26-05-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verlengen Integraal Beleidskader Sociaal Domein 2023 – 2027 subsidies cultuur en sport
Samenvatting: Het amendement, ingediend door de fractie van D66, stelt voor om het Integraal Beleidskader Sociaal Domein 2023-2027 uit te breiden. Hierdoor kunnen instellingen op het gebied van Kunst en Cultuur, evenals Sport en Bewegen, subsidie aanvragen binnen dit beleidskader. Het college van B&W ondersteunt dit amendement, aangezien het aansluit bij de bestuurlijke prioriteiten van positieve gezondheid en culturele ontwikkeling, zoals beschreven in het beleidskader.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het biedt een duidelijke aanvulling op het bestaande beleidskader en sluit aan bij de eerder vastgestelde prioriteiten.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of zij instemt met de voorgestelde uitbreiding van het subsidiebeleid binnen het Integraal Beleidskader Sociaal Domein.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van subsidies naar de sectoren Kunst en Cultuur en Sport en Bewegen wenselijk en haalbaar acht binnen de huidige beleidsprioriteiten en budgettaire kaders.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist concrete meetbare doelen (SMART). Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen evidente inconsistenties in de informatie die is verstrekt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en daarmee de subsidieopties uitbreidt naar de genoemde sectoren binnen het beleidskader.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in de besluitvorming of uitvoering van het amendement.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op gezondheid en culturele ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de financiële implicaties en mogelijke dekking van de uitbreiding van subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Beleidskader Sociaal Domein 2023-2027 Amendement Subsidies Kunst en Cultuur Sport en Bewegen D66 Positieve gezondheid Leefstijl Bestuurlijke prioriteiten InstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie “Maatregelen ten behoeve van leefbaarheid Stationsweg”
Samenvatting: De Partij van de Arbeid (PvdA) heeft een motie ingediend waarin het college wordt verzocht om binnen twee maanden een verkeersscan uit te voeren en binnen zes maanden, indien nodig, verkeerbeperkende maatregelen te implementeren voor de Stationsweg. Het college raadt de motie af, omdat er al uitgebreid onderzoek is gedaan naar de verkeersproblematiek in het Verkeersbeleidsplan 2018–2030. De voorgestelde maatregelen zijn al in uitvoering, en een nieuwe verkeersscan zou geen nieuwe inzichten bieden en onnodig middelen verbruiken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen uiteenzet waarom de motie wordt afgeraden. Het verwijst naar bestaand onderzoek en geplande maatregelen, en legt uit waarom een nieuwe verkeersscan overbodig is.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of zij de motie van de PvdA willen aannemen of het advies van het college volgen en de motie afwijzen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van het college, dat gebaseerd is op bestaand onderzoek en geplande maatregelen, of het ondersteunen van de motie van de PvdA, die pleit voor aanvullende maatregelen en een nieuwe verkeersscan.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke, meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de reeds geplande maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zelf vraagt om een tijdgebonden actie die het college als onnodig beschouwt.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen of het advies van het college volgen en de motie afwijzen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van besluitvorming of uitvoering van de maatregelen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel verkeer en infrastructuur indirect invloed kunnen hebben op duurzaamheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel wijst erop dat het uitvoeren van een nieuwe verkeersscan onnodige financiële middelen zou verbruiken. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van kosten besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leefbaarheid Verkeersveiligheid Verkeersscan Verkeersdruk Verkeersbeleidsplan Aansluiting A9 Herinrichting Programma Hoogfrequent Spoor Verkeersanalyse Ambtelijke capaciteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement bij zienswijze gemeente Heiloo op Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol
Samenvatting: Op 26 mei 2025 hebben de fracties van D66 Heiloo, PvdA Heiloo en Heiloo-2000 een amendement ingediend op de zienswijze van de gemeente Heiloo met betrekking tot de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol. Het amendement beoogt de gezondheid van omwonenden en inwoners uit de regio voorop te stellen door het aantal vluchten te verminderen, meer rustmomenten te creëren, schonere lucht te bevorderen en een gezonde leefomgeving te waarborgen. De fracties verzoeken om deze zienswijze integraal mee te nemen in de definitieve versie van de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025–2028.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten van kritiek. Het biedt een duidelijke visie op de gezondheid en leefomgeving, maar mist gedetailleerde actieplannen en concrete maatregelen om de voorgestelde veranderingen te realiseren.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van het amendement. Ze moeten de belangen van de inwoners afwegen tegen economische belangen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze worden overgenomen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van gezondheid en leefomgeving of het behouden van economische voordelen van Schiphol. Dit omvat beslissingen over het aantal vluchten, de hub-functie en de balans tussen economische en ecologische belangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het duidelijke doelen stelt, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn ook inconsistenties, zoals de steun voor sommige punten en het niet steunen van andere, zonder duidelijke onderbouwing.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement in zijn geheel, gedeeltelijk of niet overnemen in de zienswijze op de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces, wat een gemiste kans is voor inclusieve besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, vooral met betrekking tot schonere lucht en een gezonde leefomgeving. Echter, concrete duurzame maatregelen worden niet uitgebreid besproken.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol Gezonde leefomgeving Vliegbewegingen Gezondheid Luchtvaartbeleid Omwonenden Geluidsbelasting Woningbouw Milieucontouren LuchtruimVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze gemeente Heiloo op Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol
Samenvatting: De motie, ingediend door de fractie van Gemeentebelangen Heiloo, roept het college op om actiever betrokken te zijn bij de ontwikkelingen rond Schiphol en de belangen van Heiloo beter te behartigen. Het college moet de gemeenteraad sneller informeren over relevante ontwikkelingen en, in samenwerking met buurgemeenten, een zienswijze opstellen die pleit voor het verminderen van hinder door vliegverkeer, zonder deze te verplaatsen naar andere gemeenten. Deze zienswijze moet voor het reces aan de raad worden voorgelegd, hoewel er geen harde deadline is voor indiening.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over hoe de gemeente de hinder precies wil verminderen en welke concrete stappen daarvoor nodig zijn.
Rol van de Raad
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de belangen van Heiloo goed worden behartigd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het eens is met de voorgestelde acties, zoals het actiever volgen van de ontwikkelingen en het opstellen van een zienswijze. Er moet ook worden gekozen of de focus moet liggen op het verminderen van hinder in plaats van het verplaatsen ervan.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsindicatie is gegeven (voor het reces), ontbreken meetbare doelen en specifieke acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor snellere informatievoorziening kan beter worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college de opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
Het voorstel vermeldt samenwerking met buurgemeenten, wat wijst op een zekere mate van participatie. Er is echter geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het verminderen van hinder door vliegverkeer vaak samenhangt met milieuvraagstukken zoals geluidsoverlast en luchtvervuiling.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bevat geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol Gemeentebelangen Hinder Buurgemeenten Informatie Waterbedeffect SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 01 Opening
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 02 Agendavaststelling
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
René van Splunteren - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
René van Splunteren - VVD
Greet Burkels - PvdA
Mart Brouwer de Koning - CDA
Agendapunt 03 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 14 april 2025
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 04 Vaststellen Lange Termijn Agenda d.d. 26 mei 2025
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 05 Vaststellen lijst ingekomen stukken van 4 april tot 15 mei 2025
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 06 Terugkoppeling raadswerkgroep Regio Alkmaar
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 07 Benoeming commissielid R Teerhuis
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 07.a Verslag commissie geloofsbrieven
Samenvatting
In de raadsvergadering van 26 mei 2025 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over de benoeming van de heer R. Teerhuis als commissielid voor de VVD. De commissie geloofsbrieven heeft het onderzoek naar de geloofsbrieven van de heer Teerhuis afgerond en stelt de raad voor om akkoord te gaan met hun verslag. De benoeming van commissieleden die geen raadsleden zijn, gebeurt op voordracht van de fracties en moet voldoen aan de regels van het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Heiloo. Er mogen geen wettelijke belemmeringen zijn voor de benoeming. Tijdens de raadsvergadering zal de voorzitter de resultaten van het onderzoek toelichten. Na benoeming moeten commissieleden de eed of de verklaring en belofte afleggen voordat zij hun functie kunnen uitoefenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming van commissieleden, niet-zijnde raadsleden, de heer Teerhuis". Het raadsvoorstel stelt voor om de heer R. Teerhuis (VVD) te benoemen als commissielid, niet-zijnde raadslid, op basis van een positief verslag van de commissie geloofsbrieven. De benoeming vindt plaats na controle van de geloofsbrieven om te verzekeren dat er geen wettelijke belemmeringen zijn. Na benoeming legt de heer Teerhuis de eed of belofte af.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de context van de benoeming van een commissielid. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure en de rol van de commissie geloofsbrieven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het verslag van de commissie geloofsbrieven goed te keuren en de benoeming van de heer Teerhuis als commissielid te bevestigen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft op basis van een voordracht door de VVD-fractie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoemingsprocedure. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met het verslag van de commissie geloofsbrieven en de benoeming van de heer Teerhuis als commissielid te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve benoeming betreft.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, wat gebruikelijk is voor een benoemingsprocedure van commissieleden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissie geloofsbrieven Benoeming Commissielid VVD R. Teerhuis Fractie Reglement van Orde Geloofsbrieven Eed Verklaring en belofteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 07.b Benoeming stembureau en stemming (Het voorstel is van de agenda gehaald)
Samenvatting
In de raadsvergadering van 26 mei 2025 staat een voorstel op de agenda om leden van het stembureau te benoemen. Het voorstel is om mevrouw E. De Jong, de heer M. Klamer en de heer Van Nass als leden te benoemen, waarbij mevrouw De Jong als voorzitter zal fungeren. De benoeming kan schriftelijk en geheim plaatsvinden volgens artikel 31 van de Gemeentewet, tenzij de raad besluit om per acclamatie te benoemen, wat een stemming overbodig maakt. Als er gestemd wordt, gebeurt dit via gesloten en ongetekende briefjes. Het stembureau, bestaande uit drie raadsleden, begeleidt de stemming en stelt de uitslag vast. De bemensing van het stembureau gebeurt op alfabetische volgorde en moet leden van ten minste twee verschillende fracties bevatten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming van leden van het stembureau". Het raadsvoorstel stelt voor om drie personen te benoemen als leden van het stembureau, namelijk mevrouw E. De Jong, de heer M. Klamer, en de heer van Nass, waarbij mevrouw De Jong als voorzitter zal fungeren. De benoeming kan schriftelijk en geheim plaatsvinden volgens artikel 31 van de Gemeentewet, tenzij de raad besluit tot benoeming per acclamatie. Het stembureau, bestaande uit raadsleden van verschillende fracties, begeleidt de stemming en stelt de uitslag vast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen van de voorgestelde leden en de procedure voor benoeming beschrijft. Het verwijst naar relevante wetgeving en biedt een optie voor de benoemingsprocedure.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de leden van het stembureau te benoemen. Dit kan via een schriftelijke stemming of per acclamatie, afhankelijk van de voorkeur van de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een schriftelijke stemming of benoeming per acclamatie. Daarnaast moet de raad beslissen of de voorgestelde leden geschikt zijn voor de rol.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van specifieke personen. Het is tijdgebonden met de benoeming tijdens de raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de benoeming van de voorgestelde leden van het stembureau en de benoeming van de voorzitter.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een procedurele benoeming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming van raadsleden tot een stembureau. Eventuele kosten zouden waarschijnlijk binnen de reguliere budgetten vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stembureau Benoeming Stemming Gemeentewet Acclamatie Raadsleden Fracties Voorzitter Uitslag GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 07.c Afleggen verklaring en belofte
Heiloo's Nieuwe Commissielid Legt Belofte Af: "Dat Verklaar en Beloof Ik"
In een korte maar plechtige ceremonie heeft R. Teerhuis, het nieuwe commissielid van de gemeenteraad van Heiloo, zijn verklaring en belofte afgelegd. Hiermee voldoet hij aan de wettelijke eisen om zijn functie officieel te kunnen uitoefenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 26 mei 2025 stond R. Teerhuis naast voorzitter Mascha ten Bruggencate om de vereiste verklaring en belofte af te leggen. Deze ceremonie is een cruciale stap voor nieuwe commissieleden die geen raadslid zijn, zoals voorgeschreven door de Gemeentewet.
Voorzitter Ten Bruggencate leidde de ceremonie met vertrouwen: "Ik lees de verklaring voor waarop u antwoordt: 'Dat verklaar en beloof ik.' Dankjewel. Het gaat niet altijd goed, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken." Teerhuis bevestigde zijn inzet en integriteit door de verklaring te herhalen, waarmee hij beloofde geen giften te hebben gegeven of ontvangen en trouw te zijn aan de Grondwet.
Na de ceremonie wenste een onbekende spreker Teerhuis veel succes in zijn nieuwe rol als commissielid. Met deze formele handeling kan Teerhuis nu officieel zijn taken binnen de gemeenteraad van Heiloo vervullen.
De vergadering ging vervolgens verder met andere agendapunten, waaronder een motie van de Partij van de Arbeid over de leefbaarheid van de Stationsweg, die vanwege de publieke belangstelling naar voren was geschoven. De procedure voor deze motie werd door Ten Bruggencate helder uiteengezet, waarbij eerst de Partij van de Arbeid het woord kreeg, gevolgd door een reactie van het college en een ronde door de Raad.
Met de belofte van Teerhuis en de voortzetting van de vergadering, blijft de gemeenteraad van Heiloo zich inzetten voor de belangen van de gemeenschap.
Samenvatting
Op 26 mei 2025 zal de gemeenteraad van Heiloo vergaderen over het afleggen van de verklaring en belofte door commissielid R. Teerhuis, die geen raadslid is. Voordat hij zijn functie kan uitoefenen, moet hij in de raadsvergadering een verklaring en belofte afleggen in handen van de voorzitter, zoals voorgeschreven door de Gemeentewet. In deze verklaring belooft hij onder andere geen giften te hebben gegeven of ontvangen en trouw te zijn aan de Grondwet. De gemeenteraad zal dit voorstel bespreken en besluiten of R. Teerhuis zijn verklaring en belofte kan afleggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beëdiging / afleggen van de verklaring en belofte door commissieleden, niet-zijnde raadsleden". Het voorstel betreft de formele procedure waarbij een commissielid, dat geen raadslid is, de verklaring en belofte aflegt in de raadsvergadering. Dit is een vereiste stap voordat het commissielid zijn of haar taken kan uitvoeren. De verklaring en belofte zijn bedoeld om integriteit en naleving van de wet te waarborgen, zoals vastgelegd in artikel 14 van de Gemeentewet. Het commissielid R. Teerhuis heeft aangegeven deze verklaring en belofte te willen afleggen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de procedure en de wettelijke basis voor de beëdiging beschrijft. Er zijn geen aanvullende details nodig voor de uitvoering van deze specifieke taak.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de beëdiging van het commissielid te faciliteren en te bevestigen dat de verklaring en belofte zijn afgelegd. Dit is een formele en ceremoniële rol.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het een standaardprocedure betreft die voortvloeit uit wettelijke verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de context van de procedurele stap die moet worden uitgevoerd. Er zijn geen inconsequenties, aangezien het een duidelijk omschreven wettelijke vereiste betreft.
Besluit van de Raad:
De raad moet het besluit nemen om de beëdiging van het commissielid te laten plaatsvinden tijdens de raadsvergadering.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie, aangezien het een interne procedure betreft die geen directe betrokkenheid van burgers vereist.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het puur een administratieve en juridische procedure betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een standaardprocedure betreft die geen extra kosten met zich meebrengt. Er is geen noodzaak om financiële dekking te vermelden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verklaring en belofte Commissielid Eed Gemeentewet Voorzitter Grondwet Vergadering Plichten Geschenken AmbtVerfijning van de zoekopdracht:
Seat 4
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Agendapunt 08 Zienswijze concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028 - 19:30
Gemeenteraad Heiloo: Gezondheid Boven Economie in Schiphol-debat
In een bewogen raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Heiloo zich uitgesproken voor een zienswijze die de gezondheid van inwoners boven de economische belangen van Schiphol plaatst. Het debat over de concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028 leidde tot scherpe discussies en een aangenomen amendement.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 26 mei 2025 stond de concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028 centraal. Negen gemeenten, waaronder Alkmaar en Haarlem, streven naar een betere balans tussen de luchthaven en de leefomgeving van omwonenden. De agenda richt zich op het verminderen van overlast door vliegverkeer en het verbeteren van de luchtkwaliteit. De gemeenteraad van Heiloo had de kans om een zienswijze in te dienen, die wordt meegenomen in de definitieve agenda.
Amendement D66, PvdA en Heiloo-2000
Peter Soonius van D66 lichtte het amendement toe: "Het college was voornemens geen zienswijze af te geven, daar zijn wij het niet mee eens. We willen bijdragen aan minder vluchten, meer rustmomenten, schonere lucht en een leefomgeving waarin gezondheid voorop staat." Het amendement benadrukt dat de gezondheid van inwoners zwaarder moet wegen dan economische belangen, zelfs als dat ten koste gaat van de hubfunctie van Schiphol.
Wethouder Vennik: "Managen van verwachtingen"
Wethouder Ronald Vennik erkende de uitdagingen: "We hebben te maken met negen andere gemeentes in de regio. Het is lastig om overeenstemming te krijgen, vooral over de economische waarde en de hubfunctie van Schiphol." Hij benadrukte dat er op sommige punten overeenstemming is, zoals het terugdringen van hinder en het streven naar 440.000 vluchten.
Kritiek en Steun
Annemarieke Nierop van de PvdA riep op tot een luid en duidelijk geluid in het bestuurlijk overleg: "De gezondheid van de inwoners van Heiloo moet voorop staan." Evert van Nass van Heiloo-2000 trok een parallel met Tata Steel: "We moeten voorkomen dat economische belangen de gezondheid overschaduwen."
De VVD, vertegenwoordigd door Arjen Vroegop, was kritisch: "Het amendement komt erop neer dat de hubfunctie van Schiphol weg moet. Het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie is groot." Ondanks deze kritiek werd het amendement aangenomen met 15 stemmen voor en 3 tegen.
Motie Gemeentebelangen Heiloo Verworpen
Een motie van Gemeentebelangen Heiloo, die opriep tot een actievere rol van het college in het Schiphol-dossier, werd met 16 stemmen tegen en 2 voor verworpen. De motie werd door veel raadsleden als overbodig gezien, gezien de eerder aangenomen zienswijze.
Met de aangenomen zienswijze zet de gemeenteraad van Heiloo een duidelijke stap richting een toekomst waarin de gezondheid van haar inwoners centraal staat in het luchtvaartbeleid. De komende maanden zal blijken hoe deze zienswijze wordt meegenomen in de definitieve Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 26 mei 2025 bespreekt de gemeenteraad een voorstel over de concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028. Negen gemeenten, waaronder Alkmaar en Haarlem, willen een betere balans tussen de luchthaven Schiphol en de leefomgeving van omwonenden. De agenda richt zich op het verminderen van overlast door vliegverkeer en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Er wordt gestreefd naar duidelijke normen voor geluid en uitstoot, en naar meer rust tijdens de nacht. De regio wil dat de hub-functie van Schiphol behouden blijft, maar ook dat er meer aandacht komt voor gezondheid en duurzaamheid. De gemeenteraad kan een zienswijze indienen, die wordt meegenomen in de definitieve agenda. Er zijn geen financiële kosten verbonden aan de uitvoering van deze agenda voor de gemeente. De samenwerking tussen de gemeenten moet zorgen voor meer invloed in het dossier Schiphol.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028". Het voorstel betreft de actualisatie van de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol, opgesteld door negen gemeenten rondom Schiphol. De agenda streeft naar een betere balans tussen de economische belangen van Schiphol als internationale luchthaven en de leefkwaliteit van omwonenden. De agenda legt nadruk op gezondheid, geluidsnormen, luchtkwaliteit en de hub-functie van Schiphol. Het college stelt voor geen zienswijze in te dienen, omdat de thema’s en prioriteiten in de agenda de gemeentelijke belangen voldoende vertegenwoordigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het behandelt de relevante thema’s en prioriteiten die van belang zijn voor de betrokken gemeenten. De volledigheid is goed, aangezien het alle belangrijke aspecten van de Bestuurlijke Agenda behandelt.
Rol van de Raad:
De raad wordt in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen op de conceptagenda. De input van de raad kan worden meegenomen in de definitieve versie van de Bestuurlijke Agenda.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen en welke punten zij eventueel willen benadrukken of aanpassen in de conceptagenda.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een zienswijze willen indienen op de concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met andere gemeenten en overleg met inwoners over de ervaren overlast. Er is sprake van participatie op regionaal niveau en met belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. De agenda roept op tot schoner en duurzamer vliegverkeer en vraagt om integratie van gezondheid en duurzaamheid in het beleid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de uitvoering van de Bestuurlijke Agenda, naast de inzet van ambtelijke capaciteit. Het voorstel geeft aan dat er geen extra financiële middelen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol Leefomgeving Gezondheid Geluidsnormen Luchtkwaliteit Nachtvluchten Hub-functie Regionale samenwerking Duurzaamheid VlieghinderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Gezondheid inwoners boven economische belangen Schiphol". Het amendement stelt voor dat in de definitieve Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028 de gezondheid van inwoners zwaarder moet wegen dan economische belangen. Het pleit voor een krimp van het aantal vliegbewegingen en een verschuiving van het beleidsdoel naar een gezonde leefomgeving. Het amendement benadrukt dat woningbouw in een gezonde omgeving moet plaatsvinden zonder versoepeling van geluidsregels, en roept op tot heroverweging van het luchtruimgebruik boven dichtbevolkte gebieden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke standpunten en acties beschrijft die de raad wil dat worden opgenomen in de Bestuurlijke Agenda. Het biedt een uitgebreide onderbouwing met verwijzing naar rechterlijke uitspraken en gezondheidsmonitoren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de zienswijze vast te stellen en deze in te dienen als onderdeel van de consultatie over de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol. De raad moet beslissen of zij deze zienswijze ondersteunt en wil dat deze wordt meegenomen in de definitieve agenda.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van gezondheid boven economische belangen, wat kan leiden tot een vermindering van het aantal vluchten en mogelijk economische impact. Er moet ook worden gekozen voor een beleidsverschuiving naar een gezonde leefomgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het verminderen van vliegbewegingen en het prioriteren van gezondheid. Het is echter minder specifiek over hoe deze doelen precies bereikt moeten worden, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid kan beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement steunt en deze zienswijze wil indienen als onderdeel van de consultatie over de Bestuurlijke Agenda.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat de belangen van omwonenden en inwoners serieus moeten worden genomen, wat participatie kan bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel pleit voor schonere lucht en een gezonde leefomgeving, wat bijdraagt aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het verminderen van vliegbewegingen kan economische gevolgen hebben, maar deze worden niet gekwantificeerd in het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gezondheid Vliegverkeer Schiphol Economische belangen Hub-functie Vliegbewegingen Leefomgeving Woningbouw Geluidsbelasting Rechtbank Den HaagVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Lelystad Airport
Samenvatting: Het amendement betreft de zienswijze van de gemeente Castricum over de bestuurlijke agenda voor vliegverkeer van Schiphol. Het document suggereert dat het openen van Lelystad Airport een oplossing zou zijn voor de vlieghinder in de regio. Het amendement stelt dat de regio rond Lelystad al ernstige bezwaren heeft tegen de opening van het vliegveld en dat het verplaatsen van vakantievliegverkeer naar Lelystad de vrijgekomen slots op Schiphol zou vullen met vrachtverkeer, wat meer lawaai veroorzaakt. Het amendement roept op om de verwijzingen naar Lelystad Airport als oplossing te schrappen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie tegen het openen van Lelystad Airport als oplossing voor de vlieghinder. Het benoemt de bezwaren van de regio rond Lelystad en de potentiële toename van vrachtverkeer als belangrijke punten.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen namens de gemeente Castricum. Dit houdt in dat de raad de belangen van de inwoners moet behartigen en een standpunt moet innemen over de voorgestelde oplossingen in de bestuurlijke agenda.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het eens is met de argumenten tegen het openen van Lelystad Airport en of zij de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze willen ondersteunen. Dit omvat het kiezen tussen het ondersteunen van regionale belangen versus bredere nationale luchtvaartstrategieën.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een directe wijziging in de zienswijze voorstelt. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het niet duidelijk is hoe effectief de wijziging zal zijn in het beïnvloeden van het uiteindelijke besluit over Lelystad Airport. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en de voorgestelde zienswijze indienen, waarin zij aangeven dat Lelystad Airport geen oplossing biedt voor de geluidshinder in de regio.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de zienswijze.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien het de milieuproblemen zoals stikstof, CO2-uitstoot en lawaai door vliegverkeer adresseert.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de beleidsmatige en milieutechnische aspecten van de vliegverkeerproblematiek.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lelystad Airport Schiphol Vlieghinder Luchtvrachtverkeer Milieuproblemen Stikstof CO2 Tweede Kamer Landbouw WoningbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Milieunormen en doelstellingen Schiphol
Samenvatting: Het amendement van de gemeenteraad van Castricum roept op tot aanpassing van de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028. Het stelt dat de huidige agenda onvoldoende aandacht besteedt aan de schadelijke effecten van vliegverkeer op de luchtkwaliteit en gezondheid. Het amendement vraagt om meetbare normen voor schadelijke stoffen en benadrukt de noodzaak van een CO₂-neutrale luchtvaart tegen 2040. Het pleit voor een reductie van uitstoot naar het niveau van 2005 tegen 2030, in lijn met de Luchtvaarnota 2020-2050. Het doel is om de belangen van de inwoners van Castricum beter te behartigen.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn focus op luchtkwaliteit en gezondheidseffecten, maar mist specifieke details over implementatie en handhaving van de voorgestelde normen.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol door een zienswijze af te geven en wijzigingen in de bestuurlijke agenda te verzoeken. Dit is een vorm van belangenbehartiging voor de inwoners van Castricum.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het steunen van de huidige bestuurlijke agenda of het aandringen op strengere milieunormen en gezondheidsbescherming. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de economische belangen rond Schiphol.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het stelt specifieke doelen voor 2030 en 2040. Echter, het mist concrete stappen voor monitoring en handhaving, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de voorgestelde zienswijze indienen bij de verantwoordelijke instanties.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van communicatie met inwoners over gezondheidseffecten, maar specificeert niet hoe participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema, met nadruk op CO₂-neutraliteit en luchtkwaliteit in lijn met EU-richtlijnen.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieunormen Doelstellingen Schiphol Vliegverkeer Gezondheidseffecten Schadelijke stoffen Luchtkwaliteit PFAS CO2 neutraal EU-richtlijnenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Geluid & hinderbeleving Schiphol
Samenvatting: Het amendement van de gemeenteraad van Castricum richt zich op de concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028. Het benadrukt de zorgen over de geluidsbelasting en hinder die bewoners rond Schiphol ervaren, welke de WHO-richtlijnen overschrijdt. De rechtbank heeft het kabinet opgedragen om de rechtspositie van omwonenden te herstellen. Het amendement stelt dat de "Balance approach" van het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) niet voldoet aan de belangen van de inwoners. Het roept op tot actiepunten zoals het verminderen van het aantal vliegtuigbewegingen en het verbeteren van de aanvliegroutes om de geluidsoverlast te beperken.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van de inwoners over geluidsoverlast en hinder. Het biedt concrete actiepunten en wijzigingen die in de Bestuurlijke Agenda moeten worden opgenomen. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde onderbouwing van de voorgestelde maatregelen en hun verwachte impact.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de belangen van de inwoners te behartigen door een zienswijze af te geven op de concept Bestuurlijke Agenda. De raad moet ervoor zorgen dat de zorgen van de inwoners worden meegenomen in de besluitvorming over het vliegverkeer rond Schiphol.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in de Bestuurlijke Agenda willen ondersteunen. Dit omvat keuzes over het aantal toegestane vliegtuigbewegingen, de aanvliegroutes, en de verplaatsing van vluchten naar Lelystad Airport.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel bevat specifieke, meetbare en tijdgebonden actiepunten, zoals het reduceren van vliegtuigbewegingen tot 440.000 per jaar. Echter, de haalbaarheid en realistische aspecten van sommige maatregelen, zoals het verhogen van het percentage vliegtuigen dat de gekromde aanvliegroute kan vliegen, zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en de voorgestelde zienswijze willen indienen bij de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol.
Participatie
Het voorstel verwijst naar de Maatschappelijke Raad Schiphol, die de belangen van de inwoners vertegenwoordigt. Er is echter weinig detail over hoe participatie van de lokale bevolking verder is vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de impact van vliegverkeer op het milieu en de leefomgeving. Het voorstel adresseert milieunormen en doelstellingen, maar verdere verduidelijking van duurzame maatregelen zou nuttig zijn.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geluidsoverlast Hinderbeleving Vliegverkeer Luchthavenverkeerbesluit (LVB) Balance approach Nachtvluchten Gekromde nachtnadering Milieunormen Vliegtuigbewegingen Natura2000 gebiedenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Gezondheid boven economische belangen" en het betreft de zienswijze op de bestuurlijke agenda vliegverkeer Schiphol. Het amendement roept op tot een duidelijke prioritering van gezondheid boven economische groei in de besluitvorming rondom vliegverkeer. Het stelt voor om gezondheidsnormen vast te leggen volgens WHO-waarden en pleit voor een krimp van vliegverkeer zolang gezondheidsdoelen niet worden gehaald. Het benadrukt het belang van een gezonde leefomgeving boven economische belangen en vraagt om minder vluchten, meer rustmomenten, schonere lucht en een focus op gezondheid als kernwaarde.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn oproep voor prioritering van gezondheid boven economische belangen. Het biedt concrete voorstellen zoals het vastleggen van harde gezondheidsnormen en een voorkeur voor krimp van vliegverkeer. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de gevolgen van deze keuzes.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en te besluiten of deze zienswijze wordt aangenomen en meegenomen in de definitieve versie van de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van economische groei of het prioriteren van gezondheid en leefomgeving. Dit omvat beslissingen over het aantal vluchten, de implementatie van gezondheidsnormen en de richting van toekomstige beleidsvorming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke gezondheidsnormen voorstelt. Echter, het mist concrete tijdlijnen en meetbare doelen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde krimp is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de zienswijze van het amendement willen aannemen en deze als officiële zienswijze indienen voor de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol.
Participatie:
Het amendement zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat de zienswijze van de inwoners van Castricum, met betrekking tot gezondheid en leefomgeving, serieus moet worden genomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement pleit voor schonere lucht en minder vluchten, wat bijdraagt aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De focus ligt op gezondheid en leefomgeving, zonder een financiële analyse van de impact van de voorgestelde krimp van vliegverkeer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gezondheid Vliegverkeer Schiphol Leefomgeving Economische belangen Bestuurlijke Agenda WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) Krimp Gezondheidsnormen Minder vluchten Schone luchtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwikkelingen Schiphol". Het voorstel uit bezorgdheid over de recente wijzigingen in de nachtelijke vertrekroute vanaf de Polderbaan van Schiphol, die naar verwachting zullen leiden tot meer geluidsoverlast en negatieve effecten op de leefbaarheid en gezondheid van inwoners. Het college benadrukt dat het besluitvormingsproces niet zorgvuldig is verlopen en pleit voor meer overleg met betrokken gemeenten. Het voorstel bespreekt ook de bredere context van geluidsreductie en luchtvaartbeleid, inclusief de wijziging van het Luchthavenverkeersbesluit en de ontwikkeling van een nieuw stelsel voor luchtvaartgeluid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de zorgen en de context van de wijzigingen. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de maatregelen en beleidswijzigingen die van invloed zijn op Schiphol en de omliggende regio's.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de zorgen van de gemeente te vertegenwoordigen en ervoor te zorgen dat de belangen van de inwoners worden behartigd. De raad moet ook betrokken zijn bij het besluitvormingsproces en participatie bevorderen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes omvatten het al dan niet steunen van de voorgestelde wijzigingen, het bepalen van de mate van betrokkenheid bij het besluitvormingsproces, en het afwegen van de belangen van economische groei versus leefbaarheid en gezondheid van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er specifieke doelen zijn, zoals de 20% geluidsreductie, ontbreken er concrete meetbare resultaten en tijdlijnen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige doelen kan in twijfel worden getrokken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het gebrek aan participatie en overleg met betrokken gemeenten en pleit voor een zienswijzeprocedure waarin democratische besluitvorming wordt gerespecteerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in termen van het verminderen van geluidsoverlast en de impact op de leefomgeving. Het voorstel richt zich echter meer op geluidsoverlast dan op bredere milieukwesties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidswijzigingen en de impact op de leefomgeving.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schiphol Geluidsoverlast Nachtelijke vertrekroute Polderbaan Luchtvaartgeluid Veiligheidsmaatregel Vliegtuigbewegingen Balanced approach Luchtruimherziening Leefbaarheid en gezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Evert van Nass - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Ronald Vennik - Wethouder
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Onbekende spreker
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Evert van Nass - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:58:16 - 01:01:12 - 01:04:22 - 01:05:26 - 01:07:13 - 01:07:45 - 01:08:40 - 01:11:09 - 01:11:31 - 01:11:34 - 01:13:42 - 01:14:09 - 01:14:37 - 01:15:21 - 01:16:13 - 01:16:26 - 01:16:58 - 01:20:45 - 01:20:57 - 01:23:42 - 01:24:59 - 01:27:04 - 01:27:41 - 01:28:20 - 01:28:55 - 01:29:23 - 01:29:37 - 01:30:07 - 01:30:30 - 01:30:51
Agendapunt 09 Uitvoeren upgrade schoolcomplexen De Kring en De Hoed op basis van scenario 2b (Het voorstel is van de agenda gehaald) - 20:15
Samenvatting
In de raadsvergadering van 26 mei 2025 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over de uitvoering van scenario 2b voor de schoolcomplexen De Kring en De Hoed. Dit scenario omvat groot onderhoud, verbetering van het binnenklimaat en verduurzamingsmaatregelen. Er is een extra investeringsbudget nodig van € 728.083 voor De Kring en € 522.910 voor De Hoed. De gemeente overweegt ook om de exploitatiekosten door te berekenen aan de schoolbesturen, wat efficiënter gebruik van de gebouwen moet stimuleren. Er zijn risico's zoals financiële overschrijdingen en vertragingen, maar er zijn maatregelen voorgesteld om deze te beheersen. De uitvoering moet voor eind 2025 afgerond zijn om in aanmerking te komen voor subsidies. De gemeenteraad zal ook beslissen over de financiële en juridische afspraken met de schoolbesturen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitvoering scenario 2 schoolcomplexen De Kring en De Hoed
Samenvatting: Het voorstel betreft de uitvoering van scenario 2b voor de schoolcomplexen De Kring en De Hoed, gericht op groot onderhoud, verbetering van het binnenklimaat en verduurzamingsmaatregelen. Het voorstel vraagt om een extra investeringsbudget van €728.083 voor De Kring en €522.910 voor De Hoed, met een extra projectbudget van €60.000. Er wordt een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van kapitaallasten, en een afwijking van de standaard afschrijvingstermijn wordt voorgesteld. Het doel is om de complexen voor de komende 15 jaar toekomstbestendig te maken zonder tijdelijke huisvesting te realiseren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen, risicoanalyses en een overzicht van de benodigde stappen en middelen. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de exacte afspraken met schoolbesturen over exploitatiekosten.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het voorgestelde scenario 2b, inclusief de financiële middelen en de afwijking van de standaard afschrijvingstermijn.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van scenario 2b of het overwegen van alternatieven, zoals een meer uitgekleed scenario. Er moet ook een beslissing worden genomen over de financiële dekking en de betrokkenheid van schoolbesturen bij exploitatiekosten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen (verbetering binnenklimaat, verduurzaming), meetbare budgetten, en een tijdsgebonden deadline (eind 2025). Echter, de afspraken met schoolbesturen zijn nog niet concreet, wat de haalbaarheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om scenario 2b goed te keuren, inclusief de financiële middelen en de afwijking van de afschrijvingstermijn.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de verdere voorbereiding in nauwe samenwerking met de schoolbesturen zal plaatsvinden, maar er is weinig detail over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met maatregelen zoals LED-verlichting, isolatie en verbeterd isolatieglas opgenomen in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De totale kosten voor scenario 2b bedragen €3.633.488. De dekking komt deels uit de Suvis- en Dumava-subsidies, en er wordt een bestemmingsreserve ingesteld. Er is een afwijking van de standaard afschrijvingstermijn voorgesteld om de kapitaallasten te spreiden. De exacte financiële impact hangt af van de afspraken met schoolbesturen over exploitatiekosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schoolcomplexen Scenario 2b Verduurzaming Investeringsbudget Binnenklimaat Exploitatiekosten Subsidies Onderhoud Afschrijvingstermijn ProjectleiderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verduurzaming en Onderhoud van Schoolcomplexen De Kring en De Hoed
Samenvatting: De gemeente Heiloo informeert de gemeenteraad over de voortgang van scenario 2, dat voorziet in verduurzaming en groot onderhoud van de schoolcomplexen De Kring en De Hoed. Vanwege gebrek aan draagvlak bij de schoolbesturen wordt voorgesteld om het onderwerp niet te behandelen in de raadscommissie. Scenario 2b, dat voorziet in beperkte verduurzaming en onderhoud, wordt als haalbaar beschouwd, maar de schoolbesturen wensen een ambitieuzer plan. De financiële middelen en subsidies zijn beperkt, waardoor de uitvoering van de gewenste maatregelen onzeker is.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de huidige situatie, de financiële implicaties, en de standpunten van de betrokken partijen. Echter, het mist een gedetailleerd plan voor hoe verder te gaan zonder de steun van de schoolbesturen.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om het voorstel voor scenario 2b te overwegen en te beslissen over de verdere stappen, inclusief de mogelijkheid van eigendomsoverdracht aan de schoolbesturen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het uitvoeren van een beperkt verduurzamings- en onderhoudsscenario (2b) of het onderzoeken van de mogelijkheid om de schoolbesturen meer verantwoordelijkheid te geven, mogelijk door eigendomsoverdracht.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor de alternatieve scenario's. Er zijn ook inconsistenties in de verwachtingen van de gemeente en de schoolbesturen.
Participatie
Het voorstel erkent het gebrek aan draagvlak bij de schoolbesturen en stelt verdere gesprekken voor, maar biedt geen concrete participatiestrategie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op verduurzamingsmaatregelen en het gebruik van subsidies zoals Dumava.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een benodigd budget van €3.633.488 voor scenario 2b. De dekking komt deels uit subsidies, maar er is extra investeringsbudget nodig. Het voorstel geeft aan dat de financiële situatie van de gemeente verdere investeringen beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Schoolbesturen Scenario 2 Binnenklimaat Subsidies Onderhoud Investering Zomervakantie 2025 Toekomstbestendig ExploitatielastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Verlengen Integraal Beleidskader Sociaal Domein 2023-2027 - 21:15
Raad verlengt beleidskader sociaal domein: "Iedereen doet mee" tot 2027
In een levendig debat heeft de gemeenteraad besloten het Integraal Beleidskader Sociaal Domein "Iedereen doet mee" te verlengen tot en met 2027. Het besluit zorgt voor continuïteit in subsidies en voorkomt hiaten in het zorglandschap.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 26 mei 2025 stond de verlenging van het beleidskader "Iedereen doet mee" centraal. Dit kader, dat oorspronkelijk liep van 2023 tot 2026, wordt nu met een jaar verlengd om juridische grondslagen voor subsidies in 2026 en 2027 te waarborgen. Het voorstel kreeg brede steun, hoewel er enige kritiek was op de gang van zaken.
Peter Soonius van D66 diende een amendement in om de subsidiemogelijkheden voor sport en cultuur expliciet op te nemen. "Het is een gaatje vullen en ik denk dat het nodig is," verklaarde Soonius. Het amendement werd unaniem aangenomen, wat de weg vrijmaakte voor de verlenging van het beleidskader.
Hessel Hiemstra van het CDA uitte zijn zorgen over de procedure. "Het is toch wel een beetje een merkwaardige gang van zaken dat we nu op deze manier een collegevoorstel moeten repareren," zei hij. Ondanks zijn kritiek gaf hij de portefeuillehouder het voordeel van de twijfel, maar benadrukte dat het proces geen schoonheidsprijs verdient.
Wethouder Antoine Tromp legde uit dat de verlenging noodzakelijk is om de beleidsregels voor sport en cultuur vast te stellen. "Als u de nota's niet intrekt, dan blijven de regels uit het kader van 2016 gewoon nog van kracht," verduidelijkte Tromp. Hij beloofde de raad op de hoogte te houden van de verdere ontwikkelingen.
Na een korte schorsing voor intern overleg, stemde de raad uiteindelijk in met het geamendeerde voorstel. Het werd aangenomen met 18 stemmen voor en geen tegenstemmen. Hiermee is de continuïteit van het sociaal domein gewaarborgd en kunnen instellingen op het terrein van kunst, cultuur, sport en bewegen ook in de toekomst aanspraak maken op subsidies.
Met de verlenging van het beleidskader zet de gemeente een stap richting stabiliteit in een veranderend zorglandschap, terwijl het ook ruimte biedt voor nieuwe accenten en prioriteiten door een nieuw college en raad. De besluitvorming over een nieuw beleidskader wordt in de eerste helft van 2027 verwacht.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 26 mei 2025 staat een voorstel op de agenda om het Integraal beleidskader sociaal domein 'Iedereen doet mee' te verlengen tot en met 2027. Dit beleidskader, dat oorspronkelijk loopt van 2023 tot 2026, richt zich op het versterken van de sociale basis en het bieden van kwalitatief hoogwaardige ondersteuning. De verlenging is belangrijk om juridische grondslagen voor subsidies in 2026 en 2027 te waarborgen en om stabiliteit te bieden in een veranderend zorglandschap. Het huidige beleidskader biedt voldoende ruimte voor nieuwe accenten en prioriteiten door een nieuw college en raad. Zonder verlenging is er geen basis voor subsidieverleningen in 2027. Het voorstel sluit aan bij landelijke akkoorden en regionale samenwerkingen, en voorkomt hiaten in de aansluiting op het Integraal Zorgakkoord. Besluitvorming over een nieuw beleidskader wordt verwacht in de eerste helft van 2027.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verlenging Integraal beleidskader sociaal domein ‘Iedereen doet mee’ 2023-2027
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de verlenging van het Integraal beleidskader sociaal domein ‘Iedereen doet mee’ van 2023-2026 naar 2027. Het beleidskader richt zich op het versterken van de sociale basis en het bieden van kwalitatief hoogwaardige ondersteuning. Door demografische veranderingen en maatschappelijke ontwikkelingen is de vraag naar hulp toegenomen, wat de betaalbaarheid en kwaliteit van zorg onder druk zet. De verlenging biedt stabiliteit en juridische grondslag voor subsidieverleningen en sluit aan bij landelijke akkoorden zoals het Integraal Zorgakkoord. Het stelt de gemeente in staat om effectief te blijven sturen op transformatieopgaven binnen het sociaal domein.
Oordeel over volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van verlenging duidelijk maakt, de juridische en financiële implicaties beschrijft, en de aansluiting op landelijke en regionale kaders toelicht.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de verlenging van het beleidskader, wat invloed heeft op de juridische grondslag voor subsidies en de continuïteit van beleid in het sociaal domein.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de verlenging steunen, wat stabiliteit biedt, of dat ze een nieuw beleidskader willen ontwikkelen, wat meer tijd en middelen vergt.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de focus ligt op continuïteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beleidskader te verlengen tot 2027.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van inwoners of stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een structureel budget van €42.300 opgenomen in de begroting om aan de opgaven te voldoen. Het voorstel geeft aan dat zonder verlenging er geen grondslag is voor subsidieverleningen in 2027.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal beleidskader Sociaal domein Sociale basis Zorg en ondersteuning Transformatieproces Subsidieverleningen Regionale samenwerking Integraal Zorgakkoord Gemeenteraadsverkiezingen Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Verlengen Integraal Beleidskader Sociaal Domein 2023-2027" en richt zich op het uitbreiden van subsidiemogelijkheden voor instellingen op het gebied van Kunst, Cultuur, Sport en Bewegen. Het amendement stelt voor dat deze instellingen ook subsidie kunnen aanvragen onder het bestaande beleidskader, aangezien de eerdere beleidsnota voor Kunst en Cultuur is ingetrokken. Dit biedt een nieuwe grondslag voor subsidiëring en ondersteunt de gemeentelijke wens om maatschappelijke doelen te bevorderen via deze instellingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in zijn opzet door duidelijk te maken waarom de wijziging nodig is en welke lacunes in het huidige beleidskader worden aangepakt. Het biedt een oplossing voor de weggevallen grondslag voor subsidiëring van kunst, cultuur en sport.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren van dit amendement. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het beleidskader worden aangenomen, wat invloed heeft op de subsidiëring van lokale instellingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van het beleidskader steunt om kunst, cultuur en sport te subsidiëren. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van bepaalde maatschappelijke doelen en het herverdelen van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist mogelijk meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen en evaluatiecriteria.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om het beleidskader uit te breiden en daarmee de subsidiemogelijkheden voor kunst, cultuur en sport te verruimen.
Participatie:
Het amendement impliceert participatie door instellingen en verenigingen, maar er is geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement. De focus ligt meer op maatschappelijke doelen via kunst, cultuur en sport.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming, aangezien uitbreiding van subsidiemogelijkheden financiële implicaties kan hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Beleidskader Sociaal Domein Subsidies Kunst en Cultuur Sport en Bewegen Subsidiëring Beleidsnota Sportverenigingen Maatschappelijke doelen Ondersteuning HuurovereenkomstenVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Peter Croux - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Onbekende spreker
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Peter Croux - PvdA
Marlies van Heusden - Heiloo-2000
Brenda Bruin - VVD
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Agendapunt 11 Intrekken nota Kunst en Cultuur "leven en beleven' en uitvoeringsnota Sport en Bewegen - 22:00
Kunst en Sport: Nieuwe Richtlijnen voor Subsidies in Heiloo
In de raadsvergadering van 26 mei 2025 heeft de gemeenteraad van Heiloo unaniem besloten om de bestaande nota's voor kunst, cultuur, sport en bewegen in te trekken. Dit besluit maakt de weg vrij voor een nieuw, integraal kader dat subsidies voor kunst en cultuur op dezelfde manier zal beoordelen als die voor sport en welzijn.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 26 mei 2025 zal worden besproken of de nota's 'Kunst en Cultuur Leven en Beleven' en 'Uitvoeringsnota Sport en Bewegen', beide vastgesteld in 2016, moeten worden ingetrokken. Dit voorstel komt voort uit het Integraal Beleidskader Sociaal Domein 2023-2026, dat samenwerking tussen verschillende domeinen stimuleert. Het doel is om kunst, cultuur, sport en bewegen in te zetten voor sociale doelen zoals zelfredzaamheid en een gezonde leefstijl. Als de nota's worden ingetrokken, zal er een nieuw, integraal kader komen voor subsidies, waarbij aanvragen voor kunst en cultuur op dezelfde manier worden beoordeeld als die voor sport en welzijn. Dit kan weerstand oproepen bij huidige cultuurorganisaties, maar zij zijn al geïnformeerd over deze mogelijke veranderingen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. De besluitvorming zal plaatsvinden volgens de gebruikelijke procedures.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het intrekken van de nota's "Kunst en Cultuur 'Leven en Beleven'" en de "Uitvoeringsnota Sport en Bewegen", beide vastgesteld in 2016. Het doel is om deze te vervangen door een integrale aanpak binnen het Integraal Beleidskader Sociaal Domein 2023-2026, dat samenwerking tussen domeinen bevordert en kunst, cultuur, sport en bewegen inzet als middelen om sociale doelen te bereiken. Dit moet leiden tot een eenduidige sturing en ontschotting binnen het sociale domein, met een focus op het verstevigen van de sociale basis.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden en noodzaak voor het intrekken van de bestaande nota's uiteenzet. Het biedt een overzicht van de beleidscontext en de gewenste transformatie binnen het sociale domein.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het intrekken van de bestaande nota's en het ondersteunen van de integrale aanpak zoals voorgesteld in het Integraal Beleidskader Sociaal Domein.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de bestaande nota's of het omarmen van een nieuwe, integrale aanpak die samenwerking tussen domeinen bevordert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beleidsdoelen, maar mist concrete tijdsgebonden doelen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering van de integrale aanpak kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota's "Kunst en Cultuur 'Leven en Beleven'" en "Uitvoeringsnota Sport en Bewegen" in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat maatschappelijke partners zijn geïnformeerd en betrokken via gebiedstafels, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel, en er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Beleidskader Sociaal Domein Kunst en Cultuur Sport en Bewegen Sociale basis Transformatie Ontschotting Subsidieregeling Zelfredzaamheid Gebiedsanalyse FocuspuntenVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Croux - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 12 Moties vreemd aan de agenda
Verkeersdrukte Stationsweg: Gemeenteraad Heiloo verdeeld over aanpak
De gemeenteraad van Heiloo debatteerde op 26 mei 2025 over een motie van de Partij van de Arbeid om de verkeersdrukte op de Stationsweg aan te pakken. De weg kampt al geruime tijd met overlast en onveiligheid, vooral voor fietsers. De motie riep op tot een verkeersscan en snelle maatregelen, maar stuitte op verdeeldheid binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering benadrukte Greet Burkels van de Partij van de Arbeid de urgentie van de situatie: "De Stationsweg is verworden tot een bron van ergernis en onveiligheid. We hebben met elkaar afgesproken dat bij overschrijding van de toetswaarde een verkeersscan moet volgen, en daarop maatregelen. Geen vage beloftes, maar actie."
Wethouder Rob Opdam reageerde met begrip voor de situatie, maar vond een verkeersscan overbodig. "We weten wat er aan de hand is en welke oplossingen er zijn. De herinrichting van de Stationsweg en de aansluiting op de A9 zijn cruciaal. Een scan levert niets nieuws op."
De discussie verdeelde de raad. Heiloo-2000 en de VVD sloten zich aan bij het standpunt van de wethouder. "Het verkeer in Heiloo werkt als een waterbed. Zodra we ergens iets blokkeren, heeft dat direct effect elders," aldus Arjen Vroegop van de VVD. "We hebben al een plan voor de herinrichting. Laten we dat uitvoeren."
Het CDA toonde zich sympathiek tegenover de motie, maar stelde voor om binnen zes maanden met concrete voorstellen te komen in plaats van directe implementatie. "Wie A zegt, moet ook B zeggen," aldus Hessel Hiemstra van het CDA.
Gemeentebelangen Heiloo en D66 erkenden de problemen, maar zagen de motie niet als oplossing. "Alles hangt samen met de A9. Tot die tijd is het een beetje pap en nat houden," aldus Peter Soonius van D66.
De motie werd uiteindelijk verworpen met 6 stemmen voor en 12 tegen. Na de stemming werd de vergadering kort geschorst om de volle publieke tribune de gelegenheid te geven te vertrekken. De discussie over de verkeersdrukte op de Stationsweg blijft daarmee voorlopig onopgelost.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo bespreekt op 26 mei 2025 een motie over de leefbaarheid van de Stationsweg. De verkeersdrukte op deze weg overschrijdt al geruime tijd de afgesproken normen, en de geplande herinrichting loopt waarschijnlijk vertraging op. De gemeente heeft eerder beloofd een verkeersanalyse uit te voeren en maatregelen te nemen als de situatie dit vereist. De raad overweegt dat de huidige situatie de leefbaarheid en veiligheid, vooral voor fietsers, negatief beïnvloedt. Het niet nakomen van de toezeggingen kan het vertrouwen in het gemeentelijk beleid schaden en de uitvoering van het Verkeersbeleid 2018-2030 belemmeren. De raad vraagt het college om binnen twee maanden een verkeersscan uit te voeren en, indien nodig, binnen zes maanden maatregelen te nemen om de verkeersdrukte te verminderen. De kosten hiervoor moeten binnen de bestaande begroting worden gedekt. De motie wordt gesteund door meerdere fracties.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie vreemd aan de agenda: Maatregelen ten behoeve van leefbaarheid Stationsweg
Samenvatting: De motie vraagt de gemeenteraad van Heiloo om maatregelen te nemen voor de Stationsweg, waar de verkeersdrukte structureel de toetswaarden overschrijdt. De geplande herinrichting loopt vertraging op, wat de leefbaarheid en veiligheid, vooral voor fietsers, negatief beïnvloedt. De motie roept op tot een verkeersscan binnen twee maanden en, indien nodig, het implementeren van verkeerbeperkende maatregelen binnen zes maanden. De kosten moeten worden gedekt uit de bestaande begroting. Het niet naleven van eerdere toezeggingen schaadt het vertrouwen in het gemeentelijk beleid en kan toekomstige bestemmingsplannen blokkeren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig. Het bevat duidelijke constateringen, overwegingen en conclusies. Het geeft een tijdlijn voor actie en een bron voor financiering aan. Echter, het mist specifieke details over de aard van de verkeerbeperkende maatregelen.
Rol van de Raad
De raad moet de motie bespreken, overwegen en stemmen. Ze spelen een cruciale rol in het afdwingen van de uitvoering van de verkeersscan en de daaropvolgende maatregelen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan de leefbaarheid en veiligheid van de Stationsweg, mogelijk ten koste van andere projecten binnen de begroting. Ze moeten ook beslissen of ze het college willen houden aan eerdere toezeggingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is grotendeels SMART: Specifiek (verkeersscan en maatregelen), Meetbaar (toetswaarde), Acceptabel (binnen bestaande middelen), Realistisch (gebaseerd op eerdere toezeggingen), en Tijdgebonden (twee en zes maanden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de maatregelen kan beter.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdragen de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van bewoners of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het vergroten van draagvlak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verminderen van verkeersdrukte kan bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële Gevolgen
De motie stelt dat de kosten moeten worden gedekt uit de bestaande middelen binnen de begroting, maar geeft geen specifieke bedragen of details over de financiële impact. Dit kan een punt van discussie zijn binnen de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leefbaarheid Verkeersbewegingen Stationsweg Verkeersdrukte Veiligheid Verkeersscan Verkeersbeleid 2018-2030 Vertrouwensbeginsel Verkeersanalyse BestemmingsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Hessel Hiemstra - CDA
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Mart Brouwer de Koning - CDA
Onbekende spreker
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:32:08 - 00:35:05 - 00:37:13 - 00:37:23 - 00:37:49 - 00:38:45 - 00:39:23 - 00:44:46 - 00:45:36 - 00:46:06 - 00:46:58 - 00:47:20 - 00:47:39 - 00:48:00 - 00:48:14 - 00:48:50 - 00:50:29 - 00:51:45 - 00:52:19 - 00:53:04 - 00:53:09 - 00:54:34 - 00:55:14 - 00:57:57 - 00:58:16