16-12-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 02 Agendavaststelling
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 03 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 21 oktober en 11 november 2024
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 04 Vaststellen overzicht aangenomen moties 16 december 2024
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Evert van Nass - Heiloo-2000
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 05 Vaststellen toezeggingenlijst 16 december 2024
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Antoine Tromp - Wethouder
Antoine Tromp - Wethouder
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Ronald Vennik - Wethouder
Agendapunt 06 Vaststellen Lange Termijn Agenda 16 december 2024
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 07 Vaststellen lijst ingekomen stukken van 17 oktober t/m 12 december 2024
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Agendapunt 08 Terugkoppeling raadswerkgroep Regio Alkmaar
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 09 Bedrijveninvesteringszone (BIZ) De Oude Werf Heiloo 2025-2029
Heiloo zet licht op groen voor nieuwe Bedrijveninvesteringszone op De Oude Werf
De gemeenteraad van Heiloo heeft unaniem ingestemd met de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) op het bedrijventerrein De Oude Werf. Dit initiatief, dat loopt van 2025 tot 2029, moet ondernemers samenbrengen voor gezamenlijke projecten zoals beveiliging en netwerkbijeenkomsten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in te stellen op het bedrijventerrein De Oude Werf voor de periode 2025-2029. Het doel van de BIZ is om ondernemers samen te laten werken aan zaken zoals beveiliging en netwerken. Om de BIZ te realiseren, moet de gemeenteraad eerst een verordening vaststellen. Vervolgens vindt er een draagvlakmeting plaats onder de ondernemers. Voor de BIZ is het noodzakelijk dat ten minste de helft van de ondernemers stemt en dat twee derde daarvan voor de BIZ is. De kosten voor de BIZ worden verdeeld op basis van de grootte van de bedrijven, gemeten aan de WOZ-waarde. Als de BIZ wordt ingesteld, int Cocensus de bijdragen en draagt deze af aan de gemeente, die het vervolgens aan de BIZ Stichting overmaakt. De gemeente moet ook extra budget vrijmaken voor de uitvoering van de BIZ. Het voorstel richt zich specifiek op De Oude Werf, maar maakt gebruik van ervaringen uit andere BIZ-gebieden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) De Oude Werf Heiloo 2025-2029". Het doel is om een BIZ te vestigen op het bedrijventerrein De Oude Werf in Heiloo. Dit initiatief, gedragen door lokale ondernemers, beoogt gezamenlijke activiteiten zoals beveiliging en netwerkbijeenkomsten te organiseren. De verordening moet voor het einde van 2024 worden vastgesteld om de BIZ per 1 januari 2025 te kunnen starten. Na vaststelling volgt een draagvlakmeting onder de ondernemers. Bij voldoende steun wordt de BIZ ingesteld en worden de bijdragen geïnd en beheerd door de Stichting De Oude Werf.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de stappen die nodig zijn voor de instelling van de BIZ, de financiële implicaties, en de betrokkenheid van de ondernemers. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke activiteiten en doelen van de BIZ zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet de verordening vaststellen, wat een noodzakelijke stap is voor de oprichting van de BIZ. De raad speelt een cruciale rol in het faciliteren van de draagvlakmeting en het uiteindelijke besluitvormingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verordening willen vaststellen, rekening houdend met de verdeling van kosten en de impact op lokale ondernemers. Ze moeten ook overwegen of ze de perceptiekosten voor hun rekening nemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en de exacte activiteiten van de BIZ kunnen specifieker worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de verordening voor de BIZ willen vaststellen, waarmee ze de weg vrijmaken voor de draagvlakmeting en de mogelijke instelling van de BIZ.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien het BIZ-plan in samenwerking met het bestuur van de stichting De Oude Werf is opgesteld. De draagvlakmeting biedt ondernemers de kans om hun stem te laten horen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen het BIZ-plan, hoewel specifieke maatregelen of doelen niet zijn genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de perceptiekosten van Cocensus en de benodigde ambtelijke capaciteit. Deze kosten worden deels gedekt door de bijdragen van ondernemers, maar er is een ophoging van het budget voor Cocensus nodig. De exacte dekking wordt pas aangevraagd na de draagvlakmeting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) De Oude Werf Draagvlakmeting Ondernemers WOZ waarde Cocensus Stichting De Oude Werf Verordening Bijdrage DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 10 Legesverordening 2025 en tarieventabel 2025
Heiloo Stemt Unaniem in met Nieuwe Legesverordening 2025
De gemeenteraad van Heiloo heeft op 16 december 2024 unaniem ingestemd met de nieuwe Legesverordening 2025. Deze verordening introduceert aangepaste tarieven voor gemeentelijke diensten, die zijn afgestemd op recente wetgevingen zoals de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging.
Samenvatting
Op 16 december 2024 bespreekt de gemeenteraad van Heiloo een voorstel voor de Legesverordening 2025. Dit voorstel bevat nieuwe tarieven voor gemeentelijke diensten, die zijn aangepast aan de recente veranderingen in wetgeving, zoals de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging. De raad heeft de bevoegdheid om deze verordening en de bijbehorende tarieven vast te stellen. De voorgestelde tarieven zijn gebaseerd op kostendekkendheid en zijn afgestemd op gegevens van andere gemeenten. Het is belangrijk dat de verordening vóór 1 januari 2025 wordt gepubliceerd, zodat de nieuwe tarieven vanaf die datum kunnen ingaan. De tarieven voor bepaalde documenten, zoals reisdocumenten en rijbewijzen, volgen wettelijke richtlijnen en zijn gemaximeerd. De overige tarieven worden geïndexeerd met 2,8%. Het voorstel is voorbereid in samenwerking met externe deskundigen en de BUCH-werkorganisatie, en er is een onderzoek uitgevoerd naar de aansluiting van de nieuwe verordening op de praktijk. De uitkomsten van dit onderzoek zijn verwerkt in de voorgestelde wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Legesverordening Heiloo 2025 en bijbehorende tarieventabel". Het voorstel betreft de vaststelling van de Legesverordening 2025 en de bijbehorende tarieventabel voor de gemeente Heiloo. De verordening is aangepast naar aanleiding van de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging (Wkb), die invloed hebben op de legesopbrengsten en -kosten. Het voorstel is gebaseerd op een onderzoek naar kostendekkendheid en harmonisatie van tarieven binnen de BUCH-gemeenten. De raad wordt gevraagd de verordening vast te stellen zodat de leges per 1 januari 2025 kunnen worden geheven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de wijzigingen, de achtergrond van de aanpassingen, en de financiële implicaties. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Legesverordening en de bijbehorende tarieven vast te stellen. Dit is een belangrijke rol omdat het de basis vormt voor de legesheffing in 2025.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de voorgestelde tarieven en de mate van kostendekkendheid. Er is een keuze om de tarieven te volgen die dicht tegen het maximaal toegestane aanliggen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kostendekkendheid en tarieven. Het is tijdgebonden met een deadline voor vaststelling en publicatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Legesverordening 2025 en de bijbehorende tarieventabel vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de tarieven maximaal 100% kostendekkend mogen zijn, met een huidige kostendekkendheid van 93,7%. De financiële implicaties worden meegenomen in de begroting, en er is een bijbehorende begrotingswijziging gepland.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Omgevingswet Kostendekkendheid Tarieventabel Wet kwaliteitsborging (Wkb) BUCH-werkorganisatie Benchmarking Externe deskundigen Gemeentewet RetributiesVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 11 Tweede financiële tussenrapportage (Firap) 2024
Heiloo's Raad Debatteert over Miljoenen: "We Hebben Nog Vragen"
De gemeenteraad van Heiloo heeft tijdens een recent debat de tweede financiële tussenrapportage (Firap) van 2024 besproken. De rapportage, die financiële mutaties en verwachtingen van het college bevat, roept vragen op over onder andere de kosten voor jeugdzorg en geheime bijlagen over grondexploitaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 11 december 2024 werd de tweede Firap besproken, een document dat dient als voorbereiding op de jaarrekening en dat financiële mutaties beschrijft. De raad werd gevraagd om de rapportage ter kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met wijzigingen in de reserves. Een belangrijk aandachtspunt was de bijraming van € 1,1 miljoen voor jeugdzorg.
De Partij van de Arbeid (PvdA) opende het debat met de vraag om meer duidelijkheid over de lijst met incidentele baten en lasten. "Het inzicht zoals we dat graag zouden zien, is nog niet helemaal daar waar we willen zijn," aldus een PvdA-vertegenwoordiger. De partij vroeg om toezeggingen van de portefeuillehouder om openstaande vragen te beantwoorden.
Heiloo-2000 sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van transparantie. "Er is geen twijfel over het positieve saldo van vijfhonderdvijftienduizend euro, maar we willen graag meer inzicht in de incidentele last van 6 miljoen," aldus Evert van Nass van Heiloo-2000.
De VVD en D66 spraken hun steun uit voor de voorgestelde aanpassingen en benadrukten het belang van een stabiele planning en controlcyclus. René van Splunteren van de VVD merkte op: "Het lijkt me een uitstekend idee om de uitkomsten van de financiële begeleidingsgroep te gebruiken."
Wethouder Rob Opdam reageerde op de vragen en opmerkingen door de constructieve bijdrage van de commissie te prijzen. Hij beloofde verdere verduidelijking te geven over de vragen die nog openstonden, met name over de verhoging van een lening van 10 naar 15 miljoen euro. "Als dat onduidelijk is, dan wil ik ook toezeggen om die vraag nog een keer te beantwoorden," aldus Opdam.
Ondanks de openstaande vragen stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De raad besloot de tweede Firap vast te stellen, inclusief de geheime bijlagen, en stemde in met de mutaties in de reserves en de bijbehorende begrotingswijziging.
De besluitvorming over de Firap zal op 16 december 2024 plaatsvinden, na verdere advisering door de raadscommissie. De raad hoopt tegen die tijd meer duidelijkheid te hebben over de openstaande vragen en de financiële implicaties van de rapportage.
Samenvatting
Op 16 december 2024 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over de tweede financiële tussenrapportage (Firap) van 2024. Deze rapportage is een voorbereiding op de jaarrekening en bevat financiële mutaties die voortkomen uit autonome ontwikkelingen en verwachtingen van het college. De raad wordt gevraagd om de rapportage ter kennisgeving aan te nemen, in te stemmen met wijzigingen in de reserves en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Belangrijke aandachtspunten zijn de kosten voor jeugdzorg, die met € 1,1 miljoen worden bijgeraamd, en de bijstelling van inkomsten en uitgaven voor bijstand en loonkostensubsidie (BUIG). De financiële gevolgen van deze aanpassingen worden nog dit jaar verwerkt om afwijkingen tussen de begroting en de realisatie te minimaliseren.
Daarnaast zijn er geheime bijlagen toegevoegd met betrekking tot de grondexploitaties van Boekelermeer en Zuiderloo. Deze geheimhouding is opgelegd vanwege de financiële belangen van de gemeente. Het vaststellen van de begrotingswijziging is een recht van de raad, maar de keuzemogelijkheden zijn beperkt. De besluitvorming vindt plaats na advisering door de raadscommissie op 9 december 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "2e Firap 2024 Heiloo". Het doel is om de gemeenteraad te informeren over de financiële stand van zaken middels de tweede financiële tussenrapportage van 2024. De rapportage bevat updates over de begroting, met name op het gebied van jeugdzorg en bijstand, en stelt voor om de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen. Er zijn geheime bijlagen met betrekking tot grondexploitaties vanwege financiële belangen van de gemeente. De rapportage dient ter voorbereiding op de jaarrekening en om afwijkingen tussen begroting en realisatie te minimaliseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke financiële informatie en bijlagen bevat. Echter, de geheimhouding van bepaalde bijlagen kan de transparantie beperken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de financiële tussenrapportage ter kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de voorgestelde mutaties en begrotingswijzigingen. Het vaststellen van de begrotingswijziging valt onder het budgetrecht van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de instemming met de financiële mutaties en de begrotingswijziging. Er is beperkte keuzeruimte, aangezien de mutaties autonoom zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral vanwege de geheimhouding van bepaalde bijlagen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 2e Firap 2024 ter kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de voorgestelde mutaties en begrotingswijziging.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële gevolgen, inclusief de bijramingen voor jeugdzorg en bijstand. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor de extra kosten, maar de financiële mutaties worden verwerkt om afwijkingen te minimaliseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Firap (Financiële Rapportage) Jeugdzorg BUIG (Bijstand en Loonkostensubsidie) Grondexploitatie Begrotingswijziging Reserves Begrotingssaldo Geheimhouding Autonome Ontwikkelingen Financiële VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 2e Firap 2024 Heiloo
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de tweede financiële tussenrapportage (Firap) van 2024 voor de gemeente Heiloo. Deze rapportage dient ter voorbereiding op de jaarrekening en bevat financiële mutaties die voortkomen uit autonome ontwikkelingen en verwachtingen tot het einde van het jaar. Belangrijke aandachtspunten zijn de bijramingen voor jeugdzorg en BUIG (bijstand en loonkostensubsidie). De rapportage bevat ook geactualiseerde cijfers voor grondexploitaties, die als geheime bijlagen zijn toegevoegd. Het voorstel vraagt de raad om de Firap vast te stellen, in te stemmen met mutaties in de reserves en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke financiële mutaties en bijramingen voor 2024 behandelt. Het bevat ook de benodigde bijlagen, hoewel sommige vertrouwelijk zijn. De volledigheid kan echter beperkt zijn door de geheimhouding van bepaalde bijlagen, wat de transparantie voor de raad kan beïnvloeden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de Firap, instemmen met de mutaties in de reserves en de begrotingswijziging. De raad heeft budgetrecht en moet beslissen over de financiële mutaties.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële mutaties en de bijramingen voor jeugdzorg en BUIG. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de acceptatie van de geheimhouding van bepaalde bijlagen, wat invloed kan hebben op de transparantie en verantwoording.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke financiële mutaties en tijdlijnen bevat. Echter, de geheimhouding van bijlagen kan als een inconsistentie worden gezien, omdat het de meetbaarheid en transparantie beperkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de 2e Firap 2024 vast te stellen, in te stemmen met de mutaties in de reserves en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel. Dit kan betekenen dat er weinig tot geen betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is geweest in het opstellen van deze rapportage.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bevat gedetailleerde financiële gevolgen, waaronder bijramingen voor jeugdzorg en BUIG. Het geeft een overzicht van het verwachte begrotingssaldo voor de komende jaren. Er wordt echter geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, behalve dat de mutaties autonoom zijn en beperkt keuzemogelijkheden bieden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Firap 2024 Financiële tussenrapportage Jeugdzorg BUIG (bijstand en loonkostensubsidie) Grondexploitatie Begrotingswijziging Autonome ontwikkelingen Financiële belangen Begrotingssaldo GeheimhoudingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Evert van Nass - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
René van Splunteren - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
René van Splunteren - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Evert van Nass - Heiloo-2000
Peter Soonius - D66
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Hessel Hiemstra - CDA
Agendapunt 12 Benoemen Leden Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit Heiloo
Heiloo benoemt nieuwe leden voor Adviescommissie Omgevingskwaliteit
De gemeenteraad van Heiloo heeft ingestemd met de herbenoeming van leden voor de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit. Deze benoemingen zijn noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 16 december 2024 werd het voorstel om de leden van de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit te herbenoemen, besproken en uiteindelijk aangenomen. De benoemingen zijn volgens de raad procedureel en hebben geen invloed op de werkwijze van de commissie, die al in lijn werkt met de nieuwe Omgevingswet.
Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo gaf aan dat er gestemd moest worden, maar uitte ook haar zorgen over de samenstelling van de commissie. "Ik mis eigenlijk gewoon de burgers erin," zei De Jong. Ze wees erop dat slechts één burgerlid in de commissie zit, terwijl de rest professioneel betrokken is als architect of planoloog.
Mascha ten Bruggencate, de voorzitter van de vergadering, erkende de zorgen maar benadrukte dat er weinig keus was. "Dit is gewoon een soort opgelegd pandoer," aldus Ten Bruggencate. Ondanks de twijfels stemde de meerderheid van de raad in met de benoemingen. De uitslag van de stemming was 17 stemmen voor en twee tegen.
De herbenoemde leden zijn de heer P. de Ruyter als voorzitter, de heren R. Baltussen en H. Postuma, mevrouw W. van Duijn als architect-leden, de heer J. Buchner als monumentenlid, en de heer B.M.J. Hoetjes als burger-lid. De benoemingen zijn met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 en lopen tot respectievelijk 2027.
Met deze herbenoemingen blijft de samenwerking met Mooi Noord-Holland naar tevredenheid verlopen, aldus de raad. Er zijn geen alternatieven overwogen en de benoemingen brengen geen financiële of andere risico's met zich mee. Na goedkeuring door de raad worden de benoemingen geformaliseerd.
Samenvatting
Op 16 december 2024 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over de herbenoeming van leden voor de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit. Deze herbenoemingen zijn nodig vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De voorgestelde leden zijn de heer P. de Ruyter als voorzitter, de heren R. Baltussen en H. Postuma, mevrouw W. van Duijn als architect-leden, de heer J. Buchner als monumentenlid, en de heer B.M.J. Hoetjes als burger-lid. De benoemingen zijn procedureel en hebben geen invloed op de werkwijze van de commissie, die al in lijn werkt met de Omgevingswet. Er zijn geen alternatieven overwogen, omdat de huidige samenwerking met Mooi Noord-Holland naar tevredenheid verloopt. De benoemingen brengen geen financiële of andere risico's met zich mee. Na goedkeuring door de raad worden de benoemingen geformaliseerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming Leden Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit Heiloo". Het raadsvoorstel stelt voor om de leden van de Adviescommissie Omgevingskwaliteit Heiloo met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 te herbenoemen. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De samenstelling van de commissie blijft ongewijzigd, en de benoemingen zijn procedureel van aard. De voordracht van de leden wordt gedaan door Mooi Noord-Holland, die ook verantwoordelijk is voor het monitoren van de commissie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, achtergrond en procedure van de herbenoemingen beschrijft. Het bevat alle relevante informatie over de betrokken personen en de juridische grondslag.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de leden van de Adviescommissie Omgevingskwaliteit te benoemen. Dit voorstel vraagt de raad om deze benoemingen te formaliseren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel is. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde herbenoemingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een procedurele herbenoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde herbenoemingen van de commissieleden te bevestigen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie, aangezien de benoemingen als procedureel worden beschouwd en geen bredere communicatie vereisen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het om personele benoemingen gaat.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten die volgens de tarieven van Mooi Noord-Holland worden berekend. Deze kosten worden doorbelast op basis van de legesverordening en worden niet beïnvloed door de benoemingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Adviescommissie Omgevingskwaliteit Herbenoeming Mooi Noord-Holland Verordening BUCH-gemeenten Welstandscommissies Couleur locale Benoemingen ProcedureelVerfijning van de zoekopdracht:
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 13 Moties vreemd aan de agenda
Heiloo Debatteert over Monitoring Sociale Huurwoningen
De gemeenteraad van Heiloo heeft een levendig debat gevoerd over een motie die pleit voor strenger toezicht op de sociale huurwoningvoorraad. De motie vraagt om jaarlijkse gesprekken met verhuurders en een rapportage aan de raad, maar stuit op juridische en technische bezwaren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een motie over de monitoring van de sociale huurwoningvoorraad. De motie vraagt om actief toezicht op de kwantiteit en kwaliteit van sociale huurwoningen, zowel van woningcorporaties als particuliere verhuurders met meer dan drie woningen. Er wordt voorgesteld om jaarlijks gesprekken te voeren met deze verhuurders en de bevindingen aan de raad te rapporteren. Ook wordt er gestreefd naar een toename van de sociale huurwoningvoorraad met duidelijke streefcijfers. Het college wijst erop dat er juridische beperkingen zijn voor monitoring van particuliere verhuurders en dat sommige onderdelen van de motie technisch niet uitvoerbaar zijn. De gemeente heeft wel de Woondeal 2.0 ondertekend en streeft naar een evenwichtige woningvoorraad met minimaal 30% sociale huurwoningen. De relevante punten uit de motie worden meegenomen in de nieuwe Woonvisie Heiloo.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Monitoring sociale huurwoningvoorraad
Samenvatting: De motie roept de gemeenteraad van Heiloo op om het college te verplichten de sociale huurwoningvoorraad actief te monitoren en te handhaven. Dit omvat zowel woningen van woningbouwcorporaties als van particuliere verhuurders met meer dan drie woningen. De motie benadrukt de noodzaak om de sociale huurwoningvoorraad te vergroten, gezien de afname in 2023 en de plannen van commerciële verhuurders om sociale woningen uit te ponden. Het college moet jaarlijks verslag uitbrengen aan de raad over de bevindingen en streefcijfers vaststellen om het aandeel sociale huurwoningen te verhogen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van concrete acties. Het biedt een duidelijke richting voor monitoring en handhaving, maar mist specifieke details over hoe de streefcijfers worden vastgesteld en welke middelen beschikbaar zijn voor handhaving.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te dragen de sociale huurwoningvoorraad te monitoren en hierover verslag uit te brengen. De raad moet ook de voorgestelde streefcijfers goedkeuren en de voortgang evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan het vergroten van de sociale huurwoningvoorraad en hoe zij de balans wil vinden tussen sociale en commerciële belangen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van regulering en handhaving die zij wenselijk achten.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (door monitoring en verslaglegging), en tijdgebonden (jaarlijks verslag). Echter, het is minder duidelijk hoe haalbaar en relevant de streefcijfers zijn zonder concrete doelen en middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de handhaving kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee het college opdraagt de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers, maar impliceert betrokkenheid van verhuurders door periodieke gesprekken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het vergroten van de sociale huurwoningvoorraad kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door betaalbare huisvesting te waarborgen.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten verbonden zijn aan monitoring en handhaving, maar deze worden niet uitgewerkt in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huurwoningvoorraad Woningbouwcorporatie Particuliere/commerciële verhuurders Nieuwbouw Huurverhoging Uitponden Wet goed verhuurderschap Monitoring Streefcijfers Kwantiteit en kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Bevordering van gescheiden afvalinzameling op het Timmerdorp". Het voorstel richt zich op het verbeteren van afvalbeheer tijdens het jaarlijkse Timmerdorp-evenement in Heiloo. Het evenement trekt veel kinderen en vrijwilligers, maar genereert ook aanzienlijke hoeveelheden afval die momenteel niet gescheiden worden ingezameld. De motie stelt voor om verschillende gekleurde afvalbakken beschikbaar te stellen en te zorgen dat deze door de gemeente worden geleegd. Dit initiatief ondersteunt de duurzaamheidsdoelen van de gemeente en bevordert bewustwording over afvalscheiding onder jongeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het identificeert het probleem, biedt een oplossing en geeft aan hoe de uitvoering kan plaatsvinden. Echter, details over de exacte kosten en de impact op het huidige afvalbeheerbudget ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren. Hun rol is om te beslissen of de voorgestelde maatregelen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en of ze haalbaar zijn binnen de huidige financiële kaders.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan duurzaamheid en bewustwording bij jongeren, en of ze bereid zijn om hiervoor mogelijk extra budget vrij te maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal afvalbakken en de verantwoordelijkheid voor het legen ervan. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte financiële implicaties, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en de voorgestelde maatregelen implementeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van de gemeenschap, maar impliceert betrokkenheid van kinderen en vrijwilligers bij het evenement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de nadruk op afvalscheiding en bewustwording.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt voor om de kosten te dekken vanuit het huidige afvalbeheerbudget. Indien dit niet mogelijk is, moet er extra budget worden vrijgemaakt en verwerkt in de eerste financiële rapportage van 2025. De exacte financiële impact is echter niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalinzameling Timmerdorp Duurzaamheid Afvalscheiding Vrijwilligers Jongeren Duurzame leefomgeving Circulaire ambities Afvalbakken Gemeentelijke bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Monitoring sociale huurwoningvoorraad" en is ingediend door de fractie van Gemeentebelangen Heiloo. De motie roept op tot actieve handhaving en monitoring van de sociale huurwoningvoorraad, zowel door woningcorporaties als particuliere verhuurders met meer dan drie woningen. Het stelt voor om jaarlijks gesprekken te voeren met verhuurders over de kwantiteit en kwaliteit van hun sociale huurwoningen en hierover verslag te doen aan de gemeenteraad. Daarnaast wordt gestreefd naar het vergroten van de sociale huurwoningvoorraad met duidelijke streefcijfers. Het college ontraadt de motie vanwege technische en juridische onuitvoerbaarheid.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van de doelen die het wil bereiken, maar mist een uitvoerbaar plan gezien de juridische beperkingen die het college aanhaalt.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of ze deze steunt, ondanks de bezwaren van het college. De raad kan ook overwegen om de motie aan te passen om deze uitvoerbaar te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van de motie zoals voorgesteld, het aanpassen ervan om tegemoet te komen aan de bezwaren van het college, of het verwerpen van de motie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het college aangeeft dat bepaalde onderdelen technisch en juridisch niet uitvoerbaar zijn. Er zijn inconsistenties tussen de doelen van de motie en de juridische mogelijkheden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunt, aanpast of verwerpt, rekening houdend met de uitvoerbaarheidsbezwaren van het college.
Participatie:
De motie voorziet in participatie door het voeren van gesprekken met verhuurders, maar het college wijst op de juridische beperkingen hiervan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn bij het vergroten van de sociale huurwoningvoorraad.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen financiële gevolgen, maar het college wijst op eenmalige implementatiegelden voor toezicht en handhaving. Verdere financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Monitoring Sociale huurwoningvoorraad Wet goed verhuurderschap Wet betaalbare huur Particuliere verhuurders Woondeal 2.0 Woonvisie Heiloo Meldpunt Handhaving StreefcijfersVerfijning van de zoekopdracht: