Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 31-03-2025, Raadsvergadering
Met elkaar in debat zijn
  • Hessel Hiemstra - CDA
  • Rob Opdam - Wethouder
  • Marc Klamer - Heiloo-2000
  • Greet Burkels - PvdA
  • René van Splunteren - VVD
  • Arjen Vroegop - VVD
  • Peter Soonius - D66
  • Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
  • Annemarieke Nierop - PvdA

Heiloo zet in op fietsdorp: Fietsbeleidsplan 2025 aangenomen


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met het nieuwe fietsbeleidsplan voor 2025. Het plan, dat deel uitmaakt van het BUCH-programma Klimaat, richt zich op het aantrekkelijker en veiliger maken van fietsen in de gemeente. Het plan kreeg brede steun, maar leidde ook tot een levendig debat over de financiering en uitvoering.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering benadrukte Hessel Hiemstra van het CDA het belang van structurele middelen voor de uitvoering van het fietsbeleidsplan. "Heiloo fietsdorp, dat is een belangrijke prioriteit voor het CDA," stelde hij. Hij riep op tot directe toewijzing van middelen, een oproep die door de wethouder Rob Opdam werd ontraden. Opdam pleitte voor een integrale afweging bij de vaststelling van de begroting.

Greet Burkels van de PvdA uitte kritiek op het ontbreken van financiële dekking voor de initiatieven in het plan. "Wat ons betreft is dit een prima amendement," zei ze, verwijzend naar de oproep voor structurele financiering. D66 sloot zich hierbij aan, met de opmerking dat fietsen een topprioriteit is vanwege de voordelen voor veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid.

De VVD, vertegenwoordigd door Arjen Vroegop, was sceptisch over de financiële voorstellen. "Voor je het weet, hebben we weer een potje," zei hij, verwijzend naar de voorgestelde €20.000 voor promotieactiviteiten. Hij benadrukte het belang van een bredere afweging van gemeenschappelijke regelingen.

Het debat leidde tot de aanname van een amendement dat de promotieactiviteiten schrapte, met 14 stemmen voor en 9 tegen. Het geamendeerde fietsbeleidsplan werd uiteindelijk aangenomen met 17 stemmen voor en 2 tegen.

Naast het fietsbeleidsplan werden er ook moties besproken. Een motie van Heiloo-2000 en D66 riep op tot integratie van het fietsbeleidsplan met het verkeersbeleidsplan. Hoewel het college deze motie ontraadde, werd deze met een nipte meerderheid aangenomen. Een andere motie over de aanpak van de Stationsweg werd aangehouden na een verzoek om meer tijd voor beoordeling.

Met de vaststelling van het fietsbeleidsplan zet Heiloo een belangrijke stap richting een fietsvriendelijker dorp. De komende jaren zullen uitwijzen hoe de plannen in de praktijk worden gebracht en welke impact ze zullen hebben op de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de gemeente.

Samenvatting van het voorstel


De gemeente Heiloo overweegt een nieuw fietsbeleidsplan voor 2025 vast te stellen. Dit plan is onderdeel van het bredere BUCH-programma Klimaat en sluit aan bij het collegeprogramma "Heiloo Natuurlijk! 2022-2026", waarin fietsen centraal staat. Het doel is om de aandacht voor fietsen te vergroten en de infrastructuur te verbeteren, zodat fietsen aantrekkelijker en veiliger wordt. Het plan richt zich op drie hoofdthema's: de fietser sneller maken dan de automobilist, fietsen voor alle leeftijden toegankelijk maken, en fietsen in een groene omgeving bevorderen.

Er zijn al diverse projecten in uitvoering, zoals de aanleg van doorfietsroutes en de herinrichting van wegen om de fietsvriendelijkheid te verbeteren. Ook wordt er gewerkt aan het verbeteren van de fietspaden door asfalt te vervangen door betonplaten. Het plan is tot stand gekomen na een uitgebreid participatieproces met inwoners en belanghebbenden.

Financieel vraagt het plan om extra investeringen, waarvoor een begrotingswijziging wordt voorgesteld. Het uiteindelijke doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen en een beweegvriendelijke leefomgeving te creëren. De gemeenteraad zal naar verwachting op 31 maart 2025 een besluit nemen over de vaststelling van het fietsbeleidsplan.

Documenten