26-09-2022 Raadsvergadering - Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Annemarieke Nierop - PvdA
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Rene Van Splunteren
Fons Hopman - D66
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 05 Vaststellen toezeggingenlijst d.d. 26 september 2022
Hessel Hiemstra - CDA
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Rob Opdam - Wethouder
Antoine Tromp - Wethouder
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 06 Vaststellen Lange Termijn Agenda d.d. 26 september 2022
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Agendapunt 07 Vaststellen lijst ingekomen stukken van 17 juni tot 16 september 2022
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 08 Toepassen coordinatieregeling herontwikkeling Ter Coulsterlaan 1-21 sociale huurwoningen Kennemer Wonen
Heiloo stemt in met versnelde bouw sociale huurwoningen
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met het toepassen van de coördinatieregeling voor de herontwikkeling van Ter Coulsterlaan 1-21. Dit besluit maakt de weg vrij voor de bouw van 46 sociale huurwoningen door Kennemer Wonen. De regeling moet zorgen voor een efficiënter proces en snellere duidelijkheid over de juridische houdbaarheid van de besluiten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de coördinatieregeling toe te passen, met 12 stemmen voor en 5 tegen, aangenomen. De regeling, zoals beschreven in artikel 3.30 van de Wet ruimtelijke ordening, combineert de procedures voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning, wat tijdwinst kan opleveren.
De vergadering verliep niet zonder discussie. Mascha ten Bruggencate, voorzitter van de raad, benadrukte dat er geen ruimte was voor een uitgebreide debatronde. "We gaan nu voor de eerste keer met handopsteken stemmen," verklaarde ze. Toch waren er enkele stemverklaringen.
Arjen Vroegop van de VVD sprak zijn steun uit voor de regeling: "De Raad heeft het college gevraagd om bouwplannen te versnellen en met name de planologische voorbereidingen. De VVD ziet deze toepassing van de coördinatieregeling als zo'n versnelling." Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo was het daar niet mee eens. "Als er de behoefte is aan meer sociale woningbouw, dan vinden wij dat we in ieder geval moeten gaan kijken naar zand, maar niet dat we de trukendoos moeten gaan opentrekken," aldus De Jong.
Michel Engelsman van Heiloo-2000 uitte zijn zorgen over de regeling: "Wij zijn van mening dat door het toepassen van deze coördinatieregeling de spelregels onderweg worden gewijzigd, vinden wij niet verstandig." Ondanks deze bezwaren werd het voorstel aangenomen.
Met de goedkeuring van de coördinatieregeling kan de gecombineerde procedure naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 starten. Omwonenden zullen vooraf geïnformeerd worden over de regeling. Het doel is om het proces efficiënter te maken en sneller duidelijkheid te krijgen over de juridische houdbaarheid van de besluiten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om de coördinatieregeling toe te passen voor de herontwikkeling van Ter Coulsterlaan 1-21. Dit plan omvat de bouw van 46 sociale huurwoningen door Kennemer Wonen. De coördinatieregeling, zoals beschreven in artikel 3.30 van de Wet ruimtelijke ordening, maakt het mogelijk om de procedures voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning te combineren. Dit kan leiden tot tijdswinst, omdat beide procedures tegelijkertijd worden doorlopen en er direct beroep kan worden ingesteld bij de Raad van State. Het doel is om het proces efficiënter te maken en sneller duidelijkheid te krijgen over de juridische houdbaarheid van de besluiten. De gemeenteraad moet nog instemmen met dit voorstel. Als het wordt goedgekeurd, zal de gecombineerde procedure naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 starten. Omwonenden worden vooraf geïnformeerd over de regeling.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Toepassen coördinatieregeling herontwikkeling Ter Coulsterlaan 1-21 te Heiloo
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de toepassing van de coördinatieregeling voor de herontwikkeling van Ter Coulsterlaan 1-21 in Heiloo, waar 46 sociale huurwoningen door Kennemer Wonen worden gerealiseerd. De coördinatieregeling, volgens artikel 3.30 van de Wet ruimtelijke ordening, maakt het mogelijk om de procedures voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning te bundelen, wat leidt tot tijdswinst en een efficiëntere besluitvorming. Dit is vooral nuttig gezien de kans op bezwaar van belanghebbenden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om instemming voor deze procedurele aanpak.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de coördinatieregeling, de voordelen en nadelen, en de juridische kaders. Het bevat ook een overzicht van de betrokken wetten en procedures.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet instemmen met de toepassing van de coördinatieregeling, wat een formeel besluit vereist.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van een versnelde en gecoördineerde procedure opwegen tegen de nadelen, zoals de intensieve samenwerking die vereist is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de toepassing van de coördinatieregeling voor dit project.
Participatie:
Participatie is in dit stadium niet van toepassing, maar zal plaatsvinden tijdens de voorbereiding van het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning. Kennemer Wonen heeft al met omwonenden gesproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coördinatieregeling Sociale huurwoningen Ter Coulsterlaan Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Kennemer Wonen Wet ruimtelijke ordening (Wro) Afdeling bestuursrechtspraak Procedurele tijdswinst BeroepsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 09 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD HN
Fusie en Crisisfunctie Jeugd: Raad Heiloo Stemmen in voor Wijziging GGD Hollands Noorden
In de raadsvergadering van Heiloo is besloten om geen zienswijze in te dienen tegen de voorgestelde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de GGD Hollands Noorden. Deze wijziging omvat de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot de nieuwe gemeente Dijk en Waard, en de toevoeging van een crisisfunctie jeugd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd het voorstel om geen zienswijze in te dienen uitgebreid besproken. De meerderheid van de raad stemde in met het voorstel, ondanks enkele kritische noten over de communicatie en het ziekteverzuim binnen de organisatie.
Hessel Hiemstra van het CDA benadrukte het belang van tijdige informatievoorziening: "We willen niet achteraf geïnformeerd worden, maar vooraf." Hij wees op de stijging van het langdurig ziekteverzuim en de daarmee gepaard gaande hogere inhuurkosten. "Het is goed om te kijken naar de oorzaken van het ziekteverzuim en te leren van andere gemeenten," voegde hij toe.
Annemarieke Nierop van de PvdA sloot zich hierbij aan en stelde dat een formeel onderzoek niet nodig is, maar dat het belangrijk is om te begrijpen waarom medewerkers zich ziek melden. "Het kan zijn dat mensen zich niet gehoord voelen op de werkplek," zei ze.
De portefeuillehouder reageerde begripvol op de zorgen van de raad en stelde voor om een HR-analyse te maken om de stappen te verduidelijken die al zijn gezet om het ziekteverzuim terug te dringen. "We willen onze medewerkers niet onnodig belasten met onderzoeken," aldus de portefeuillehouder.
Fons Hopman van D66 benadrukte dat de raad graag wil leren van de ontwikkelingen en dat het belangrijk is om te weten of de organisatie nog in control is. "We moeten goede afspraken maken om elkaar niet te verrassen," zei hij.
Na een uitgebreide discussie stemde de raad met 15 stemmen voor en 2 tegen in met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Hiermee heeft het college toestemming gekregen om de wijziging van de gemeenschappelijke regeling vast te stellen. De wijziging treedt in werking na publicatie in het Gemeenteblad.
Samenvatting
In een toekomstige raadsvergadering wordt een besluit verwacht over de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen en het college toestemming te geven om de wijziging vast te stellen. Deze wijziging omvat de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot de nieuwe gemeente Dijk en Waard, en de toevoeging van een crisisfunctie jeugd. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze te geven, maar dit wordt niet aanbevolen omdat de wijziging niet in strijd is met het recht of het algemeen belang. De financiële gevolgen van de wijziging worden besproken in de vergadering van het algemeen bestuur van de GGD HN op 30 november 2022. Na goedkeuring treedt de wijziging in werking na publicatie in het Gemeenteblad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gemeenschappelijke regeling GGD Hollands Noorden 5e wijziging
Samenvatting: Het voorstel betreft de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de GGD Hollands Noorden. De wijziging omvat de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot de nieuwe gemeente Dijk en Waard, en de toevoeging van een crisisfunctie jeugd aan de taken van de GGD. De raad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven en het college toestemming te verlenen om de wijziging vast te stellen. De wijziging is in lijn met de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regeling en is niet in strijd met het recht of algemeen belang.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de wijzigingen, de juridische context, en de financiële implicaties. Er zijn bijlagen en achterliggende documenten beschikbaar voor verdere verduidelijking.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen en moet toestemming geven aan het college om de wijziging vast te stellen. De raad kan deze toestemming alleen onthouden als de wijziging in strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen afgeven en of zij het college toestemming geven om de wijziging vast te stellen. Dit vereist een afweging van de juridische en beleidsmatige aspecten van de wijziging.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de gemeenschappelijke regeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven en het college toestemming te verlenen om de wijziging vast te stellen.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De toevoeging van de crisisfunctie jeugd leidt tot een wijziging van de begroting van de GGD. De huidige kosten voor de crisisfunctie zijn het uitgangspunt voor de financiering. De incidentele kosten worden gedekt binnen de begroting van de centrumgemeenten Alkmaar en Den Helder. De financiële gevolgen zijn duidelijk beschreven en er is een planning voor de besluitvorming over de financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden Crisisfunctie Jeugd Fusie gemeenten Wet Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis Integrale Crisisdienst Jeugd (ICD-J) Financiering Begroting 2023 Centrumgemeenten Alkmaar en Den Helder DienstverleningsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Hessel Hiemstra - CDA
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Annemarieke Nierop - PvdA
Fons Hopman - D66
Rene Van Splunteren
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Rene Van Splunteren
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Rene Van Splunteren
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Rene Van Splunteren
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Hessel Hiemstra - CDA
Rene Van Splunteren
Fons Hopman - D66
Hessel Hiemstra - CDA
Fons Hopman - D66
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Rene Van Splunteren
Annemarieke Nierop - PvdA
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Sybren van Dokkum - D66
Agendapunt 10 Zienswijze tweede begrotingswijziging 2022 BUCH Werkorganisatie
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit te nemen over de tweede begrotingswijziging van 2022 voor de GR BUCH. Het voorstel is om een positieve zienswijze te geven op deze wijziging. De wijziging vraagt om € 3,4 miljoen extra middelen, voornamelijk voor ziektevervanging en kosten gerelateerd aan de corona- en Oekraïnecrisis. De raad heeft tot 20 september 2022 om een zienswijze in te dienen. Het bestuur van de GR BUCH wil op 12 oktober 2022 de zienswijzen bespreken en de begrotingswijziging formeel vaststellen. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college, en de wijziging heeft invloed op de reguliere bijdrage van de gemeenten. De raad wordt gevraagd om de zienswijze na de besluitvorming toe te zenden aan het bestuur.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel is getiteld "Eerste voortgangsrapportage 2022 GR BUCH en zienswijze op de tweede begrotingswijziging 2022". Het betreft een verzoek aan de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de tweede begrotingswijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) BUCH voor 2022. De voortgangsrapportage geeft inzicht in de bedrijfsvoering en financiële situatie van de werkorganisatie BUCH. Er wordt een extra bedrag van €3,4 miljoen gevraagd voor 2022, voornamelijk voor ziektevervanging en kosten gerelateerd aan de coronacrisis en de Oekraïnecrisis. De raad wordt gevraagd om binnen tien weken een zienswijze te geven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een toelichting op de extra benodigde middelen. Er zijn echter enkele punten waar nadere toelichting is gevraagd, zoals de kosten voor ziektevervanging en de coronacrisis.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de voorgestelde begrotingswijziging. Dit is een belangrijke stap in het besluitvormingsproces, aangezien de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke vaststelling van de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de extra financiële middelen die worden gevraagd. Dit omvat keuzes over prioritering van middelen voor ziektevervanging en crisisgerelateerde kosten.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en resultaten. Er zijn enkele inconsistenties, zoals het verschil in het bedrag voor ziektevervanging in de aanbiedingsbrief en de uiteindelijke rapportage.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de tweede begrotingswijziging 2022 van de GR BUCH.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra bedrag van €3,4 miljoen voor 2022. De dekking van deze kosten is deels afhankelijk van de reguliere bijdrage van de gemeenten en mogelijke compensatie van het Rijk voor crisisgerelateerde kosten. Er is een verschuiving van plustaken naar de reguliere bijdrage, wat invloed heeft op de verdeelsleutel en de financiële bijdragen van de betrokken gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage Begrotingswijziging Zienswijze Werkorganisatie BUCH Ziektevervanging Corona Oekraïnecrisis Personele problematiek Reguliere bijdrage VerdeelsleutelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage Begrotingswijziging BUCH Budgetoverschrijding Budgetrecht Informatie-verplichting Langdurig verzuim Inhuurkosten Fusiegemeenten BalansVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Zienswijze 2e begrotingswijziging A2022 BUCH werkorganisatie 2022". Het amendement stelt voor om de voorgestelde zienswijze uit te breiden met twee aandachtspunten: ten eerste, de raad tijdig informeren over (dreigende) budgetoverschrijdingen, en ten tweede, een nadere analyse van het langdurig verzuim en de daarmee gepaard gaande hogere inhuurkosten. Dit moet in vergelijking met andere ambtelijke fusiegemeenten gebeuren, met voorstellen om de BUCH-organisatie meer in balans te brengen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke aanvullingen op de zienswijze gewenst zijn. Het richt zich specifiek op informatievoorziening en HR-gerelateerde kwesties binnen de BUCH-organisatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde aanvullingen op de zienswijze worden aangenomen. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de informatieplicht en de aanpak van het ziekteverzuim.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de nadruk willen leggen op verbeterde informatievoorziening en HR-beleid binnen de BUCH-organisatie. Dit kan politieke implicaties hebben voor de betrokkenheid en controle van de raad op de begroting en personeelszaken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde informatievoorziening en analyse. Echter, het is minder concreet over de tijdslijnen (tijdgebonden) en specifieke acties (haalbaar en relevant) die moeten worden ondernomen na de analyse.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het amendement en de voorgestelde aanvullingen op de zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op interne informatievoorziening en HR-beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het amendement vraagt om een analyse van hogere inhuurkosten door ziekteverzuim, maar geeft geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich meer op het verkrijgen van informatie om toekomstige financiële beslissingen te onderbouwen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Informatievoorziening Budgetoverschrijding HR situatie Langdurig verzuim Inhuurkosten Ambtelijke fusiegemeenten BUCH werkorganisatie Informatieplicht BudgetrechtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Uitvoeringsprogramma coalitieakkoord 2022-2026 ( WORDT IN DE EXTRA RAADSVERGADERING OP 11 OKTOBER BEHANDELD )
Rene Van Splunteren
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Hessel Hiemstra - CDA
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Agendapunt 12 Motie vreemd aan de agenda
Heiloo verhoogt subsidieplafond voor energiebesparing: "Een kwestie van betrouwbaar bestuur"
De gemeenteraad van Heiloo heeft unaniem besloten om het subsidieplafond voor de 'Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningbouw Heiloo' te verhogen naar € 500.000. Dit besluit komt nadat het oorspronkelijke plafond al in mei 2022 was bereikt, waardoor inwoners geen aanspraak meer konden maken op de subsidie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om het subsidieplafond te verhogen uitgebreid besproken. Annemarieke Nierop van de PvdA benadrukte het belang van voorspelbaarheid en betrouwbaarheid in subsidieregelingen. "Een subsidieregeling die energiebesparende maatregelen wil stimuleren is alleen effectief als die voor inwoners voorspelbaar en betrouwbaar is," stelde Nierop. Ze pleitte ervoor om het plafond te verhogen vanuit het begrotingsoverschot van 2022, om zo inwoners die al kosten hebben gemaakt tegemoet te komen.
Wethouder Ronald Vennik erkende de zorgen van Nierop en gaf aan dat het verhogen van het plafond uitvoerbaar is. "Wij denken dat deze motie uitvoerbaar is," zei Vennik. Hij benadrukte dat het geld geoormerkt is in het kader van het klimaatakkoord en dat het snel kan worden aangewend.
De motie kreeg brede steun van de raad. Hessel Hiemstra van het CDA prees het initiatief van de PvdA en was tevreden met de uitvoerbaarheid van de motie. Arjen Vroegop van de VVD vroeg zich af of de verhoging van het plafond de uitvoering van andere specifieke moties zou beïnvloeden, maar kreeg geruststellende antwoorden van de wethouder.
Ook andere fracties, zoals D66 en Gemeentebelangen Heiloo, spraken hun steun uit voor de motie, hoewel er vragen waren over de beschikbaarheid van middelen en de mogelijkheid van stapeling van subsidies. "Het is hartstikke mooi dat dit kan, en dat er blijkt dat hier geld voor is," aldus Sybren van Dokkum van D66.
De vergadering eindigde met een unanieme stemming voor de motie, waarmee het subsidieplafond officieel werd verhoogd. De inwoners van Heiloo kunnen nu weer aanspraak maken op de subsidie voor energiebesparende maatregelen, een stap die volgens de raad bijdraagt aan een duurzamer Heiloo.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om het subsidieplafond voor de 'Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningbouw Heiloo' te verhogen naar € 500.000. Dit voorstel komt voort uit het feit dat het huidige subsidieplafond al in mei 2022 is bereikt, waardoor aanvragen van inwoners sindsdien worden afgewezen. Dit zorgt voor financiële problemen en onzekerheid bij inwoners die al kosten hebben gemaakt voor energiebesparende maatregelen. Het verhogen van het plafond zou gefinancierd kunnen worden uit het begrotingsoverschot van 2022. Daarnaast wordt het college gevraagd om duidelijkheid te geven over de voortzetting of stopzetting van de subsidieregeling in 2023. De motie wordt gesteund door meerdere fracties in de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Gemeentelijke subsidie isolatiemaatregelen
Samenvatting: De motie stelt voor om het subsidieplafond van de 'Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningbouw Heiloo' te verhogen tot €500.000. Dit komt nadat het oorspronkelijke plafond van €295.000 in mei 2022 was bereikt, waardoor aanvragen van inwoners werden afgewezen. De motie benadrukt dat een voorspelbare en betrouwbare subsidieregeling essentieel is voor het stimuleren van energiebesparende maatregelen. Het verhogen van het plafond kan worden gefinancierd uit het begrotingsoverschot van de mei-circulaire 2022. Daarnaast wordt het college opgedragen om duidelijkheid te verschaffen over de voortzetting van de regeling in 2023.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het biedt een duidelijke achtergrond, een voorstel voor actie, en een financieringsbron. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de exacte financiële implicaties en de verwachte impact op de gemeenschap.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college op te dragen het subsidieplafond te verhogen en om duidelijkheid te verschaffen over de voortzetting van de regeling. De raad moet ook beslissen over de toewijzing van middelen uit het begrotingsoverschot.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze het subsidieplafond willen verhogen en of ze de voorgestelde financieringsbron willen gebruiken. Ze moeten ook beslissen over de prioriteit van verduurzaming binnen de gemeentelijke agenda.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer specifieke details over de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college willen opdragen het subsidieplafond te verhogen en duidelijkheid te verschaffen over de regeling in 2023.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners in de besluitvorming, maar benadrukt wel het belang van voorspelbaarheid en betrouwbaarheid voor inwoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het gericht is op het stimuleren van energiebesparende maatregelen en verduurzaming van woningen.
Financiële Gevolgen
De motie stelt dat het verhogen van het subsidieplafond kan worden gefinancierd uit het begrotingsoverschot van de mei-circulaire 2022. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële analyse gegeven over de langetermijngevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieplafond Energiebesparing Isolatiemaatregelen Onzekerheid Verduurzaming Begrotingsoverschot Voorspelbaarheid Betrouwbaarheid Energiekosten Mei-circulaireVerfijning van de zoekopdracht: