23-01-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Klimaatadaptief en natuurinclusief bouwen vanaf 3 woningen". Het voorstel van D66 beoogt het puntensysteem voor natuurinclusief bouwen toe te passen op projecten vanaf 3 woningen, in plaats van de huidige grens van 11 woningen. Dit zou betekenen dat kleinere bouwprojecten ook aan bepaalde duurzaamheidscriteria moeten voldoen. Het college wijst erop dat het behalen van 30 punten voor kleinere projecten niet realistisch is en stelt een minimum van 10 punten voor. Er is extra ambtelijke inzet nodig voor de toetsing en begeleiding van deze kleinere projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële en personele implicaties van de extra ambtelijke inzet die nodig is.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het verlagen van de drempel voor natuurinclusief bouwen naar 3 woningen en of zij de voorgestelde puntendrempel van 10 punten voor kleinere projecten accepteert.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van strengere duurzaamheidsnormen voor kleinere bouwprojecten en de praktische haalbaarheid en financiële implicaties daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er is een inconsistentie in de haalbaarheid van de puntendrempel voor kleinere projecten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement steunt en de voorgestelde wijzigingen in de puntensystemen accepteert.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op klimaatadaptief en natuurinclusief bouwen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert extra kosten voor ambtelijke inzet, maar er is geen specifieke dekking of budgetvermelding opgenomen. De raad moet overwegen hoe deze kosten gedekt kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatadaptief bouwen Natuurinclusief bouwen Puntensysteem Klimaatbestendige uitgangspunten Beleidsplan en uitvoeringsprogramma 2023-2026 Openbare ruimte Ambtelijke inzet Toetsing en begeleiding Initiatieven Aanscherping van de eisenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft betrekking op de "Uitgangspunten en maatregelen Klimaatadaptatie" binnen het beleidsplan en uitvoeringsprogramma 2023-2026. Het voorstel van D66 beoogt een tekstuele wijziging in het raadsvoorstel door de zin "en schrijven geen maatregelen voor" te verwijderen. Dit zou de tekst verduidelijken door te benadrukken dat hoewel de gemeente geen specifieke maatregelen voorschrijft, de uitgangspunten alleen kunnen worden bereikt door het uitvoeren van maatregelen. Het doel is om creatieve en kosteneffectieve oplossingen te stimuleren, waarbij de verantwoordelijkheid voor het bedenken van maatregelen bij de ontwikkelaars ligt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een tekstuele wijziging. Het biedt een duidelijke reden voor de wijziging en de implicaties ervan.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde tekstuele wijziging in het beleidsplan wordt doorgevoerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor het bedenken van maatregelen bij de ontwikkelaars willen laten en of ze de tekstuele wijziging steunen die de nadruk legt op het belang van het uitvoeren van maatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke tekstuele wijziging betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het is niet volledig SMART omdat het geen specifieke tijdsgebonden doelen of meetbare resultaten bevat.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement goedkeuren en de voorgestelde tekstuele wijziging in het beleidsplan opnemen.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar door de verantwoordelijkheid voor maatregelen bij ontwikkelaars te leggen, impliceert het een zekere mate van betrokkenheid van externe partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement deel uitmaakt van een breder klimaatadaptatiebeleid dat gericht is op het bevorderen van een klimaatadaptieve en natuurinclusieve gemeente.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het een tekstuele wijziging betreft. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten voor maatregelen worden gedekt, maar de nadruk ligt op kosteneffectieve oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatadaptatie Uitgangspunten Maatregelen Beleidsplan Uitvoeringsprogramma Natuurinclusieve gemeenten Creatieve oplossingen Kosteneffectieve keuzes Ontwikkelaar Tekstuele wijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Nieuwbouw en bestaande bouw" en is ingediend door de fractie van D66. Het voorstel beoogt de klimaatbestendige uitgangspunten en het puntensysteem voor natuurinclusief bouwen ook van toepassing te verklaren op vergunningplichtige her- en verbouwingen. Het college wijst erop dat dit voor kleine verbouwingen vaak moeilijk uitvoerbaar is en onevenredig duur kan zijn. Bovendien zouden de meeste her- en verbouwingen niet significant bijdragen aan klimaatadaptieve doelen, en zou de implementatie extra ambtelijke inzet vereisen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de intentie en de praktische implicaties van het amendement duidelijk maakt. Het college heeft de haalbaarheid en de gevolgen van het voorstel goed geanalyseerd.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het voorstel wordt aangenomen of afgewezen, rekening houdend met de adviezen van het college.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van klimaatadaptieve en natuurinclusieve maatregelen voor alle bouwprojecten, inclusief kleine verbouwingen, of het volgen van het advies van het college om het amendement af te wijzen vanwege de praktische en financiële bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het niet duidelijk maakt hoe de doelen specifiek en meetbaar worden bereikt binnen de context van kleine verbouwingen. Er zijn inconsistenties in de haalbaarheid en de verwachte impact van de maatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of afgewezen, rekening houdend met de praktische uitvoerbaarheid en de financiële implicaties.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van belanghebbenden of de betrokkenheid van de gemeenschap bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het gericht is op klimaatadaptieve en natuurinclusieve bouwpraktijken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert extra kosten voor zowel particulieren als de gemeente, met name door de benodigde ambtelijke inzet voor toetsing en begeleiding. Er is geen duidelijke dekking voor deze extra kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatbestendige uitgangspunten Natuurinclusief bouwen Vergunningplichtige her- en verbouw Puntensysteem Waterberging Klimaatadaptieve maatregelen Sloop-nieuwbouw Ambtelijke inzet Regenwaterafvoer Waterhuishoudkundige situatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Puntensysteem voor particuliere woningbezitters". Het voorstel van D66 roept op om te onderzoeken hoe klimaatbestendige en natuurinclusieve bouwprincipes kunnen worden toegepast op particuliere woningbezitters in Heiloo. Momenteel gelden deze principes bij nieuwbouw of sloop-nieuwbouw en vanaf 11 woningen voor natuurinclusief bouwen. De gemeente wil dat particulieren bijdragen aan deze doelen, vooral bij herinrichting van de openbare ruimte. Het college adviseert tegen de motie omdat deze niet concreet genoeg is voor uitvoering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel mist concrete uitvoeringsrichtlijnen en handhavingsmechanismen, waardoor het niet volledig is.
Rol van de raad:
De raad moet de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de motie beoordelen en besluiten of deze verder uitgewerkt moet worden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie willen ondersteunen en hoe ze de balans willen vinden tussen vrijwillige en verplichte maatregelen voor particulieren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten bevat. Er zijn inconsistenties in de haalbaarheid van verplichte maatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen, verwerpen of verder willen uitwerken voor meer concreetheid.
Participatie:
De motie suggereert participatie door gesprekken met bewoners en het stimuleren van initiatieven, maar biedt geen gedetailleerd plan voor betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op klimaatbestendigheid en natuurinclusiviteit.
Financiële gevolgen:
De motie noemt mogelijke financiële stimulansen zoals subsidies en verlaging van rioolheffing, maar biedt geen gedetailleerd financieel plan of dekking voor de kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Puntensysteem Klimaatbestendig Natuurinclusief Beleidsplan Uitvoeringsprogramma Particuliere woningbezitters Nieuwbouw Herinrichting Openbare ruimte AfkoppelgesprekkenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 01 Opening
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 02 Agendavaststelling
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Agendapunt 03 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 19 december 2022
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Agendapunt 04 Vaststellen overzicht aangenomen moties 23 januari 2023
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Greet Burkels - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 05 Vaststellen toezeggingenlijst d.d. 23 januari 2023
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Brenda Bruin - VVD
Brenda Bruin - VVD
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 06 Vaststellen Lange Termijn Agenda d.d. 23 januari 2023
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Agendapunt 07 Vaststellen lijst ingekomen stukken van 9 december 2022 tot 13 januari 2023
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Agendapunt 08 Terugkoppeling raadswerkgroep regio Alkmaar
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 09.b Uitgangspunten en overwegingen tbv realisatie tijdelijke opvanglocatie Oekraïners in gemeentehuis Heiloo, raadhuisplein 1
Heiloo zet gemeentehuis in voor opvang Oekraïners
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met een plan om het rechtergedeelte van het gemeentehuis om te vormen tot een tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden. Het besluit komt voort uit de dringende behoefte aan betere huisvesting voor deze groep.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om 89 opvangplekken te creëren in het gemeentehuis van Heiloo uitvoerig besproken. Het plan, dat voorziet in een opvangperiode van maximaal twee jaar, kreeg uiteindelijk de steun van een meerderheid van de raad.
"We moeten onze verantwoordelijkheid nemen," benadrukte Hessel Hiemstra van het CDA. De partij diende samen met andere fracties amendementen in om het plan verder te verfijnen. De discussie richtte zich onder meer op de financiële risico's en de praktische uitvoering van het plan. Arjen Vroegop van de VVD uitte zijn zorgen over de kosten: "Kleine ingrepen kunnen soms grote investeringen vragen van mensen."
De gemeenteraad besprak ook de noodzaak van een communicatieplan om de buurt te informeren en draagvlak te creëren. "Het is belangrijk dat we de buurt goed informeren en betrekken," aldus Michel Engelsman van Heiloo-2000. De raad benadrukte dat de transformatie van het gemeentehuis zorgvuldig moet worden uitgevoerd, met oog voor de huidige gebruikers van het pand.
Ondanks enkele bezwaren en vragen over de uitvoerbaarheid van bepaalde onderdelen, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De partijen CDA, D66, Gemeentebelangen Heiloo, Heiloo Lokaal, Heiloo-2000, PvdA en VVD gaven hun goedkeuring, waarmee de weg vrij is voor de start van de transformatie.
Met de goedkeuring van de begrotingswijziging kan de gemeente nu beginnen met de voorbereidingen. De verwachting is dat de opvanglocatie in het tweede kwartaal van 2023 in gebruik wordt genomen. "Dit is een belangrijke stap voor de gemeente Heiloo," concludeerde Mascha ten Bruggencate, voorzitter van de vergadering. "We tonen hiermee onze solidariteit en betrokkenheid bij de Oekraïense gemeenschap."
Samenvatting
De gemeente Heiloo overweegt om het rechtergedeelte van het gemeentehuis te gebruiken als tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden. Dit plan komt voort uit de noodzaak om betere huisvesting te bieden, aangezien de huidige noodvoorzieningen niet langer voldoen. Het voorstel omvat het creëren van 89 opvangplekken voor een periode van maximaal twee jaar. De gemeente vraagt de raad om goedkeuring voor dit plan, inclusief de benodigde begrotingswijzigingen. Er zijn enkele risico's en onzekerheden, zoals de financiële vergoedingen van het Rijk en de verhuizing van huidige gebruikers van het gemeentehuis. Het plan houdt rekening met wet- en regelgeving en er is een communicatieplan om de buurt te informeren en draagvlak te creëren. Na goedkeuring door de raad zal de transformatie van het gemeentehuis starten, met als doel de opvanglocatie in het tweede kwartaal van 2023 in gebruik te nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Realisatie tijdelijke opvanglocatie Oekraïners in het gemeentehuis Heiloo
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Realisatie tijdelijke opvanglocatie Oekraïners in het gemeentehuis Heiloo". Het doel is om 89 Oekraïense ontheemden op te vangen in de rechtervleugel van het gemeentehuis Heiloo voor maximaal twee jaar. Dit is een reactie op de oorlog in Oekraïne en de noodzaak om vluchtelingen op te vangen. Het voorstel omvat de bekrachtiging van geheimhouding over financiële details, de goedkeuring van de locatie als opvangplek, en de vaststelling van een begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de benodigde stappen en risico's. Echter, de financiële details zijn vertrouwelijk, wat de transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet de geheimhouding bekrachtigen, instemmen met de locatiekeuze en de begrotingswijziging goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het waarborgen van de financiële en maatschappelijke haalbaarheid van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van gemeentelijke middelen en het gebruik van het gemeentehuis voor opvang, wat invloed heeft op andere gemeentelijke functies en de lokale gemeenschap.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van externe factoren zoals rijksvergoedingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vertrouwelijkheid van financiële details kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de bekrachtiging van geheimhouding, instemming met de opvanglocatie en de begrotingswijziging.
Participatie:
Participatie is beperkt tot informeren, gezien de urgentie. Er is een communicatieplan om de buurt te betrekken en draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de semi-duurzame aard van de opvanglocatie kan bijdragen aan een duurzamere oplossing voor de opvang van vluchtelingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van rijksvergoedingen. Er is onzekerheid over de hoogte van toekomstige vergoedingen, wat een risico vormt. De kosten worden deels gedekt door de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne, maar de exacte dekking is onzeker.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opvanglocatie Oekraïense ontheemden Gemeentehuis Tijdelijke huisvesting Transitie- en exploitatiekosten Bekostigingsregeling Veiligheidsregio Crisisopvang Sociale huurwoningen ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Sybren van Dokkum - D66
Hessel Hiemstra - CDA
Arjen Vroegop - VVD
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Agendapunt 10 Beleidsplan en uitvoeringsprogramma 2023-2026: op weg naar klimaatadaptieve en natuurinclusieve gemeenten
Heiloo zet koers naar een groenere toekomst: Klimaatadaptief en natuurinclusief beleid aangenomen
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met een ambitieus beleidsplan voor 2023-2026, gericht op het creëren van klimaatadaptieve en natuurinclusieve gemeenten. Het plan, dat lokale invulling geeft aan nationale en regionale klimaatdoelstellingen, werd na een intensief debat aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het beleidsplan "Op weg naar klimaatadaptieve en natuurinclusieve gemeenten" centraal. Het plan, dat maatregelen omvat tegen wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen, en natuurinclusief bouwen stimuleert, kreeg na een levendig debat de goedkeuring van de meerderheid van de raad.
Verleiden in plaats van verplichten
Mascha ten Bruggencate, voorzitter van de vergadering, opende het debat met vragen over de verplichtingen voor bewoners bij verbouwingen. "Het was toch juist de bedoeling met het hele voorstel om de bewoners te verleiden in plaats van te dwingen?" vroeg ze zich af. Dit zette de toon voor een discussie over de balans tussen verplichten en stimuleren.
VVD: "Geen klimaatoverenthousiasme"
De VVD uitte zorgen over de impact van het plan op de woningbouwkosten, vooral voor sociale woningen. "Wij vinden het niet te verkopen aan woningzoekenden dat er geen woningen zijn omdat Heiloo dichtgeregeld zit met natuurinclusieve regels," aldus de VVD. De partij benadrukte dat de financiële consequenties voor burgers duidelijk moeten zijn voordat verplichtingen worden ingevoerd.
D66 en PvdA: "Urgentie is nodig"
D66 en de PvdA spraken hun steun uit voor het plan en de bijbehorende amendementen. "Wij denken dat het document dat er ligt, een goede balans biedt tussen enerzijds de specifieke aanpak die dit vraagstuk vraagt en anderzijds de ruimte laat voor het inspelen op toekomstige ontwikkelingen," aldus Michel Engelsman van Heiloo-2000.
Amendementen en moties
Tijdens het debat werden verschillende amendementen en moties besproken. Een belangrijk amendement, dat het puntensysteem voor natuurinclusief bouwen uitbreidt naar alle nieuw te bouwen woningen, werd aangenomen. Dit geeft het college de bevoegdheid om bij minder dan 11 woningen het aantal te behalen punten per bouwinitiatief te bepalen.
Conclusie
Met 16 stemmen voor en 2 tegen werd het beleidsplan aangenomen. De fracties van CDA, D66, Heiloo Lokaal, Heiloo-2000, PvdA en VVD stemden voor, terwijl Gemeentebelangen Heiloo tegenstemde. Het plan markeert een belangrijke stap voor Heiloo in de richting van een duurzamere en groenere toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een beleidsplan en uitvoeringsprogramma voor de periode 2023-2026 vast te stellen, gericht op het creëren van klimaatadaptieve en natuurinclusieve gemeenten. Dit plan is een lokale invulling van nationale en regionale klimaatdoelstellingen en richt zich op het aanpassen van de leefomgeving aan klimaatverandering en het bevorderen van biodiversiteit. Het plan omvat maatregelen tegen wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen, en stimuleert natuurinclusief bouwen. De gemeente wil samenwerken met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden om deze doelen te bereiken. Er is een puntensysteem voorgesteld voor nieuwbouwprojecten om natuurinclusieve maatregelen te bevorderen. De uitvoering van het plan vraagt om extra financiële middelen en personele capaciteit. De gemeenteraad zal in 2023 opnieuw beslissen over de benodigde middelen om de uitvoering van het programma te ondersteunen. Het plan is onderdeel van een bredere regionale samenwerking en sluit aan bij landelijke klimaatdoelstellingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Op weg naar klimaatadaptieve en natuurinclusieve gemeenten." Het beleidsplan en uitvoeringsprogramma 2023-2026 richt zich op het versterken van klimaatadaptatie en natuurinclusiviteit binnen de gemeente Heiloo. Het plan is een lokale invulling van de Rijksopdracht uit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie en de ambities uit het programma Klimaat 2021-2025. Het doel is om de gemeente tegen 2050 klimaatbestendig, waterrobuust en natuurinclusief in te richten. Het plan omvat maatregelen tegen wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen, en bevordert biodiversiteit door natuurinclusief bouwen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke doelstellingen, strategieën en een uitvoeringsprogramma. Het omvat relevante wet- en regelgeving en lokale beleidsdoelen. De volledigheid is goed, hoewel de financiële dekking en capaciteitsbehoeften verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen en kennisnemen van het uitvoeringsprogramma. Daarnaast moet de raad besluiten over de benodigde capaciteit en budgetten voor de uitvoering van het programma.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van klimaatadaptatie en natuurinclusiviteit binnen de gemeentelijke agenda, de toewijzing van middelen en de mate van participatie van inwoners en andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de meetbaarheid van sommige doelstellingen kan verder worden aangescherpt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beleidsplan vast te stellen en de uitvoering van het programma te ondersteunen, inclusief de benodigde middelen en capaciteitsuitbreiding.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, gezien hun eigendom van een groot deel van de stedelijke omgeving. Participatie is essentieel voor het succes van het programma.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, met nadruk op klimaatadaptatie, biodiversiteit en het verminderen van klimaatschade. Het plan draagt bij aan de bredere duurzaamheidsdoelen van de gemeente.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gespecificeerd met jaarlijkse uitvoeringsbudgetten. De dekking komt uit rijksbudgetten en de begroting van 2023. Er is echter behoefte aan verdere verduidelijking over de structurele personele capaciteit en de langetermijnfinanciering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatadaptatie Natuurinclusief bouwen Biodiversiteit Waterrobuustheid Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) Klimaatbestendige uitgangspunten Puntensysteem Hittestress Droogte Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Beleidsplan en uitvoeringsprogramma 2023-2026; Op weg naar klimaatadaptieve en natuurinclusieve gemeenten." Het richt zich op het implementeren van concrete klimaatbestendige eisen voor nieuwbouw en bestaande bouw, gebaseerd op klimaatprojecties voor 2050. Het plan introduceert een natuurinclusief puntensysteem voor ontwikkelaars en stimuleert particulieren en bedrijven om hun ruimtes groener en klimaatbestendiger in te richten. Dit wordt ondersteund door campagnes, subsidies, regels en financiële prikkels. Het doel is om wateroverlast, droogte, hitte en overstromingen te verminderen en de biodiversiteit te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een overzicht van de maatregelen en doelen. Het bevat concrete eisen en een uitvoeringsprogramma, maar verdere details over de implementatie en monitoring kunnen nodig zijn.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en mogelijk aanpassen van het beleidsplan en uitvoeringsprogramma. Ze moeten de haalbaarheid en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen beoordelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van klimaatadaptieve en natuurinclusieve maatregelen, de toewijzing van middelen en de balans tussen verplichtingen en stimulansen voor particulieren en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat specifieke, meetbare doelen zoals de aanleg van hemelwaterbergingen. Echter, het kan verder worden aangescherpt door tijdsgebonden doelen en specifieke meetmethoden te definiëren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde prikkels en regels moet worden geëvalueerd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door particulieren en bedrijven te stimuleren om hun ruimtes aan te passen. Dit gebeurt via campagnes en financiële prikkels, wat wijst op een actieve betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op klimaatadaptatie en natuurinclusiviteit om de leefomgeving te verbeteren en de biodiversiteit te bevorderen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er financiën beschikbaar zijn om kwetsbaarheden en oplossingen in kaart te brengen en om klimaatbestendige en natuurinclusieve initiatieven te stimuleren. Details over de exacte kosten en dekkingsbronnen worden echter niet gespecificeerd in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatadaptieve gemeenten Natuurinclusieve gemeenten Klimaatbestendige eisen Natuurinclusief puntensysteem Hemelwaterberging IPCC klimaatpublicaties Biodiversiteit Wateroverlast Droogte UitvoeringsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Yourie Bras
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Arjen Vroegop - VVD
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Yourie Bras
Agendapunt 11 Actualisatie financiële verordening en aanverwante beleidsnota's
Heiloo Actualiseert Financiële Verordening: "Een Politieke Keuze voor de Toekomst"
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met de actualisatie van de financiële verordening en bijbehorende beleidsnota's voor 2023. Het besluit, dat onder meer de vaststelling van de Nota Vaste Activa en de Nota Risicomanagement omvat, werd na een levendig debat aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om de financiële verordening en bijbehorende beleidsnota's te actualiseren. Dit besluit omvat twee onderdelen: het vaststellen van de financiële verordening voor 2023 en het vaststellen van vijf specifieke nota's, waaronder de Nota Vaste Activa en de Nota Risicomanagement. De actualisatie is nodig vanwege wijzigingen in regelgeving en nieuwe inzichten. Er zijn geen grote veranderingen, maar wel verduidelijkingen en aanpassingen aan de huidige BBV-regelgeving. Twee nieuwe nota's worden voorgesteld: de Nota Kostentoerekening Tarieven en de Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om keuzes te maken over grensbedragen en de streefwaarde van de weerstandsratio. Na goedkeuring worden de nota's gepubliceerd en van kracht vanaf 1 januari 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Actualisatie financiële verordening en aanverwante beleidsnota’s
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie financiële verordening en aanverwante beleidsnota’s" voor de gemeente Heiloo. Het doel is om de financiële verordening en bijbehorende beleidsnota’s te actualiseren, rekening houdend met wijzigingen in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en nieuwe inzichten. Er zijn geen grote wijzigingen, maar er zijn verduidelijkingen en aanpassingen aan de BBV-regelgeving. Twee nieuwe nota's worden geïntroduceerd: de Nota kostentoerekening tarieven en de Nota risicomanagement en weerstandsvermogen/ratio. Het voorstel is besproken in de BUCH-raadsbrede financiële werkgroep en bevat verduidelijkende definities.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle relevante aspecten van de financiële verordening en de bijbehorende beleidsnota’s behandelt. Het bevat ook een was-wordt lijst voor duidelijkheid over de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de financiële verordening en de bijbehorende beleidsnota’s vaststellen. Dit omvat het maken van keuzes over grensbedragen en de streefwaarde van de weerstandsratio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de streefwaarde van de weerstandsratio en de omvang van het benodigde weerstandsvermogen. Er is een voorstel om de weerstandsratio op 1,2 te houden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vast te stellen documenten en de wijzigingen die zijn doorgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de financiële verordening en de bijbehorende beleidsnota’s vast te stellen, inclusief de nieuwe nota’s.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het betreft voornamelijk beleidsmatige en organisatorische aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening BUCH gemeenten Nota vaste activa Nota kostentoerekening tarieven Nota reserves en voorzieningen Treasurystatuut Nota risicomanagement en weerstandsvermogen Artikel 212 Gemeentewet BBV (Besluit begroting en verantwoording) Couleur localeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Financiële verordening gemeente Castricum 2023". Dit voorstel betreft de vaststelling van een geharmoniseerde financiële verordening voor de gemeente Castricum, die de financiële organisatie, planning en control cyclus (P&C cyclus), en interne beheersing reguleert. Het document bevat bepalingen over de begroting, jaarstukken, investeringen, en rapportages, en legt de verantwoordelijkheden van het college en de raad vast. Het doel is om de financiële processen te stroomlijnen en te harmoniseren binnen de BUCH-samenwerking (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en kaders voor de financiële processen binnen de gemeente. Het dekt verschillende aspecten van financieel beheer en biedt een solide basis voor de financiële organisatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de financiële verordening vast te stellen en te autoriseren. Ze moeten toezicht houden op de uitvoering door het college en beslissingen nemen over investeringen en begrotingswijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van investeringen, de toewijzing van middelen, en de vaststelling van financiële kaders en beleidsindicatoren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering en naleving.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de financiële verordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in deze verordening, maar kan impliciet een rol spelen in investeringsbeslissingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het reguleert hoe financiële beslissingen worden genomen en verantwoord. Het biedt kaders voor begroting en investeringen, maar de dekking van specifieke uitgaven wordt niet in detail behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening Gemeente Castricum P&C cyclus Begroting Jaarstukken Rechtmatigheid Doelmatigheid Doeltreffendheid Investeringskredieten Beleidsnota’sVerfijning van de zoekopdracht:
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 12 Gedragscode integriteit volksvertegenwoordigers, burgemeester & wethouders en procesafspraken handhaving integriteit
Heiloo Stelt Nieuwe Gedragscodes voor Integriteit Vast
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met nieuwe gedragscodes voor integriteit, die de verouderde versie uit 2014 vervangen. Deze codes zijn bedoeld om het vertrouwen in het openbaar bestuur te vergroten en behandelen onderwerpen zoals belangenverstrengeling en intimidatie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om nieuwe gedragscodes voor integriteit vast te stellen. Deze gedragscodes zijn bedoeld voor volksvertegenwoordigers, de burgemeester en wethouders. Ze vervangen de verouderde gedragscode uit 2014. De nieuwe codes leggen gemeenschappelijke waarden en normen vast voor de omgang tussen inwoners, de raad en het college, en onderling tussen raads- en collegeleden. Dit moet het vertrouwen in het openbaar bestuur vergroten. De gedragscodes behandelen onderwerpen zoals belangenverstrengeling, nevenfuncties, geschenken, intimidatie en bedreiging. Daarnaast worden er procesafspraken gemaakt over hoe te handelen bij vermoedens van integriteitsschendingen. De raad overweegt ook om deze procesafspraken vast te stellen. Er zijn geen financiële of andere risico's verbonden aan dit voorstel. Na goedkeuring worden de documenten openbaar gemaakt op overheid.nl.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Gedragscode integriteit volksvertegenwoordigers, burgemeester en wethouders en procesafspraken handhaving integriteit". Het betreft de vaststelling van nieuwe gedragscodes voor volksvertegenwoordigers, de burgemeester en wethouders van de gemeente Heiloo, evenals procesafspraken voor de handhaving van integriteit. Deze codes vervangen de verouderde versie uit 2014 en zijn bedoeld om de gemeenschappelijke waarden en normen te verduidelijken die de basis vormen voor de omgang tussen inwoners, de raad en het college. Het doel is om het vertrouwen in het openbaar bestuur te vergroten en een leidraad te bieden bij integriteitskwesties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de gedragscodes als de procesafspraken omvat. Het biedt een duidelijke structuur en richtlijnen voor integriteit, inclusief hoe te handelen bij vermoedens van integriteitsschendingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde gedragscodes en procesafspraken vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde gedragscodes en procesafspraken. Dit omvat het overwegen van de toepasbaarheid en effectiviteit van de regels en of deze aansluiten bij de lokale behoeften en omstandigheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde gedragscodes en procesafspraken. Echter, de naleving van de gedragscode heeft geen rechtsgevolgen, wat de handhaving ervan minder afdwingbaar maakt. Dit kan als een inconsistentie worden gezien in termen van afdwingbaarheid.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gedragscodes en procesafspraken vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of andere belanghebbenden bij de totstandkoming van dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel, en er is geen dekking nodig. Het voorstel heeft geen financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gedragscode integriteit Procesafspraken handhaving Integriteitsschendingen Politieke ambtsdragers Belangenverstrengeling Nevenfuncties Intimidatie en bedreiging VNG modellen Openbaar bestuur Staatsrechtelijke positiesVerfijning van de zoekopdracht:
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 13 Plan van aanpak implementatie wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen (als gevolg van de nieuwe wet GR)
Heiloo zet stap naar meer invloed op gemeenschappelijke regelingen
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met een plan van aanpak voor de implementatie van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wijzigingen, die sinds juli 2022 van kracht zijn, moeten uiterlijk in 2024 zijn doorgevoerd en geven gemeenteraden meer invloed op samenwerkingsverbanden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een plan van aanpak vast te stellen voor de implementatie van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in Noord-Holland Noord. Deze wetswijzigingen, die sinds 1 juli 2022 van kracht zijn, hebben als doel gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Heiloo maakt deel uit van negen gemeenschappelijke regelingen die onder deze wijzigingen vallen. Het plan van aanpak, opgesteld door de Regietafel Noord-Holland Noord, richt zich op een gezamenlijke regionale aanpak om de wetswijzigingen effectief te implementeren. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met dit plan en hun inbreng te leveren via regionale raadsbijeenkomsten in de eerste helft van 2023. De kosten voor de uitvoering van het plan worden geschat op €100.000, waarvan Heiloo naar verwachting €3.567 zal bijdragen. Het plan voorziet niet in burgerparticipatie, maar richt zich op samenwerking tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Plan van aanpak implementatie wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) 2022-2024 in Noord-Holland Noord (NHN)." Het voorstel richt zich op de implementatie van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen, die per 1 juli 2022 zijn doorgevoerd. Het doel is om gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. Het plan van aanpak beschrijft de gezamenlijke aanpak voor de implementatie van deze wijzigingen in Noord-Holland Noord, met een deadline van 1 juli 2024. Het voorstel benadrukt regionale samenwerking via de Regietafel NHN en vraagt de raad om het plan vast te stellen en inbreng te leveren via regionale raadsbijeenkomsten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de wettelijke verplichtingen, en de rol van de betrokken partijen. Het bevat echter weinig gedetailleerde informatie over de specifieke stappen die zullen worden genomen om de wijzigingen te implementeren.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het plan van aanpak vast te stellen en zijn inbreng te leveren via regionale raadsbijeenkomsten. De raad heeft een kaderstellende en richtinggevende rol in het proces.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de wijze van uitvoering van verplichte wijzigingen en over de keuzeopties die de wet biedt, zoals het instellen van adviescommissies en extra zienswijzeprocedures.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een duidelijke deadline is, ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over de uitvoering zijn beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het plan van aanpak vast te stellen en zijn inbreng te leveren via de regionale raadsbijeenkomsten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie een inhoudelijke vraag is die per gemeenschappelijke regeling moet worden beslist. Er is geen directe participatie vanuit de samenleving in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de uitvoering van het plan worden geraamd op €100.000, verdeeld naar rato van inwonersaantallen. Voor Heiloo betekent dit een maximale bijdrage van €3.567. De kosten worden gedekt uit het budget voor regionale samenwerking. Er wordt ingezet op het verkrijgen van subsidies om de kosten te verlagen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Noord-Holland Noord (NHN) Regietafel Implementatie Gemeenschappelijke regelingen Wijzigingen Regionale samenwerking Plan van aanpak Inbreng Kaderstellend documentVerfijning van de zoekopdracht:
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 14 Wijziging Reglement van Orde gemeenteraad Heiloo 2022
Heiloo past Reglement van Orde aan: Commissies zonder stemmingen
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met een wijziging van artikel 27 van het Reglement van Orde. De aanpassing moet verwarring wegnemen over stemmingen in raadscommissies.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 23 januari 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een voorstel bespreken om artikel 27 van het Reglement van Orde te wijzigen. Het huidige artikel 27, dat de uitkomst van besprekingen in raadscommissies beschrijft, kan volgens een advies van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor verwarring zorgen. Daarom wordt voorgesteld om de tekst van dit artikel aan te passen volgens de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), met enkele wijzigingen. De belangrijkste wijziging is dat er geen stemmingen plaatsvinden in de commissies, behalve over geheimhouding en ordevoorstellen. De nieuwe formulering moet de indruk wegnemen dat er gewogen gestemd wordt in de commissies. Het presidium heeft de griffie gevraagd om deze concepttekst voor te leggen aan de raad. Als de wijziging wordt goedgekeurd, treedt het nieuwe reglement in werking na bekendmaking van het raadsbesluit. Er zal ook een evaluatie van de werkwijze van de raad plaatsvinden, waarvan de resultaten mogelijk leiden tot verdere wijzigingen in het reglement. Deze worden verwacht in maart of april 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reglement van Orde Heiloo 2022 wijziging artikel 27". Het voorstel beoogt een wijziging van artikel 27 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Heiloo, gebaseerd op een advies van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Het huidige artikel 27, dat de uitkomst van een bespreking in een raadscommissie beschrijft, wordt vervangen door een tekst die is gebaseerd op artikel 12 van de modelverordening op de raadscommissies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), met twee specifieke wijzigingen. Dit moet onduidelijkheden over de interpretatie van het reglement wegnemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de achtergrond van het advies van BZK, en de redenen voor de aanpassingen. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële implicaties of participatieaspecten besproken.
Rol van de raad:
De raad moet het gewijzigde Reglement van Orde vaststellen. Dit is een formele rol waarbij de raad de voorgestelde wijzigingen beoordeelt en goedkeurt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in artikel 27, die de schijn van gewogen stemming in raadscommissies moeten wegnemen. Dit kan politieke implicaties hebben voor hoe besluitvorming in commissies wordt ervaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tekstwijzigingen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de praktijk is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van artikel 27 van het Reglement van Orde vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van wijziging van het Reglement van Orde.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om procedurele wijzigingen binnen de gemeenteraad.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat suggereert dat de wijzigingen geen directe kosten met zich meebrengen. Er is ook geen informatie over hoe eventuele kosten zouden worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reglement van Orde Artikel 27 Raadscommissie VNG Modelverordening Advies BZK Gewogen stemming Commissievoorzitter Fracties Geheimhouding EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Agendapunt 15 Moties vreemd aan de orde
Heiloo Overweegt Verkorting BKR-Registratie voor Schuldhulptrajecten
De gemeenteraad van Heiloo heeft een motie in overweging genomen om de BKR-registratieperiode voor inwoners die een schuldhulptraject hebben doorlopen, te verkorten van vijf jaar naar zes maanden. Dit voorstel, dat al steun geniet van meerdere fracties, is bedoeld om mensen die hun schulden hebben afbetaald sneller hun normale leven te laten hervatten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel besproken om de BKR-registratieperiode voor inwoners die een schuldhulptraject hebben doorlopen, aanzienlijk te verkorten. De motie, die is ingediend door de PvdA, heeft als doel om de drempels te verlagen voor mensen die hun schulden hebben afbetaald, zodat zij sneller hun normale leven kunnen hervatten. De registratie bij het Bureau Kredietregistratie kan namelijk belemmerend werken bij het afsluiten van bijvoorbeeld een hypotheek of telefoonabonnement.
Annemarieke Nierop van de PvdA stelde voor om de motie verder te bespreken in de raadsvergadering van 27 maart, voorafgegaan door een commissievergadering. "Ik hou de motie aan tot de raadsvergadering van 27 maart," verklaarde Nierop. Het voorstel volgt het voorbeeld van andere gemeenten zoals Arnhem en Rotterdam, die al soortgelijke maatregelen hebben genomen.
Hoewel de discussie over de BKR-registratieperiode centraal stond, kwam er ook een ander onderwerp ter sprake. Raadslid Van Dokkum uitte zijn zorgen over een recent krantenartikel over het ontwerp van een rotonde aan de Ven en Watersweg. "Heeft de portefeuillehouder het artikel ook gelezen?" vroeg Van Dokkum, verwijzend naar de zorgen dat fietsers een langere route moeten afleggen.
Portefeuillehouder Opdam reageerde door te benadrukken dat de veiligheid van fietsers gewaarborgd blijft. "Omrijden is niet echt het kernwoord hier," stelde Opdam gerust. "Heiloo blijft een fietsdorp, en tegelijkertijd zorgen we voor een goede afwikkeling van het autoverkeer."
De vergadering werd afgesloten zonder verdere vragen of opmerkingen, en de voorzitter, Mascha ten Bruggencate, wenste alle aanwezigen een prettige avond. De motie over de BKR-registratie zal in maart opnieuw op de agenda staan, waarbij de raad hoopt tot een besluit te komen dat de inwoners van Heiloo ten goede komt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een motie om de BKR-registratieperiode voor inwoners die een schuldhulptraject hebben doorlopen, te verkorten van vijf jaar naar zes maanden. Dit voorstel is bedoeld om de drempels te verlagen voor mensen die hun schulden hebben afbetaald, zodat zij sneller hun normale leven kunnen hervatten. De registratie bij het Bureau Kredietregistratie kan namelijk belemmerend werken bij het afsluiten van bijvoorbeeld een hypotheek of telefoonabonnement. De raad vraagt het college om deze wijziging door te voeren, in navolging van andere gemeenten zoals Arnhem en Rotterdam. De motie wordt gesteund door meerdere fracties binnen de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Verkorting BKR-registratie na afloop traject schuldhulpverlening". De motie stelt dat inwoners van Heiloo na een schuldhulptraject nog vijf jaar geregistreerd blijven bij het Bureau Kredietregistratie (BKR), wat hen belemmert in het hervatten van hun normale leven. De motie pleit ervoor om, in navolging van andere gemeenten, de BKR-registratie te verkorten tot zes maanden na afloop van het schuldhulptraject.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk en volledig in het beschrijven van het probleem en de voorgestelde oplossing. Het biedt een concrete actie voor de gemeente om te ondernemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken de BKR-registratieperiode te verkorten. De raad moet de motie bespreken, overwegen en stemmen om te bepalen of het college deze actie moet ondernemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verkorting van de BKR-registratie steunen, wat kan worden gezien als een keuze tussen het beschermen van inwoners tegen nieuwe schulden en het vergemakkelijken van hun re-integratie in de maatschappij.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (zes maanden). Het is haalbaar en relevant, gezien de voorbeelden van andere gemeenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college verzoeken de BKR-registratieperiode te verkorten.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op financiële en sociale aspecten.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich op beleidsverandering zonder financiële implicaties te specificeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BKR-registratie Schuldhulpverlening Inwoners Drempels Woning Telefoonabonnement Schulden Gemeenten Kredietverstrekkers ProportioneelVerfijning van de zoekopdracht: