25-09-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 02 Agendavaststelling
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 02.a Actueel debat over de verkeerssituatie Stationsweg op verzoek van de PvdA
Gemeenteraad Heiloo Debatteert Heftig over Verkeersmaatregelen en Cultuurbeleid
De gemeenteraad van Heiloo kwam bijeen voor een intensieve vergadering waarin de verkeerssituatie op de Stationsweg en de toekomst van theater De Beun centraal stonden. De avond was gevuld met levendige debatten, moties en amendementen, waarbij de raadsleden hun zorgen en standpunten duidelijk naar voren brachten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een drukke raadsvergadering van de gemeente Heiloo werden belangrijke onderwerpen besproken, waaronder de verkeerssituatie op de Stationsweg en de toekomst van theater De Beun. De avond begon met een debat over het voorstel om de Stationsweg af te sluiten voor vrachtverkeer dat geen bestemmingsverkeer is. Annemarieke Nierop van de PvdA benadrukte de urgentie: "De situatie op de Stationsweg is onhoudbaar. Er moet per direct iets gebeuren." Ondanks de zorgen van de PvdA en enkele andere partijen, werd de motie om de weg direct af te sluiten verworpen met 11 tegen 8 stemmen.
De discussie over de Stationsweg leidde tot een breder gesprek over verkeersdrukte in Heiloo. Marc Klamer van Heiloo-2000 wees op de noodzaak van een integrale aanpak: "Pleisters plakken op één plek zorgt voor problemen op een andere plek." De VVD steunde het idee van een pilot voor eenrichtingsverkeer als mogelijke oplossing.
Later op de avond kwam de toekomst van theater De Beun aan bod. Het CDA diende een motie in om de continuïteit van De Beun te waarborgen, gezien de onzekerheid over de exploitatie na 1 januari 2024. Hessel Hiemstra van het CDA waarschuwde: "De Beun mag niet stilzwijgend verdwijnen." De motie werd unaniem aangenomen na een aanpassing die het college verzocht te voorzien in de continuïteit van De Beun.
De avond werd afgesloten met vragen en mededelingen vanuit de raad, waarbij onder andere de actualisatie van de kosten voor de aansluiting A9 en de besteding van groenprojecten aan bod kwamen. De vergadering toonde de betrokkenheid van de raadsleden bij de leefbaarheid en culturele voorzieningen in Heiloo, met een duidelijke oproep voor actie en samenwerking.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt maatregelen om de verkeerssituatie op de Stationsweg te verbeteren. Er is een voorstel om de weg direct af te sluiten voor vrachtverkeer dat geen bestemmingsverkeer is. Bestemmingsverkeer moet kunnen aantonen dat het op de Stationsweg moet zijn. Er wordt voorgesteld om tot en met december 2023 tweemaal per week te controleren of vrachtverkeer zich aan deze regel houdt. Daarnaast vraagt de raad het college om voor 1 november 2023 informatie te geven over de kosten voor de herinrichting van de Stationsweg. De motie wordt gesteund door meerdere fracties in de raad.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Verbeteren verkeerssituatie Stationsweg". De motie stelt dat de verkeerssituatie op de Stationsweg in Heiloo problematisch blijft, met veel vrachtverkeer dat geen bestemmingsverkeer is. De opvolging van een eerdere motie om de situatie te verbeteren is nog niet gerealiseerd. De motie draagt het college op om de Stationsweg per direct af te sluiten voor vrachtverkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer dat dit moet kunnen aantonen. Daarnaast moet er tot en met december 2023 tweemaal per week gecontroleerd worden op naleving. Het college moet de raad voor 1 november 2023 informeren over de kosten voor herinrichting.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van directe acties en tijdlijnen. Het geeft duidelijke instructies voor afsluiting en handhaving, evenals een deadline voor het rapporteren van kosten. Echter, het mist details over de lange termijn oplossingen en de gevolgen van de afsluiting voor andere verkeersstromen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie goedkeuren en het college controleren op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de directe afsluiting van de Stationsweg voor vrachtverkeer steunen, wat mogelijk weerstand kan oproepen bij lokale bedrijven en vervoerders. Ze moeten ook beslissen over de prioriteit van handhaving en de financiële implicaties van de herinrichting.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: Specifiek (afsluiting en handhaving), Meetbaar (tweemaal per week controle), en Tijdgebonden (tot december 2023 en rapportage voor 1 november 2023). Het is minder duidelijk of het haalbaar en realistisch is, gezien de mogelijke logistieke en financiële uitdagingen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en daarmee het college opdracht geven de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van bewoners of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het draagvlak voor de maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verminderen van vrachtverkeer kan bijdragen aan een betere leefomgeving en minder uitstoot.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een kostenraming voor de herinrichting, maar geeft geen details over hoe deze kosten gedekt zullen worden. Dit kan een belangrijk punt van discussie zijn binnen de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeerssituatie Stationsweg Vrachtverkeer Bestemmingsverkeer Afsluiting Handhaving Herinrichting Kosten Controle Motie 'Versnelling uitvoering Stationsweg'Verfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Evert van Nass - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Evert van Nass - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Sybren van Dokkum - D66
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Evert van Nass - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:22:51 - 00:26:58 - 00:32:38 - 00:36:26 - 00:38:10 - 00:41:28 - 00:43:56 - 00:47:08 - 00:50:26 - 00:51:35 - 00:55:38 - 00:57:02 - 00:57:46 - 00:58:26 - 00:59:41 - 01:00:03 - 01:00:13 - 01:02:00 - 01:02:40 - 01:03:28 - 01:04:09 - 01:04:23 - 01:10:30 - 01:11:16 - 01:13:24 - 01:15:52 - 01:16:26 - 01:17:44 - 01:18:14 - 01:20:09 - 01:21:54 - 01:23:37 - 01:24:23 - 01:26:19 - 01:27:22 - 01:28:05 - 01:28:51 - 01:29:26 - 01:29:48 - 01:35:51 - 01:36:29 - 01:38:33 - 01:39:47 - 01:40:14 - 01:40:54 - 01:41:11 - 01:42:22 - 01:44:00 - 01:44:59 - 01:45:18 - 01:45:42 - 01:46:08 - 01:46:58 - 01:50:07 - 01:53:27 - 01:55:20 - 01:56:20 - 01:56:44 - 01:56:59 - 01:57:48 - 01:58:33 - 02:00:48 - 02:01:16 - 02:01:58 - 02:02:46 - 02:04:59 - 02:06:59 - 02:07:25 - 02:11:42 - 02:13:22 - 02:15:10 - 02:17:13 - 02:18:30 - 02:19:21 - 02:20:10 - 02:23:13 - 02:23:23 - 02:23:56 - 02:24:06 - 02:25:13 - 02:25:21 - 02:25:56 - 02:26:59 - 02:27:27 - 02:28:06 - 02:30:49 - 02:33:14 - 02:33:34 - 02:34:01 - 02:34:35 - 02:35:03 - 02:35:56 - 02:36:41 - 02:37:07 - 02:39:25 - 02:40:56 - 02:41:23 - 02:46:54 - 02:50:55 - 02:54:23 - 02:57:12 - 02:58:37 - 03:02:02 - 03:06:27 - 03:08:19 - 03:08:34 - 03:08:39 - 03:09:32 - 03:11:02 - 03:11:30 - 03:14:20 - 03:18:14 - 03:20:41 - 03:22:09 - 03:23:34 - 03:24:18 - 03:25:53 - 03:26:45 - 03:27:31 - 03:29:58 - 03:30:22 - 03:30:46 - 03:31:09 - 03:31:48 - 03:33:14 - 03:35:56 - 03:40:29 - 03:40:46 - 03:41:42 - 03:43:11 - 03:43:44 - 03:44:14 - 03:44:59 - 03:45:10 - 03:45:46
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
00:44:01 - 00:55:36 - 00:58:22 - 00:59:38 - 01:21:56 - 01:24:05 - 01:29:29 - 01:38:20 - 01:40:20 - 01:41:58 - 01:44:42 - 01:57:02 - 02:12:34 - 02:13:06 - 02:25:24 - 02:33:35 - 02:39:10 - 02:41:05 - 02:48:47 - 03:08:25 - 03:09:44 - 03:25:57 - 03:30:48 - 03:31:21 - 03:31:30 - 03:44:21
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Brenda Bruin - VVD
Rob Opdam - Wethouder
Agendapunt 09 Toepassen coördinatieregeling herontwikkeling Kennemerstraatweg 436 - 436a
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om de coördinatieregeling toe te passen voor de herontwikkeling van de locatie 'Wasserij Hollands Roem' aan de Kennemerstraatweg 436 - 436a. Dit plan omvat de bouw van acht woningen, waaronder vier sociale koopwoningen. De coördinatieregeling zou ervoor zorgen dat het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning tegelijkertijd worden behandeld, wat tijdwinst oplevert. Dit betekent dat beide procedures samen worden gevoerd, waardoor er sneller duidelijkheid is en de bouw eerder kan starten. De gemeenteraad moet nog instemmen met dit voorstel. Als het wordt goedgekeurd, zal de procedure naar verwachting in het vierde kwartaal van 2023 beginnen. Omwonenden en belanghebbenden worden vooraf geïnformeerd over de regeling.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toepassing van de coördinatieregeling herontwikkeling locatie 'Wasserij Hollands Roem' Kennemerstraatweg 436 - 436a in Heiloo". Het beoogt de herontwikkeling van een voormalige wasserijlocatie naar een woongebied met acht woningen, waaronder vier sociale koopwoningen. Door de coördinatieregeling toe te passen, worden de procedures voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning gecombineerd, wat leidt tot tijdswinst en een efficiëntere besluitvorming. Dit betekent dat beide besluiten gelijktijdig ter inzage worden gelegd en dat er direct beroep kan worden ingesteld bij de Raad van State, wat de doorlooptijd aanzienlijk verkort.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde juridische en procedurele stappen beschrijft voor de toepassing van de coördinatieregeling. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de voordelen en nadelen van deze aanpak en de wettelijke kaders die van toepassing zijn.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet instemmen met het toepassen van de coördinatieregeling. Dit besluit is cruciaal om de gecombineerde procedure voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning te starten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van een versnelde en gecombineerde procedure opwegen tegen de nadelen, zoals de intensievere samenwerking die vereist is en het risico dat een beroep tegen een onderdeel het gehele besluit kan vertragen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen zoals concrete deadlines voor elke fase. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de coördinatieregeling kan als een risico worden gezien als er onverwachte wijzigingen nodig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het toepassen van de coördinatieregeling voor de herontwikkeling van de locatie.
Participatie:
Participatie wordt genoemd als onderdeel van de voorbereiding van het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning, maar het voorstel zelf richt zich niet specifiek op participatie in de context van de coördinatieregeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de procedurele aspecten van de herontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coördinatieregeling Herontwikkeling Wasserij Hollands Roem Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Woningbouw Wet ruimtelijke ordening (Wro) Ory Projectontwikkeling B.V. Sociale koopwoningen Afdeling bestuursrechtspraak Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Zienswijze tweede begrotingswijziging 2023 GR BUCH
Samenvatting
In de raadsvergadering van 25 september 2023 zal de gemeenteraad een besluit overwegen met betrekking tot de tweede begrotingswijziging van 2023 voor de GR Werkorganisatie BUCH. Het voorstel is om een positieve zienswijze te geven op deze wijziging en dit kenbaar te maken aan het bestuur van de GR BUCH. De wijziging houdt verband met een verhoging van de gemeentelijke bijdrage, zoals beschreven in de eerste voortgangsrapportage van 2023. Deze rapportage toont een stijging van de kosten, voornamelijk door cao-wijzigingen en nieuwe opdrachten. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om binnen 10 weken een zienswijze te geven, en het bestuur zal deze in oktober 2023 in overweging nemen. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college. De regionale samenwerking en specifieke gemeentelijke taken spelen een rol in dit voorstel. Er zijn enkele risico's, zoals personele uitdagingen en de impact van de oorlog in Oekraïne. De financiële gevolgen voor de komende jaren zijn gespecificeerd, en de verdeelsleutel voor de bijdragen van de gemeenten is aangepast. De gemeenteraad zal de zienswijze bespreken en besluiten in de raadsvergadering na het zomerreces.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Zienswijze tweede begrotingswijziging 2023 GR BUCH". Het betreft een voorstel aan de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de tweede begrotingswijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkorganisatie BUCH voor 2023. De wijziging is noodzakelijk vanwege een verhoging van de gemeentelijke bijdrage, zoals gerapporteerd in de eerste voortgangsrapportage van 2023. De aanpassing van de verdeelsleutel en de financiële implicaties worden besproken. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een zakelijke benadering van de GR BUCH en het belang van duidelijke afspraken via dienstverleningsovereenkomsten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de context en noodzaak van de begrotingswijziging. Echter, er zijn geen alternatieven overwogen, wat een beperking kan zijn in de volledigheid van de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de begrotingswijziging. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke besluitvorming door het bestuur van de GR BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verhoging van de gemeentelijke bijdrage en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit omvat het afwegen van de financiële lasten tegen de voordelen van de voorgestelde wijzigingen en de impact op de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en concrete acties om de gestelde doelen te bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van alternatieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de tweede begrotingswijziging van de GR BUCH.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming binnen de gemeentelijke en regionale overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage aan de GR BUCH, met specifieke bedragen voor de jaren 2023-2027. Voor de gemeente Heiloo kan dit in de eerste jaren worden gedekt uit het voordelige begrotingssaldo, maar vanaf 2026 leidt het tot een nadelig saldo. Er is een voorstel tot wijziging van de begroting bijgevoegd om deze gevolgen te adresseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR Werkorganisatie BUCH Tweede begrotingswijziging 2023 Eerste voortgangsrapportage 2023 Verdeelsleutel Gemeenschappelijke regeling Financiële Uitgangspunten gemeenschappelijke regelingen (FUGR 2019) Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) Cao-effecten Personele uitdagingen Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: BUCH Financiële Hygiëne
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Heiloo op om de financiële hygiëne binnen de Planning & Control cyclus van de BUCH-begroting te waarborgen. Dit houdt in dat het college geen goedkeuring mag geven aan uitgaven die niet in de begroting zijn opgenomen zonder voorafgaande bespreking en vaststelling door de gemeenteraad. De motie benadrukt het belang van financiële discipline en transparantie, waarbij extra uitgaven eerst zorgvuldig moeten worden overwogen en goedgekeurd door de gemeenteraad om te verzekeren dat ze binnen het financiële kader passen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de stappen beschrijft die het college moet volgen om financiële discipline te waarborgen. Het bevat echter geen specifieke details over hoe deze processen moeten worden geïmplementeerd of gemonitord.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van het financiële kader en het goedkeuren van niet-begrote uitgaven. De motie versterkt de positie van de raad als toezichthouder op de financiële discipline van het college.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het college willen verplichten om alle niet-begrote uitgaven vooraf ter goedkeuring voor te leggen. Dit kan invloed hebben op de flexibiliteit van het college om snel te reageren op financiële behoeften.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het vereisen van voorafgaande goedkeuring door de raad. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de wijze van monitoring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking vereisen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college verplichten om de voorgestelde financiële hygiënepraktijken te volgen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van financiële besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het kan leiden tot een strikter financieel beheer en mogelijk besparingen door het voorkomen van ongeplande uitgaven. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele extra kosten voor het implementeren van deze maatregelen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUCH Financiële hygiëne Planning & Control cyclus Begroting Uitgaven Financiële discipline Transparantie Bespreking Kader Gemeenteraad vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement bij: Zienswijze 2e begrotingswijziging BUCH ag. punt 10". Het amendement stelt voor om een negatieve zienswijze af te geven op de tweede begrotingswijziging van de GR Werkorganisatie BUCH. De raad van Heiloo uit zorgen over het ontbreken van een duidelijke aanpak van de BUCH-organisatie met betrekking tot actuele en middellange termijn problemen. Het amendement verzoekt de BUCH-directie om voor 20 oktober 2023 concrete plannen van aanpak voor te leggen, inclusief kosten en baten, zodat deze tijdig kunnen worden besproken in de begrotingsbehandelingen van 2024 en verder.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het uitdrukken van zorgen en het stellen van eisen aan de BUCH-directie. Het bevat echter geen gedetailleerde richtlijnen over wat de plannen van aanpak precies moeten bevatten, wat enige ruimte voor interpretatie laat.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de begrotingswijziging en om de BUCH-directie aan te sporen tot actie. De raad fungeert als toezichthouder en beleidsmaker die de belangen van de gemeente Heiloo behartigt.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van een positieve of negatieve zienswijze op de begrotingswijziging. Daarnaast moeten ze beslissen hoe strikt ze de BUCH-directie willen aanspreken op het leveren van concrete plannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (voor 20 oktober 2023), en tijdgebonden. Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie van de gevraagde plannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de eisen kunnen verder gespecificeerd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement steunen en daarmee een negatieve zienswijze afgeven, of dat ze de oorspronkelijke positieve zienswijze willen handhaven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers, maar benadrukt wel de noodzaak van overleg tussen de vier betrokken gemeenteraden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn afhankelijk van de inhoud van de plannen van aanpak die worden gevraagd.
Financiële Gevolgen:
Het amendement erkent dat de gevraagde plannen financiële gevolgen kunnen hebben, maar specificeert niet hoe deze gevolgen gedekt zullen worden. Het benadrukt wel het belang van tijdige bespreking om financiële consequenties mee te nemen in de begrotingsbehandelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUCH Werkorganisatie Begrotingswijziging Zienswijze Plannen van aanpak Gemeenteraden Problemen Middellange termijn Financiële consequenties Griffie HerfstrecesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: BUCH Financiële Hygiëne
Titel en Samenvatting:
De motie, getiteld "BUCH Financiële Hygiëne," is ingediend door de gemeenteraad van Heiloo en richt zich op het handhaven van financiële discipline binnen de Planning & Control cyclus van de BUCH-begroting. Het college wordt opgedragen om geen uitgaven goed te keuren die niet in de begroting zijn opgenomen zonder voorafgaande bespreking en vaststelling door de gemeenteraad. Dit moet ervoor zorgen dat alle uitgaven binnen het financiële kader passen en dat er transparantie en discipline worden gewaarborgd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de stappen beschrijft die het college moet volgen. Het benadrukt de noodzaak van voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad voor niet-begrote uitgaven.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol als toezichthouder en besluitvormer. Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat uitgaven binnen de vastgestelde financiële kaders blijven en dat er transparantie is in de besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen, wat betekent dat ze strikte controle willen uitoefenen over niet-begrote uitgaven. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het beperken van de flexibiliteit van het college om snel op financiële behoeften te reageren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het vereisen van voorafgaande goedkeuring. Het is haalbaar en relevant voor het waarborgen van financiële discipline. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen, wat het college verplicht om geen niet-begrote uitgaven goed te keuren zonder hun voorafgaande goedkeuring.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne gemeentelijke processen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het kan leiden tot een striktere controle op uitgaven, wat mogelijk kostenbesparend kan werken. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, aangezien de motie zich richt op het voorkomen van niet-begrote uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUCH Planning & Control cyclus Financiële hygiëne Begroting Uitgaven Financiële discipline Transparantie Kaderstellende bespreking Besluitvorming Zienswijze tweede begrotingswijziging 2023Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Kaderstellend besluit implementatie wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen
Samenvatting
Op 30 oktober 2023 bespreekt de gemeenteraad een voorstel over de implementatie van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) voor de regio Noord-Holland Noord. Deze wijzigingen, die sinds 1 juli 2022 van kracht zijn, geven gemeenteraden meer invloed op gemeenschappelijke regelingen. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel bevat kaders voor het aanpassen van de regelingen, zoals voorwaarden voor uittreding, participatie van inwoners, en evaluatieprocedures. De gemeente Heiloo neemt deel aan meerdere gemeenschappelijke regelingen, en het besluit heeft invloed op bijna al deze regelingen. De besluitvorming over de kaders vindt in oktober 2023 plaats in alle gemeenteraden van Noord-Holland Noord. Na goedkeuring worden de regelingen herzien en voorgelegd voor zienswijze en besluitvorming, met als doel de wijzigingen voor 1 juli 2024 te publiceren en in werking te laten treden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Kaderstellend besluit implementatie wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) 2022-2024 in Noord-Holland Noord (NHN)." Het doel is om de wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen te implementeren, zodat gemeenteraden meer invloed krijgen op deze regelingen. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel bevat kaders voor het aanpassen van de teksten van gemeenschappelijke regelingen, die vervolgens aan de raden worden voorgelegd voor zienswijze en besluitvorming. Het betreft onder andere de zienswijzeprocedure, voorwaarden voor uittreding, participatie van ingezetenen, evaluatie van regelingen, en actieve informatieplicht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke kaders en een overzicht van de te wijzigen artikelen. Het biedt echter weinig detail over de specifieke inhoudelijke wijzigingen per regeling.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde kaders vaststellen, die vervolgens worden gebruikt om de teksten van de gemeenschappelijke regelingen aan te passen. De raad heeft ook een rol in de zienswijzeprocedure en de uiteindelijke besluitvorming over de gewijzigde regelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de mate van participatie van ingezetenen, de voorwaarden voor uittreding uit regelingen, en de evaluatieprocedures. Er is ook een keuze in hoeverre wettelijke bepalingen in de regelingen zelf worden opgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en een tijdsgebonden planning. Er zijn echter weinig meetbare criteria voor succes en geen duidelijke aanwijzingen voor de haalbaarheid van de implementatie. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de voorgestelde kaders vast te stellen, zodat de implementatie van de wetswijzigingen kan plaatsvinden.
Participatie:
Participatie vanuit de samenleving is niet direct van toepassing op dit voorstel, hoewel participatie een onderwerp is waarover kaders worden gesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële consequenties. Eventuele financiële gevolgen zullen voortkomen uit de doorvertaling van het kaderstellend besluit naar de afzonderlijke gemeenschappelijke regelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Noord-Holland Noord (NHN) Gemeenschappelijke regelingen Kaderstellend besluit Wijzigingen Participatie Evaluatie Informatievoorziening Archiefparagraaf RegietafelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Concept Kaderstellend Besluit inzake wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen in Noord-Holland Noord
Samenvatting: Het voorstel betreft een concept kaderstellend besluit voor wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in Noord-Holland Noord. Het document bevat voorstellen voor wijzigingen in acht artikelen, waaronder procedures voor zienswijzen, voorwaarden voor uittreding, participatie van ingezetenen, en evaluatie. Het doel is om de gemeenschappelijke regelingen te actualiseren en te verbeteren, met inachtneming van de input van regionale raadsbijeenkomsten en adviezen van griffiers. Gemeenteraden worden gevraagd om in oktober 2023 te besluiten over de kaders, waarna de wijzigingen voor 1 juli 2024 moeten zijn vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde wijzigingen voorstelt voor specifieke artikelen en de input van verschillende belanghebbenden heeft verwerkt. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting en advies bieden.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders voor de wijzigingen in de gemeenschappelijke regelingen. Zij moeten in oktober 2023 een besluit nemen over het concept kaderstellend besluit.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de Wgr, die invloed kunnen hebben op de governance en samenwerking binnen de regio.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke deadlines en specifieke wijzigingen bevat. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de effectiviteit hangt af van de implementatie en naleving van de nieuwe regels.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met het concept kaderstellend besluit en de voorgestelde wijzigingen in de Wgr.
Participatie
Het voorstel erkent de participatie van ingezetenen als een belangrijk aspect, met specifieke aandacht voor hun betrokkenheid in artikel 10, lid 7.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat alleen technische wijzigingen zonder financiële consequenties zijn meegenomen. Er is geen specifieke financiële impact of dekking besproken, wat suggereert dat de wijzigingen voornamelijk procedureel van aard zijn. -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de wijziging van de kaderstelling van artikel 9 met betrekking tot de uittreding uit een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Het voorstel is om de periode waarover de uittreedsom wordt berekend te verkorten van vijf naar twee jaar. De berekening van de reële schade zal worden uitgevoerd door een onafhankelijke partij. Dit amendement beoogt de beleidsvrijheid van gemeenten te vergroten door de financiële verplichtingen bij uittreding te beperken.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een duidelijke wijziging van de bestaande regeling en geeft een toelichting op de reden voor de wijziging. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde financiële analyses en mogelijke gevolgen voor de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de kaderstelling van artikel 9 wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de voorwaarden voor uittreding uit een GR.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige regeling of het aannemen van het amendement dat de financiële verplichtingen bij uittreding vermindert. Dit kan invloed hebben op de samenwerking binnen de GR en de financiële stabiliteit van de regeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verkorting van de overbruggingsperiode. Het is echter minder specifiek over de criteria voor de onafhankelijke partij die de schade moet berekenen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de impact op de lange termijn samenwerking binnen de GR is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou resulteren in een wijziging van de voorwaarden voor uittreding uit de GR.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of burgers in het besluitvormingsproces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op financiële en organisatorische aspecten van de GR.
Financiële gevolgen:
Het amendement heeft financiële gevolgen door de verkorting van de periode waarover de uittreedsom wordt berekend. Dit kan leiden tot lagere kosten voor gemeenten die willen uittreden. Er is echter geen gedetailleerde financiële dekking of analyse van de impact op de GR als geheel opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Uittreding Kaderstelling Artikel 9 Uittreedsom Reële schade Overbruggingsperiode Onafhankelijke partij Beleidsvrijheid Algemene belangVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement bij Kaderstellend Besluit implementatie wijzigingen Wet Gemeenschappelijke Regelingen
Samenvatting: Het amendement stelt voor om een uniforme evaluatiebepaling op te nemen in het kaderstellend besluit voor Gemeenschappelijke Regelingen (GR-en). Het beoogt een evaluatie minimaal eens per vier jaar, waarbij de evaluatie doorgang vindt na goedkeuring door een meerderheid van de deelnemers. Het dagelijks bestuur moet een jaar voor de evaluatie een procesbeschrijving verstrekken. De evaluatie moet duidelijkheid bieden over de uitvoering, kosten en eventuele aanbevelingen. Dit amendement wil voorkomen dat er verschillende evaluatiebepalingen ontstaan voor verschillende GR-en, door een uniforme kadertekst te hanteren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke structuur biedt voor de evaluatie van GR-en. Het beschrijft de frequentie, de procedure voor het aandragen van onderwerpen, en de rol van het dagelijks bestuur. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer details over de inhoudelijke criteria voor evaluaties.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het kaderstellend besluit en het goedkeuren van het amendement. De raad moet beslissen of de voorgestelde uniforme evaluatiebepaling passend is voor alle GR-en.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het accepteren van een uniforme evaluatiebepaling voor alle GR-en of het toestaan van maatwerk per regeling. Dit heeft implicaties voor de consistentie en vergelijkbaarheid van evaluaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor evaluaties en kan meer duidelijkheid bieden over de acceptatie en realistische uitvoering van aanbevelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de uniforme evaluatiebepaling wordt opgenomen in het kaderstellend besluit.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat deelnemers aan de GR-en betrokken worden bij het aandragen van onderwerpen voor evaluatie, wat een vorm van participatie inhoudt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn als evaluaties ook duurzaamheidseffecten van GR-en in beschouwing nemen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat de procesbeschrijving moet aangeven of de evaluatie extra kosten met zich meebrengt voor de deelnemers. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking opgenomen in het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Evaluatie Gemeenschappelijke Regeling (GR) Kaderstellend besluit Wijzigingen Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) Procesbeschrijving Evaluatiebepaling Deelnemers Dagelijks bestuur StemverhoudingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Vergaderschema 2024
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om het vergaderschema voor 2024 vast te stellen. Dit besluit staat gepland voor bespreking tijdens de raadsvergadering op 25 september 2023. Het voorstel is voorbereid door de griffier en er is geen geheimhouding van toepassing. De raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het voorgestelde schema, zoals opgenomen in de bijlagen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vergaderschema 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vergaderschema 2024". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Heiloo om het vergaderschema voor het jaar 2024 vast te stellen. Dit schema bepaalt de frequentie en data van de raadsvergaderingen voor het komende jaar, zoals vereist door artikel 17 van de Gemeentewet. Het voorstel is een standaardprocedure die jaarlijks plaatsvindt om de planning van de gemeenteraad vast te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de context van zijn doelstelling. Het bevat alle noodzakelijke informatie om een besluit te nemen over het vergaderschema, inclusief de bijlage met het schema zelf.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorgestelde vergaderschema te beoordelen en goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de planning van de raadsvergaderingen officieel vast te leggen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig tot geen politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve en procedurele aangelegenheid betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van het vaststellen van een vergaderschema. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het vergaderschema voor 2024 vast te stellen, zoals voorgesteld door de griffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is voor een intern organisatorisch onderwerp zoals een vergaderschema.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het puur administratief van aard is.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak om dekking aan te geven, aangezien het vaststellen van een vergaderschema geen kosten met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergaderschema 2024 Raadsvergadering Griffier Openbare vergadering Gemeentewet Advies Presidium Agendering Besluitvorming PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Oplegging geheimhouding stukken BUCH bestuur ICT dossier
Samenvatting
Op 25 september 2023 zal de gemeenteraad een besluit nemen over het opleggen van geheimhouding op bepaalde documenten in verband met een ICT-fraudezaak. De Werkorganisatie BUCH wil deze documenten met de raad delen, maar kan zelf geen geheimhouding opleggen. Daarom moeten de colleges en raden dit zelf doen. De documenten omvatten onder andere een rapport van Hoffmann en een notitie van een ICT-deskundige. De geheimhouding is nodig om de persoonlijke levenssfeer te beschermen en concurrentiegevoelige informatie te beveiligen. De betrokken wetgeving omvat de Gemeentewet, de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Wet open overheid. Als de geheimhouding wordt opgelegd, zal de Werkorganisatie BUCH de documenten beschikbaar stellen aan de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het opleggen van geheimhouding op bepaalde documenten in verband met een ICT-fraudezaak binnen de Werkorganisatie BUCH. De raad wordt gevraagd om geheimhouding op te leggen op vier specifieke documenten, waaronder een rapport van Hoffmann en een notitie van een ICT-deskundige. De geheimhouding is noodzakelijk om de persoonlijke levenssfeer te beschermen en concurrentiegevoelige informatie te beveiligen. De documenten kunnen alleen gedeeld worden als de raad zelf geheimhouding oplegt, conform de Wet open overheid en de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de juridische en procedurele aspecten die het behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van geheimhouding en de wettelijke kaders die van toepassing zijn.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten om geheimhouding op te leggen op de genoemde documenten. Dit is een noodzakelijke stap om de documenten te kunnen ontvangen en inzien.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of het belang van geheimhouding opweegt tegen het belang van transparantie en openbaarheid. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in termen van verantwoording en publieke perceptie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de documenten waarop geheimhouding moet worden opgelegd. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke termijn voor de geheimhouding wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde geheimhouding op te leggen, zodat de documenten gedeeld kunnen worden.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve kwesties.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of kosten vermeld in het voorstel. Het document geeft aan dat financiën niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Geheimhouding Wet open overheid (Woo) Gemeenschappelijke regeling (GR) ICT-fraude Rapport Hoffmann Persoonlijke levenssfeer Concurrentiegevoelige informatie Verantwoordingsstructuur Bedrijfs- en fabricagegegevensVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Moties vreemd aan de agenda
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om de Middenweg tussen Heiloo en Alkmaar officieel open te stellen. Dit komt doordat de Raad van State het bestemmingsplan voor de Aansluiting A9 heeft vernietigd en de realisatie van deze aansluiting pas na 2030 mogelijk is. De Middenweg is al enkele weken in gebruik zonder verkeersproblemen en zorgt voor minder omrijden en uitstoot. De raad wil dat het college de openstelling formaliseert en de laatste 50 meter van de weg afmaakt voor eind 2023. Ook moeten oude afspraken worden herzien. De motie wordt gesteund door meerdere fracties in de raad.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: De Beun
Titel en Samenvatting:
De motie betreft "De Beun" en is ingediend door de raad van de gemeente Heiloo. Het richt zich op de continuïteit van het culturele centrum De Beun, waarvan de exploitatieovereenkomst per 1 januari 2024 niet is verlengd. De motie verzoekt het college om de exploitatieovereenkomst te verlengen tot de zomer van 2024 om een zorgvuldige besluitvorming mogelijk te maken en de continuïteit van activiteiten te waarborgen. Het vraagt ook om financiële dekking voor de incidentele kosten die hiermee gemoeid zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe problemen rondom De Beun, zoals de onzekerheid over de exploitatie en de noodzaak voor financiële dekking. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de lange termijn.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces over de toekomst van De Beun. Ze moeten beslissen over de verlenging van de exploitatieovereenkomst en de financiële dekking.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verlengen van de exploitatieovereenkomst om tijd te winnen voor een zorgvuldige besluitvorming of het risico nemen dat De Beun zonder duidelijke toekomstplannen sluit.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (uiterlijk voor de eerstvolgende raadsvergadering), maar mist meetbare en realistische doelen voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen om de exploitatieovereenkomst te verlengen en hoe de financiële dekking geregeld wordt.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden (zoals gebruikers en verenigingen) wordt meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie erkent dat er incidentele kosten zijn verbonden aan de verlenging van de exploitatieovereenkomst en vraagt om financiële dekking, maar specificeert niet hoe deze kosten precies gedekt zullen worden. Het suggereert dat deze ten laste kunnen komen van het financiële resultaat over 2024 of een ander programma.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Beun Continuïteit Exploitatieovereenkomst Cultureel profiel Beheerder Programmering Besluitvorming Overgang Kosten BezoekersaantallenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie bij: Vreemd aan de agenda Onderwerp Openstelling Middenweg Heiloo-Alkmaar inmiddels gerealiseerd.
Samenvatting: De motie roept op tot de formele openstelling van de Middenweg tussen Heiloo en Alkmaar, die momenteel al informeel in gebruik is. Dit is ondanks de vernietiging van het Bestemmingsplan Aansluiting A9 door de Raad van State en de onzekerheid over de realisatie van de Aansluiting A9. De openstelling van de Middenweg vermindert omrijden en uitstoot zonder verkeersproblemen te veroorzaken. De motie verzoekt het college om de laatste 50 meter van de weg af te maken en bestaande afspraken te herzien, met als doel de openstelling voor eind 2023 te formaliseren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de huidige situatie, de voordelen van de openstelling, en de stappen die nodig zijn om deze te formaliseren. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële onderbouwing en een risicoanalyse.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het college op te roepen tot actie en om de politieke wil te tonen om de openstelling van de Middenweg te formaliseren. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de motie en eventuele herziening van afspraken.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het formaliseren van de huidige situatie of het wachten op de onzekere realisatie van de Aansluiting A9. Dit omvat ook het herzien van bestaande afspraken en het afwegen van de kosten en baten van de openstelling.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: Specifiek (openstelling Middenweg), Meetbaar (aanleg laatste 50 meter), en Tijdgebonden (eind 2023). Echter, het is minder specifiek over de haalbaarheid en de financiële dekking, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij het college oproept om de Middenweg formeel open te stellen en de laatste 50 meter aan te leggen, en of zij de bestaande afspraken willen herzien.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de openstelling van de Middenweg leidt tot minder omrijden en daarmee minder uitstoot van schadelijke stoffen.
Financiële gevolgen
De motie geeft aan dat de openstelling zonder veel kosten kan worden gerealiseerd, maar er is geen gedetailleerde financiële onderbouwing of dekking aangegeven. Dit is een belangrijk punt dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Middenweg Aansluiting A9 Openstelling Bestemmingsplan Verkeersproblemen Schadelijke uitstoot Realisatie Uitspraak Convenant PlanningVerfijning van de zoekopdracht: