24-11-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Agendapunt 04 Vaststellen Lange Termijn Agenda d.d. 24 november 2025
Peter Soonius - D66
Rob Opdam - Wethouder
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 05 Vaststellen lijst ingekomen stukken van 17 oktober tot 13 november 2025
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Agendapunt 06 Terugkoppeling raadswerkgroep Regio Alkmaar
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 07 Benoeming commissielid
Wietske Postma benoemd als commissielid CDA in Heiloo
De gemeenteraad van Heiloo heeft Wietske Postma benoemd als commissielid namens het CDA. Tijdens de raadsvergadering werd het onderzoek naar haar geloofsbrieven gepresenteerd en de beoordeling is positief.
Samenvatting
Op 24 november 2025 zal de gemeenteraad van Heiloo beslissen over de benoeming van mevrouw W. Postma als commissielid namens het CDA. De benoeming gebeurt op basis van een onderzoek naar haar geloofsbrieven door een speciale commissie. Tijdens de raadsvergadering zal de voorzitter van deze commissie de resultaten van het onderzoek presenteren. Als er geen belemmeringen worden gevonden, kan mevrouw Postma worden benoemd. Na haar benoeming moet zij nog een eed of belofte afleggen voordat zij haar taken kan beginnen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming van mevrouw W. Postma als commissielid, niet zijnde raadslid". Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Heiloo akkoord gaat met het verslag van de commissie van onderzoek naar de geloofsbrieven van mevrouw Postma, voorgedragen door de CDA-fractie, en haar benoemt als commissielid. De benoeming vindt plaats na een positief advies van de commissie geloofsbrieven, die de geloofsbrieven van de kandidaat heeft beoordeeld. Na benoeming legt mevrouw Postma de eed of belofte af om haar werkzaamheden te kunnen starten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen en procedures beschrijft voor de benoeming van een commissielid. Het bevat alle relevante informatie over de procedure en de rol van de commissie geloofsbrieven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het verslag van de commissie geloofsbrieven goed te keuren en de benoeming van mevrouw Postma als commissielid te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft. De raad moet echter wel vertrouwen hebben in de beoordeling van de commissie geloofsbrieven.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, wat gebruikelijk is voor benoemingsprocedures. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met het verslag van de commissie geloofsbrieven en de benoeming van mevrouw Postma als commissielid goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat passend is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoemingsprocedure betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming. Eventuele vergoedingen voor commissieleden worden doorgaans al in de gemeentelijke begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderzoek geloofsbrieven Benoeming Commissielid Mevrouw W. Postma CDA Fracties Reglement van Orde Commissie geloofsbrieven Eed Verklaring en belofteVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 07.a verklaring en belofte commissielid
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 08 Gedragscode Soortenbescherming
Heiloo Stemt Unaniem in met Gedragscode Soortenbescherming
De gemeenteraad van Heiloo heeft unaniem ingestemd met de Gedragscode Soortenbescherming Gemeenten 2025. Deze gedragscode biedt een juridisch kader voor werkzaamheden die invloed kunnen hebben op beschermde soorten en maakt het mogelijk om bepaalde werkzaamheden zonder ontheffing uit te voeren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om de Gedragscode Soortenbescherming Gemeenten 2025 vast te stellen. Deze gedragscode, ontwikkeld door Stadswerk Nederland in samenwerking met RVO en VNG, biedt een juridisch kader voor het uitvoeren van werkzaamheden die invloed kunnen hebben op beschermde soorten. Door de gedragscode vast te stellen, kan de gemeente voldoen aan de eisen van de Omgevingswet en het Besluit activiteiten leefomgeving. Dit maakt het mogelijk om bepaalde werkzaamheden zonder ontheffing uit te voeren. De gedragscode moet formeel worden vastgesteld door de gemeenteraad en vereist het opstellen van een ecologisch werkprotocol voor aanvang van werkzaamheden. Er zijn enkele wijzigingen ten opzichte van de vorige versie, zoals het beperken van het gebruik van de klepelmaaier vanwege de negatieve effecten op de biodiversiteit. Het college heeft geen alternatieven overwogen, omdat er geen praktisch of juridisch haalbaar alternatief is. Het vaststellen van de gedragscode heeft geen financiële consequenties en draagt bij aan duurzaam en ecologisch verantwoord werken. Er heeft geen participatie plaatsgevonden, omdat het een wettelijke plicht is om zorgvuldig te werken op locaties met beschermde soorten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gedragscode Soortenbescherming gemeenten 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van een gedragscode die gemeenten een juridisch kader biedt voor het zorgvuldig uitvoeren van werkzaamheden die invloed kunnen hebben op beschermde soorten. Deze gedragscode, ontwikkeld door Stadswerk Nederland in samenwerking met RVO en VNG, is bedoeld om te voldoen aan de eisen van de Omgevingswet en het Besluit activiteiten leefomgeving. Door de gedragscode vast te stellen, kan de gemeente Heiloo aanspraak maken op vrijstellingen voor bepaalde werkzaamheden zonder dat een ontheffing nodig is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, de juridische context, en de praktische implicaties van de gedragscode duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de wijzigingen ten opzichte van eerdere versies en de verplichting tot het opstellen van een ecologisch werkprotocol.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de gedragscode formeel vast te stellen, waardoor de werkwijze juridisch wordt geborgd en de gemeente kan voldoen aan de wettelijke eisen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel een wettelijke verplichting betreft. De raad moet beslissen of zij de gedragscode willen vaststellen om te voldoen aan de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de doelen en de tijdsduur van de gedragscode (vijf jaar) beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Gedragscode Soortenbescherming gemeenten 2025 vast te stellen als werkwijze voor ruimtelijke ontwikkelingen en regulier onderhoud.
Participatie:
Er heeft geen participatie plaatsgevonden, omdat het een wettelijke verplichting betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de gedragscode gericht is op het beschermen van biodiversiteit en het voorkomen van schade aan beschermde soorten.
Financiële Gevolgen:
Het vaststellen van de gedragscode heeft geen financiële consequenties, zoals vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gedragscode Soortenbescherming Omgevingswet Ecologisch werkprotocol Beschermde soorten Vrijstellingen Juridisch kader Ecologische risico’s Klepelmaaier Wet natuurbescherming VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 09 Verordening Heiloopas
Heiloo zet stap naar inclusievere samenleving met Heiloopas
De gemeenteraad van Heiloo heeft unaniem ingestemd met de invoering van de Heiloopas, een initiatief dat inwoners met een laag inkomen moet ondersteunen in hun maatschappelijke participatie. De pas, die vanaf 1 januari 2026 beschikbaar is, biedt een tegoed voor sport- en culturele activiteiten en wordt automatisch verstrekt aan inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 24 november 2025 werd het voorstel om de verordening voor de Heiloopas vast te stellen, met enthousiasme ontvangen. De pas maakt deel uit van een regionale samenwerking en heeft als doel de toegankelijkheid van minimaregelingen te vergroten en armoede te verminderen. De uitvoering ligt in handen van Zaffier, in samenwerking met de Stichting Hart van Noord Holland.
Hoewel de VVD nog twijfels had over de effectiviteit van de Heiloopas als instrument, stemde de partij uiteindelijk in met het voorstel. "De VVD heeft nog steeds twijfels of dit instrument nou het goede instrument is om daadwerkelijk alle mensen te bereiken," gaf Brenda Bruin van de VVD aan. De partij ziet meer in een aanpak waarbij vrijwilligers van organisaties zoals Humanitas worden ingezet om mensen te helpen gebruik te maken van alle beschikbare regelingen.
De PvdA, vertegenwoordigd door Greet Burkels, sprak haar steun uit voor de verordening. "Wij zullen van harte deze verordening natuurlijk steunen," aldus Burkels. Het CDA, bij monde van Hessel Hiemstra, was eveneens positief: "Wij zijn als CDA blij dat we deze verordening hebben liggen, dat we hier ook meer eenduidigheid in hebben."
Een suggestie van het CDA om de inkomensgrens te verhogen naar 125% of 130% van de bijstandsnorm werd besproken, maar uiteindelijk besloten zij de grens voorlopig op 120% te houden en de situatie na een jaar te evalueren.
De raad benadrukte het belang van gebruikersvriendelijkheid, beveiliging en communicatie, zoals het organiseren van diverse spreekuren voor betrokkenen. Met de unanieme goedkeuring van de Heiloopas zet Heiloo een belangrijke stap richting een inclusievere samenleving.
Samenvatting
Op 24 november 2025 bespreekt de gemeenteraad van Heiloo een voorstel om de verordening voor de Heiloopas vast te stellen. Deze pas, onderdeel van een regionale samenwerking, is bedoeld om inwoners met een laag inkomen te ondersteunen in hun maatschappelijke participatie. De pas biedt een tegoed voor activiteiten zoals sport en cultuur en wordt automatisch verstrekt aan inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. Het doel is om de toegankelijkheid van minimaregelingen te vergroten en armoede te verminderen. De uitvoering ligt bij Zaffier, die samenwerkt met de Stichting Hart van Noord Holland. De verordening biedt een juridische basis voor de pas, die vanaf 1 januari 2026 beschikbaar moet zijn. De gemeenteraad moet nog beslissen over de invoering van deze verordening.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Heiloopas". Het voorstel introduceert de Dorpspas, een initiatief van Zaffier en deelnemende gemeenten, om inwoners met een laag inkomen te ondersteunen in hun maatschappelijke participatie. De pas, die per gemeente een lokale identiteit heeft, biedt een tegoed voor culturele, sportieve of sociale activiteiten. De verordening stelt dat inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm in aanmerking komen en dat de pas automatisch wordt verstrekt. Zaffier kan nadere regels vaststellen voor de uitvoering. Het doel is om de maatschappelijke participatie te verhogen en de lokale economie te stimuleren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de juridische basis, doelgroepomschrijving, uitvoeringsdetails en financiële dekking. Echter, specifieke details over de hoogte van het tegoed en de exacte activiteiten waarvoor het kan worden gebruikt, ontbreken en worden later vastgesteld.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen, waarmee de juridische basis voor de Dorpspas wordt gecreëerd. Dit besluit is essentieel voor de rechtmatige verstrekking van de pas aan minima.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van de Dorpspas en de bijbehorende verordening. Dit omvat keuzes over de doelgroep (inkomensgrens), automatische verstrekking en de mate van uniformiteit met andere gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (invoering per 1 januari 2026), maar mist meetbare doelen (zoals exacte tegoedbedragen) en concrete criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de nadere regels moeten nog worden vastgesteld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening Heiloopas vast te stellen, waarmee de juridische basis voor de Dorpspas wordt gecreëerd.
Participatie:
De Cliëntenadviesraad (CAR) van Zaffier heeft advies gegeven en onderschrijft het belang van de Dorpspas voor financieel kwetsbare inwoners. Dit wijst op enige mate van participatie in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten worden gedekt vanuit het bestaande budget voor armoede en minimabeleid. Er wordt verwacht dat het bereik van de regelingen toeneemt, wat tot extra kosten kan leiden. De exacte financiële impact wordt bepaald door de nadere regels.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpspas Zaffier Minima Inkomensondersteuning Ambtshalve verstrekking Gemeentelijke regelingen Participatie Armoede Verordening Sociale activiteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 10 Verordening Individuele Inkomenstoeslag Heiloo
Heiloo wijst voorstel tot wijziging inkomenstoeslag af
De gemeenteraad van Heiloo heeft het voorstel om de Verordening individuele inkomenstoeslag te wijzigen, verworpen. Het plan, dat deel uitmaakte van een bredere bezuinigingsstrategie, stuitte op veel weerstand.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering van 10 november 2025 werd het voorstel om de Verordening individuele inkomenstoeslag te wijzigen, fel bediscussieerd. Het plan was om de toeslag alleen nog te verstrekken aan huishoudens met een inkomen tot 100% van het wettelijk sociaal minimum en de hoogte van de toeslag te halveren. Deze wijzigingen waren onderdeel van een bredere bezuinigingsstrategie die door Zaffier was uitgewerkt.
De raadsvergadering begon met een stemverklaring van het CDA, dat eerder een amendement had ingediend om de bezuiniging te beperken. "Dit onderwerp hebben we eerder dit jaar besproken," aldus een CDA-vertegenwoordiger. "Toen hebben we als CDA een amendement ingediend om de bezuiniging van 5 naar 3% te brengen. Dat is ook aangenomen."
Gemeentebelangen Heiloo (GBH) maakte duidelijk tegen het voorstel te stemmen. "Het feit is gewoon dat we het niet eens waren met de begroting waarin de oude situatie beschreven was," verklaarde Edith de Jong van GBH. Ook Heiloo-2000 sprak zich uit tegen de wijzigingen. "Heiloo-2000 kiest voor een sociaal verantwoord beleid, waarbij we de mensen met de laagste inkomens niet als eerste laten opdraaien voor onzekerheden in onze begroting," aldus Marlies van Heusden.
VVD gaf aan het voorstel te steunen. "Bij de behandeling van de begroting was hierover een akkoord bereikt. Dit is de juridische uitwerking en volgens VVD moet je dan consequent zijn". D66 heeft tegen het voorstel gestemd. "D66 is namelijk op zich tegen en principieel tegen inkomenspolitiek op lokaal niveau," zei Peter Soonius van D66. "Maar zoals net al is toegelicht, is het een maatregel die in het kader van het ravijnjaar is genomen."
Uiteindelijk werd het voorstel met 16 stemmen tegen en 3 stemmen voor verworpen. PvdA, Heiloo Lokaal en Heiloo-2000 hadden eerder al opgeroepen om het besluit uit te stellen, gezien het feit dat het zogenaamde 'ravijnjaar' was uitgesteld. "Dit besluit is gevallen in het ravijnjaar maar het ravijnjaar is uitgesteld," aldus een vertegenwoordiger van Heiloo-2000. PvdA is tegen de verordening. "Het ravijnjaar is voor ons heel ver weg en zou met deze verordening voor heel veel mensen dichtbij komen".
Met de verwerping van het voorstel blijft de huidige regeling voor de individuele inkomenstoeslag voorlopig ongewijzigd. De discussie over de bezuinigingsstrategie en de impact op de laagste inkomensgroepen zal echter ongetwijfeld worden voortgezet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om per 1 januari 2026 de Verordening individuele inkomenstoeslag te wijzigen. De voorgestelde wijzigingen houden in dat de toeslag alleen nog wordt verstrekt aan huishoudens met een inkomen tot 100% van het wettelijk sociaal minimum en dat de hoogte van de toeslag wordt gehalveerd. Deze aanpassingen zijn onderdeel van een bredere bezuinigingsstrategie die door Zaffier is uitgewerkt. De wijzigingen kunnen leiden tot negatieve inkomenseffecten voor sommige huishoudens en een toename van aanvragen voor andere regelingen zoals bijzondere bijstand. De besparingen zijn al opgenomen in de begroting voor 2026. De uitvoering van de wijzigingen wordt gemonitord door Zaffier, en er zal een evaluatie plaatsvinden over de impact in 2026 en 2027.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening individuele inkomenstoeslag
Samenvatting: Het voorstel betreft de herziening van de Verordening individuele inkomenstoeslag (IIT) in de gemeente Heiloo, met ingang van 1 januari 2026. De wijzigingen omvatten het beperken van de toeslag tot huishoudens met een inkomen tot 100% van het wettelijk sociaal minimum (Wsm) en het halveren van de hoogte van de toeslag. Deze aanpassingen zijn onderdeel van een bredere bezuinigingsmaatregel die door de gemeenteraad is goedgekeurd om kosten te besparen. De verordening moet worden aangepast en opnieuw worden vastgesteld door de gemeenteraad om deze wijzigingen te implementeren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de context van de bezuinigingen, en de gevolgen voor de betrokken huishoudens. Er is echter weinig informatie over de langetermijneffecten van deze wijzigingen op de betrokken huishoudens en de bredere gemeenschap.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de gewijzigde verordening. De raad heeft al eerder aangegeven de wijzigingen te willen doorvoeren, dus de huidige rol is voornamelijk formeel.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen in de IIT. Dit omvat het maken van een afweging tussen kostenbesparing en de mogelijke negatieve gevolgen voor huishoudens met lage inkomens.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke startdatum van 1 januari 2026. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van de langetermijneffecten op de betrokken huishoudens. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor het monitoren van de sociale impact.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de gewijzigde Verordening individuele inkomenstoeslag vast te stellen, waarmee de voorgestelde wijzigingen per 1 januari 2026 in werking treden.
Participatie
Er is beperkte participatie geweest. De Cliëntenadviesraad (CAR) Zaffier is geïnformeerd, maar er is geen advies gevraagd, aangezien de gemeenteraad al een besluit had genomen over de wijzigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en sociale aspecten.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn een besparing van €97.000 voor de gemeente Heiloo, zoals opgenomen in de begroting van 2026. De besparingen zijn onderdeel van een bredere bezuinigingsstrategie van Zaffier. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het om kostenbesparingen gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Individuele inkomenstoeslag (IIT) Zaffier Inkomensgrens Besparingen Participatiewet Dorpspas Bezuinigingsscenario’s Uniformiteit Risico’s MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
René van Splunteren - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
René van Splunteren - VVD
Greet Burkels - PvdA
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Agendapunt 11 Moties vreemd aan de agenda
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Hessel Hiemstra - CDA
Arjen Vroegop - VVD
Agendapunt 11.a Motie vreemd GBH Beleidskader Woningsplitsing
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een motie over het "Beleidskader woningsplitsing". Het college van B&W geeft aan dat er momenteel geen specifiek beleid is voor woningsplitsing, maar dat er wel een positieve houding is ten opzichte van initiatieven die leiden tot volwaardige woningen. Dergelijke initiatieven worden besproken in speciale overlegtafels met verschillende disciplines zoals stedenbouw en verkeer. Aanvragen voor woningsplitsing komen zelden voor en worden als maatwerk behandeld. Het college waarschuwt dat extra regelgeving vaak leidt tot beperkingen en dat bestaand beleid voldoende kaders biedt voor het beoordelen van bouwinitiatieven zoals optoppen en aanbouwen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Beleidskader woningsplitsing". Het voorstel van Gemeentebelangen Heiloo richt zich op het ontwikkelen van een specifiek beleidskader voor het splitsen van woningen in de gemeente Heiloo. Momenteel bestaat er geen specifiek beleid, maar de gemeente hanteert een positieve houding ten opzichte van woningsplitsing, mits deze leidt tot volwaardige woningen. Initiatieven worden beoordeeld door verschillende disciplines binnen de gemeente. Het college waarschuwt dat extra regelgeving kan leiden tot beperkingen en uitsluitingen van bepaalde situaties. Het huidige beleid biedt volgens het college voldoende kaders voor het beoordelen van initiatieven voor woningsplitsing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de huidige situatie en de overwegingen van het college duidelijk uiteenzet. Het biedt echter geen concrete stappen of richtlijnen voor de ontwikkeling van een nieuw beleidskader.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of er behoefte is aan een specifiek beleidskader voor woningsplitsing en of de huidige aanpak voldoende is. Ze moeten de overwegingen van het college in acht nemen bij hun besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ontwikkelen van een nieuw beleidskader voor woningsplitsing of het handhaven van de huidige aanpak. Dit omvat het afwegen van de voordelen van flexibiliteit en maatwerk tegen de mogelijke behoefte aan duidelijkheid en consistentie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen geschetst. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke richtlijnen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie van Gemeentebelangen Heiloo willen aannemen en een specifiek beleidskader voor woningsplitsing willen ontwikkelen, of dat ze de huidige aanpak willen voortzetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt meegenomen in het proces van beleidsvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Echter, woningsplitsing kan indirect bijdragen aan duurzaamheidsdoelen door efficiënter gebruik van bestaande woonruimte.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of het ontwikkelen van een nieuw beleidskader financiële implicaties heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidskader woningsplitsing Positieve grondhouding Volwaardige woningen Intaketafels Omgevingstafels Stedenbouw Verkeer Parkeren Maatwerk Extra regelgeving/beleidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Beleidskader Woningsplitsing
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Beleidskader woningsplitsing" en is ingediend door de gemeenteraad van Heiloo. De motie constateert een tekort aan betaalbare woningen voor starters, alleenstaanden en spoedzoekers in Heiloo. Het stelt dat woningsplitsing een effectieve manier is om het woningaanbod snel te vergroten. Momenteel is woningsplitsing geregeld via de Omgevingswet, maar er is geen specifiek beleid dat dit proces faciliteert. De motie roept op tot het opstellen van een beleidskader voor woningsplitsing voor medio 2026, met aandacht voor zowel koop- als huurwoningen en mogelijkheden zoals optoppen en aanbouwen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het benoemt de noodzaak van een beleidskader en geeft specifieke richtlijnen voor de inhoud ervan. Echter, details over de implementatie en mogelijke obstakels worden niet besproken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het college op te dragen een beleidskader te ontwikkelen. De raad moet ook toezicht houden op de voortgang en uitvoering van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het faciliteren van woningsplitsing als oplossing voor het woningtekort. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van belangen van huidige bewoners en potentiële nieuwe bewoners.
SMART Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het opstellen van een beleidskader voor medio 2026. Het is echter minder specifiek over hoe succes gemeten zal worden na de implementatie. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen na de beleidsvorming.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het voorgestelde beleidskader te ontwikkelen.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of belanghebbenden wordt meegenomen in het proces van beleidsvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij het overwegen van bouwmethoden en materialen voor optoppen en aanbouwen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden in het beleidskader.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningsplitsing Beleidskader Betaalbare woningen Starters Alleenstaanden Spoedzoekers Omgevingswet Vergunningsproces Doorzonwoningen Optoppen en aanbouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Beleidskader woningsplitsing". Het voorstel van Gemeentebelangen Heiloo richt zich op het ontwikkelen van een beleidskader voor woningsplitsing. Momenteel heeft de gemeente Heiloo geen specifiek beleid voor woningsplitsing, maar hanteert een positieve grondhouding zolang de splitsing leidt tot volwaardige woningen. Initiatieven worden beoordeeld door diverse disciplines tijdens Intaketafels en Omgevingstafels. Het college benadrukt dat extra regelgeving vaak leidt tot beperkingen en dat het huidige beleid voldoende flexibiliteit biedt voor maatwerkoplossingen. Het optoppen en aanbouwen worden afzonderlijk beoordeeld en vallen niet onder het splitsingsbeleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de huidige situatie en de overwegingen van het college duidelijk uiteenzet. Het biedt inzicht in de bestaande procedures en de reden waarom extra beleid mogelijk niet nodig is.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of er behoefte is aan een specifiek beleidskader voor woningsplitsing of dat het huidige flexibele beleid voldoende is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ontwikkelen van een specifiek beleidskader voor woningsplitsing of het behouden van de huidige aanpak die flexibiliteit en maatwerk mogelijk maakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het meer een overweging biedt dan concrete doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van specifieke doelen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie van Gemeentebelangen Heiloo steunen en een beleidskader voor woningsplitsing willen ontwikkelen, of dat ze het huidige beleid willen handhaven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat initiatieven voor woningsplitsing worden besproken in Intaketafels en Omgevingstafels, wat wijst op een vorm van participatie van verschillende disciplines binnen de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen bij de beoordeling van initiatieven.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het ontbreken van extra regelgeving kan echter impliceren dat er geen extra kosten zijn voor de ontwikkeling van nieuw beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidskader woningsplitsing Positieve grondhouding Intaketafels Omgevingstafels Volwaardige woningen Maatwerk Extra regelgeving Optoppen en aanbouwen Nieuwe bouwlagen Bestaand beleidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken