17-07-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Peter Soonius - D66
Onbekende spreker
Bas van Beusekom - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Ronald Vennik - Wethouder
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Agendapunt 02 Agendavaststelling
Sybren van Dokkum - D66
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 03 Bestemmingsplan Ambachtsweg 78
Gemeenteraad Heiloo stemt in met bouwplan Ambachtsweg 78
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor Ambachtsweg 78, dat de bouw van vier 'twee-onder-één-kap' woningen en een garageblok omvat. Ondanks zorgen over financiële onzekerheden, kreeg het plan een meerderheid van de stemmen.
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor de gemeenteraad van Heiloo om het bestemmingsplan voor Ambachtsweg 78 vast te stellen. Het plan omvat de bouw van vier 'twee-onder-één-kap' woningen en een garageblok met vier garages. Er is geen exploitatieplan nodig volgens de Wet ruimtelijke ordening. Het bestemmingsplan is eerder ter inzage gelegd en er zijn zienswijzen ingediend, maar deze leiden niet tot aanpassingen. Wel zijn er enkele ambtshalve aanpassingen gedaan, zoals een geactualiseerde stikstofberekening en een aangepast archeologisch onderzoek. Het plan is onderdeel van een bredere herontwikkeling van het gebied, waarbij ook sociale woningen worden gerealiseerd op een nabijgelegen perceel. De gemeenteraad wordt gevraagd om het bestemmingsplan vast te stellen, waarna het voor een beroepstermijn van zes weken ter inzage wordt gelegd. Het college heeft geen alternatieven voor het plan en benadrukt dat het voldoet aan de lokale en regionale beleidskaders. De planning voorziet in een vaststellingsbesluit door de gemeenteraad op 17 juli 2023, gevolgd door publicatie en start van de beroepstermijn in augustus.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Ambachtsweg 78 Heiloo – vier ‘twee-onder-één-kap’ woningen en een garageblok met vier garages". Het plan omvat de herontwikkeling van een bedrijfspand naar vier woningen en een garageblok. Het bestemmingsplan is juridisch-planologisch mogelijk gemaakt en heeft een inspraakperiode doorlopen. Er zijn zienswijzen ingediend, maar deze hebben geen aanpassingen aan het plan veroorzaakt. Het plan is in lijn met de gemeentelijke ambities voor woningbouw en duurzaamheid, en er zijn afspraken gemaakt over sociale woningbouw in een nabijgelegen project.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals juridische, planologische, en milieutechnische overwegingen. Het bevat ook informatie over participatie en financiële afspraken, wat het voorstel compleet maakt.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de bijbehorende begrotingswijziging en het publiceren van het besluit.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het bestemmingsplan, rekening houdend met de balans tussen woningbouw en sociale woningbouw, en de zorgen van bewoners over leefbaarheid en verkeersveiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en garages. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de zorgen van bewoners over de verkoop van garages aan derden kunnen als een potentiële uitdaging worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is een participatietraject geweest waarbij omwonenden zijn geïnformeerd en hun zienswijzen konden indienen. Er zijn ook gesprekken gevoerd met bewoners over leefbaarheidskwesties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de verplichting om nieuwbouwwoningen gasloos te bouwen en de aandacht voor milieueffecten zoals stikstofdepositie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn voor rekening van de ontwikkelaar, GTP Vastgoedontwikkeling B.V. Er zijn afspraken gemaakt over kostenverhaal en exploitatiebijdragen. De gemeente geeft een strook grond in gebruik en ontvangt een exploitatiebijdrage. De financiële dekking wordt verwerkt via een begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Ambachtsweg 78 Herontwikkeling Woningbouw Zienswijzen Sociale woningbouw Anterieure Overeenkomst Stikstofberekening Participatie Omgevingsdienst Noord-Holland NoordVerfijning van de zoekopdracht:
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Agendapunt 04 Nieuw gemeentehuis Heiloo
Heiloo zet stap naar duurzaam gemeentehuis ondanks kostenstijging
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met een verhoging van het budget voor de bouw van een nieuw gemeentehuis. De extra kosten zijn nodig vanwege hogere offertes en noodzakelijke verduurzamingsmaatregelen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om het budget voor de bouw van een nieuw gemeentehuis te verhogen met € 274.679,-. Dit is nodig omdat de offerte van de aannemer hoger uitvalt dan de oorspronkelijke raming van de architect. De extra kosten zijn onder andere te wijten aan noodzakelijke aanpassingen aan het ventilatiesysteem en de warmtepomp, die verouderd zijn en niet voldoen aan de nieuwe eisen. Er zijn ook plannen om het gebouw verder te verduurzamen, wat op lange termijn kosten kan besparen. De gemeente wil een voorbeeld stellen op het gebied van duurzaamheid. Er zijn echter nog enkele risico's, zoals de financiering van de bibliotheek en mogelijke bezwaren van omwonenden. De gemeente is in gesprek met de bibliotheek over de financiering en onderzoekt mogelijkheden voor subsidies. De planning is om het nieuwe gemeentehuis in december 2023 in gebruik te nemen. De gemeenteraad moet nog beslissen over de voorgestelde budgetverhoging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de verhoging van het uitvoeringskrediet voor het nieuwe gemeentehuis in Heiloo met € 274.679,-. Dit is nodig vanwege hogere kosten dan oorspronkelijk geraamd, voornamelijk door noodzakelijke aanpassingen aan de installaties en extra verduurzamingsmaatregelen. Het nieuwe gemeentehuis, gelegen naast de bibliotheek, zal diverse gemeentelijke diensten huisvesten en biedt mogelijkheden voor samenwerking met de bibliotheek. De totale projectkosten bedragen nu € 2.216.995,-. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de kredietverhoging en de bijbehorende begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de kostenverhoging, verduurzamingsmaatregelen en financiële implicaties. Het bevat ook risicoanalyses en participatie-informatie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de verhoging van het investeringskrediet en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de extra kosten en de voorgestelde verduurzamingsmaatregelen, en of zij de financiële risico's en de samenwerking met de bibliotheek acceptabel vindt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en planning. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van subsidies en de financiële afspraken met de bibliotheek kunnen onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de verhoging van het uitvoeringskrediet en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Er is sprake van participatie met de bibliotheek en omwonenden. Er zijn afspraken gemaakt voor regelmatige updates en betrokkenheid van de VVE en omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met maatregelen zoals het vervangen van de warmtepomp en het gasloos maken van het gebouw.
Financiële gevolgen:
De totale projectkosten bedragen € 2.216.995,-, met een verhoging van de kapitaallasten. De extra kosten worden deels gedekt door het positieve begrotingssaldo voor 2024 en 2025, maar er zijn onzekerheden over de financiering van de bibliotheekkosten en de toekenning van subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoeringskrediet Nieuw gemeentehuis Verduurzaming Investeringskosten Warmtepomp Bibliotheek Ventilatiesysteem Energiekosten Zonnepanelen ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 05 Wijzigingsbesluit Huisvestingsverordening
Gemeenteraad Heiloo Maakt Huisvestingsverordening Consistent
Tijdens de raadsvergadering van 17 juli 2023 heeft de gemeenteraad van Heiloo ingestemd met een wijziging in de Huisvestingsverordening 2023-2027. Deze aanpassing zorgt voor consistentie in de verordening, zonder financiële of duurzame risico's.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een wijziging in de Huisvestingsverordening 2023-2027. Op 26 juni 2023 is een amendement aangenomen dat artikel 1, lid v van de verordening heeft aangepast. Echter, artikel 1, lid y had op dezelfde manier aangepast moeten worden, wat toen niet is gebeurd. Het college stelt nu voor om deze wijziging alsnog door te voeren om de tekst van de verordening consistent te maken. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen tijdens de vergadering op 17 juli 2023. Er zijn geen financiële, duurzame of participatierisico's verbonden aan deze wijziging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging van de Huisvestingsverordening gemeente Heiloo 2023-2027". Het doel van het voorstel is om een eerder gemaakte wijziging in de huisvestingsverordening te corrigeren. Tijdens de raadsvergadering van 26 juni 2023 werd een amendement aangenomen dat artikel 1, lid v wijzigde. Echter, artikel 1, lid y had op dezelfde manier aangepast moeten worden, wat destijds niet is gebeurd. Het huidige voorstel beoogt deze omissie te herstellen om consistentie in de verordening te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de wijziging uitlegt en de context van de eerdere fout beschrijft. Er zijn geen aanvullende details of overwegingen nodig voor de voorgestelde wijziging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorgestelde besluit te nemen, namelijk het vaststellen van de wijziging in de huisvestingsverordening om de consistentie te herstellen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een technische correctie betreft om een eerder aangenomen amendement correct door te voeren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke wijziging in de verordening betreft. Het is tijdgebonden omdat het direct voortvloeit uit een eerdere raadsbeslissing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de huisvestingsverordening vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit specifieke voorstel, aangezien het een administratieve correctie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Wijziging Amendement Artikel 1 Consistentie Vaststellen Tekst College Gemeente VerordeningstekstVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 06 Kadernota Heiloo 2024
Kadernota Heiloo 2024: Een avond vol debat en verdeeldheid
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met de Kadernota 2024, ondanks felle discussies en een motie van treurnis. De nota, die een financieel overzicht biedt voor de komende jaren, werd met 12 stemmen voor en 7 tegen aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 17 juli 2023 stond de Kadernota 2024 centraal. Deze nota, die dient als basis voor de programmabegroting van 2024, bevatte enkele controversiële punten die tot verhitte debatten leidden. Een belangrijk onderdeel was de herindeling van programmaonderdelen en de financiële vooruitzichten die een tekort vanaf 2026 voorspellen.
Mascha ten Bruggencate, voorzitter van de vergadering, opende de discussie met zorgen over de haalbaarheid van grote projecten zoals de afslag A9 en Zandzoom. "Heiloo zal zijn aandeel in die afslag A9 straks gewoon niet kunnen betalen," waarschuwde ze. De onzekerheid rondom stikstofberekeningen en de stijgende kosten door inflatie werden als belangrijke obstakels genoemd.
De VVD, bij monde van René van Splunteren, benadrukte het belang van samenwerking op provinciaal niveau en sprak vertrouwen uit in de daadkracht van het college. "De onzekerheden nemen toe, terwijl wij staan te popelen om in actie te komen," aldus Van Splunteren.
D66, vertegenwoordigd door Sybren van Dokkum, riep op tot meer transparantie en daadkracht. "Wij willen graag een startdatum en einddatum en een financiële ordegrootte voor de verschillende ambities en plannen," stelde Van Dokkum.
De avond kende ook een motie van treurnis, ingediend door het CDA, dat zijn teleurstelling uitsprak over het gebrek aan financiële scenario's voor de ambities. "Wij vinden dit echt zorgwekkend," aldus Hessel Hiemstra van het CDA. De motie werd echter verworpen met 7 stemmen voor en 12 tegen.
Ondanks de verdeeldheid en de kritische noten vanuit de oppositie, werd de Kadernota uiteindelijk aangenomen. Het college kreeg de opdracht mee om uiterlijk eind 2023 meer inzicht te geven in de financiële haalbaarheid van de plannen. De vergadering werd afgesloten met de wens voor een fijne zomer, maar de uitdagingen voor Heiloo blijven groot.
Samenvatting
Op 17 juli 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over de Kadernota 2024 en de eerste financiële voortgangsrapportage van 2023. Deze nota bevat een financieel overzicht voor de jaren 2024 tot en met 2027 en dient als basis voor de programmabegroting van 2024. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de Kadernota en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Een belangrijk onderdeel van het voorstel is de herindeling van programmaonderdelen, waarbij "Kerngericht en ondersteunend" wordt samengevoegd met "Inwoners en bestuur" vanwege het beperkte budget en de nauwe relatie met inwonersparticipatie.
De financiële vooruitzichten tonen een positief saldo voor 2024 en 2025, maar vanaf 2026 ontstaat een tekort dat verder oploopt in 2027. Dit komt door een verwachte lagere algemene uitkering. Het college heeft ervoor gekozen om voorlopig geen extra maatregelen te nemen om deze tekorten te dekken, in afwachting van verdere gesprekken met het Rijk. De totale investeringen voor de periode 2023-2027 worden verhoogd, met nieuwe projecten zoals ventilatiesystemen voor scholen en de aanleg van een fietsstraat. De gemeenteraad zal deze voorstellen bespreken en besluiten tijdens de raadsvergadering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kadernota 2024 / 1e Firap 2023". Dit document biedt een financieel overzicht en vooruitblik voor de gemeente Heiloo, met een focus op de jaren 2024-2027. Het bevat een conceptbegroting en een aangepaste programma-indeling, waarbij het programmaonderdeel "Kerngericht en ondersteunend" wordt geïntegreerd in "Inwoners en bestuur". De nota toont een positief begrotingssaldo voor 2024 en 2025, maar een negatief saldo vanaf 2026, voornamelijk door een lagere algemene uitkering. Er zijn geen aanvullende maatregelen voorgesteld om dit tekort op te vangen, in afwachting van verdere gesprekken met het Rijk.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke financiële analyse en een overzicht van de investeringen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over hoe toekomstige tekorten structureel aangepakt zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de Kadernota en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Ze kunnen ook aanvullende wensen of keuzes meegeven aan het college voor verdere uitwerking.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële koers en de integratie van programmaonderdelen. Ze moeten ook overwegen of ze aanvullende maatregelen willen voorstellen om toekomstige tekorten aan te pakken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral omdat er geen concrete maatregelen zijn voor de tekorten vanaf 2026. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over hoe toekomstige financiële uitdagingen aangepakt zullen worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de Kadernota en de voorgestelde begrotingswijzigingen.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie in het voorstel, behalve dat het budget voor participatie gering is en geïntegreerd wordt in een ander programmaonderdeel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel schetst een positief financieel beeld voor 2024 en 2025, maar een negatief perspectief vanaf 2026. Er is geen structurele financiële ruimte voor nieuwe ambities of wensen. De financiële gevolgen worden duidelijk gepresenteerd, maar er is geen plan voor dekking van de tekorten vanaf 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024 Financieel perspectief Begrotingswijziging Programma-indeling Meicirculaire 2023 Begrotingssaldo Investeringen Algemene uitkering Participatie VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie bij behandeling Kadernota
Samenvatting: De motie, ingediend tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Heiloo op 17 juli 2023, adresseert de financiële uitdagingen waarmee gemeenten worden geconfronteerd. Het benadrukt de noodzaak van een sluitend meerjarenperspectief, ondanks de verwachte daling van de gemeentefondsbijdrage vanaf 2026. De motie wijst op de extra taken die door het Rijk zijn gedecentraliseerd zonder voldoende financiële compensatie. Het verzoekt het college om pas in de kadernota van 2025 voorstellen te doen voor uitgavenvermindering en roept op tot inspanningen om de minister van BZK te overtuigen van de noodzaak van voldoende middelen voor gemeenten.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de kernproblemen: de dalende gemeentefondsbijdrage en de extra gedecentraliseerde taken zonder compensatie. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieve financieringsbronnen.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de motie en het sturen van het college om actie te ondernemen in lijn met de motie. De raad fungeert als beleidsmaker en controleur van het college.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze de motie steunen, wat betekent dat ze het college vragen om pas in 2025 met bezuinigingsvoorstellen te komen en zich actief in te zetten om het beleid van het Rijk te beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijk actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het beïnvloeden van het Rijk is onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar adresseert de bredere financiële uitdagingen waarmee de gemeente wordt geconfronteerd. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele financiële gevolgen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota Meerjarenperspectief Gemeentefonds Decentralisatie VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Financiële compensatie Uitgaven verminderen Ravijnjaar 2026 Minister van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) Taken zonder knakenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Het onderzoeken van de mogelijkheden tot realisatie van makkelijk toegankelijke openbare toiletten in Heiloo". De motie verzoekt de gemeenteraad van Heiloo om een onderzoek te starten naar de mogelijkheden voor het realiseren van openbare toiletten op centrale locaties zoals 'T Loo en het Stationsplein. Dit is belangrijk vanwege de wijdverspreide maag-, darm- en leveraandoeningen en de vergrijzende bevolking. Het doel is om de toegankelijkheid en gastvrijheid van Heiloo te verbeteren, met positieve effecten voor diverse kwetsbare groepen. De motie vraagt ook om budgetten en uniforme richtlijnen voor hygiëne en toegankelijkheid.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak en de voordelen van openbare toiletten. Het bevat specifieke locaties en betrokken partijen voor het onderzoek, evenals richtlijnen voor hygiëne en toegankelijkheid.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het college te verzoeken een onderzoek uit te voeren en om te zorgen voor de benodigde middelen en richtlijnen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren en ondersteunen van deze motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de realisatie van openbare toiletten en of zij bereid zijn om de benodigde middelen vrij te maken. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de betrokkenheid van externe partijen zoals de Maag Darm Lever Stichting.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifiek doel en betrokken partijen, maar mist een duidelijke tijdlijn voor de realisatie na het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiering is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen verzoeken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de benodigde middelen beschikbaar te stellen.
Participatie:
De motie stelt voor om de Maag Darm Lever Stichting en lokale ondernemers te betrekken bij het plan van aanpak, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in termen van milieuvriendelijke en duurzame sanitaire voorzieningen.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om voldoende budgetten en middelen, maar specificeert niet hoe deze gedekt zullen worden. Dit kan een punt van discussie zijn binnen de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare toiletten Toegankelijkheid Maag-, darm- en leveraandoeningen Vergrijzing Hygiëne Onderzoek Kwetsbare groepen Hoge nood App Stationsplein Budgetten en middelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie bij behandeling Kadernota
Samenvatting: De motie, ingediend tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Heiloo op 17 juli 2023, adresseert de financiële uitdagingen waarmee gemeenten vanaf 2026 worden geconfronteerd. Het benadrukt de noodzaak van een sluitend meerjarenperspectief en wijst op de lagere bijdragen uit het gemeentefonds en de extra taken die zonder voldoende compensatie zijn gedecentraliseerd. De motie verzoekt het college om pas in de kadernota van 2025 voorstellen te doen voor uitgavenvermindering om verkeerde signalen naar het rijk te vermijden. Daarnaast wordt het college gevraagd zich in te zetten om de minister van BZK te overtuigen van de noodzaak van voldoende middelen voor gemeenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de kernproblemen: de financiële druk door lagere bijdragen en extra taken zonder compensatie. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de financiële uitdagingen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol door het college te verzoeken specifieke acties te ondernemen en door politieke druk uit te oefenen via de VNG en andere gremia. De raad moet ook beslissen of zij de motie steunt en daarmee de voorgestelde strategie onderschrijft.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij de strategie van het uitstellen van bezuinigingsvoorstellen tot 2025 steunt en of zij de voorgestelde lobbyactiviteiten richting de minister van BZK ondersteunt. Dit vereist een afweging tussen financiële voorzichtigheid en politieke druk.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke acceptatie- en realiteitscheck. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het beïnvloeden van het rijksbeleid is onzeker.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee de voorgestelde acties en strategieën ondersteunt.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op politieke en bestuurlijke participatie via de VNG en andere gremia.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar adresseert de bredere financiële uitdagingen waarmee de gemeente wordt geconfronteerd. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele financiële gevolgen genoemd, aangezien de motie zich richt op het voorkomen van toekomstige financiële tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota Meerjarenperspectief Gemeentefonds Decentralisatie VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Financiële compensatie Uitgaven verminderen Ravijnjaar 2026 Minister van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) Taken zonder knakenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "In 2023 realiseren vergroening De Lus Ambachtsweg". Het voorstel roept op tot het beschikbaar stellen van € 25.000 in de 2e FINRAP 2023 om de vergroening van de wijk De Lus aan de Ambachtsweg te realiseren. Dit volgt op een eerdere motie waarin de raad het college verzocht om in overleg met bewoners een groenimpuls te ontwikkelen. Het college heeft de kosten en afstemming met bewoners gerapporteerd. De motie benadrukt het belang van het nakomen van beloften aan bewoners en vraagt om actieve communicatie met hen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële raming en een tijdlijn voor uitvoering. Echter, details over de specifieke vergroeningselementen en de betrokkenheid van bewoners bij de uitvoering ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de benodigde € 25.000 in de 2e FINRAP 2023 wordt opgenomen, zodat de vergroening nog in 2023 kan plaatsvinden. De raad speelt een toezichthoudende rol om ervoor te zorgen dat het college de motie uitvoert.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan het direct realiseren van de vergroening in 2023 of het uitstellen naar 2024. Dit kan afhangen van budgettaire overwegingen en politieke prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist details over de uitvoerbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer informatie over de participatie van bewoners zou het voorstel sterker maken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het bedrag van € 25.000 beschikbaar stelt in de 2e FINRAP 2023 voor de vergroening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg met bewoners heeft plaatsgevonden, maar geeft geen details over de uitkomsten of de mate van betrokkenheid bij de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op vergroening, wat bijdraagt aan een beter milieu en leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 25.000. Het voorstel vraagt de raad om te beslissen of dit bedrag in 2023 via de 2e FINRAP beschikbaar wordt gesteld of pas in 2024 via de begroting. Er is geen specifieke dekking aangegeven, wat een punt van overweging kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar richt zich op de "Ambities Kadernota 2024" van de gemeente Heiloo. De motie vraagt het college om vóór 1 oktober 2023 een gedetailleerde toelichting te geven op 16 ontwikkelingen en ambities die in de Kadernota 2024 zijn genoemd. Deze toelichting moet duidelijk maken welke prioriteit elk punt heeft, op welke jaarschijf het betrekking heeft, welke financiële ruimte ermee gemoeid is, en of het gaat om autonoom beleid, coalitieakkoord of nieuw beleid. Ook moeten de concrete activiteiten of werkzaamheden worden gespecificeerd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie wijst op een gebrek aan specificiteit en detail in de Kadernota 2024. Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke informatie ontbreekt en wat er van het college wordt verwacht.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de uitvoering van de Kadernota en om ervoor te zorgen dat er voldoende informatie beschikbaar is om weloverwogen beslissingen te nemen over de begroting van 2024.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college willen verplichten om de gevraagde informatie te verstrekken. Dit kan invloed hebben op de prioritering van projecten en de toewijzing van financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in de zin dat het een duidelijke deadline en specifieke eisen stelt aan de informatie die moet worden verstrekt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen en het college willen verplichten om de gevraagde toelichting te geven.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn afhankelijk van de inhoud van de 16 punten in de Kadernota.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar vraagt om duidelijkheid over de financiële implicaties van de 16 punten in de Kadernota. Het is essentieel dat deze informatie wordt verstrekt om de financiële haalbaarheid van de ambities te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024 Ambities Financiële ruimte Prioriteit Begroting 2024 Toelichting Activiteiten/werkzaamheden Beleidsbasis Ombuigen Projecten/processenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar is gericht op het voorbereiden van prioriteiten en keuzes bij de behandeling van de Kadernota 2024. De motie benadrukt de noodzaak voor de gemeenteraad van Heiloo om tijdig kaders te stellen voor de ambities en ontwikkelingen die aanzienlijke financiële impact hebben, maar nog niet in het saldo zijn verwerkt. Het college wordt verzocht om uiterlijk 15 oktober 2023 scenario's uit te werken voor elke ambitie/ontwikkeling, zodat de raad in november 2023 bij de bespreking van de Begroting 2024 duidelijke prioriteiten en keuzes kan maken.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de noodzaak voor prioritering en het stellen van kaders. Het biedt een duidelijke tijdlijn en specifieke verzoeken aan het college. Echter, het mist gedetailleerde informatie over hoe de scenario's precies moeten worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet kaders stellen en prioriteiten bepalen voor de ambities en ontwikkelingen die in de Kadernota zijn genoemd. Dit is essentieel om het college richting te geven voor de uitvoering van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke ambities en ontwikkelingen prioriteit krijgen, rekening houdend met de financiële en personele beperkingen. Dit vereist politieke afwegingen over welke projecten het meest urgent of waardevol zijn voor de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals criteria voor het beoordelen van de scenario's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het tijdschema kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de gevraagde scenario's uit te werken en vervolgens de prioriteiten en keuzes vast te stellen tijdens de begrotingsbespreking.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van prioritering en besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn bij het bepalen van prioriteiten voor de ambities en ontwikkelingen.
Financiële Gevolgen:
De motie erkent dat er aanzienlijke financiële gevolgen zijn verbonden aan de ambities en ontwikkelingen, maar biedt geen gedetailleerde dekking. Het vraagt om een inschatting van de benodigde financiën voor verschillende scenario's, wat kan helpen bij het bepalen van de financiële haalbaarheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024 Ambities en ontwikkelingen Financiële impact Uitvoeringsprogramma Prioriteiten stellen Personele capaciteit Begroting 2024 Scenario-uitwerking Minimale, gemiddelde en uitgebreide variant Orde van grootte financiënVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Actualisatie kosten Aansluiting A9". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Heiloo om de kostenraming voor het project Aansluiting A9 te actualiseren. Dit project is het grootste en meest risicovolle van de gemeente en de kosten zijn sinds de initiële raming in 2014 aanzienlijk gestegen. De motie benadrukt de noodzaak van een geactualiseerde kostenraming voor de begroting van 2024, gezien de stijgende prijzen van energie en materialen en de vertragingen in de bestemmingsplanprocedure. De raad verzoekt de Stuurgroep Aansluiting A9 om deze actualisatie voor 1 oktober 2023 op te leveren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de noodzaak voor een actualisatie van de kosten. Het verwijst naar eerdere rapportages en de noodzaak om de begroting 2024 goed te kunnen onderbouwen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en dringt aan op transparantie en actualisatie van de kosten om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen voor de begroting van 2024.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en daarmee druk uitoefent op het college om de kostenraming te actualiseren. Dit kan invloed hebben op prioritering van gemeentelijke projecten en budgetten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor de actualisatie. Het is meetbaar in termen van het opleveren van een geactualiseerde raming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college opdraagt de kostenraming te actualiseren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van kostenactualisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn gezien de stijgende kosten van energie en materialen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de uitkomst van de kostenactualisatie kan aanzienlijke financiële implicaties hebben voor de gemeentelijke begroting. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele extra kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aansluiting A9 Kostenraming Kwartaalrapportage Budgetactualisatie Prijsontwikkelingen Projectmanagementkosten Begroting 2024 Stuurgroep Vertragingen Energie- en materiaalprijzenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Actualisatie kosten Aansluiting A9
Samenvatting: De motie verzoekt het college van de gemeente Heiloo om de Stuurgroep Aansluiting A9 te verzoeken de kostenraming van het project Aansluiting A9 te actualiseren. Dit project is het grootste en meest risicovolle van de gemeente. Sinds de initiële raming in 2014 zijn de kosten aanzienlijk gestegen, en de laatste raming uit 2021 schat de kosten op 46 miljoen euro. Gezien de prijsontwikkelingen en vertragingen is er twijfel of het huidige budget toereikend is. De actualisatie moet voor 1 oktober 2023 worden opgeleverd om te worden meegenomen in de Begroting 2024.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de noodzaak voor een kostenactualisatie en de context van het project. Echter, het biedt geen gedetailleerde stappen of methodologie voor de actualisatie zelf.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol en dringt aan op transparantie en actuele informatie om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen voor de Begroting 2024.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de motie steunen, wat impliceert dat zij het belang van actuele financiële informatie en budgetbeheer erkennen. Dit kan ook invloed hebben op prioritering van gemeentelijke projecten.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden (eisen voor actualisatie voor 1 oktober 2023), maar mist meetbare en haalbare elementen zoals de methodologie voor de kostenactualisatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de deadline kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college opdragen de kostenactualisatie te eisen van de Stuurgroep Aansluiting A9.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van kostenactualisatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn gezien de stijgende kosten van energie en materialen.
Financiële Gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de uitkomst van de kostenactualisatie kan significante implicaties hebben voor de gemeentelijke begroting. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele extra kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aansluiting A9 Kosten Actualisatie Kwartaalrapportage Prijsontwikkelingen Stuurgroep Begroting 2024 Vertragingen Projectmanagementkosten Energie en materialen/grondstoffenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar betreft de "Kadernota en noodzakelijke investeringen" van de gemeente Heiloo. De motie verzoekt het college om een ongebruikt budget van €300.000 structureel in te zetten voor toekomstige investeringen, zoals genoemd in de kadernota 2024. Het college wordt gevraagd om een financiële uitwerking te maken van mogelijke investeringen, gebaseerd op drie scenario’s (goedkoop, realistisch, duur), inclusief de haalbaarheid qua personele capaciteit. De raad wil elk kwartaal betrokken worden bij de voortgang, zodat er in 2024 prioriteiten gesteld kunnen worden en duidelijke kaders voor de begroting van 2025 kunnen worden vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de stappen die het college moet nemen en de betrokkenheid van de raad. Echter, het mist specifieke details over welke investeringen overwogen worden en hoe de €300.000 precies ingezet zal worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft een controlerende rol en is verantwoordelijk voor het vaststellen van welke investeringen gedaan zullen worden. De raad wil ook betrokken blijven bij de voortgang en prioritering van investeringen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke investeringen prioriteit krijgen en hoe de beperkte middelen het best kunnen worden ingezet. Er moeten keuzes gemaakt worden tussen verschillende investeringsopties en scenario’s.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke investeringsopties of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid over specifieke investeringen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het structureel inzetten van het budget van €300.000 voor toekomstige investeringen en de voorgestelde betrokkenheid bij de voortgang.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de betrokkenheid van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het kan echter een impliciete overweging zijn bij het bepalen van investeringsprioriteiten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel suggereert dat €300.000 kan worden ingezet voor investeringen ter waarde van ongeveer €4 miljoen, maar het is onduidelijk hoe deze hefboomwerking precies werkt. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, behalve het gebruik van het ongebruikte budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota Investeringen Financiële middelen Budget Q-planning Scenario's Personele capaciteit Prioriteiten Begroting FractiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Motie van treurnis" en is ingediend tijdens de behandeling van de Kadernota door de gemeenteraad van Heiloo op 17 juli 2023. De motie uit kritiek op het college omdat het niet heeft voldaan aan een eerdere opdracht om de financiële gevolgen van het Uitvoeringsprogramma te presenteren. Deze opdracht was gegeven via een motie van 11 juli 2022, en het college had tot september 2022 de tijd om dit uit te werken. De raad spreekt zijn teleurstelling uit over het feit dat het college ook in het najaar van 2023 niet in staat is geweest om de benodigde financiële scenario’s te presenteren, waardoor de raad zijn kaderstellende rol niet kan vervullen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in zijn kritiek en geeft een specifieke reden voor de teleurstelling van de raad. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of vervolgstappen om het probleem op te lossen, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te controleren en kaders te stellen voor het beleid. In dit geval probeert de raad het college aan te sporen om de gevraagde financiële informatie te leveren, zodat de raad zijn kaderstellende rol kan vervullen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college verder onder druk wil zetten om de gevraagde informatie te leveren, of dat er andere maatregelen nodig zijn om de situatie te verbeteren. Dit kan ook invloed hebben op de politieke verhoudingen binnen de raad en met het college.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in zijn kritiek, maar mist concrete acties of tijdlijnen (SMART-criteria) voor het oplossen van het probleem. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie van treurnis aanneemt, wat een symbolische uiting van ontevredenheid zou zijn richting het college.
Participatie:
De motie zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich uitsluitend op de relatie tussen de raad en het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd in de motie en lijkt geen relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het onderliggende probleem betreft het gebrek aan inzicht in de financiële gevolgen van het Uitvoeringsprogramma. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie van treurnis Kadernota Uitvoeringsprogramma Financiële gevolgen Ambities Ontwikkelingen Scenario’s Kaderstellende rol College PresenterenVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Rene Van Splunteren
Rob Opdam - Wethouder
Rob Opdam - Wethouder
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mark Klamer
Mark Klamer
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:27:16 - 00:29:41 - 00:41:59 - 00:48:33 - 00:49:45 - 00:59:43 - 01:00:13 - 01:10:12 - 01:21:41 - 01:33:29 - 01:36:22 - 01:37:09 - 02:12:17 - 02:12:42 - 02:19:30 - 02:21:11 - 02:24:02 - 02:24:53 - 02:25:19 - 02:26:15 - 02:26:29 - 02:26:55 - 02:28:04 - 02:28:55 - 02:32:33 - 02:33:49 - 02:34:36 - 02:36:24 - 02:36:59 - 02:37:19 - 02:39:00 - 02:41:41 - 02:44:12 - 02:44:30 - 02:46:29 - 02:46:53 - 02:48:52 - 02:49:03 - 02:49:53 - 02:51:41 - 02:52:46 - 02:54:16 - 02:57:16 - 03:05:23 - 03:06:53 - 03:09:30 - 03:10:10 - 03:11:39 - 03:13:20 - 03:23:12 - 03:24:07 - 03:24:30 - 03:25:03 - 03:27:23 - 03:29:11 - 03:29:18 - 03:29:43 - 03:30:17 - 03:32:11 - 03:34:18 - 03:35:31 - 03:35:56 - 03:36:13 - 03:40:54 - 03:41:15 - 03:41:54 - 03:42:22 - 03:42:29 - 03:43:16 - 03:44:34 - 03:44:58 - 03:45:49 - 03:45:59 - 03:46:19 - 03:46:57 - 03:47:27 - 03:47:38 - 03:48:45 - 03:49:02 - 03:49:50 - 03:49:57 - 03:50:18 - 03:51:02 - 03:51:32 - 03:51:58 - 03:52:09 - 03:52:23 - 03:53:51 - 03:55:04 - 03:55:22 - 03:55:54 - 03:56:02 - 03:58:01 - 03:58:27 - 03:59:18 - 04:01:26 - 04:01:38 - 04:03:38 - 04:05:26 - 04:05:59 - 04:06:24 - 04:06:42 - 04:07:47 - 04:09:01 - 04:10:12 - 04:11:26 - 04:12:19 - 04:12:19 - 04:17:12 - 04:17:12 - 04:18:47 - 04:18:47 - 04:20:51 - 04:20:51 - 04:21:05 - 04:21:05 - 04:21:14 - 04:21:14 - 04:21:43 - 04:21:43 - 04:24:47 - 04:24:47 - 04:25:13 - 04:25:13 - 04:26:54 - 04:26:54 - 04:29:03 - 04:29:03 - 04:29:12 - 04:29:12 - 04:30:03 - 04:30:03 - 04:30:26 - 04:30:26 - 04:30:39 - 04:30:39 - 04:31:22 - 04:31:22 - 04:32:20 - 04:32:20 - 04:33:33 - 04:33:33 - 04:34:27 - 04:34:27 - 04:36:01 - 04:36:01
Hessel Hiemstra - CDA
01:23:43 - 02:19:27 - 02:26:51 - 02:27:44 - 02:28:38 - 02:31:03 - 02:41:37 - 02:56:00 - 03:35:28 - 03:35:53 - 03:46:20 - 03:47:25 - 03:56:01 - 03:58:28 - 03:58:33 - 04:01:35 - 04:03:35 - 04:14:12 - 04:14:12 - 04:17:35 - 04:17:35 - 04:20:36 - 04:20:36 - 04:25:41 - 04:25:41 - 04:29:04 - 04:29:04 - 04:33:36 - 04:33:36
Fons Hopman - D66
Agendapunt 09 Sluiting
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mark Klamer
Mark Klamer
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
04:11:26 - 04:12:19 - 04:12:19 - 04:17:12 - 04:17:12 - 04:18:47 - 04:18:47 - 04:20:51 - 04:20:51 - 04:21:05 - 04:21:05 - 04:21:14 - 04:21:14 - 04:21:43 - 04:21:43 - 04:24:47 - 04:24:47 - 04:25:13 - 04:25:13 - 04:26:54 - 04:26:54 - 04:29:03 - 04:29:03 - 04:29:12 - 04:29:12 - 04:30:03 - 04:30:03 - 04:30:26 - 04:30:26 - 04:30:39 - 04:30:39 - 04:31:22 - 04:31:22 - 04:32:20 - 04:32:20 - 04:33:33 - 04:33:33 - 04:34:27 - 04:34:27 - 04:36:01 - 04:36:01