18-12-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Hessel Hiemstra - CDA
Hessel Hiemstra - CDA
Agendapunt 07.f Verzonden stukken namens de raad/college (Cat F)
Hessel Hiemstra - CDA
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Evert van Nass - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Fons Hopman - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rene Van Splunteren
Evert van Nass - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Evert van Nass - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:11:31 - 00:14:05 - 00:16:16 - 00:16:29 - 00:18:13 - 00:23:26 - 00:23:40 - 00:24:11 - 00:24:41 - 00:25:45 - 00:26:41 - 00:27:09 - 00:27:23 - 00:30:40 - 00:31:21 - 00:33:18 - 00:33:28 - 00:33:57 - 00:34:05 - 00:34:18 - 00:34:36 - 00:36:06 - 00:40:03 - 00:44:11 - 00:44:52 - 00:49:58 - 00:50:43 - 00:53:33 - 00:53:58 - 00:54:12 - 00:54:44 - 00:57:38 - 00:58:00 - 00:58:58 - 00:59:19 - 00:59:22 - 00:59:43 - 01:00:41 - 01:01:00 - 01:04:52 - 01:06:09 - 01:11:18 - 01:11:58 - 01:16:38 - 01:17:16 - 01:18:07 - 01:18:27 - 01:19:33 - 01:20:03 - 01:20:30 - 01:21:34 - 01:22:43 - 01:23:12 - 01:24:31 - 01:25:20 - 01:26:53 - 01:28:11 - 01:28:29 - 01:32:11 - 01:32:40 - 01:32:54 - 01:33:19 - 01:33:47 - 01:33:59 - 01:34:24 - 01:36:26 - 01:49:10 - 01:49:22 - 01:51:21 - 01:53:06 - 01:54:41 - 01:56:57 - 01:57:17 - 01:57:55 - 01:58:34 - 01:59:32 - 01:59:52 - 02:00:54 - 02:01:58 - 02:02:12 - 02:02:29 - 02:02:43 - 02:03:39 - 02:09:15 - 02:10:02 - 02:11:13 - 02:11:50 - 02:12:22 - 02:13:51 - 02:14:03 - 02:14:42 - 02:15:17 - 02:16:04 - 02:19:25 - 02:19:44 - 02:23:17 - 02:23:50
Peter Soonius - D66
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Agendapunt 9 Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Stationscentrum Heiloo 2024-2028
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om een nieuwe verordening vast te stellen voor de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het Stationscentrum voor de periode 2024-2028. De huidige BIZ loopt eind 2023 af, en ondernemers willen deze voortzetten voor de maximale termijn van vijf jaar. Het nieuwe BIZ plan is opgesteld en omvat onder andere de tarieven en het gebied. De gemeenteraad moet de verordening vaststellen om een draagvlakmeting te kunnen houden. Hierbij moeten ten minste de helft van de ondernemers stemmen, en twee derde moet voor de BIZ stemmen. Als er voldoende draagvlak is, betalen alle ondernemers in het gebied een bijdrage, die de gemeente als subsidie aan de BIZ vereniging uitkeert. De gemeente werkt samen met de BIZ vereniging en heeft een uitvoeringsovereenkomst nodig. De kosten voor de gemeente passen binnen de begroting. Het voorstel is specifiek voor Heiloo, maar ervaringen worden gedeeld met andere gemeenten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verordening Bedrijveninvesteringszone Stationscentrum Heiloo 2024-2028
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening Bedrijveninvesteringszone Stationscentrum Heiloo 2024-2028". Het doel is om de bestaande BIZ in het Stationscentrum van Heiloo, die eind 2023 afloopt, te verlengen voor de maximale termijn van vijf jaar. Ondernemers in het gebied hebben een nieuw BIZ-plan opgesteld dat de activiteiten en financiering voor de periode 2024-2028 beschrijft. De gemeenteraad moet de verordening vaststellen om de voortzetting mogelijk te maken, waarna een draagvlakmeting onder de ondernemers volgt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak, het proces en de financiële implicaties van de BIZ-verlenging. Het bevat alle benodigde informatie voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet de verordening vaststellen, wat een noodzakelijke stap is om de BIZ voort te zetten. Na vaststelling volgt een draagvlakmeting onder de ondernemers.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verordening willen vaststellen, wat de voortzetting van de BIZ mogelijk maakt. Alternatieve voorstellen kunnen worden gedaan, maar deze kunnen de kans op een succesvolle BIZ verkleinen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening voor de BIZ Stationscentrum Heiloo 2024-2028 vast te stellen.
Participatie:
Er is samengewerkt met het bestuur van de BIZ-vereniging om het nieuwe BIZ-plan op te stellen, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen het BIZ-plan, hoewel specifieke details hierover niet in het voorstel worden genoemd.
Financiële Gevolgen:
De verlenging van de BIZ past binnen de huidige begroting. De jaarlijkse kosten voor de gemeente bedragen ongeveer €1600, wat binnen de begroting van economische zaken kan worden opgevangen. De ondernemers betalen een jaarlijkse bijdrage, die via een heffing wordt geïnd en als subsidie aan de BIZ-vereniging wordt uitgekeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Stationscentrum Ondernemers Draagvlakmeting Verordening BIZ plan Heffing Subsidie Cocensus DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Zienswijze gevolgen CAO 2023 GGD HN
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een besluit te nemen over een positieve zienswijze met betrekking tot de gevolgen van de nieuwe CAO 2023 voor de GGD Hollands Noorden. Door de nieuwe CAO stijgen de loonkosten van de GGD meer dan verwacht, wat leidt tot een voorstel voor een eenmalige verhoging van de deelnemersbijdrage. Voor Heiloo betekent dit een extra bijdrage van €73.691. De GGD heeft onvoldoende weerstandsvermogen om deze kosten zelf te dekken. Het voorstel is om de zienswijzeprocedure te volgen, zodat de gemeenten niet achteraf met onverwachte kosten worden geconfronteerd. Het college van Heiloo zal het besluit van de raad communiceren aan het dagelijks bestuur van de GGD.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Gevolgen CAO 2023 GGD Hollands Noorden". Het voorstel betreft een verzoek aan de gemeenteraad om een positieve zienswijze af te geven op de voorgestelde verhoging van de deelnemersbijdrage aan de GGD Hollands Noorden. Deze verhoging is noodzakelijk vanwege de hogere loonkosten die voortvloeien uit de nieuwe CAO 2023. De GGD verwacht een stijging van de loonkosten met 8,1%, wat niet binnen de huidige begroting kan worden opgevangen. Voor Heiloo betekent dit een eenmalige verhoging van de bijdrage met €73.691.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de verhoging duidelijk uitlegt, de financiële implicaties voor de gemeente Heiloo specificeert en de context van de CAO-wijzigingen en de financiële situatie van de GGD schetst.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een positieve zienswijze af te geven op de voorgestelde verhoging van de deelnemersbijdrage. Dit is een adviserende rol waarbij de raad zijn goedkeuring geeft aan de voorgestelde financiële aanpassing.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verhoging van de bijdrage aan de GGD, gezien de financiële noodzaak en de ontoereikendheid van het weerstandsvermogen van de GGD. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de raad met betrekking tot gezondheidszorg en financiële verantwoordelijkheid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting van 2023. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een positieve zienswijze af te geven op de voorgestelde verhoging van de deelnemersbijdrage aan de GGD.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technische en financiële kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële aspecten van de CAO-wijzigingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige verhoging van de deelnemersbijdrage met €73.691 voor Heiloo. Dit bedrag is al opgenomen in de tweede Firap 2023, wat aangeeft dat de dekking binnen de bestaande financiële planning is voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
CAO 2023 GGD Hollands Noorden Deelnemersbijdrage Loonkostenstijging Weerstandsvermogen Financieel herstelplan Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Indexeringspercentage Jeugdgezondheidszorg RisicoparagraafVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling RAUM en Verordening financieel beheer GR RAUM
Samenvatting
Op 18 december 2023 bespreekt de gemeenteraad een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) te wijzigen. Deze aanpassing is nodig vanwege veranderingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die per 1 juli 2022 zijn ingegaan. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het doel is om de democratische controle en invloed van volksvertegenwoordigers te versterken.
De raad overweegt om de wijzigingen in de GR goed te keuren en een zienswijze te geven op de Verordening Financieel Beheer (VFB) van het RAUM. Een belangrijk punt is dat wijzigingen in de financiële verdeelsleutel unaniem door alle deelnemers moeten worden goedgekeurd, zodat zij controle houden over hun bijdragen.
Het voorstel is het resultaat van een uitgebreid proces van regionale samenwerking en overleg met betrokken partijen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de besluitvorming. Als de wijzigingen niet worden goedgekeurd, kan het RAUM niet aan de wettelijke verplichtingen voldoen. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van het RAUM geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Titel: Wijziging Gemeenschappelijke regeling RAUM & Verordening financieel Beheer RAUM
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) en de Verordening Financieel Beheer (VFB) als gevolg van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De wijzigingen zijn gericht op het versterken van de democratische legitimatie en controle door volksvertegenwoordigers. De financiële bepalingen worden overgeheveld naar de VFB voor meer flexibiliteit. De raad moet besluiten over de vaststelling van de wijzigingen en een zienswijze geven op de VFB.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de gewijzigde Wgr. Het bevat een duidelijke toelichting op de wijzigingen en de gevolgen daarvan voor de GR en VFB.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen van de GR vaststellen en een zienswijze geven op de gewijzigde VFB. Daarnaast moet de raad het besluit communiceren aan het dagelijks bestuur van het RAUM.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de wijzigingen en de zienswijze op de VFB. Er is een politieke keuze in hoeverre de raad invloed wil uitoefenen op de participantenbijdragen en de verdeelsleutel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 1 juli 2024. Er is een inconsistente passage in de VFB over de besluitvorming van de verdeelsleutel, die verduidelijkt moet worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de wijzigingen van de GR vast te stellen en een zienswijze af te geven op de VFB, waarbij unanieme besluitvorming over de verdeelsleutel duidelijk moet worden opgenomen.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van sessies in november 2022, waarbij raads- en statenleden konden reageren op de voorgestelde wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen aan de voorgestelde besluitvorming verbonden. De overheveling van financiële bepalingen naar de VFB biedt meer flexibiliteit voor toekomstige financiële aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Verordening Financieel Beheer (VFB) Democratische legitimatie Participantenbijdragen Zienswijze Burgerparticipatie Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Uittreden Heiloo uit GR RAUM
Samenvatting
De gemeente Heiloo overweegt om uit de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) te treden. Het voorstel is om per 1 januari 2026 uit te treden, en vanaf 1 januari 2024 niet meer actief deel te nemen aan vergaderingen en besluitvorming. Heiloo heeft geen grondposities in het RAUM en voelt minder betrokkenheid bij de bestuurlijke keuzes. Het uittreden kan leiden tot besparingen op bestuurlijke en ambtelijke capaciteit en de participantenbijdrage. Er zijn echter ook nadelen, zoals het verlies van recreatiemogelijkheden voor inwoners en mogelijke negatieve effecten op regionale samenwerking. De financiële gevolgen van uittreden zijn nog niet volledig in kaart gebracht. De raad moet een besluit nemen om de uittreding per kalenderjaar te laten ingaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Uittreden Heiloo uit GR RAUM
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het uittreden van de gemeente Heiloo uit de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) per 1 januari 2026. Vanaf 2024 zal Heiloo niet meer actief deelnemen aan vergaderingen en besluitvorming. De aanleiding is een gebrek aan betrokkenheid en de wens om kosten te besparen. Heiloo heeft geen grondposities in het RAUM en de participatie wordt als niet noodzakelijk gezien. Het voorstel beoogt een efficiëntere inzet van bestuurlijke en ambtelijke capaciteit en een besparing op de participantenbijdrage.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist nog een kostenindicatie voor de uittreedsom, wat essentieel is voor een verantwoord besluit.
Rol van de Raad:
De raad moet besluiten over het uittreden uit de GR RAUM en de bijbehorende voorwaarden. De raad moet ook de financiële implicaties en de impact op regionale samenwerking overwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen kostenbesparing en bestuurlijke efficiëntie versus het behoud van regionale samenwerkingsverbanden en recreatiemogelijkheden voor inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, vooral vanwege de ontbrekende financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheid is een probleem.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of Heiloo uit de GR RAUM treedt en onder welke voorwaarden, rekening houdend met de financiële en regionale gevolgen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van inwoners of andere stakeholders in het besluitvormingsproces vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog onduidelijk vanwege het ontbreken van een kostenindicatie voor de uittreedsom. De besparing op de participantenbijdrage zal pas vanaf 2026 merkbaar zijn. De raad moet wachten op de kostenindicatie om een verantwoord besluit te nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uittreden Gemeenschappelijke Regeling (GR) Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) Bestuurlijke capaciteit Ambtelijke capaciteit Participantenbijdrage Regionale samenwerking Uittreedsom Zienswijzen Domino-effectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Verordening op heffing en invordering leges Heiloo 2024
Samenvatting
Op 18 december 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over de nieuwe legesverordening voor 2024. Deze verordening is nodig vanwege de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024, die invloed heeft op de manier waarop leges worden geheven. De nieuwe verordening bevat aangepaste tarieven en regels, waaronder gratis vooroverleg voor vergunningsvrij bouwen en nieuwe tarieven voor milieubelastende activiteiten. De gemeente Heiloo wil de tarieven zo veel mogelijk laten aansluiten bij de werkelijke kosten, maar heeft ervoor gekozen om de tarieven voor bestaande producten alleen te indexeren met 3,1% om een forse verhoging te voorkomen. De totale kostendekkendheid van de leges wordt geschat op 91,41%. Het is belangrijk dat de verordening tijdig wordt vastgesteld en gepubliceerd, zodat de gemeente vanaf 1 januari 2024 leges kan heffen. De nieuwe verordening is gebaseerd op een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en maakt gebruik van de applicatie kostendekkendheid.nl om het proces te vereenvoudigen en risico's te verminderen. De gemeente verwacht dat de voorgestelde tarieven de begrote opbrengsten zullen halen, maar erkent dat er onzekerheden zijn door de invoering van de Omgevingswet.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Legesverordening Heiloo 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Legesverordening Heiloo 2024". Het voorstel betreft de vaststelling van de nieuwe legesverordening voor 2024, die de tarieven voor gemeentelijke diensten en vergunningen regelt. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024, die invloed heeft op de structuur en inhoud van de leges. De verordening is gebaseerd op een model van de VNG en streeft naar beleidsneutraliteit. De tarieven zijn aangepast om de werkelijke kosten te benaderen, met een totale kostendekkendheid van 91,41%.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de context van de Omgevingswet duidelijk uiteenzet. Het bevat gedetailleerde informatie over de nieuwe tariefstructuur en de juridische kaders.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe legesverordening vast te stellen. Dit is essentieel om de gemeente in staat te stellen leges te heffen in 2024.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de voorgestelde tarieven en de mate van kostendekkendheid. Er is een keuze gemaakt om de tarieven voor nieuwe producten kostendekkend te maken, terwijl andere tarieven alleen zijn geïndexeerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien de verordening vóór 1 januari 2024 moet worden vastgesteld. Het is meetbaar in termen van kostendekkendheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de legesverordening en de bijbehorende tarieventabel vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de vraag naar diensten en vergunningen. De tarieven zijn zo opgesteld dat de verwachte opbrengsten worden gehaald, maar er is onzekerheid door de invoering van de Omgevingswet. Monitoring is essentieel om de kostendekkendheid te waarborgen. Er is geen specifieke dekking voor eventuele tekorten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Legesverordening Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) Milieubelastende activiteiten Tarieven Kostendekkendheid VNG modelverordening Intaketafel Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) VergunningplichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Actualisatie APV en wijziging APV ivm inwerkingtreding Omgevingswet
Samenvatting
Op 27 november 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit overwegen om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Heiloo te actualiseren. Deze actualisering is gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en omvat technische wijzigingen vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De voorgestelde wijzigingen zijn voornamelijk redactioneel en bedoeld om de APV up-to-date te houden met recente wetgeving en rechterlijke uitspraken. Belangrijke wijzigingen betreffen onder andere de regulering van prostitutie, waarbij maximaal één seksbedrijf wordt toegestaan, en aanpassingen in regels voor consumentenvuurwerk en cameratoezicht. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en zijn niet vatbaar voor bezwaar en beroep. Na goedkeuring zullen de besluiten worden gepubliceerd in het gemeenteblad en op de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Actualisering APV Heiloo 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisering APV Heiloo aan de hand van de modelverordening van de VNG en technische wijziging van APV Heiloo 2023 in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet." Het doel is om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Heiloo te actualiseren volgens de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en om technische wijzigingen door te voeren vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De wijzigingen zijn voornamelijk redactioneel en gericht op het herstel van omissies, zonder beleidswijzigingen in de uitvoering. Een belangrijke aanpassing betreft de regulering van prostitutie in lijn met de Wet regulering sekswerk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen en de context van de aanpassingen. Het bevat specifieke artikelen en de redenen voor hun wijziging of toevoeging.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet de voorgestelde wijzigingen in de APV vaststellen. Dit omvat zowel de algemene actualisering als de technische aanpassingen in verband met de Omgevingswet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de APV, inclusief de regulering van prostitutie en de vereenvoudiging van regels voor hinderlijke reclame. Er is ook een keuze voorgelegd over het handhaven van bepalingen omtrent carbid schieten.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden met een geplande inwerkingtreding op 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een opmerking over de rechtszekerheid van een nieuwe bepaling (art. 2:32).
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de APV Heiloo 2023 en de technische wijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatieproces beschreven, aangezien de herziening beleidsarm is en geen veranderingen in de uitvoering met zich meebrengt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties voor de begroting. Er is geen dekking nodig voor de wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Omgevingswet Modelverordening VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) Prostitutie regulering Wet regulering sekswerk BUCH-gemeenten Openbare orde Vergunningverlening Schaarse vergunning DienstenrichtlijnVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft geen specifieke titel, maar betreft de actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het amendement stelt voor om artikel 2:73a, tweede lid, te schrappen, dat betrekking heeft op de mogelijkheid tot ontheffing voor carbidschieten. De indiener, D66, stelt dat carbidschieten geen traditie is in Heiloo en dat het toestaan van ontheffingen verwarring en onnodige werkdruk veroorzaakt. Er is geen reden om carbidschieten toe te staan, en het schrappen van de ontheffingsmogelijkheid heeft daarom geen nadelige gevolgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling. Het biedt een heldere toelichting op de redenen voor het schrappen van het betreffende artikel. Echter, het zou vollediger zijn als het ook inging op eventuele gevolgen voor handhaving en veiligheid.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het artikel 2:73a, tweede lid, van de APV geschrapt moet worden. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet aannemen van het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van een ontheffingsmogelijkheid voor carbidschieten, wat mogelijk meer administratieve lasten en verwarring met zich meebrengt, of het schrappen ervan, wat duidelijkheid en consistentie biedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk maakt welk artikel geschrapt moet worden. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar een nadere toelichting op de gevolgen zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en artikel 2:73a, tweede lid, wordt geschrapt uit de APV.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of belanghebbenden bij het opstellen van het amendement. Dit kan een gemiste kans zijn voor betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op een specifieke traditie en de administratieve aspecten daarvan.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen. Het schrappen van de ontheffingsmogelijkheid kan mogelijk leiden tot een vermindering van administratieve lasten, maar dit wordt niet expliciet genoemd of gekwantificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Omgevingswet Carbidschieten Ontheffing Traditie Verwachtingen Verwarring Werkdruk MeerwaardeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement bij Actualisatie APV en wijziging APV in verband met inwerkingtreding Omgevingswet
Samenvatting: Het amendement stelt voor om artikel 4.15 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) niet te wijzigen en de bestaande tekst te behouden. De indiener, D66, betoogt dat de voorgestelde vereenvoudiging van de regelgeving leidt tot vage criteria zoals verkeersveiligheid en ernstige hinder, wat kan resulteren in interpretatieverschillen en juridische procedures. De huidige tekst biedt duidelijkheid over de toelaatbaarheid van reclame-uitingen, wat belangrijk is voor ondernemers die willen investeren in reclamemiddelen. Het amendement benadrukt dat de bestaande regels ondernemers binnen acht weken zekerheid bieden over hun investeringen.
Oordeel over de Volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom de bestaande tekst van artikel 4.15 behouden moet blijven. Het biedt een duidelijke toelichting op de nadelen van de voorgestelde wijzigingen en de voordelen van de huidige tekst.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en daarmee de bestaande tekst van artikel 4.15 handhaaft, of dat zij de voorgestelde wijzigingen in de APV accepteert.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige, duidelijke regelgeving of het invoeren van de nieuwe, vagere criteria die mogelijk meer flexibiliteit bieden maar ook tot interpretatieverschillen kunnen leiden.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in zijn doel om de bestaande tekst te behouden. Het is echter minder specifiek over de lange termijn gevolgen van het niet aanpassen van de regelgeving in het kader van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement zelf.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de bestaande tekst van artikel 4.15 handhaaft, of dat zij de voorgestelde wijzigingen in de APV doorvoert.
Participatie
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van burgers of ondernemers in het besluitvormingsproces, maar benadrukt wel het belang van duidelijkheid voor ondernemers.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt niet direct de financiële gevolgen, maar impliceert dat het handhaven van de huidige tekst geen extra werk voor de ambtelijke organisatie betekent en ondernemers zekerheid biedt over hun investeringen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Omgevingswet Reclame-uitingen Verkeersveiligheid Juridische procedures Neonreclame Ondernemers Investeringen Lex silencio positivo Ambtelijke organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Tweede voortgangsrapportage 2023 en derde begrotingswijziging 2023 BUCH
Samenvatting
Op 18 december 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit overwegen met betrekking tot de derde begrotingswijziging van 2023 voor de GR Werkorganisatie BUCH. Het voorstel is om een positieve zienswijze te geven op deze wijziging en dit besluit aan het bestuur van de GR BUCH kenbaar te maken. De wijziging volgt uit de tweede voortgangsrapportage van 2023, waarin de voortgang van de bedrijfsvoering van januari tot augustus wordt besproken. De rapportage leidt tot een structurele stijging van de gemeentelijke bijdragen voor de deelnemende gemeenten. De raad heeft tot 20 december 2023 de tijd om een zienswijze in te dienen. Na besluitvorming zal het bestuur van de GR BUCH in december de zienswijzen van de raden in overweging nemen voor de definitieve besluitvorming.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze derde begrotingswijziging 2023 GR Werkorganisatie BUCH
- Samenvatting: Het voorstel betreft het geven van een positieve zienswijze op de derde begrotingswijziging 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkorganisatie BUCH. Deze wijziging volgt uit de tweede voortgangsrapportage van 2023, waarin de voortgang van de bedrijfsvoering en de noodzaak voor investeringen in de organisatie worden besproken. De begrotingswijziging leidt tot een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdragen. De raad wordt gevraagd deze zienswijze vast te stellen en door te sturen naar het bestuur van de GR BUCH.
2. Volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, de noodzaak voor de begrotingswijziging, en de financiële implicaties duidelijk uiteenzet. Het bevat ook de relevante bijlagen en verwijzingen naar de voortgangsrapportage en andere documenten.
3. Rol van de raad:
- De raad moet een zienswijze geven op de voorgestelde begrotingswijziging. Dit is een formele stap in het proces waarbij de raad zijn goedkeuring of bezwaren kenbaar maakt aan het bestuur van de GR BUCH.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde verhoging van de gemeentelijke bijdragen en de investeringen in de werkorganisatie. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral gezien de financiële impact op de gemeentelijke begroting.
5. SMART en Inconsistenties:
- Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn financiële gevolgen zijn een punt van zorg.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten om al dan niet een positieve zienswijze te geven op de derde begrotingswijziging 2023 van de GR BUCH.
7. Participatie:
- Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel. Het betreft een interne bestuurlijke aangelegenheid.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
9. Financiële gevolgen:
- De begrotingswijziging leidt tot een structurele stijging van de gemeentelijke bijdragen, met een specifiek effect op de begroting van Heiloo. Voor de jaren 2023-2025 kan dit worden gedekt uit het voordelige begrotingssaldo, maar vanaf 2026 is er geen dekking beschikbaar, wat leidt tot een stijgend begrotingstekort.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Derde begrotingswijziging Voortgangsrapportage Gemeenschappelijke regelingen Begrotingswijziging Reguliere bijdrage Verdeelsleutel Bestuurlijke samenwerking Bedrijfsvoering Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement bij de Zienswijze derde begrotingswijziging 2023 BUCH
Samenvatting: Het amendement stelt voor om een positieve zienswijze af te geven op de derde begrotingswijziging 2023 van de GR Werkorganisatie BUCH, specifiek gericht op noodzakelijke ICT-investeringen. Echter, deze positieve zienswijze is voorwaardelijk: de BUCH-directie moet uiterlijk 1 februari 2024 toezeggen dat toekomstige rapportages een financieel meerjarenperspectief bevatten en dat bij begrotingswijzigingen ook dekkingsvoorstellen of besparingsopties worden opgenomen. Indien deze toezeggingen niet worden gedaan, zal Heiloo een negatieve zienswijze afgeven. Het amendement benadrukt de noodzaak van transparantie en financiële discipline binnen de BUCH-werkorganisatie.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke voorwaarden stelt voor het afgeven van een positieve zienswijze. Het vraagt om specifieke toezeggingen van de BUCH-directie en legt uit wat er gebeurt als deze niet worden nagekomen. Echter, het voorstel zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke ICT-investeringen en de verwachte impact daarvan.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de begrotingswijziging van de BUCH-werkorganisatie. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde voorwaarden voor een positieve zienswijze en of zij deze wil communiceren aan de BUCH-directie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de nadruk wil leggen op financiële discipline en transparantie door de BUCH-directie te verplichten tot het geven van meerjarenramingen en dekkingsvoorstellen. Dit kan invloed hebben op de relatie met de BUCH-directie en de andere betrokken gemeenten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de deadline van 1 februari 2024), en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is, gezien de afhankelijkheid van de toezeggingen van de BUCH-directie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de eisen kan in twijfel worden getrokken.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het amendement wil aannemen en de voorgestelde voorwaarden wil stellen aan de BUCH-directie voor een positieve zienswijze.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van andere belanghebbenden of de betrokkenheid van burgers bij de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten en ICT-investeringen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het vraagt om meer transparantie en voorspelbaarheid in de financiële rapportages van de BUCH-werkorganisatie. Het is onduidelijk hoe de voorgestelde ICT-investeringen worden gedekt, wat een punt van zorg kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUCH Zienswijze Begrotingswijziging Investeringen ICT Meerjarenperspectief Kostenontwikkelingen Dekkingsvoorstellen Bestuurskracht-onderzoek WerkorganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Tweede financiële rapportage 2023 Heiloo
Samenvatting
Op 18 december 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over de 2e Financiële Tussenrapportage 2023. Het voorstel omvat het kennisnemen van deze rapportage en het vaststellen van een bijbehorende begrotingswijziging. Er wordt voorgesteld om geheimhouding op te leggen op bepaalde bijlagen vanwege economische en financiële belangen. De rapportage bevat financiële mutaties door autonome ontwikkelingen en verwachtingen van het college tot het einde van het jaar. Er zijn beperkte keuzemogelijkheden voor de raad bij het vaststellen van de begrotingswijziging. Er zijn risico's, zoals onzekerheden over huurinkomsten van Holland Sport en afrekeningen voor jeugdhulp en Wmo. De rapportage leidt tot een nadelige bijstelling van het begrotingssaldo voor 2023, maar het verwachte eindejaarsresultaat blijft positief. De uitkomsten hebben ook gevolgen voor de meerjarige begroting tot 2027. De raadscommissie bespreekt het voorstel op 4 december, waarna de gemeenteraad op 18 december een besluit zal nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "2e Firap 2023 Heiloo". Het betreft de tweede financiële tussenrapportage van 2023 voor de gemeente Heiloo. Deze rapportage bevat financiële mutaties als gevolg van autonome ontwikkelingen en de verwachtingen van het college tot het einde van het jaar. De rapportage bevat geen beleidsinformatie, maar actualiseert de cijfers van de grondexploitaties van Zuiderloo, Boekelermeer en Zandzoom, die als geheime bijlagen zijn toegevoegd. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de rapportage, de bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen en geheimhouding op te leggen op bepaalde bijlagen vanwege economische en financiële belangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de financiële informatie die het verstrekt en de bijlagen die het ondersteunt. Het biedt echter geen beleidsinformatie, wat kan worden gezien als een beperking afhankelijk van de verwachtingen van de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, kennis te nemen van de rapportage, de begrotingswijziging vast te stellen en de geheimhouding van de bijlagen te bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijziging en de geheimhouding van de bijlagen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er vragen zijn over de transparantie en de economische belangen die worden beschermd.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het voornamelijk een informatieve en administratieve functie heeft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van beleidsinformatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 2e Firap 2023 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen en de geheimhouding van de bijlagen te bekrachtigen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is bij deze rapportage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De rapportage leidt tot een nadelige bijstelling van het begrotingssaldo met €288.000, wat resulteert in een verwacht voordelig saldo van €1.000 voor het einde van het jaar. De financiële gevolgen worden gedetailleerd toegelicht, maar er is geen specifieke dekking voor de nadelige bijstelling aangegeven. De impact op de meerjarige begroting wordt ook besproken, met een verslechtering van het saldo in de komende jaren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële tussenrapportage Begrotingswijziging Geheimhouding Grondexploitaties Boekelermeer Zuiderloo Zandzoom Begrotingssaldo Autonome ontwikkelingen Werkorganisatie BUCHVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Oormerken doorgeschoven budget Duurzaamheid
Samenvatting: De motie roept de gemeenteraad van Heiloo op om doorgeschoven budgetten voor duurzaamheid te oormerken voor specifieke bestemmingen in 2024. Het betreft resterende bedragen van de specifieke uitkering Energiearmoede (€376.000), het Programma Klimaat (€364.000), en andere duurzaamheid gerelateerde budgetten zoals Energietransitie, Duurzame bedrijfsvoering, klimaatadaptatie, Circulaire economie, en Duurzame mobiliteit. De indieners willen dat deze budgetten beschikbaar blijven voor hun oorspronkelijke doelen en niet worden herbestemd.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke budgetten doorgeschoven worden en voor welke doeleinden ze oorspronkelijk bedoeld waren. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan over hoe deze budgetten in 2024 precies zullen worden ingezet.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om te beslissen of de doorgeschoven budgetten daadwerkelijk geoormerkt moeten worden voor de specifieke duurzaamheiddoelen. Dit betekent dat de raad moet instemmen met de motie om de financiële middelen te reserveren voor de genoemde doeleinden.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de doorgeschoven budgetten willen oormerken voor duurzaamheid of dat zij deze middelen willen heroverwegen voor andere prioriteiten. Dit kan afhangen van de politieke prioriteiten van de verschillende fracties.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat voor de besteding van de budgetten. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten of tijdsgebonden doelen geformuleerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee de doorgeschoven budgetten oormerken voor de specifieke duurzaamheiddoelen in 2024.
Participatie
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere stakeholders in het besluitvormingsproces of de uitvoering van de projecten waarvoor de budgetten zijn bedoeld.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, aangezien alle genoemde budgetten betrekking hebben op duurzaamheid gerelateerde projecten en programma's.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de motie zijn dat de genoemde budgetten beschikbaar blijven voor hun oorspronkelijke doelen in 2024. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze budgetten precies gedekt worden binnen de bredere financiële planning van de gemeente. De motie vraagt enkel om het oormerken van reeds bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Energiearmoede Programma Klimaat Energietransitie Duurzame bedrijfsvoering Klimaatadaptatie Circulaire economie Duurzame mobiliteit Budgetten OormerkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft een aanvulling op het raadsvoorstel voor de Tweede financiële rapportage 2023 van de gemeente Heiloo. Het stelt voor om een gereserveerd bedrag van €630.000,- voor de algemene reserve eenmalig te verlagen met €132.000,-. Dit bedrag is bedoeld voor looncompensatie voor vier organisaties in Heiloo: Stichting Trefpunt voor jeugd en jongerenwerk, Stichting Trefpunt Uitwerking welzijnsprogramma, Muziek en Dansschool, en de Bibliotheek. Deze compensatie is noodzakelijk vanwege de CAO Zorg en Welzijn. Het amendement is een reactie op een eerdere motie en beoogt de onzekerheid bij de betrokken organisaties weg te nemen door de compensatie nu al vast te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke bedragen aan welke organisaties worden toegekend en waarom. Echter, het biedt geen gedetailleerde uitleg over de financiële dekking of de langetermijngevolgen van deze wijziging.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijziging in de begroting en daarmee de looncompensatie voor de genoemde organisaties veiligstelt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het collegevoorstel, dat gesprekken met de organisaties voorstelt, of het amendement, dat direct financiële zekerheid biedt. Dit is een keuze tussen afwachten en direct handelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bedragen en de betrokken organisaties. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de evaluatie van de effecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en de impact op de algemene reserve zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de voorgestelde financiële wijzigingen doorvoert.
Participatie:
Het amendement zelf zegt weinig over participatie, maar het verwijst naar eerdere gesprekken en moties die participatie impliceren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op looncompensatie.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt voor om €132.000,- uit de algemene reserve te halen. Er wordt niet expliciet aangegeven hoe dit bedrag op lange termijn gedekt wordt, wat een punt van zorg kan zijn voor de financiële gezondheid van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Looncompensatie Begrotingswijziging Algemene reserve Stichting Trefpunt Muziek en Dansschool Bibliotheek Maatwerk CAO Zorg en Welzijn Onzekerheid GelijkheidsbeginselVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Oormerken Doorgeschoven Budget Duurzaamheid
Samenvatting: De motie roept de gemeenteraad van Heiloo op om de doorgeschoven budgetten voor duurzaamheid, die niet in 2023 zijn besteed, beschikbaar te houden en specifiek te oormerken voor hun oorspronkelijke bestemmingen in 2024. Het betreft budgetten voor energiearmoede, het Programma Klimaat, energietransitie, duurzame bedrijfsvoering, klimaatadaptatie, circulaire economie en duurzame mobiliteit. De indieners benadrukken het belang van het behouden van deze middelen voor de beoogde duurzame projecten en initiatieven.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke budgetten doorgeschoven worden en waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe de budgetten in 2024 precies besteed zullen worden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet oormerken van de doorgeschoven budgetten. Ze moeten beoordelen of het voorstel in lijn is met de gemeentelijke prioriteiten en of het financieel haalbaar is.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze de doorgeschoven budgetten willen oormerken voor duurzaamheid of dat ze deze middelen eventueel voor andere doeleinden willen gebruiken. Dit kan afhangen van de politieke prioriteiten en de visie op duurzaamheid binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat voor de besteding van de budgetten. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten of deadlines genoemd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met het oormerken van de doorgeschoven budgetten voor de genoemde duurzame bestemmingen.
Participatie
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere stakeholders in het besluitvormingsproces of de uitvoering van de projecten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, aangezien het specifiek gaat om budgetten voor duurzame initiatieven zoals energietransitie en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn dat de doorgeschoven budgetten beschikbaar blijven voor hun oorspronkelijke doelen. Er wordt echter niet aangegeven hoe eventuele tekorten gedekt worden of wat de impact is op de begroting van 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Energiearmoede Programma Klimaat Energietransitie Duurzame bedrijfsvoering Klimaatadaptatie Circulaire economie Duurzame mobiliteit Budgetten OormerkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft een aanvulling op het raadsvoorstel voor de Tweede financiële rapportage Heiloo 2023. Het stelt voor om €132.000 van de algemene reserve te gebruiken voor looncompensatie voor vier specifieke organisaties in Heiloo: Stichting Trefpunt voor jeugd en jongerenwerk, Stichting Trefpunt Uitwerking welzijnsprogramma, de Muziek- en Dansschool, en de Bibliotheek. Het college ontraadt het amendement vanwege strijdigheid met het gelijkheidsbeginsel, het gebruik van incidentele dekking voor structurele kosten, en omdat het niet past binnen de geplande integrale financiële ombuigingen. Bovendien is er een discrepantie in het aangevraagde bedrag voor de Muziek- en Dansschool.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is niet volledig, aangezien het geen rekening houdt met andere maatschappelijke organisaties die mogelijk ook in aanmerking komen voor looncompensatie. Daarnaast is er een discrepantie in de aangevraagde bedragen, wat de nauwkeurigheid van het voorstel beïnvloedt.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het wordt aangenomen of verworpen. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de financiële implicaties en de rechtvaardigheid van het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van specifieke organisaties met incidentele middelen of het volgen van een breder, integraal financieel plan dat rekening houdt met alle maatschappelijke organisaties en toekomstige financiële uitdagingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen lange termijn oplossing biedt voor structurele kosten en er inconsistenties zijn in de aangevraagde bedragen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen, rekening houdend met de adviezen van het college en de financiële implicaties.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie, behalve dat het zich richt op specifieke organisaties zonder bredere consultatie of betrokkenheid van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële compensatie voor loonkosten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen door het verminderen van de algemene reserve met €132.000. Het college wijst erop dat dit een incidentele dekking is voor structurele kosten, wat niet duurzaam is op de lange termijn. Er wordt geen structurele dekking voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Looncompensatie Algemene reserve Subsidie Maatschappelijke organisaties Structurele uitgaven Gelijkheidsbeginsel Ombuigingen Begrotingswijziging TekortenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Preadvies Motie ‘Oormerken Doorgeschoven Budget Duurzaamheid’
Samenvatting: De motie, ingediend door de fracties van Gemeentebelangen Heiloo en PvdA Heiloo, roept op tot het oormerken van doorgeschoven budgetten voor duurzaamheid binnen het programma Klimaat. Het college van B&W stelt dat de motie overbodig is, aangezien het college al van plan is om de niet-bestede middelen door te schuiven naar 2024 voor de beoogde duurzaamheidsdoelen. De specifieke uitkering van de rijksoverheid voor energie-armoede is al geoormerkt en kan alleen voor dat doel worden gebruikt. Het college verwacht dat bij de behandeling van de jaarrekening 2023 het resterende budget voor het klimaatprogramma conform de motie zal worden behandeld.
Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het college al aangeeft dat de motie overbodig is en dat de bedoelde acties al in gang zijn gezet. De toelichting biedt voldoende context over de bestaande plannen en de wettelijke verplichtingen rondom de specifieke uitkering.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te beoordelen en te beslissen of deze al dan niet wordt aangenomen. Gezien het preadvies van het college, kan de raad overwegen de motie als overbodig te beschouwen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de motie willen steunen ondanks het advies van het college dat de motie overbodig is. Dit kan afhangen van politieke overwegingen zoals het benadrukken van duurzaamheid als prioriteit.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijk aangeeft dat de niet-bestede middelen worden doorgeschoven naar 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen of verwerpen, rekening houdend met het advies van het college dat de motie overbodig is.
Participatie
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders in dit proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om het oormerken van budgetten voor duurzaamheidsdoelen binnen het klimaatprogramma.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn dat niet-bestede budgetten voor duurzaamheid worden doorgeschoven naar 2024. Het voorstel geeft aan dat dit in lijn is met de bestaande plannen en dat er geen extra dekking nodig is, aangezien het geld al beschikbaar is gesteld voor deze doelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Budget Klimaat Energie-armoede SPUK Subsidievoorwaarde Financiële rapportage Jaarrekening Uitkering DoorgeschovenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel Rechtspositie raads- en commissieleden
Samenvatting
Op 18 december 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over de nieuwe Verordening rechtspositie voor raads- en commissieleden. Deze verordening is aangepast vanwege wijzigingen in het landelijke Rechtspositiebesluit en de Regeling voor decentrale politieke ambtsdragers. De voorgestelde wijzigingen zijn deels wettelijk verplicht en deels bedoeld om beter aan te sluiten bij de praktijk in Heiloo. Belangrijke punten zijn onder andere de aanpassing van de extra vergoeding voor raadsleden in bijzondere commissies en de mogelijkheid om informatie- en communicatievoorzieningen, zoals iPads, over te nemen na beëindiging van de functie. Ook wordt voorgesteld dat het presidium bepaalt welke voorzieningen raads- en commissieleden ontvangen. Declaraties voor onkosten moeten binnen het lopende kalenderjaar worden ingediend. Na goedkeuring zal de verordening bekend worden gemaakt en met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023 in werking treden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Heiloo 2023". Het doel is om de verordening te actualiseren naar aanleiding van wijzigingen in het Rechtspositiebesluit en de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers per 1 april 2023. De wijzigingen omvatten onder andere de aanpassing van de extra vergoeding voor raadsleden in bijzondere commissies en de mogelijkheid voor raads- en commissieleden om informatie- en communicatievoorzieningen over te nemen bij beëindiging van hun functie. Daarnaast worden enkele lokale aanpassingen voorgesteld, zoals het vastleggen van de bevoegdheid van het presidium om te bepalen welke voorzieningen worden verstrekt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de recente wetswijzigingen. Het biedt ook ruimte voor lokale aanpassingen die aansluiten bij de praktijk in Heiloo.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad kan eigen afwegingen maken over de voorgestelde lokale aanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de lokale aanpassingen, zoals de bevoegdheid van het presidium en de regels omtrent declaraties en voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en duurzaamheidsaspecten worden niet behandeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen aangegeven in het voorstel. Het document vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn, wat suggereert dat er geen significante kosten of besparingen worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening rechtspositie Rechtspositiebesluit Regeling rechtspositie BUCH-gemeenten Informatie- en communicatievoorzieningen Onkostenvergoeding Reiskostenvergoeding Declaratieformulieren Presidium GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Gedragscode publicatie Heiloo 2023
Samenvatting
Op 27 november 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit overwegen over de nieuwe gedragscode publicatie Heiloo 2023. Deze gedragscode is een update van de versie uit 2018 en houdt rekening met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet open overheid (Woo). De voorgestelde wijzigingen zijn beperkt en hebben invloed op hoe ingekomen stukken worden behandeld. Voortaan zullen brieven en memo's aan de raad van het college en andere overheden direct openbaar en downloadbaar zijn. Brieven van individuen en instellingen blijven niet direct openbaar, maar kunnen geanonimiseerd worden toegevoegd aan openbare vergaderstukken. De Wet open overheid verplicht gemeenten om zoveel mogelijk informatie actief openbaar te maken, maar de exacte verplichtingen zijn nog in ontwikkeling. De gemeenteraad van Heiloo heeft de autonomie om deze gedragscode vast te stellen zonder regionale afstemming. Na goedkeuring zal de gedragscode worden gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad en op overheid.nl.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gedragscode publicatie Heiloo 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van een vernieuwde gedragscode voor de publicatie van documenten door de gemeente Heiloo. Deze gedragscode is aangepast aan de nieuwe Wet open overheid (Woo) en houdt rekening met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De wijzigingen zijn beperkt en betreffen voornamelijk de wijze waarop ingekomen stukken worden gepubliceerd. Het doel is om meer documenten direct toegankelijk te maken voor externen, terwijl brieven van individuen en instellingen geanonimiseerd blijven om de privacy te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante wijzigingen en de context van de wetgeving (Woo en AVG) duidelijk beschrijft. Het bevat ook een overzicht van de wijzigingen en een voorbeeld van het nieuwe overzicht van ingekomen stukken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde gedragscode vast te stellen. Dit is een autonome bevoegdheid van de gemeenteraad van Heiloo.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de gedragscode, die meer documenten direct toegankelijk maken, terwijl de privacy van individuen wordt beschermd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke wijziging van de gedragscode betreft die na vaststelling in werking treedt. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het niet duidelijk is hoe de balans tussen openbaarheid en privacy precies wordt gemonitord. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gedragscode publicatie Heiloo 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het voorstel geeft aan dat er geen extra kosten of financiële dekking nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gedragscode publicatie Wet open overheid (Woo) Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) Ingekomen stukken Raadsinformatiesysteem Anonimiseren Openbaarheid van bestuur (Wob) Integrale publicatie Elektronisch gemeenteblad Overzicht van wijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19.b Benoemen commissievoorzitter S.C. van Dokkum
Samenvatting
Op 18 december 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over het benoemen van een nieuwe commissievoorzitter. Het voorstel is om S.C. (Sybren) van Dokkum, raadslid van D66, toe te voegen aan de bestaande poule van commissievoorzitters. Deze poule is verantwoordelijk voor het leiden van commissievergaderingen en raadsinformatieavonden. De benoeming van commissievoorzitters gebeurt volgens de regels van het Reglement van Orde, waarin staat dat elke fractie een voorzitter voordraagt. De commissievoorzitters zorgen voor een goed verloop van de vergaderingen en worden ondersteund door een commissiegriffier.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoemen commissievoorzitter in voorzitterspoule commissies en raadsinformatieavonden." Het voorstel betreft de benoeming van S.C. (Sybren) van Dokkum, een raadslid van D66, als commissievoorzitter in de poule van commissievoorzitters voor commissies en raadsinformatieavonden in de gemeente Heiloo. Dit is een aanvulling op de reeds bestaande lijst van voorzitters die in 2022 zijn benoemd. De benoeming is in lijn met het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Heiloo, dat voorschrijft dat commissievoorzitters uit de raad worden benoemd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de context van de benoeming van een commissievoorzitter. Het bevat alle relevante informatie over de procedure en de wettelijke kaders die van toepassing zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de commissievoorzitter te bekrachtigen. Dit is een formele beslissing die binnen de bevoegdheden van de raad valt.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde benoeming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een individu. Het is relevant en tijdgebonden, maar niet specifiek actiegericht (SMART) omdat het een benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om S.C. (Sybren) van Dokkum te benoemen als commissievoorzitter in de voorzitterspoule.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoeming betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoeming betreft zonder directe impact op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van de benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissievoorzitter Voorzitterspoule Reglement van Orde Raadsinformatieavonden Commissievergaderingen Gemeentewet Griffie Benoeming Voorzitterschap FractieVerfijning van de zoekopdracht: