de kosten van alternatieven.
De wethouder heeft toegezegd om voor de raadsvergadering van 27 januari nogmaals met Natuurmonumenten te overleggen over de noodzaak van de brug. Het is nu aan de gemeenteraad om een weloverwogen beslissing te nemen die zowel de veiligheid als de natuurwaarden in het Heilooërbos respecteert.
Samenvatting van het voorstel
In de raadsvergadering van 27 januari 2025 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit overwegen om € 745.806 uit het Groenfonds te investeren in het verbeteren van de veiligheid en recreatieve mogelijkheden rond de Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) in het Heilooërbos. Het plan, dat in samenwerking met ProRail, Natuurmonumenten, de gemeenten Heiloo en Alkmaar, en de Provincie Noord-Holland is ontwikkeld, beoogt de sanering van deze overwegen en de aanleg van veilige alternatieven zoals bruggen en tunnels. Dit sluit aan bij de ambitie van ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om alle openbaar toegankelijke NABO’s op te heffen vanwege de veiligheidsrisico's.
De gemeente Heiloo ziet ook kansen om de recreatieve waarde van het gebied te vergroten, onder andere door een fietsverbinding te realiseren tussen Heiloo en de westrand van Alkmaar en Bergen. Provincie Noord-Holland heeft aangegeven bereid te zijn om financieel bij te dragen aan deze fietsverbinding.
Het plan omvat onder andere de aanleg van een voetgangersbrug en een tunnel voor voetgangers en fietsers, en een nieuwe ontsluitingsweg voor bewoners en bedrijven aan de westkant van het spoor. Er zijn verschillende varianten overwogen, maar er is uiteindelijk één haalbare variant geselecteerd die voldoet aan de gestelde uitgangspunten.
De gemeente Heiloo wordt gevraagd om een financiële bijdrage te leveren, die gedekt kan worden uit het Groenfonds. De totale kosten van het project worden geschat tussen de 5 en 15 miljoen euro, waarbij ProRail en Provincie Noord-Holland ook bijdragen. Het plan wordt verder besproken en er worden nog gesprekken gevoerd met belanghebbenden om tot overeenstemming te komen over eventuele compensatie. Het is de verwachting dat het project in 2028 kan worden gerealiseerd.