27-03-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Arjen Vroegop - VVD
Marc Klamer - Heiloo-2000
Arjen Vroegop - VVD
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Evert van Nass - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Antoine Wethouder Antoine Tromp
Evert van Nass - Heiloo-2000
Onbekende spreker
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Marc Klamer - Heiloo-2000
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Sybren van Dokkum - D66
Antoine Wethouder Antoine Tromp
Agendapunt 02 Agendavaststelling
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Annemarieke Nierop - PvdA
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Greet Burkels - PvdA
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Annemarieke Nierop - PvdA
Greet Burkels - PvdA
Agendapunt 03 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 20 februari 2023
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 04 Vaststellen overzicht aangenomen moties d.d. 27 maart 2023
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Antoine Wethouder Antoine Tromp
Rob Opdam - Wethouder
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Antoine Wethouder Antoine Tromp
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Rob Opdam - Wethouder
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Marc Klamer - Heiloo-2000
Marc Klamer - Heiloo-2000
Agendapunt 05 Vaststellen toezeggingenlijst d.d. 27 maart 2023
Marc Klamer - Heiloo-2000
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Hessel Hiemstra - CDA
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Agendapunt 06 Vaststellen Lange Termijn Agenda d.d. 27 maart 2023
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Hessel Hiemstra - CDA
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Arjen Vroegop - VVD
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Sybren van Dokkum - D66
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Michel Engelsman - Heiloo-2000
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Annemarieke Nierop - PvdA
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Hessel Hiemstra - CDA
Arjen Vroegop - VVD
Sybren van Dokkum - D66
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Annemarieke Nierop - PvdA
Agendapunt 07 Vaststellen lijst ingekomen stukken van 10 februari tot 17 maart 2023
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Sybren van Dokkum - D66
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
Agendapunt 07.a Brieven aan de raad, bevoegdheid college (CAT A)
Annemarieke Nierop - PvdA
Hessel Hiemstra - CDA
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Rob Opdam - Wethouder
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Annemarieke Nierop - PvdA
Annemarieke Nierop - PvdA
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Sybren van Dokkum - D66
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Brenda Bruin - VVD
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Hessel Hiemstra - CDA
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Michel Engelsman - Heiloo-2000
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Hessel Hiemstra - CDA
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Arjen Vroegop - VVD
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Sybren van Dokkum - D66
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
René Van Splunteren (plaatsvervangend Voorzitter)
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Rob Opdam - Wethouder
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Brenda Bruin - VVD
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Arjen Vroegop - VVD
Agendapunt 09 Besteding fractievergoeding 2022 en voorschot 2023
Samenvatting
Op 27 maart 2023 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over de financiële vergoedingen voor raadsfracties. De griffier stelt voor om de uitgaven van de fracties over 2022 vast te stellen en nieuwe voorschotten voor 2023 toe te kennen. Elke fractie ontvangt een vaste bijdrage van € 1.250 en een variabel bedrag van € 150 per raadszetel. Fracties moeten jaarlijks verantwoording afleggen over hun uitgaven. Niet-bestede bedragen kunnen deels als reserve voor het volgende jaar worden gebruikt, terwijl het resterende deel moet worden terugbetaald. De raad zal beslissen over de vaststelling van de uitgaven en de nieuwe voorschotten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besteding financiële vergoeding raadsfracties over 2022 en voorschot 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van de besteding van de financiële vergoedingen aan raadsfracties voor het jaar 2022 en het verlenen van voorschotten voor 2023. Elke fractie ontvangt een vaste en variabele bijdrage, en moet jaarlijks verantwoording afleggen over de besteding. De griffier controleert de volledigheid van de verslagen, terwijl het Presidium de rechtmatigheid beoordeelt. De raad moet de uitgaven en eventuele terugvorderingen vaststellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benodigde informatie bevat over de verantwoording van de financiële vergoedingen, de procedure voor vaststelling, en de rol van de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de uitgaven van de fracties vast te stellen, inclusief eventuele wijzigingen in de reserves en terugvorderingen van voorschotten.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter beslissen of de verantwoordingen van de fracties acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het duidelijke bedragen en procedures vermeldt. Het is tijdgebonden met deadlines voor verantwoording. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de uitgaven van de fracties over 2022 vast te stellen en de voorschotten voor 2023 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de verantwoordingen openbaar worden gemaakt op de gemeentelijke website, wat een vorm van transparantie en participatie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verantwoording.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling van de uitgaven en de toekenning van voorschotten. Het voorstel geeft aan hoe niet-bestede gelden worden behandeld, maar er is geen sprake van extra dekking nodig, aangezien het om reeds toegekende budgetten gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verantwoording Financiële vergoeding Voorschot Fracties Verordening Fractiebijdrage Reserve Verrekening Griffier GeschillencommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Vaststellen bestemmingsplan Duinzicht
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een besluit te nemen over het bestemmingsplan Duinzicht aan de Westerweg 375. Het plan voorziet in de bouw van 56 woningen op een locatie die nu nog als recreatieterrein is bestemd. Het bestemmingsplan moet de juridische basis bieden voor deze transformatie. Tijdens een eerdere inzageperiode is één zienswijze ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het plan. Het voorstel is om geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Het plan legt ook nadruk op duurzaamheid, zoals het aardgasvrij bouwen van de woningen. De gemeenteraad zal op 27 maart 2023 over het voorstel stemmen. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en ligt het zes weken ter inzage, waarbij belanghebbenden beroep kunnen aantekenen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Bestemmingsplan Duinzicht
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Duinzicht" voor de locatie Westerweg 375 in Heiloo. Het plan beoogt de transformatie van een recreatieterrein naar een woongebied met 56 woningen. Het bestemmingsplan omvat de wijziging van de bestemming van 'recreatieterrein' naar 'wonen', 'verkeer en verblijf', en 'groen en tuin'. Het plan is opgesteld om de bouw van woningen juridisch-planologisch mogelijk te maken en is getoetst aan geldend beleid en milieuaspecten. Er is één zienswijze ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het plan.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die de toelichting, planregels en verbeelding bevatten. Het behandelt de noodzakelijke juridische en planologische aspecten en bevat een nota van beantwoording voor de ingediende zienswijze.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad wordt gevraagd het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van het plan en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de transformatie van recreatieterrein naar woongebied, rekening houdend met de belangen van omwonenden en de noodzaak van woningbouw. Er moet ook worden besloten over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de bestemmingswijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor de vaststelling en inzage. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals beroep bij de Raad van State kan de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is een participatietraject geweest, en belanghebbenden konden zienswijzen indienen. De zienswijze van omwonenden heeft geleid tot aanpassingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp; het plan voorziet in aardgasvrije woningen en behoud en versterking van groen. Het voldoet aan de Wet Voortgang Energietransitie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, die verantwoordelijk is voor de kosten. De gemeente ontvangt plankosten van €135.600,- in termijnen. Er is geen exploitatieplan nodig omdat kostenverhaal anderszins is verzekerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Duinzicht Westerweg 375 Woningbouw Recreatieterrein Zienswijze Omgevingsdienst Noord-Holland Noord Hoogheemraadschap Trillinghinder Anterieure overeenkomst DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Besluit Hogere Grenswaarden Geluid" en betreft het vaststellen van hogere grenswaarden voor geluidsoverlast voor 56 geplande woningen aan de Westerweg 375 in Heiloo. Vanwege weg- en railverkeerslawaai worden de standaard geluidsnormen overschreden. Het voorstel stelt hogere grenswaarden vast voor vier van deze woningen, waarbij geluidwerende maatregelen verplicht zijn om binnen de woningen een geluidsniveau van maximaal 33 dB te garanderen. Het besluit is onderdeel van de ontwikkeling van een bestemmingsplan dat een recreatieve bestemming omzet naar woningbouw.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar relevante wetgeving en de noodzaak van hogere grenswaarden. Het bevat echter beperkte informatie over de specifieke geluidwerende maatregelen die moeten worden getroffen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren, waarbij zij de belangen van de toekomstige bewoners en de naleving van wettelijke normen in overweging nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het faciliteren van woningbouw in een lawaaiige omgeving en het beschermen van bewoners tegen geluidsoverlast. Dit kan invloed hebben op de prioritering van woningbouw versus leefkwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke en meetbare doelen (geluidsniveaus), maar mist details over de tijdlijn en specifieke maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de maatregelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere grenswaarden en de bijbehorende voorwaarden voor geluidwerende maatregelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het ontwerpbesluit ter inzage heeft gelegen, wat wijst op een participatieproces. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de betrokkenheid van omwonenden of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van geluidwerende maatregelen en de algehele leefkwaliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat bron- en overdrachtsmaatregelen planmatige en financiële bezwaren kennen, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de kosten voor de geluidwerende maatregelen.
Agendapunt 11.a Bekrachtiging geheimhouding - Investeringskrediet Nieuwe gemeentehuis Heiloo
Samenvatting
De gemeente Heiloo overweegt de realisatie van een nieuw gemeentehuis in het voormalige Rabobank-pand aan de Stationsweg. Dit pand is gekozen vanwege de gunstige ligging naast de bibliotheek en het energielabel A. Het plan omvat een modern gemeentehuis met ruimte voor diverse gemeentelijke functies en een nieuwe raadszaal. Er wordt ook een samenwerking met de bibliotheek voorzien, waarbij functies worden gedeeld en versterkt. De gemeente vraagt om een investeringskrediet van € 1.942.316 voor de verbouwing en inrichting. Er is geheimhouding opgelegd op bepaalde financiële stukken om de economische belangen van de gemeente te beschermen. De gemeente verwacht dat het nieuwe gemeentehuis in het vierde kwartaal van 2023 in gebruik kan worden genomen. Er zijn enkele risico's, zoals mogelijke bezwaren tegen de omgevingsvergunning en prijsstijgingen van bouwmaterialen. De gemeente onderzoekt ook de herbestemming van het oude gemeentehuis.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel voor een nieuw gemeentehuis in Heiloo
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de realisatie van een nieuw gemeentehuis in Heiloo, gevestigd in het voormalige Rabobank-pand. Het doel is om een moderne, duurzame hub te creëren voor gemeentelijke functies, in samenwerking met de naastgelegen bibliotheek. Het project omvat de verbouwing en inrichting van het pand, met een totale investering van €1.942.316. De locatie biedt ruimte voor diverse gemeentelijke diensten en een nieuwe raadszaal. De samenwerking met de bibliotheek moet leiden tot een verbeterde dienstverlening. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de raad voor de benodigde investeringen en de bijbehorende begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en omvat verschillende aspecten zoals financiële ramingen, duurzaamheid, participatie en risico's. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor de keuze van de locatie en de samenwerking met de bibliotheek.
Rol van de raad:
De raad moet het investeringskrediet goedkeuren en de begrotingswijziging vaststellen. Daarnaast moet de raad de geheimhouding van bepaalde financiële stukken bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen voor het nieuwe gemeentehuis en de samenwerking met de bibliotheek. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de geheimhouding van financiële details.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële ramingen zijn gebaseerd op schattingen en kunnen variëren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het investeringskrediet van €1.942.316 goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. Ook moet de raad de geheimhouding van bepaalde stukken bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met de bibliotheek en omwonenden. Er zijn afspraken gemaakt met de VVE van de bovengelegen appartementen en er is een communicatieplan voor omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel. Het nieuwe pand heeft energielabel A en er zijn plannen voor verdere verduurzaming, zoals de installatie van een hybride warmtepomp en mogelijke zonnepanelen.
Financiële gevolgen:
De totale investering bedraagt €1.942.316, met jaarlijkse kapitaallasten die in de loop der jaren afnemen. Er zijn besparingen op exploitatiekosten door het afstoten van het oude gemeentehuis. Het voorstel geeft aan dat de extra investeringen moeten worden geleend. Het saldo van de begroting wordt in de eerste jaren negatief beïnvloed, maar dit neemt af over de jaren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuw gemeentehuis Rabobank pand BUCH-werkorganisatie Energielabel A Verbouwing Bibliotheek samenwerking Exploitatiekosten Verduurzaming Investeringskrediet OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11.b Investeringskrediet Nieuwe gemeentehuis Heiloo
Samenvatting
De gemeente Heiloo overweegt de realisatie van een nieuw gemeentehuis in het voormalige Rabobank-pand aan de Stationsweg. Dit pand is gekozen vanwege de gunstige ligging naast de bibliotheek en het energielabel A. Het plan omvat een modern gemeentehuis met ruimte voor diverse gemeentelijke functies en een samenwerking met de bibliotheek. Er is een investeringskrediet van € 1.942.316 nodig voor de verbouwing en inrichting. De gemeente verwacht dat de nieuwe locatie in 2023 in gebruik kan worden genomen. Er zijn echter enkele risico's, zoals mogelijke bezwaren tegen de omgevingsvergunning en prijsstijgingen van bouwmaterialen. De gemeente onderzoekt ook de herbestemming van het oude gemeentehuis. De gemeenteraad moet nog instemmen met het voorstel en de bijbehorende begrotingswijziging.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Nieuw Gemeentehuis Heiloo
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de realisatie van een nieuw gemeentehuis in Heiloo, gevestigd in het voormalige Rabobank-pand. Het plan omvat de verbouwing en inrichting van het pand tot een gemeentelijke hub, inclusief moderne faciliteiten en samenwerking met de naastgelegen bibliotheek. Het totale investeringsbedrag bedraagt € 1.942.316. De gemeente streeft naar een energielabel A voor het pand en een verhoogd dienstverleningsniveau door samenwerking met de bibliotheek.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en omvat financiële, juridische en praktische aspecten. Het biedt een uitgebreide uitleg over de achtergrond, keuzes en financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van het investeringskrediet en de bijbehorende begrotingswijziging. Daarnaast moet de raad de geheimhouding van bepaalde documenten bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de investering in het nieuwe gemeentehuis en de samenwerking met de bibliotheek. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de vrijgekomen ruimte in het oude gemeentehuis.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële en operationele doelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële risico's en afhankelijkheid van externe factoren zoals prijsstijgingen zijn aandachtspunten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over het goedkeuren van het investeringskrediet en de begrotingswijziging, evenals de bekrachtiging van de geheimhouding.
Participatie:
Er is sprake van participatie met de bibliotheek en bewoners van de bovengelegen appartementen. Er is een communicatieplan voor omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met een focus op energielabel A en mogelijke verdere verduurzaming zoals een hybride warmtepomp en zonnepanelen.
Financiële Gevolgen:
De totale investering bedraagt € 1.942.316, met kapitaallasten van € 198.000 in 2024. Er zijn besparingen op exploitatiekosten door het afstoten van het oude gemeentehuis. Het voorstel geeft aan dat extra investeringen geleend moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuw gemeentehuis Rabobank pand BUCH-werkorganisatie Energielabel A Verbouwing Bibliotheek samenwerking Exploitatiekosten Verduurzaming Investeringskrediet OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Verordening bekostiging leerlingenvervoer Heiloo 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een nieuwe verordening voor de bekostiging van leerlingenvervoer vast te stellen. Deze verordening is bedoeld om ouders onder bepaalde voorwaarden financiële ondersteuning te bieden voor het vervoer van hun kinderen naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. De nieuwe verordening is gebaseerd op de laatste versie van de VNG Modelverordening en bevat enkele nieuwe artikelen en wijzigingen. Belangrijke punten zijn onder andere de focus op maatwerk en de stimulering van zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen. Ook zijn er afspraken gemaakt over samenwerking met scholen en samenwerkingsverbanden. De verordening is in samenwerking met omliggende gemeenten opgesteld en heeft als doel om het leerlingenvervoer efficiënter en beter afgestemd op de behoeften van de leerlingen te maken. De financiële impact van de nieuwe verordening is beperkt, en er zijn afspraken gemaakt om de uitvoering en eventuele knelpunten te monitoren en jaarlijks te evalueren. De gemeenteraad zal binnenkort een besluit nemen over het al dan niet vaststellen van deze verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening bekostiging leerlingenvervoer Heiloo 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de nieuwe verordening voor de bekostiging van leerlingenvervoer in de gemeente Heiloo. Deze verordening vervangt de versie uit 2015 en is geactualiseerd om aan te sluiten bij de laatste ontwikkelingen in het sociaal domein en passend onderwijs. De verordening legt de nadruk op het verstrekken van financiële ondersteuning voor passend vervoer naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Nieuwe artikelen zijn toegevoegd om de zelfstandigheid van leerlingen te bevorderen en de samenwerking met scholen en samenwerkingsverbanden te versterken. De verordening biedt ruimte voor maatwerk en houdt rekening met recente jurisprudentie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en nieuwe artikelen, evenals de redenen voor deze aanpassingen. De verordening is gebaseerd op de laatste VNG Modelverordening en houdt rekening met regionale samenwerking en lokale omstandigheden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening uit 2015 in te trekken. De raad moet ook toezien op de uitvoering en evaluatie van de verordening.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe verordening en de intrekking van de oude. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van maatwerk en flexibiliteit die de verordening biedt, evenals over de financiële implicaties van de wijzigingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat duidelijke doelen en tijdlijnen, zoals de invoering per 1 januari 2023 en de evaluatie in juni 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken.
Participatie
Het voorstel benadrukt de samenwerking met scholen en samenwerkingsverbanden via het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO). Er is ook advies gevraagd aan cliëntenraden en adviesraden in de regio.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de verordening grotendeels een voortzetting is van bestaand beleid. Er zijn enkele kleine nadelige effecten, zoals het vervallen van de eigen bijdrage voor pleegouders en SBO-leerlingen, maar ook potentiële besparingen door meer maatwerk. Financiële afwijkingen worden gemeld in de P&C-cyclus.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leerlingenvervoer Verordening Bekostiging Passend onderwijs Zelfredzaamheid Samenwerkingsverband Vervoersvoorziening Maatwerk VNG Modelverordening Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Moties vreemd aan de agenda
Kortere BKR-registratie na schuldhulpverlening: Kans of risico?
Een nieuw voorstel om de BKR-registratieperiode voor mensen die succesvol een schuldhulpverleningstraject hebben doorlopen te verkorten tot zes maanden, zorgt voor een levendig debat. Het idee is om de drempel voor schuldhulpverlening te verlagen en mensen sneller te helpen zonder langdurige negatieve gevolgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over het voorstel om de BKR-registratieperiode te verkorten, liepen de meningen sterk uiteen. Voorstanders benadrukten de noodzaak om mensen die hun schulden hebben afgelost, sneller een nieuwe kans te geven. "Het huidige systeem houdt mensen te lang vast in een negatieve spiraal," stelde een van de voorstanders. "Een kortere registratieperiode kan een enorme motivatie zijn voor mensen om hun traject succesvol af te ronden."
Tegenstanders uitten echter hun zorgen over de mogelijke risico's van een kortere registratieperiode. "We moeten ervoor zorgen dat we niet te snel gaan en mensen in de problemen brengen door hen te vroeg toegang te geven tot nieuw krediet," waarschuwde een criticus. "Het is belangrijk dat we een balans vinden tussen het bieden van kansen en het beschermen van zowel de consument als de kredietverstrekkers."
Een ander punt van discussie was de vergelijking met wettelijke schuldsaneringen, waar registraties al na zes maanden worden verwijderd. "Waarom zouden we mensen die vrijwillig hun schulden hebben afgelost anders behandelen dan degenen die via een wettelijke regeling zijn gegaan?" vroeg een voorstander retorisch.
Zaffier, die het voorstel overweegt, benadrukte dat de verkorting van de registratieperiode alleen zou gelden als er geen sprake is van achterstanden of andere problemen. "We willen mensen een eerlijke kans geven, maar we moeten ook voorzichtig zijn," aldus Zaffier.
Het debat maakte duidelijk dat er zowel enthousiasme als bezorgdheid bestaat over het voorstel. De uiteindelijke beslissing zal afhangen van een zorgvuldige afweging van de voordelen en risico's. Voor nu blijft de vraag: hoe kunnen we mensen het beste ondersteunen zonder hen of de financiële sector in gevaar te brengen?
Samenvatting
Er is een voorstel om de BKR-registratie voor mensen die een schuldhulpverleningstraject succesvol hebben doorlopen, te verkorten tot 6 maanden. Dit voorstel komt voort uit de wens om de drempel voor schuldhulpverlening te verlagen en mensen sneller te helpen zonder langdurige negatieve gevolgen van een BKR-registratie. Momenteel blijft een BKR-registratie tot 5 jaar na het aflossen van een saneringskrediet zichtbaar, wat kan belemmeren bij het verkrijgen van een hypotheek of ander krediet. Het idee is om de registratieperiode gelijk te stellen aan die van wettelijke schuldsaneringen, waar registraties 6 maanden na afloop worden verwijderd. Dit zou ook de medewerking aan nazorg kunnen stimuleren, omdat het vooruitzicht op een kortere registratieperiode een motivatie kan zijn. Zaffier overweegt om de registratie te verkorten, tenzij er sprake is van achterstanden of andere problemen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Organiseren bijeenkomst 'integriteit en gedragscode voor gemeenteraadsleden'". Het voorstel benadrukt het belang van integriteit en gedrag binnen de gemeenteraad van Heiloo, gezien enkele incidenten in het verleden. Het stelt voor om, onder begeleiding van Bureau Berenschot, een bijeenkomst te organiseren om deze kwesties te bespreken en gezamenlijke afspraken te maken. Ondanks dat sommige partijen hier niet aan willen meewerken, wordt de raad verzocht open te staan voor deelname, aangezien een dergelijke bijeenkomst alleen zinvol is met brede deelname.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het schetsen van de context en de noodzaak van de bijeenkomst. Echter, het mist specifieke details over de inhoud en opzet van de bijeenkomst.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij de organisatie van de bijeenkomst steunt en of zij bereid is om deel te nemen aan de discussie over integriteit en gedragscodes.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belang van integriteit en gedragscodes voldoende groot acht om de bijeenkomst te steunen, ondanks het ontbreken van unanimiteit onder de partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke doelen en een tijdsplan. Er zijn inconsistenties in de zin dat de bijeenkomst alleen zinvol wordt geacht bij volledige deelname, terwijl niet alle partijen willen meedoen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en de griffie opdracht geeft de bijeenkomst te organiseren.
Participatie:
Het voorstel vraagt om participatie van alle politieke partijen, maar erkent dat er weerstand is, wat de effectiviteit van de bijeenkomst kan beïnvloeden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd, noch hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of er kosten verbonden zijn aan de begeleiding door Bureau Berenschot en hoe deze gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integriteit Gedragscode Bijeenkomst Volksvertegenwoordigers Vertrouwen Incidenten Samenwerking Geloofwaardigheid Bureau Berenschot Politieke partijenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verkorting BKR-registratie na afloop traject schuldhulpverlening
Samenvatting: Het voorstel van Zaffier bepleit een verkorting van de BKR-registratieperiode na een succesvol schuldhulpverleningstraject van vijf jaar naar zes maanden. Dit is bedoeld om de drempel voor het aanvragen van schuldhulp te verlagen en om mensen die hun schulden hebben afgelost niet langer te belemmeren bij het verkrijgen van nieuwe kredieten, zoals hypotheken. Het voorstel is al in lijn met een besluit van het dagelijks bestuur van Zaffier, dat na overleg met de wethouders sociaal domein is genomen. De raad wordt geadviseerd de motie niet in te dienen, aangezien het besluit al is genomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de problemen die daarmee gepaard gaan, en de voordelen van de voorgestelde wijziging. Het bevat ook statistieken en argumenten die de noodzaak van de verkorting onderbouwen.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is beperkt, aangezien het dagelijks bestuur van Zaffier al heeft besloten de BKR-registratie te verkorten. De raad kan echter het besluit ondersteunen en de uitvoering ervan monitoren.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de verkorting van de BKR-registratieperiode en het overwegen van de bredere implicaties voor schuldhulpverlening en kredietregistratie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verkorting tot zes maanden), maar mist concrete tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast door specifieke doelen en tijdsframes te definiëren.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of ze het besluit van het dagelijks bestuur ondersteunen en of ze verdere stappen willen ondernemen om de uitvoering te waarborgen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van betrokkenen bij de besluitvorming, maar impliceert dat er overleg is geweest met relevante stakeholders, zoals de wethouders sociaal domein.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, hoewel het bevorderen van financiële stabiliteit en het verlagen van drempels voor schuldhulpverlening indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Het richt zich meer op de sociale en economische voordelen voor de betrokkenen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkorting BKR-registratie Schuldhulpverlening Zaffier BKR Kredietregistratie Nazorg Schuldenvrij Bewaartermijn Recidive G4 verbandVerfijning van de zoekopdracht: