11-09-2023 Commissies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 00 *LET OP: de genoemde tijden zijn indicatief. Agendapunten kunnen eerder of later starten. De agenda kan bij de agendavaststelling nog gewijzigd worden.
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Agendapunt 01 Agendavaststelling - 19:30
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Agendapunt 02 Toepassen coördinatieregeling herontwikkeling Kennemerstraatweg 436 - 436a - 19:30
Heiloo overweegt snellere bouwprocedure voor Wasserij Hollands Roem
De gemeenteraad van Heiloo debatteerde over het toepassen van de coördinatieregeling voor de herontwikkeling van de locatie 'Wasserij Hollands Roem'. Dit plan omvat de bouw van acht woningen, waaronder vier sociale koopwoningen. De regeling zou de procedures voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning combineren, wat tijdwinst oplevert.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad van Heiloo werd het voorstel om de coördinatieregeling toe te passen voor de herontwikkeling van de locatie 'Wasserij Hollands Roem' besproken. Het plan, dat voorziet in de bouw van acht woningen, waaronder vier sociale koopwoningen, kreeg overwegend positieve reacties van de raadsleden.
Michel Engelsman van Heiloo-2000 benadrukte het voordeel van de regeling: "Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning zijn na inwerkingtreding gelijk bruikbaar, wat tijdwinst oplevert." Hessel Hiemstra van het CDA sprak zijn steun uit voor het plan, maar stelde wel vragen over de borging van de sociale koopwoningen: "De sociale koop moet echt sociaal blijven. Hoe wordt dat geregeld?"
Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo uitte echter haar bezorgdheid over de versnelde procedure. "Wij zijn geen voorstander van het toepassen van de coördinatieregeling. Het betekent minder mogelijkheden voor omwonenden om bezwaar te maken," aldus De Jong. Ze vroeg zich ook af of de haast te maken had met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari.
Annemarieke Nierop van de PvdA en Mieke Beemsterboer van Heiloo Lokaal spraken hun steun uit voor de regeling. "Als er sneller gebouwd kan worden en er kan zorgvuldig, dan is dat beter," aldus Nierop. Beemsterboer voegde toe dat de omwonenden het plan ook mooi vonden.
Sybren van Dokkum van D66 vroeg zich af of de coördinatieregeling niet standaard voor alle bouwplannen kon worden toegepast om verdere versnelling te realiseren. Mascha ten Bruggencate, de plaatsvervangend portefeuillehouder, beloofde deze vraag door te geven aan de verantwoordelijke portefeuillehouder.
De commissie adviseerde de raad positief over het voorstel, met uitzondering van Gemeentebelangen Heiloo. Het voorstel wordt op 25 september 2023 verder besproken in de raadsvergadering.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om de coördinatieregeling toe te passen voor de herontwikkeling van de locatie 'Wasserij Hollands Roem' aan de Kennemerstraatweg 436 - 436a. Dit plan omvat de bouw van acht woningen, waaronder vier sociale koopwoningen. De coördinatieregeling zou ervoor zorgen dat het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning tegelijkertijd worden behandeld, wat tijdwinst oplevert. Dit betekent dat beide procedures samen worden gevoerd, waardoor er sneller duidelijkheid is en de bouw eerder kan starten. De gemeenteraad moet nog instemmen met dit voorstel. Als het wordt goedgekeurd, zal de procedure naar verwachting in het vierde kwartaal van 2023 beginnen. Omwonenden en belanghebbenden worden vooraf geïnformeerd over de regeling.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toepassing van de coördinatieregeling herontwikkeling locatie 'Wasserij Hollands Roem' Kennemerstraatweg 436 - 436a in Heiloo". Het beoogt de herontwikkeling van een voormalige wasserijlocatie naar een woongebied met acht woningen, waaronder vier sociale koopwoningen. Door de coördinatieregeling toe te passen, worden de procedures voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning gecombineerd, wat leidt tot tijdswinst en een efficiëntere besluitvorming. Dit betekent dat beide besluiten gelijktijdig ter inzage worden gelegd en dat er direct beroep kan worden ingesteld bij de Raad van State, wat de doorlooptijd aanzienlijk verkort.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde juridische en procedurele stappen beschrijft voor de toepassing van de coördinatieregeling. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de voordelen en nadelen van deze aanpak en de wettelijke kaders die van toepassing zijn.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet instemmen met het toepassen van de coördinatieregeling. Dit besluit is cruciaal om de gecombineerde procedure voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning te starten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van een versnelde en gecombineerde procedure opwegen tegen de nadelen, zoals de intensievere samenwerking die vereist is en het risico dat een beroep tegen een onderdeel het gehele besluit kan vertragen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen zoals concrete deadlines voor elke fase. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de coördinatieregeling kan als een risico worden gezien als er onverwachte wijzigingen nodig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het toepassen van de coördinatieregeling voor de herontwikkeling van de locatie.
Participatie:
Participatie wordt genoemd als onderdeel van de voorbereiding van het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning, maar het voorstel zelf richt zich niet specifiek op participatie in de context van de coördinatieregeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de procedurele aspecten van de herontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coördinatieregeling Herontwikkeling Wasserij Hollands Roem Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Woningbouw Wet ruimtelijke ordening (Wro) Ory Projectontwikkeling B.V. Sociale koopwoningen Afdeling bestuursrechtspraak Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Hessel Hiemstra - CDA
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Annemarieke Nierop - PvdA
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Agendapunt 03 Zienswijze tweede begrotingswijziging 2023 GR BUCH - 20:15
Gemeenteraad Heiloo verdeeld over begrotingswijziging BUCH
De gemeenteraad van Heiloo debatteerde maandagavond over de tweede begrotingswijziging van 2023 voor de GR Werkorganisatie BUCH. Het voorstel om een positieve zienswijze te geven op deze wijziging stuitte op gemengde reacties. De wijziging houdt verband met een verhoging van de gemeentelijke bijdrage, voornamelijk door cao-wijzigingen en nieuwe opdrachten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering uitte Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo haar zorgen over de begrotingswijziging. "Wij zijn als Gemeentebelangen Heiloo geen voorstander van een positieve zienswijze. We hebben elk jaar kanttekeningen bij de begrotingen en de jaarstukken van de BUCH," aldus De Jong. Ze benadrukte dat er al vier jaar wordt geprobeerd grip te krijgen op de inhuur en verplichtingenadministratie van de BUCH, zonder veel succes.
Annemarieke Nierop van de PvdA stelde vragen over de timing van de aanbiedingsbrief en de voortgangsrapportage. "Het is nu 11 september. Dat lijkt mij laat," zei Nierop. Ze uitte haar bezorgdheid over het feit dat de raad niet eerder op de hoogte was gebracht en vroeg om meer duidelijkheid over de financiële consequenties van de aangekondigde ICT-koers en de uitbreiding van de formatie.
Mieke Beemsterboer van Heiloo Lokaal merkte op dat de BUCH de inbreng van de gemeente op prijs stelt en dat er nog tijd is om een zienswijze in te dienen. "Wij verwachten dat de begroting zoals die nu voorligt in de toekomst nog wel aangepast gaat worden," voegde ze toe.
Evert van Nass van Heiloo-2000 vroeg om een uitgebreide toelichting op de gevolgen van de begrotingswijziging voor de begroting van Heiloo. "Wat wordt er vergoed door het Rijk? Wat wordt er niet vergoed?" vroeg hij zich af.
Sybren van Dokkum van D66 benadrukte het belang van een goed gesprek over de extra structurele bijdrage van 2 ton per jaar aan de BUCH. "Dat vind ik best veel geld," zei Van Dokkum. Hij pleitte voor een gezamenlijke aanpak met de andere gemeenten om de problemen binnen de BUCH op te lossen.
Rene Van Splunteren van de VVD stelde voor om een amendement toe te voegen aan de zienswijze, waarin de zorgen van de raad worden geuit en er wordt gevraagd om een plan van aanpak van het BUCH-bestuur. "Ik ben erg teleurgesteld dat de bijeenkomst in september niet doorgaat," zei Van Splunteren. Hij benadrukte het belang van een goed uitgewerkt plan voor de toekomst.
Hessel Hiemstra van het CDA sloot zich aan bij de zorgen over de BUCH. "De BUCH zit wederom in woelig vaarwater," zei Hiemstra. Hij pleitte voor drastische maatregelen en een duidelijke set aan korte- en langetermijnoplossingen.
De gemeenteraad van Heiloo zal op 25 september een definitief besluit nemen over de zienswijze. De fracties bereiden een amendement voor om een krachtig signaal af te geven aan het BUCH-bestuur. De vertegenwoordiger van Gemeentebelangen Heiloo pleit voor een negatieve zienswijze, terwijl de andere fracties nog moeten bepalen of het een negatieve of positieve zienswijze wordt.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 25 september 2023 zal de gemeenteraad een besluit overwegen met betrekking tot de tweede begrotingswijziging van 2023 voor de GR Werkorganisatie BUCH. Het voorstel is om een positieve zienswijze te geven op deze wijziging en dit kenbaar te maken aan het bestuur van de GR BUCH. De wijziging houdt verband met een verhoging van de gemeentelijke bijdrage, zoals beschreven in de eerste voortgangsrapportage van 2023. Deze rapportage toont een stijging van de kosten, voornamelijk door cao-wijzigingen en nieuwe opdrachten. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om binnen 10 weken een zienswijze te geven, en het bestuur zal deze in oktober 2023 in overweging nemen. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college. De regionale samenwerking en specifieke gemeentelijke taken spelen een rol in dit voorstel. Er zijn enkele risico's, zoals personele uitdagingen en de impact van de oorlog in Oekraïne. De financiële gevolgen voor de komende jaren zijn gespecificeerd, en de verdeelsleutel voor de bijdragen van de gemeenten is aangepast. De gemeenteraad zal de zienswijze bespreken en besluiten in de raadsvergadering na het zomerreces.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Zienswijze tweede begrotingswijziging 2023 GR BUCH". Het betreft een voorstel aan de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de tweede begrotingswijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkorganisatie BUCH voor 2023. De wijziging is noodzakelijk vanwege een verhoging van de gemeentelijke bijdrage, zoals gerapporteerd in de eerste voortgangsrapportage van 2023. De aanpassing van de verdeelsleutel en de financiële implicaties worden besproken. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een zakelijke benadering van de GR BUCH en het belang van duidelijke afspraken via dienstverleningsovereenkomsten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de context en noodzaak van de begrotingswijziging. Echter, er zijn geen alternatieven overwogen, wat een beperking kan zijn in de volledigheid van de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de begrotingswijziging. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke besluitvorming door het bestuur van de GR BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verhoging van de gemeentelijke bijdrage en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit omvat het afwegen van de financiële lasten tegen de voordelen van de voorgestelde wijzigingen en de impact op de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en concrete acties om de gestelde doelen te bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van alternatieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de tweede begrotingswijziging van de GR BUCH.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming binnen de gemeentelijke en regionale overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage aan de GR BUCH, met specifieke bedragen voor de jaren 2023-2027. Voor de gemeente Heiloo kan dit in de eerste jaren worden gedekt uit het voordelige begrotingssaldo, maar vanaf 2026 leidt het tot een nadelig saldo. Er is een voorstel tot wijziging van de begroting bijgevoegd om deze gevolgen te adresseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR Werkorganisatie BUCH Tweede begrotingswijziging 2023 Eerste voortgangsrapportage 2023 Verdeelsleutel Gemeenschappelijke regeling Financiële Uitgangspunten gemeenschappelijke regelingen (FUGR 2019) Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) Cao-effecten Personele uitdagingen Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Evert van Nass - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Hessel Hiemstra - CDA
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Rene Van Splunteren
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Annemarieke Nierop - PvdA
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Annemarieke Nierop - PvdA
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Evert van Nass - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Annemarieke Nierop - PvdA
Sybren van Dokkum - D66
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Sybren van Dokkum - D66
Annemarieke Nierop - PvdA
Rene Van Splunteren
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Annemarieke Nierop - PvdA
Rene Van Splunteren
Evert van Nass - Heiloo-2000
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Rene Van Splunteren
Hessel Hiemstra - CDA
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Hessel Hiemstra - CDA
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mart Brouwer de Koning
Marc Klamer - Heiloo-2000
Annemarieke Nierop - PvdA
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Marc Klamer - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Hessel Hiemstra - CDA
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Hessel Hiemstra - CDA
Annemarieke Nierop - PvdA
Hessel Hiemstra - CDA
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Annemarieke Nierop - PvdA
Hessel Hiemstra - CDA
Annemarieke Nierop - PvdA
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Marc Klamer - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Marc Klamer - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Rene Van Splunteren
Hessel Hiemstra - CDA
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Mascha ten Bruggencate - Burgemeester
Agendapunt 04 Kaderstellend besluit implementatie wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen - 21:00
Samenvatting
Op 30 oktober 2023 bespreekt de gemeenteraad een voorstel over de implementatie van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) voor de regio Noord-Holland Noord. Deze wijzigingen, die sinds 1 juli 2022 van kracht zijn, geven gemeenteraden meer invloed op gemeenschappelijke regelingen. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel bevat kaders voor het aanpassen van de regelingen, zoals voorwaarden voor uittreding, participatie van inwoners, en evaluatieprocedures. De gemeente Heiloo neemt deel aan meerdere gemeenschappelijke regelingen, en het besluit heeft invloed op bijna al deze regelingen. De besluitvorming over de kaders vindt in oktober 2023 plaats in alle gemeenteraden van Noord-Holland Noord. Na goedkeuring worden de regelingen herzien en voorgelegd voor zienswijze en besluitvorming, met als doel de wijzigingen voor 1 juli 2024 te publiceren en in werking te laten treden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Kaderstellend besluit implementatie wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) 2022-2024 in Noord-Holland Noord (NHN)." Het doel is om de wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen te implementeren, zodat gemeenteraden meer invloed krijgen op deze regelingen. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel bevat kaders voor het aanpassen van de teksten van gemeenschappelijke regelingen, die vervolgens aan de raden worden voorgelegd voor zienswijze en besluitvorming. Het betreft onder andere de zienswijzeprocedure, voorwaarden voor uittreding, participatie van ingezetenen, evaluatie van regelingen, en actieve informatieplicht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke kaders en een overzicht van de te wijzigen artikelen. Het biedt echter weinig detail over de specifieke inhoudelijke wijzigingen per regeling.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde kaders vaststellen, die vervolgens worden gebruikt om de teksten van de gemeenschappelijke regelingen aan te passen. De raad heeft ook een rol in de zienswijzeprocedure en de uiteindelijke besluitvorming over de gewijzigde regelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de mate van participatie van ingezetenen, de voorwaarden voor uittreding uit regelingen, en de evaluatieprocedures. Er is ook een keuze in hoeverre wettelijke bepalingen in de regelingen zelf worden opgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en een tijdsgebonden planning. Er zijn echter weinig meetbare criteria voor succes en geen duidelijke aanwijzingen voor de haalbaarheid van de implementatie. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de voorgestelde kaders vast te stellen, zodat de implementatie van de wetswijzigingen kan plaatsvinden.
Participatie:
Participatie vanuit de samenleving is niet direct van toepassing op dit voorstel, hoewel participatie een onderwerp is waarover kaders worden gesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële consequenties. Eventuele financiële gevolgen zullen voortkomen uit de doorvertaling van het kaderstellend besluit naar de afzonderlijke gemeenschappelijke regelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Noord-Holland Noord (NHN) Gemeenschappelijke regelingen Kaderstellend besluit Wijzigingen Participatie Evaluatie Informatievoorziening Archiefparagraaf RegietafelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Concept Kaderstellend Besluit inzake wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen in Noord-Holland Noord
Samenvatting: Het voorstel betreft een concept kaderstellend besluit voor wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in Noord-Holland Noord. Het document bevat voorstellen voor wijzigingen in acht artikelen, waaronder procedures voor zienswijzen, voorwaarden voor uittreding, participatie van ingezetenen, en evaluatie. Het doel is om de gemeenschappelijke regelingen te actualiseren en te verbeteren, met inachtneming van de input van regionale raadsbijeenkomsten en adviezen van griffiers. Gemeenteraden worden gevraagd om in oktober 2023 te besluiten over de kaders, waarna de wijzigingen voor 1 juli 2024 moeten zijn vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde wijzigingen voorstelt voor specifieke artikelen en de input van verschillende belanghebbenden heeft verwerkt. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting en advies bieden.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders voor de wijzigingen in de gemeenschappelijke regelingen. Zij moeten in oktober 2023 een besluit nemen over het concept kaderstellend besluit.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de Wgr, die invloed kunnen hebben op de governance en samenwerking binnen de regio.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke deadlines en specifieke wijzigingen bevat. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de effectiviteit hangt af van de implementatie en naleving van de nieuwe regels.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met het concept kaderstellend besluit en de voorgestelde wijzigingen in de Wgr.
Participatie
Het voorstel erkent de participatie van ingezetenen als een belangrijk aspect, met specifieke aandacht voor hun betrokkenheid in artikel 10, lid 7.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat alleen technische wijzigingen zonder financiële consequenties zijn meegenomen. Er is geen specifieke financiële impact of dekking besproken, wat suggereert dat de wijzigingen voornamelijk procedureel van aard zijn.