Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 26-05-2025, Raadsvergadering
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
  • Greet Burkels - PvdA
  • Rob Opdam - Wethouder
  • Marc Klamer - Heiloo-2000
  • Hessel Hiemstra - CDA
  • Arjen Vroegop - VVD
  • Peter Soonius - D66
  • Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
  • Mart Brouwer de Koning - CDA

Verkeersdrukte Stationsweg: Gemeenteraad Heiloo verdeeld over aanpak


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Heiloo debatteerde op 26 mei 2025 over een motie van de Partij van de Arbeid om de verkeersdrukte op de Stationsweg aan te pakken. De weg kampt al geruime tijd met overlast en onveiligheid, vooral voor fietsers. De motie riep op tot een verkeersscan en snelle maatregelen, maar stuitte op verdeeldheid binnen de raad.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering benadrukte Greet Burkels van de Partij van de Arbeid de urgentie van de situatie: "De Stationsweg is verworden tot een bron van ergernis en onveiligheid. We hebben met elkaar afgesproken dat bij overschrijding van de toetswaarde een verkeersscan moet volgen, en daarop maatregelen. Geen vage beloftes, maar actie."

Wethouder Rob Opdam reageerde met begrip voor de situatie, maar vond een verkeersscan overbodig. "We weten wat er aan de hand is en welke oplossingen er zijn. De herinrichting van de Stationsweg en de aansluiting op de A9 zijn cruciaal. Een scan levert niets nieuws op."

De discussie verdeelde de raad. Heiloo-2000 en de VVD sloten zich aan bij het standpunt van de wethouder. "Het verkeer in Heiloo werkt als een waterbed. Zodra we ergens iets blokkeren, heeft dat direct effect elders," aldus Arjen Vroegop van de VVD. "We hebben al een plan voor de herinrichting. Laten we dat uitvoeren."

Het CDA toonde zich sympathiek tegenover de motie, maar stelde voor om binnen zes maanden met concrete voorstellen te komen in plaats van directe implementatie. "Wie A zegt, moet ook B zeggen," aldus Hessel Hiemstra van het CDA.

Gemeentebelangen Heiloo en D66 erkenden de problemen, maar zagen de motie niet als oplossing. "Alles hangt samen met de A9. Tot die tijd is het een beetje pap en nat houden," aldus Peter Soonius van D66.

De motie werd uiteindelijk verworpen met 6 stemmen voor en 12 tegen. Na de stemming werd de vergadering kort geschorst om de volle publieke tribune de gelegenheid te geven te vertrekken. De discussie over de verkeersdrukte op de Stationsweg blijft daarmee voorlopig onopgelost.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Heiloo bespreekt op 26 mei 2025 een motie over de leefbaarheid van de Stationsweg. De verkeersdrukte op deze weg overschrijdt al geruime tijd de afgesproken normen, en de geplande herinrichting loopt waarschijnlijk vertraging op. De gemeente heeft eerder beloofd een verkeersanalyse uit te voeren en maatregelen te nemen als de situatie dit vereist. De raad overweegt dat de huidige situatie de leefbaarheid en veiligheid, vooral voor fietsers, negatief beïnvloedt. Het niet nakomen van de toezeggingen kan het vertrouwen in het gemeentelijk beleid schaden en de uitvoering van het Verkeersbeleid 2018-2030 belemmeren. De raad vraagt het college om binnen twee maanden een verkeersscan uit te voeren en, indien nodig, binnen zes maanden maatregelen te nemen om de verkeersdrukte te verminderen. De kosten hiervoor moeten binnen de bestaande begroting worden gedekt. De motie wordt gesteund door meerdere fracties.

Documenten