27-11-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Hessel Hiemstra - CDA
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Mark Klamer
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Mark Klamer
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Fons Hopman - D66
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Ronald Vennik - Wethouder
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:14:24 - 00:18:28 - 00:18:40 - 00:19:18 - 00:20:17 - 00:21:08 - 00:21:22 - 00:22:16 - 00:23:30 - 00:24:30 - 00:25:05 - 00:27:21 - 00:28:21 - 00:28:29 - 00:28:36 - 00:28:53 - 00:30:32 - 00:33:01 - 00:33:33 - 00:33:47 - 00:33:54 - 00:34:10 - 00:34:45 - 00:35:03 - 00:39:23 - 00:42:35 - 00:43:09 - 00:44:13 - 00:44:44 - 00:46:46 - 00:47:06 - 00:47:43 - 00:48:08 - 00:48:13 - 00:49:30 - 00:50:20
Rob Opdam - Wethouder
Annemarieke Nierop - PvdA
Agendapunt 09 Actualisatie APV en wijziging APV ivm inwerkingtreding Omgevingswet
Samenvatting
Op 27 november 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit overwegen om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Heiloo te actualiseren. Deze actualisering is gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en omvat technische wijzigingen vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De voorgestelde wijzigingen zijn voornamelijk redactioneel en bedoeld om de APV up-to-date te houden met recente wetgeving en rechterlijke uitspraken. Belangrijke wijzigingen betreffen onder andere de regulering van prostitutie, waarbij maximaal één seksbedrijf wordt toegestaan, en aanpassingen in regels voor consumentenvuurwerk en cameratoezicht. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en zijn niet vatbaar voor bezwaar en beroep. Na goedkeuring zullen de besluiten worden gepubliceerd in het gemeenteblad en op de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Actualisering APV Heiloo 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisering APV Heiloo aan de hand van de modelverordening van de VNG en technische wijziging van APV Heiloo 2023 in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet." Het doel is om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Heiloo te actualiseren volgens de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en om technische wijzigingen door te voeren vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De wijzigingen zijn voornamelijk redactioneel en gericht op het herstel van omissies, zonder beleidswijzigingen in de uitvoering. Een belangrijke aanpassing betreft de regulering van prostitutie in lijn met de Wet regulering sekswerk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen en de context van de aanpassingen. Het bevat specifieke artikelen en de redenen voor hun wijziging of toevoeging.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet de voorgestelde wijzigingen in de APV vaststellen. Dit omvat zowel de algemene actualisering als de technische aanpassingen in verband met de Omgevingswet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de APV, inclusief de regulering van prostitutie en de vereenvoudiging van regels voor hinderlijke reclame. Er is ook een keuze voorgelegd over het handhaven van bepalingen omtrent carbid schieten.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden met een geplande inwerkingtreding op 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een opmerking over de rechtszekerheid van een nieuwe bepaling (art. 2:32).
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de APV Heiloo 2023 en de technische wijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatieproces beschreven, aangezien de herziening beleidsarm is en geen veranderingen in de uitvoering met zich meebrengt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties voor de begroting. Er is geen dekking nodig voor de wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Omgevingswet Modelverordening VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) Prostitutie regulering Wet regulering sekswerk BUCH-gemeenten Openbare orde Vergunningverlening Schaarse vergunning DienstenrichtlijnVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement bij Actualisatie APV en wijziging APV in verband met inwerkingtreding Omgevingswet
Samenvatting: Het amendement stelt voor om artikel 4.15 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) niet te wijzigen en de bestaande tekst te behouden. De indiener, D66, betoogt dat de voorgestelde vereenvoudiging van de regelgeving leidt tot vage criteria zoals verkeersveiligheid en ernstige hinder, wat kan resulteren in interpretatieverschillen en juridische procedures. De huidige tekst biedt duidelijkheid over de toelaatbaarheid van reclame-uitingen, wat belangrijk is voor ondernemers die willen investeren in reclamemiddelen. Het amendement benadrukt dat de bestaande regels ondernemers binnen acht weken zekerheid bieden over hun investeringen.
Oordeel over de Volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom de bestaande tekst van artikel 4.15 behouden moet blijven. Het biedt een duidelijke toelichting op de nadelen van de voorgestelde wijzigingen en de voordelen van de huidige tekst.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en daarmee de bestaande tekst van artikel 4.15 handhaaft, of dat zij de voorgestelde wijzigingen in de APV accepteert.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige, duidelijke regelgeving of het invoeren van de nieuwe, vagere criteria die mogelijk meer flexibiliteit bieden maar ook tot interpretatieverschillen kunnen leiden.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in zijn doel om de bestaande tekst te behouden. Het is echter minder specifiek over de lange termijn gevolgen van het niet aanpassen van de regelgeving in het kader van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement zelf.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de bestaande tekst van artikel 4.15 handhaaft, of dat zij de voorgestelde wijzigingen in de APV doorvoert.
Participatie
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van burgers of ondernemers in het besluitvormingsproces, maar benadrukt wel het belang van duidelijkheid voor ondernemers.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt niet direct de financiële gevolgen, maar impliceert dat het handhaven van de huidige tekst geen extra werk voor de ambtelijke organisatie betekent en ondernemers zekerheid biedt over hun investeringen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Omgevingswet Reclame-uitingen Verkeersveiligheid Juridische procedures Neonreclame Ondernemers Investeringen Lex silencio positivo Ambtelijke organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement bij Actualisatie APV en wijziging APV in verband met inwerkingtreding Omgevingswet
Samenvatting: Het amendement stelt voor om artikel 4.15 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) niet te wijzigen en de bestaande tekst te behouden. De indiener, D66, betoogt dat de voorgestelde vereenvoudiging van de regels voor reclame-uitingen leidt tot vage criteria zoals verkeersveiligheid en ernstige hinder, wat kan resulteren in interpretatieverschillen en juridische procedures. De huidige tekst biedt duidelijkheid over de toelaatbaarheid van reclame-uitingen, wat belangrijk is voor ondernemers die willen investeren in reclamemiddelen. Het behoud van de bestaande tekst voorkomt onnodige complexiteit en biedt zekerheid binnen acht weken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom de bestaande tekst behouden moet blijven. Het biedt duidelijke redenen en overwegingen voor het niet aanpassen van artikel 4.15, zoals het voorkomen van juridische procedures en het bieden van duidelijkheid aan ondernemers.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of artikel 4.15 van de APV ongewijzigd blijft. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van lokale regelgeving en moet de belangen van de gemeenschap en ondernemers afwegen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het vereenvoudigen van de regelgeving, wat mogelijk meer flexibiliteit biedt maar ook tot interpretatieverschillen kan leiden, en het behouden van de huidige, duidelijke regels die zekerheid bieden aan ondernemers.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het behouden van de bestaande tekst. Het is haalbaar en relevant voor ondernemers die duidelijkheid nodig hebben over reclame-uitingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar de bredere implicaties van het niet aanpassen van de regels kunnen complex zijn.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen en artikel 4.15 ongewijzigd laten, of dat ze de voorgestelde wijzigingen in de APV willen doorvoeren.
Participatie
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar het behoud van de bestaande tekst kan worden gezien als een manier om de participatie van ondernemers te waarborgen door hen duidelijke richtlijnen te bieden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar het behoud van duidelijke regels kan bijdragen aan een duurzame economische omgeving door ondernemers zekerheid te bieden.
Financiële gevolgen
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen, maar het behoud van de bestaande regels kan indirect financiële zekerheid bieden aan ondernemers door hen te beschermen tegen onverwachte kosten als gevolg van juridische procedures. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden, maar het voorstel impliceert dat er geen extra kosten zijn voor de ambtelijke organisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Actualisatie APV Wijziging APV Omgevingswet Artikel 4.15 Reclame-uitingen Verkeersveiligheid Ernstige hinder Juridische procedures Ondernemende inwoners Lex silencio positivoVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft geen specifieke titel, maar betreft de actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het amendement stelt voor om artikel 2:73a, tweede lid, te schrappen, dat betrekking heeft op de mogelijkheid tot ontheffing voor carbidschieten. De indiener, D66, stelt dat carbidschieten geen traditie is in Heiloo en dat het toestaan van ontheffingen verwarring en onnodige werkdruk veroorzaakt. Er is geen reden om carbidschieten toe te staan, en het schrappen van de ontheffingsmogelijkheid heeft daarom geen nadelige gevolgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling. Het biedt een heldere toelichting op de redenen voor het schrappen van het betreffende artikel. Echter, het zou vollediger zijn als het ook inging op eventuele gevolgen voor handhaving en veiligheid.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het artikel 2:73a, tweede lid, van de APV geschrapt moet worden. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet aannemen van het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van een ontheffingsmogelijkheid voor carbidschieten, wat mogelijk meer administratieve lasten en verwarring met zich meebrengt, of het schrappen ervan, wat duidelijkheid en consistentie biedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk maakt welk artikel geschrapt moet worden. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar een nadere toelichting op de gevolgen zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en artikel 2:73a, tweede lid, wordt geschrapt uit de APV.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of belanghebbenden bij het opstellen van het amendement. Dit kan een gemiste kans zijn voor betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op een specifieke traditie en de administratieve aspecten daarvan.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen. Het schrappen van de ontheffingsmogelijkheid kan mogelijk leiden tot een vermindering van administratieve lasten, maar dit wordt niet expliciet genoemd of gekwantificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Omgevingswet Carbidschieten Ontheffing Traditie Verwachtingen Verwarring Werkdruk MeerwaardeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed
Samenvatting
In de raadsvergadering van 27 november 2023 wordt een voorstel besproken over de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed in de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). Het plan, genaamd de "Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed", richt zich op het verminderen van CO2-uitstoot en het aardgasvrij maken van gebouwen tegen 2050. De routekaart bevat een strategie voor de komende vier jaar (2024-2027) en stelt voor om zonnepanelen op gemeentelijke daken te plaatsen. Het voorstel omvat ook een kader waarbij ongebruikt dakoppervlak beschikbaar wordt gesteld voor zonnepanelen ten behoeve van inwoners. De verduurzaming richt zich vooral op gebouwen die nog lang in gebruik blijven, en er zijn specifieke panden geselecteerd voor de eerste verduurzamingsmaatregelen. De gemeente Heiloo moet aanzienlijke investeringen doen, maar er zijn al kredieten beschikbaar voor enkele projecten. Het plan vraagt om extra personele inzet en het aanvragen van subsidies om de verduurzaming te ondersteunen. De gemeenteraad moet nog beslissen over de vaststelling van deze routekaart.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed". Het voorstel richt zich op het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed in de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo) met een doorkijk tot 2050. Het doel is om de CO2-uitstoot te verminderen en gebouwen aardgasvrij te maken. De routekaart bevat een kortetermijnplan voor 2024-2027 en stelt voor om zonnepanelen op gemeentelijke daken te plaatsen, waarbij het overtollige dakoppervlak beschikbaar wordt gesteld voor inwoners. Het voorstel benadrukt de noodzaak van extra uitvoeringscapaciteit en financiële investeringen, met een focus op samenwerking en participatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen, strategieën en financiële overzichten. Het biedt een gedetailleerd plan voor de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, inclusief een kortetermijnplan en financiële ramingen. Echter, de exacte financiering en toekenning van subsidies blijven onzeker.
Rol van de raad:
De raad moet de routekaart vaststellen en beslissen over de voorgestelde kaders, zoals het beschikbaar stellen van dakoppervlak voor zonnepanelen ten behoeve van inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van verduurzamingsmaatregelen, de inzet van financiële middelen en de mate van participatie van inwoners bij het gebruik van gemeentelijke daken voor zonnepanelen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Echter, de afhankelijkheid van subsidies en de onzekerheid over de exacte financiering kunnen als inconsequenties worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de routekaart en de aanvullende kaders voor zonnepanelen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners te betrekken bij het gebruik van gemeentelijke daken voor zonnepanelen en door huurders te betrekken bij verduurzamingsmaatregelen via een split incentive.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met een focus op CO2-reductie, energietransitie en het gebruik van duurzame energiebronnen.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor de verduurzaming van vastgoed in Heiloo worden geschat op bijna 8 miljoen euro, exclusief indirecte kosten. Er wordt rekening gehouden met subsidies en energiebesparingen, maar de exacte dekking blijft onzeker. De financiële consequenties voor 2024 zijn beperkt, aangezien reeds geplande renovaties en nieuwbouw worden benut voor verduurzaming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Routekaart verduurzaming Gemeentelijk vastgoed CO2-reductie Zonnepanelen Klimaatakkoord BUCH-gemeenten Energietransitie Duurzame energiebron Klimaatdoelstellingen VerduurzamingsmaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Heiloo 2024
Samenvatting
Op 27 november 2023 bespreekt de gemeenteraad van Heiloo een voorstel over de nieuwe Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Heiloo 2024. Dit voorstel is voorbereid in het kader van de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. De Omgevingswet herstructureert de regels voor ruimtelijke ordening en geeft gemeenten meer vrijheid om de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren. Het voorstel omvat vier belangrijke besluiten: het vaststellen van de nieuwe verordening voor de adviescommissie, het aanpassen van de bouwverordening en de Erfgoedverordening, en het intrekken van het reglement voor de Heilooër Monumentencommissie. De nieuwe adviescommissie vervangt de huidige commissies en zal adviseren over omgevingsvergunningen, met een bredere taak dan alleen rijksmonumenten. De raad moet deze commissie instellen om de continuïteit van de advisering te waarborgen. De verordening voorziet in overgangsrecht en behoudt de huidige werkwijze tot de Omgevingswet van kracht wordt. Er zijn geen financiële gevolgen verwacht van deze veranderingen. De verordening wordt elke vier jaar geëvalueerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Heiloo 2024". Het doel is om een nieuwe adviescommissie in te stellen die de huidige monumenten- en welstandscommissies vervangt, in lijn met de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. Deze wet herstructureert de ruimtelijke regelgeving en biedt gemeenten meer autonomie. De nieuwe commissie zal adviseren over omgevingsvergunningen, met een bredere taak dan alleen rijksmonumenten, om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen en de ruimtelijke kwaliteit te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke uitleg over de noodzaak en de juridische context. Het bevat ook informatie over de overgangsregeling en de rol van de nieuwe commissie.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de verordening en de wijzigingsbesluiten. Dit is een raadsbevoegdheid volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling en de taakstelling van de nieuwe adviescommissie. Er moet worden gekozen tussen een minimale wettelijke invulling of een bredere taakstelling die past bij de lokale ruimtelijke ambities.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de commissie zal afhangen van de praktische uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening en de bijbehorende wijzigingsbesluiten vast te stellen, zodat de nieuwe adviescommissie tijdig kan worden ingesteld.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie, aangezien het een interne organisatorische aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid speelt geen directe rol in dit voorstel, aangezien het zich richt op de instelling van een adviescommissie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten voor adviezen via leges worden doorberekend aan aanvragers. De samenstelling van de commissie verandert, maar dit heeft geen financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Adviescommissie omgevingskwaliteit Verordening Ruimtelijke kwaliteit Erfgoedverordening Rijksmonumenten Bouwverordening Welstandscommissie Omgevingsvergunning Cultureel erfgoedVerfijning van de zoekopdracht: