27-10-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 01.a Actualiteitenhalfuurtje insprekers
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 02 Agendavaststelling
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 03 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 29 september 2025
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 04 Vaststellen overzicht aangenomen moties 27 oktober 2025
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Agendapunt 05 Vaststellen toezeggingenlijst 27 oktober 2025
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Agendapunt 07 Vaststellen lijst ingekomen stukken van 19 september t/m 16 oktober
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Rob Opdam - Wethouder
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 08 Terugkoppeling raadswerkgroep Regio Alkmaar
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Agendapunt 09.a Benoeming commissieleden
Nieuwe Commissieleden Heiloo: Reus en Bakker Benoemd
De gemeenteraad van Heiloo heeft unaniem ingestemd met de benoeming van Rinus Reus en Sanne Bakker als nieuwe commissieleden. De kandidaten, voorgedragen door de PvdA en D66, zijn na een grondig onderzoek door de Commissie Geloofsbrieven zonder belemmeringen goedgekeurd.
Samenvatting
Op 27 oktober 2025 zal de gemeenteraad van Heiloo beslissen over de benoeming van R. Reus en S. Bakker als commissieleden, die geen raadsleden zijn. De fracties van PvdA en D66 hebben hen voorgedragen. Voordat de benoeming kan plaatsvinden, onderzoekt de commissie geloofsbrieven of er geen belemmeringen zijn. De voorzitter van deze commissie zal de resultaten van het onderzoek tijdens de raadsvergadering toelichten. Na een positieve uitkomst en benoeming moeten de kandidaten de eed of belofte afleggen voordat zij hun functie kunnen uitoefenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Onderzoek geloofsbrieven benoeming commissieleden R. Reus S. Bakker". Het betreft de benoeming van de heer R. Reus (PvdA) en mevrouw S. Bakker (D66) als commissieleden, niet zijnde raadsleden, in de gemeente Heiloo. De geloofsbrieven van beide kandidaten zijn onderzocht door de commissie geloofsbrieven, die heeft vastgesteld dat er geen belemmeringen zijn voor hun benoeming. De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het verslag van de commissie en de benoemingen te bevestigen. Na benoeming dienen de kandidaten de eed of belofte af te leggen voordat zij hun taken kunnen vervullen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen en procedures voor de benoeming van commissieleden beschrijft. Het bevat alle relevante informatie over de kandidaten en de procedurele vereisten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het verslag van de commissie geloofsbrieven goed te keuren en de benoemingen van de kandidaten te bevestigen. De raad moet ook toezien op de naleving van de procedures zoals vastgelegd in het Reglement van Orde.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet echter wel vertrouwen hebben in de voorgedragen kandidaten en de aanbevelingen van de commissie geloofsbrieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een procedurele benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met het verslag van de commissie geloofsbrieven en de benoemingen van de heer R. Reus en mevrouw S. Bakker te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure binnen de gemeenteraad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van commissieleden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel dat zich richt op benoemingen zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderzoek geloofsbrieven Benoeming Commissieleden R. Reus S. Bakker PvdA D66 Reglement van Orde Fracties Eed/Verklaring en belofteVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Brenda Bruin - VVD
Brenda Bruin - VVD
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 09.b verklaring en belofte commissieleden
Heiloo's Nieuwe Commissieleden Leggen Belofte Af
In een ceremonie tijdens de raadsvergadering van 27 oktober 2025, legden de nieuwe commissieleden van de gemeenteraad van Heiloo, Rinus Reus en Sanne Bakker, de verklaring en belofte af. Hiermee bevestigen zij hun integriteit en toewijding aan de Grondwet en de wetten van het land.
Samenvatting
Op 27 oktober 2025 staat een raadsvergadering gepland waarin commissieleden, die geen raadsleden zijn, de eed of verklaring en belofte afleggen. Dit gebeurt voordat zij hun werkzaamheden beginnen. De voorzitter van de raad leest de tekst voor, waarin de commissieleden beloven geen giften of beloften te hebben gegeven of ontvangen om hun functie te verkrijgen of uit te oefenen. Ook beloven zij trouw aan de Grondwet en de wetten na te leven. De commissieleden bevestigen dit met een persoonlijke verklaring. De gemeenteraad van Heiloo bereidt zich voor op deze ceremonie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beëdiging / afleggen van de verklaring en belofte door commissieleden, niet-zijnde raadsleden." Het voorstel betreft de procedure waarbij commissieleden, die geen raadsleden zijn, de eed of verklaring en belofte afleggen voordat zij hun taken in de gemeenteraad van Heiloo kunnen uitvoeren. Dit is een wettelijke vereiste volgens artikel 14 van de Gemeentewet. De voorzitter van de raad leest de eed of verklaring voor, waarna het commissielid deze bevestigt met een religieuze of seculiere belofte.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wettelijke vereisten en de procedure beschrijft voor de beëdiging van commissieleden. Er zijn geen aanvullende details of context nodig voor de uitvoering van deze specifieke taak.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de correcte uitvoering van de beëdigingsprocedure. De raad moet ervoor zorgen dat alle commissieleden de eed of verklaring afleggen voordat zij hun taken kunnen uitvoeren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien dit een procedurele en wettelijke verplichting is. De raad kan echter beslissen over de formulering van de eed of verklaring binnen de wettelijke kaders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke procedure beschrijft die moet worden gevolgd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en ervoor zorgen dat de beëdigingsprocedure wordt uitgevoerd zoals beschreven.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een administratieve procedure.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig, aangezien het een standaardprocedure betreft zonder bijkomende kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beëdiging Verklaring en belofte Commissieleden Eed Voorzitter Gemeentewet Grondwet Plichten Geschenken AmbtVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Greet Burkels - PvdA
Agendapunt 10 Nota grondprijsbeleid Heiloo 2025-2029
Heiloo stelt nieuwe Nota Grondprijsbeleid vast: Meer flexibiliteit en duurzaamheid centraal
De gemeenteraad van Heiloo heeft unaniem ingestemd met de nieuwe Nota Grondprijsbeleid voor de periode 2025-2029. Deze nota biedt richtlijnen voor de verkoop van bouwrijpe grond en streeft naar marktconforme prijzen met ruimte voor maatwerk. Duurzaamheid krijgt een prominente rol in het beleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd de nieuwe Nota Grondprijsbeleid 2025-2029 besproken en uiteindelijk aangenomen met een meerderheid van stemmen. De nota, die elke vijf jaar wordt vastgesteld, biedt richtlijnen voor de verkoop van bouwrijpe grond voor diverse functies zoals woningbouw en bedrijventerreinen. Het doel is om marktconforme grondprijzen te hanteren en meer flexibiliteit te bieden door maatwerk mogelijk te maken.
Amendement D66: Winst ten goede aan de gemeenschap
Een belangrijk onderdeel van de discussie was het amendement dat door D66 werd ingediend en mede ondertekend door Heiloo Lokaal. Sybren van Dokkum van D66 lichtte toe: "We waren het er unaniem over eens dat dit een goede stap voorwaarts is, maar dat het nog beter kan. Als grond meer waard wordt door bijvoorbeeld duurdere woningbouw, moet die winst ten goede komen aan de gemeente en weer geïnvesteerd worden in onze maatschappij."
Het amendement werd positief ontvangen door de wethouder Ronald Vennik, die aangaf: "Een amendement lijkt ons een geëigende weg om wat u wilt, ook in de raad in te brengen. Op deze manier borgen we meer dan wellicht op een andere plek."
Discussie over zelfbewoningsplicht
Hoewel het amendement met vijftien stemmen voor en twee tegen werd aangenomen, was er enige discussie over de zelfbewoningsplicht. Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo merkte op dat dit element ontbrak. "Wij missen nog het element zelfbewoningsplicht," aldus De Jong. Van Dokkum reageerde dat dit geen onderdeel uitmaakte van het amendement.
Kritiek op maatwerk
Niet iedereen was volledig tevreden met de nota. Een onbekende spreker uitte zorgen over de ruimte voor maatwerk, die als een eufemisme voor willekeur werd gezien. "We hebben nog de korting voor kapitein Kaas van 190 naar 130 euro per meter in gedachten," klonk het kritisch.
Duurzaamheid en toekomst
De nota legt ook nadruk op duurzaamheid, met aandacht voor energie, klimaatadaptatie en circulair bouwen. Na vaststelling zal de nota gepubliceerd worden op de gemeentelijke website, zodat marktpartijen en inwoners op de hoogte zijn van de nieuwe richtlijnen.
Met de vaststelling van de nieuwe nota zet Heiloo een stap richting een flexibeler en duurzamer grondprijsbeleid, dat zowel de markt als de gemeenschap ten goede moet komen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om een nieuwe Nota Grondprijsbeleid voor de periode 2025-2029 vast te stellen. Deze nota biedt richtlijnen voor de verkoop van bouwrijpe grond voor verschillende functies zoals woningbouw en bedrijventerreinen. Het doel is om marktconforme grondprijzen te hanteren en meer flexibiliteit te bieden door maatwerk mogelijk te maken. De nota wordt elke vijf jaar vastgesteld, met jaarlijkse updates om de prijzen actueel te houden. Er zijn risico's verbonden aan het beleid, zoals het risico op niet-marktconforme prijzen en juridische complicaties. De gemeente wil deze risico's beheersen door regelmatig de grondprijzen te actualiseren en transparant te communiceren met marktpartijen. Er zijn geen directe financiële gevolgen van het besluit, maar de nota is belangrijk voor toekomstige inkomsten uit gronduitgifte. Duurzaamheid speelt ook een rol in het beleid, met aandacht voor energie, klimaatadaptatie en circulair bouwen. Na vaststelling wordt de nota gepubliceerd op de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondprijsbeleid 2025-2029 gemeente Heiloo". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Nota Grondprijsbeleid voor de periode 2025-2029, die de oude nota uit 2012 vervangt. De nota biedt richtlijnen voor de bepaling van grondprijzen voor verschillende functies zoals woningbouw en bedrijventerreinen. Het doel is om marktconforme en transparante grondprijzen te hanteren, met ruimte voor maatwerk en jaarlijkse actualisaties om in te spelen op veranderende marktomstandigheden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste aspecten van het grondprijsbeleid behandelt, inclusief de methodologie voor prijsbepaling, de noodzaak van marktconformiteit, en de flexibiliteit voor maatwerk.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Nota Grondprijsbeleid vast te stellen, waarmee zij de kaders voor het gemeentelijk grondprijsbeleid bepaalt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van marktconformiteit en flexibiliteit in het grondprijsbeleid, en hoe deze aspecten in balans worden gebracht met maatschappelijke doelen zoals sociale woningbouw en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdsframes (5 jaar) stelt. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de effectiviteit van de jaarlijkse actualisaties moet worden gemonitord.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondprijsbeleid 2025-2029 vast te stellen en de oude nota uit 2012 te laten vervallen.
Participatie:
Er is geen participatieproces beschreven in het voorstel, wat kan wijzen op een top-down benadering zonder directe betrokkenheid van burgers of andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. De nota houdt rekening met gemeentelijke ambities op het gebied van energie, klimaatadaptatie, circulair bouwen en maatschappelijk verantwoord grondgebruik.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen aan het besluit verbonden, maar de nota vormt een kader voor toekomstige gronduitgifte en inkomstenverwerving. Het voorstel benadrukt het belang van marktconforme prijzen om financiële risico's te minimaliseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Grondprijsbeleid 2025-2029 Grondprijzen Marktconformiteit Maatwerk Transparantie Juridische risico’s Duurzaamheid Functioneel grondprijsbeleid Risicomanagement Sociale woningbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement 10.1 bij Nota grondprijsbeleid 2025-2029
Samenvatting: Dit amendement stelt voor om de Nota grondprijsbeleid Heiloo 2025-2029 aan te vullen met een anti-speculatiebeding. Het doel is om ongewenste winstneming en speculatie bij de uitgifte van grond voor woningbouw en maatschappelijke voorzieningen te voorkomen. Dit kan worden bereikt door voorwaarden zoals een anti-speculatiebeding of kettingbeding in de uitgifte- of koopovereenkomst op te nemen. Deze voorwaarden richten zich op het beperken van doorverkoop binnen een bepaalde termijn en het voorkomen van prijsopdrijving bij nieuwbouw. De verdere uitwerking volgt uit bestaande verordeningen en uitgiftevoorwaarden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het amendement. Het biedt een duidelijke aanvulling op de bestaande nota door een specifiek mechanisme voor te stellen om speculatie tegen te gaan. Echter, de verdere uitwerking wordt verwezen naar andere documenten, wat enige onduidelijkheid kan creëren over de directe implementatie.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of het moet worden opgenomen in de Nota grondprijsbeleid. De raad moet overwegen of de toevoeging van een anti-speculatiebeding in lijn is met de bredere beleidsdoelen en of het effectief zal zijn in het tegengaan van speculatie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het opnemen van een anti-speculatiebeding in de Nota grondprijsbeleid de juiste aanpak is om speculatie tegen te gaan. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van marktwerking met sociale rechtvaardigheid en betaalbaarheid van woningen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare en tijdgebonden elementen. Het is niet volledig SMART, omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat voor de implementatie van het anti-speculatiebeding. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de verwijzing naar andere documenten kan voor verwarring zorgen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee het anti-speculatiebeding wordt opgenomen in de Nota grondprijsbeleid.
Participatie
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en juridische aspecten. Er is geen directe vermelding van betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op het tegengaan van speculatie en prijsopdrijving, wat indirect kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door betaalbare woningen te bevorderen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich op beleidsmatige voorwaarden zonder financiële specificaties. Eventuele financiële implicaties zouden voortkomen uit de implementatie van de anti-speculatiebedingen en de impact daarvan op de grondprijzen en woningmarkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Anti-speculatiebeding Grondprijsbeleid Kettingbeding Woningbouw Maatschappelijke voorzieningen Doorverkoop Prijsopdrijving Verordening doelgroepen woningbouw Uitgiftevoorwaarden WaardebepalingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Onbekende spreker
Ronald Vennik - Wethouder
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Arjen Vroegop - VVD
Mart Brouwer de Koning - CDA
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Croux - PvdA
Peter Croux - PvdA
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Mart Brouwer de Koning - CDA
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 11 Verordening burgerinitiatief
Heiloo geeft groen licht voor vernieuwde Verordening Burgerinitiatief 2025
De gemeenteraad van Heiloo heeft unaniem ingestemd met de nieuwe Verordening Burgerinitiatief Heiloo 2025. Deze verordening biedt inwoners de mogelijkheid om voorstellen in te dienen die de gemeenteraad kan behandelen. De vernieuwing was nodig omdat de vorige verordening uit 2011 dateerde.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een nieuwe Verordening Burgerinitiatief Heiloo 2025 vast te stellen. Deze verordening biedt inwoners de mogelijkheid om voorstellen in te dienen die de gemeenteraad kan behandelen. De huidige verordening dateert uit 2011 en is aan vernieuwing toe. Er zijn geen wettelijke verplichtingen om een dergelijke verordening op te stellen, dus de raad heeft veel vrijheid in de besluitvorming. De nieuwe verordening bevat enkele belangrijke wijzigingen, zoals een duidelijke omschrijving van wie een initiatief kan indienen en welke onderwerpen niet in aanmerking komen. Ook is er een nieuw artikel over communicatie toegevoegd. De verordening is specifiek voor Heiloo en er zijn geen financiële of duurzaamheidsrisico's verbonden aan het voorstel. Na goedkeuring door de raad wordt de verordening gepubliceerd en treedt deze in werking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Burgerinitiatief Heiloo 2025". Het voorstel betreft een actualisatie van de bestaande verordening uit 2011, die de procedures en voorwaarden voor het indienen van burgerinitiatieven in de gemeente Heiloo regelt. De nieuwe verordening introduceert wijzigingen zoals een verduidelijking van de doelgroep, aanvullende voorwaarden voor initiatieven, en een uitgebreidere beschrijving van de behandeling van initiatieven. Het doel is om de verordening te moderniseren en aan te passen aan de huidige behoeften en ervaringen van andere gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Er zijn bijlagen toegevoegd die de wijzigingen verder specificeren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde wijzigingen worden aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in de verordening willen aannemen. Dit omvat keuzes over de voorwaarden waaraan burgerinitiatieven moeten voldoen en de procedures voor behandeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. Het is echter niet volledig SMART, omdat er geen specifieke tijdsgebonden doelen zijn opgenomen, behalve de inwerkingtreding na bekendmaking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de Verordening Burgerinitiatief Heiloo 2025 willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt dat participatie niet van toepassing is, wat betekent dat er geen specifieke participatie van burgers is geweest in de totstandkoming van deze verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Burgerinitiatief 2025 Burgerinitiatief Gemeentewet Actualisatie Initiatiefgerechtigden Voorwaarden Agendering Behandeling Communicatie WijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 12 Moties vreemd aan de agenda
Stationsweg krijgt voorrang bij herinrichting: Gemeenteraad stemt unaniem voor motie
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met een motie om de herinrichting van de Stationsweg te versnellen. Dit besluit komt voort uit zorgen over mogelijke vertragingen bij de Vennewatersweg door juridische procedures. De motie roept het college op om de Stationsweg voorrang te geven indien de Vennewatersweg vertraging oploopt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een raadsbrede motie besproken die de herinrichting van de Stationsweg moet versnellen. Greet Burkels van de PvdA benadrukte de urgentie: "De situatie op de Stationsweg is al veel te lang onaanvaardbaar voor fietsers en bewoners. We kunnen en willen niet accepteren dat de beloofde herinrichting nog verder wordt uitgesteld."
De motie stelt twee scenario's voor: eerst de Stationsweg, dan de Vennewatersweg en Zeeweg (plan B), of eerst de Stationsweg, dan de Zeeweg en Vennewatersweg (plan C). Het college moet de planning, aanbesteding en begroting hierop aanpassen indien nodig en de raad binnen een maand informeren over de nieuwe planning en financiële gevolgen.
Wethouder Rob Opdam reageerde namens het college: "We hebben uitvoerig gesproken over de zorgen. Mocht er een kink in de kabel komen bij de Vennewatersweg, dan snappen we gelet op de ernst van de situatie dat we de Stationsweg voorrang geven."
Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo uitte haar zorgen over de motie: "In feite lijkt het een oproep aan de Stationsweg om bezwaar te maken, zodat ze voorrang krijgen. Ik ben benieuwd of de nood daar zodanig hoog is."
Arjen Vroegop van de VVD waarschuwde voor financiële gevolgen: "Als de Vennewatersweg uitloopt, lopen we het risico om 2 miljoen euro subsidie mis te lopen. Dat moeten we niet laten gebeuren."
Ondanks enkele kanttekeningen stemde de raad unaniem voor de motie. "Dit is een prima signaal in deze landelijke tijden," aldus Marc Klamer van Heiloo-2000. Greet Burkels sloot af met de opmerking dat de motie niet bedoeld is als oproep tot bezwaar: "Het gaat om het belang van de reconstructie."
Met 17 stemmen voor werd de motie aangenomen. De gemeenteraad verwacht binnen een maand een aangepaste planning en inzicht in de financiële consequenties van de herinrichting.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een motie om de herinrichting van de Stationsweg te versnellen. Deze motie vraagt het college om de herinrichting van de Stationsweg eerder uit te voeren als de Vennewatersweg vertraging oploopt door procedures bij de Raad van State. Er zijn twee scenario's voorgesteld: eerst de Stationsweg, dan de Vennewatersweg en Zeeweg (plan B), of eerst de Stationsweg, dan de Zeeweg en Vennewatersweg (plan C). Het college moet de planning, aanbesteding en begroting hierop aanpassen indien nodig en de raad binnen een maand informeren over de nieuwe planning en financiële gevolgen. Het college wil onnodige vertragingen voorkomen en is bereid de prioriteit te geven aan de Stationsweg als de Vennewatersweg vertraging oploopt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Versnelling herinrichting Stationsweg
Samenvatting: De motie verzoekt het college om de herinrichting van de Stationsweg te versnellen indien de herinrichting van de Vennewatersweg vertraging oploopt door procedures bij de Raad van State. Het college wordt gevraagd om in dat geval de volgorde van herinrichting aan te passen naar Stationsweg, Vennewatersweg, Zeeweg (plan B) of Stationsweg, Zeeweg, Vennewatersweg (plan C). Ook moet de planning, aanbesteding en begroting hierop worden aangepast. De raad moet binnen een maand na aannemen van de motie worden geïnformeerd over de aangepaste planning en financiële consequenties.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt duidelijke richtlijnen voor de volgorde van herinrichting en de omstandigheden waaronder deze moet worden aangepast. Echter, specifieke details over de financiële dekking en de exacte impact op de planning ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol en moet het college aansturen om de motie uit te voeren. De raad moet ook worden geïnformeerd over de voortgang en eventuele financiële consequenties.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het prioriteren van de Stationsweg boven de Vennewatersweg en Zeeweg in het geval van vertraging wenselijk is. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de belangen en behoeften van de betrokken gemeenschappen.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: Specifiek (herinrichting van de Stationsweg), Meetbaar (volgorde van wegen), en Tijdgebonden (binnen een maand informeren). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, vooral wat betreft financiële dekking en concrete tijdlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college opdracht geven om de herinrichting van de Stationsweg te versnellen volgens de voorgestelde plannen B of C.
Participatie
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het zou echter een impliciete overweging kunnen zijn bij de herinrichting van wegen.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om aanpassing van de begroting indien nodig, maar geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Het college moet de raad hierover informeren na het aannemen van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versnelling Herinrichting Stationsweg Vennewatersweg Zeeweg Planning Aanbesteding Begroting Raad van State FlexibiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Versnelling herinrichting Stationsweg". Het voorstel beoogt de herinrichting van de Stationsweg in Heiloo naar voren te halen in geval van vertraging bij de herinrichting van de Vennewatersweg door procedures bij de Raad van State. De motie stelt voor om de volgorde van de herinrichting aan te passen, zodat de Stationsweg prioriteit krijgt, gevolgd door de Vennewatersweg en Zeeweg. Het college wordt verzocht de planning, aanbesteding en begroting hierop aan te passen en de raad binnen een maand te informeren over de aangepaste planning en financiële consequenties.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de gewenste acties duidelijk beschrijft. Echter, het mist specifieke details over de financiële dekking en de exacte impact op de begroting.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door het college te verzoeken de volgorde van de herinrichting aan te passen en de uitvoering te versnellen. De raad moet ook toezien op de tijdige terugkoppeling van het college over de aangepaste planning en financiële consequenties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de oorspronkelijke planning of het aanpassen van de volgorde van herinrichting om de Stationsweg prioriteit te geven. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van verkeersveiligheid en leefbaarheid boven andere projecten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de termijn van één maand voor terugkoppeling), en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over de haalbaarheid en financiële dekking, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college verzoeken de herinrichting van de Stationsweg te versnellen en de volgorde van projecten aan te passen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het proces van besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van verkeersdruk en leefbaarheid.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om aanpassing van de planning, aanbesteding en begroting, maar geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het college wordt verzocht om de raad hierover te informeren binnen een maand na aanneming van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Stationsweg Vennewatersweg Verkeersveiligheid Leefbaarheid Vertraging Raad van State Zeeweg Planning AanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Versnelling Herinrichting Stationsweg
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Versnelling herinrichting Stationsweg". Het verzoekt het college om de herinrichting van de Stationsweg naar voren te halen als de Vennewatersweg vertraging oploopt door procedures bij de Raad van State. Het stelt voor om de volgorde van herinrichting te wijzigen naar Stationsweg, Vennewatersweg, Zeeweg (plan B) of Stationsweg, Zeeweg, Vennewatersweg (plan C). Het college moet de planning, aanbesteding en begroting aanpassen indien nodig en de raad binnen een maand informeren over de aangepaste planning en financiële consequenties.
Oordeel over de Volledigheid:
De motie is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor het college over de te nemen stappen bij vertragingen. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of concrete tijdlijnen voor de herinrichting.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en geeft richting aan het college door prioriteiten te stellen voor de herinrichting. De raad moet ook geïnformeerd worden over de voortgang en financiële implicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de herinrichting van de Stationsweg prioriteit moet krijgen boven andere projecten bij vertragingen. Dit kan politieke implicaties hebben voor de betrokkenheid van de gemeenschap en de verdeling van middelen.
SMART Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de volgorde van projecten en de tijdlijn voor rapportage. Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en tijdsgebonden aspecten van de herinrichting zelf. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de herinrichting van de Stationsweg te versnellen onder de geschetste voorwaarden.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in termen van draagvlak en transparantie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de herinrichting van wegen in termen van milieuvriendelijke materialen en methoden.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om aanpassing van de begroting indien nodig, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse. Het college moet de financiële consequenties inzichtelijk maken en de raad hierover informeren. De dekking van eventuele extra kosten is niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Stationsweg Vennewatersweg Zeeweg Motie Planning Aanbesteding Begroting Raad van State FlexibiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Greet Burkels - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Peter Soonius - D66
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Mart Brouwer de Koning - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Marc Klamer - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:31:52 - 00:34:26 - 00:34:26 - 00:35:45 - 00:35:45 - 00:36:07 - 00:36:07 - 00:37:26 - 00:37:26 - 00:38:26 - 00:38:26 - 00:38:51 - 00:38:51 - 00:39:31 - 00:39:31 - 00:39:44 - 00:39:44 - 00:40:29 - 00:40:29 - 00:41:14 - 00:41:14 - 00:41:55 - 00:41:55 - 00:42:24 - 00:42:24 - 00:42:42
Agendapunt 13 Vragen vanuit de raad en mededelingen
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Brenda Bruin - VVD
Brenda Bruin - VVD
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Greet Burkels - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Peter Soonius - D66
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Mart Brouwer de Koning - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Marc Klamer - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Onbekende spreker
Ronald Vennik - Wethouder
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Arjen Vroegop - VVD
Mart Brouwer de Koning - CDA
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Croux - PvdA
Peter Croux - PvdA
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Mart Brouwer de Koning - CDA
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:24:10 - 00:24:26 - 00:26:26 - 00:26:26 - 00:27:29 - 00:27:51 - 00:27:51 - 00:31:28 - 00:31:28 - 00:31:52 - 00:34:26 - 00:34:26 - 00:35:45 - 00:35:45 - 00:36:07 - 00:36:07 - 00:37:26 - 00:37:26 - 00:38:26 - 00:38:26 - 00:38:51 - 00:38:51 - 00:39:31 - 00:39:31 - 00:39:44 - 00:39:44 - 00:40:29 - 00:40:29 - 00:41:14 - 00:41:14 - 00:41:55 - 00:41:55 - 00:42:24 - 00:42:24 - 00:42:42 - 00:42:51 - 00:42:51 - 00:45:05 - 00:45:05 - 00:45:23 - 00:45:23 - 00:45:48 - 00:45:48 - 00:45:58 - 00:45:58 - 00:46:16 - 00:46:16 - 00:46:36 - 00:46:36 - 00:47:47 - 00:47:47 - 00:47:52 - 00:47:52 - 00:48:28 - 00:48:28 - 00:48:46 - 00:48:46 - 00:48:59 - 00:49:26 - 00:49:26 - 00:50:04 - 00:50:26 - 00:50:34