Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 13-01-2025, Commissie zaal 1
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - Brenda Bruin
  • Hessel Hiemstra - CDA
  • Arjen Vroegop - VVD
  • Greet Burkels - PvdA
  • Rob Opdam - Wethouder
  • Peter Soonius - D66
  • Marc Klamer - Heiloo-2000

Heiloo kiest voor duurzame wegen: Scenario B in nieuw beleidsplan wegbeheer


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Heiloo heeft een nieuw beleidsplan voor wegbeheer gepresenteerd, dat de koers voor de komende tien jaar bepaalt. Het plan, dat loopt van 2024 tot 2033, richt zich op het duurzaam beheren en aanpassen van de wegen aan de veranderende behoeften van de samenleving. Het college van Heiloo neigt naar scenario B, dat extra investeringen in duurzaamheid en klimaatadaptatie omvat.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens een recent debat over het beleidsplan wegbeheer 2024-2033 van de gemeente Heiloo, werd duidelijk dat scenario B de voorkeur geniet van het college. Dit scenario omvat een extra investeringsprogramma voor duurzaamheid en klimaatadaptatie, met een jaarlijkse kostenpost van € 700.000. Het plan voorziet onder andere in de omvorming van asfaltwegen naar gebakken straatstenen, wat op lange termijn kostenbesparend zou zijn.

Voorkeur voor scenario B

Hessel Hiemstra van het CDA benadrukte dat scenario B de oplopende kosten van achterstallig onderhoud beter in de hand houdt. "Bij scenario A loopt het achterstallig onderhoud op tot bijna 3 miljoen, terwijl scenario B dit beperkt tot iets minder dan 1 miljoen," aldus Hiemstra. Hij stelde echter voor om het plan aan te houden en te koppelen aan het fietsbeleidsplan, dat binnenkort in de raad wordt besproken.

Arjen Vroegop van de VVD sprak zijn steun uit voor scenario B, met de nadruk op de voordelen van bakstenen boven asfalt. "Scenario B gaat beter in op duurzaamheidsdoelstellingen en is qua kosten nog overzichtelijk," zei Vroegop. Ook Greet Burkels van de PvdA was positief over het plan, hoewel ze vragen had over de innovatie en de aanpak van achterstallig onderhoud.

Kritiek en zorgen

Niet alle fracties waren het eens met de voorgestelde aanpak. Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo uitte zorgen over de samenhang tussen het wegenbeheerplan en het fietsbeleidsplan. "Ik zie graag dat de componenten van dit plan ook in het fietsbeleidsplan komen te staan," zei De Jong. Marc Klamer van Heiloo-2000 pleitte voor een integrale benadering van het wegbeheerplan met andere verkeersbeleidsplannen.

Wethouder Rob Opdam reageerde op de zorgen en benadrukte dat het beheerplan zich richt op de kaders en lijnen voor onderhoud, terwijl het fietsbeleidsplan de ambities en prioriteiten bepaalt. "Het beheerplan geeft aan hoe we zaken aanpakken, maar het fietsbeleidsplan bepaalt waar u de nadruk op wilt leggen," legde Opdam uit.

Conclusie

Ondanks de discussie over de samenhang met het fietsbeleidsplan, besloot de commissie het beleidsplan wegbeheer door te sturen naar de raad. Het voorstel om scenario B te kiezen, wordt op 27 januari 2025 in de raadsvergadering besproken. De verwachting is dat het plan, met zijn focus op duurzaamheid en klimaatadaptatie, een belangrijke stap zal zijn in het toekomstbestendig maken van de wegen in Heiloo.

Samenvatting van het voorstel


De gemeente Heiloo overweegt een nieuw beleidsplan voor wegbeheer voor de periode 2024-2033. Dit plan moet ervoor zorgen dat de wegen goed worden beheerd en aangepast aan de veranderende behoeften van de samenleving. Het beleidsplan heeft vier hoofddoelen: een visie voor de komende tien jaar schetsen, het beleidskader en de beheerstrategie actualiseren, inzicht geven in de huidige kwaliteit van de wegen en het benodigde budget, en kaders stellen voor beheer- en uitvoeringsplannen.

Er zijn twee scenario's in overweging. Scenario A houdt vast aan de huidige koers van risicogestuurd onderhoud, met prioriteit voor voetgangers en fietsers. Scenario B bouwt hierop voort met een extra investeringsprogramma voor duurzaamheid en klimaatadaptatie. Dit programma zou jaarlijks € 700.000 kosten en omvat onder andere de omvorming van asfaltwegen naar gebakken straatstenen, wat op lange termijn kosten bespaart.

Het college van Heiloo neigt naar scenario B, omdat dit beter aansluit bij de duurzaamheids- en klimaatdoelen van de gemeente. Het plan benadrukt ook regionale samenwerking en het belang van participatie van inwoners en andere belanghebbenden. De uiteindelijke beslissing over welk scenario wordt gekozen, moet nog worden genomen.

Documenten