Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 28-11-2022, Raadsvergadering - Raadsvergadering
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
  • Greet Burkels - PvdA
  • Marc Klamer - Heiloo-2000
  • Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
  • Peter Soonius - D66
  • Antoine Tromp - Wethouder
  • Hessel Hiemstra - CDA
  • Arjen Vroegop - VVD

Verkeersdebat in Heiloo: Toetswaarden en Maatregelpakket B Krijgen Groene Licht


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

In een intens debat over het verkeersbeleid van Heiloo heeft de gemeenteraad besloten om de grenswaarden te vervangen door toetswaarden en maatregelpakket B te omarmen. Dit besluit kwam na een avond vol discussie, waarin de impact van verkeersstromen op de leefbaarheid en veiligheid centraal stond.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat het verkeersbeleid een complex en gevoelig onderwerp is voor de inwoners van Heiloo. De discussie draaide om de vervanging van de huidige grenswaarden door toetswaarden, een voorstel dat door verkeersadviesbureau Goudappel werd aangedragen. "We willen graag een robuust verhaal hebben naar de Raad van State," benadrukte wethouder Antoine Tromp, verwijzend naar de noodzaak van een objectieve onderbouwing voor toekomstige verkeersbesluiten.

Het debat kende verschillende invalshoeken. Het CDA pleitte voor een experiment met spitsafsluitingen op de Stationsweg om ervaring op te doen met verkeersstromen. "Waarom geven we niet de ruimte om het advies van het verkeerspanel uit te voeren?" vroeg Hessel Hiemstra van het CDA. Echter, de wethouder wees erop dat dergelijke maatregelen pas effectief zijn na de realisatie van de A9-aansluiting.

De VVD en Heiloo-2000 steunden het collegevoorstel voor maatregelpakket B, dat volgens hen de verkeersdruk het eerlijkst verdeelt over het dorp. "We zijn blij dat dit er nu ligt," aldus Marc Klamer van Heiloo-2000. "Pakket B verdeelt de last het meest eerlijk over het hele dorp."

De PvdA uitte zorgen over de impact van pakket B op de wijk Ypenstein en diende een amendement in om de grenswaarden te handhaven. "Wij hechten aan de term grenswaarde, want die impliceert wel een grens," verklaarde Greet Burkels van de PvdA. Het amendement werd echter niet aangenomen.

Een opvallend punt van discussie was de motie van D66 om de Stationsweg autoluw te maken. "Voor D66 is verkeersveiligheid de eerste prioriteit," stelde Peter Soonius van D66. De motie kreeg steun van de VVD, maar riep vragen op over de betrokkenheid van lokale ondernemers.

Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel om de grenswaarden te vervangen door toetswaarden en maatregelpakket B te implementeren. Dit besluit markeert een belangrijke stap in het verkeersbeleid van Heiloo, met als doel een evenwichtige verdeling van toekomstige verkeersstromen over het wegennet van de gemeente.

Samenvatting van het voorstel


In een raadsvoorstel dat binnenkort aan de gemeenteraad van Ph Rob Opdam wordt voorgelegd, zijn enkele fouten en onduidelijkheden ontdekt. Deze worden gecorrigeerd in een erratum. Belangrijke aanpassingen zijn onder andere de correctie van een foutieve vermelding van een bestemmingsplan en verduidelijkingen over het standpunt van de verkeerscommissie. De commissie ziet geen haalbaar maatregelpakket dat voldoende oplossingen biedt en breed draagvlak heeft. Daarnaast blijft de gemeente doorgaan met het herinrichten van erftoegangswegen naar 30 km/u, los van het maatregelpakket dat wordt uitgerold na de voltooiing van de A9-aansluiting. Ook worden enkele bijlagen bij het voorstel aangepast en vervangen.

Documenten