14-04-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 02 Agendavaststelling
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 03 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 31 maart 2025
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 04 Vaststellen Lange Termijn Agenda 14 april 2025
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 5 Vaststellen lijst ingekomen stukken van 22 maart tot 3 april 2025
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Agendapunt 6 Terugkoppeling raadswerkgroep Regio Alkmaar
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Agendapunt 7 Cocensus wijziging gemeenschappelijke regeling
Gemeenteraad Haarlemmermeer Stemmen Unaniem in met Wijziging Cocensus Regeling
De gemeenteraad van Haarlemmermeer heeft unaniem ingestemd met een wijziging in de gemeenschappelijke regeling Cocensus 2025. Deze wijziging, die betrekking heeft op de verantwoordelijkheden van het college van Haarlemmermeer, werd zonder bezwaren aangenomen.
Samenvatting
Op 14 april 2025 zal de gemeenteraad beslissen over het verlenen van toestemming aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Cocensus 2025 vast te stellen. Deze wijziging betreft een aanvulling op artikel 32, waarin wordt bepaald dat het college van de gemeente Haarlemmermeer verantwoordelijk is voor de bekendmaking van de regeling. De wijziging is eerder aan de raad voorgelegd, en er zijn geen bezwaren of zienswijzen ingediend. De Wet gemeenschappelijke regelingen vormt het wettelijke kader voor deze beslissing. Er zijn geen risico's of financiële gevolgen verbonden aan het verlenen van deze toestemming. Zodra de raad toestemming verleent, kan het college de gewijzigde regeling officieel vaststellen. Alternatieven voor deze wijziging zijn niet overwogen, gezien de beperkte aard van de aanpassing.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verlenen van toestemming aan het college tot het aangaan van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Cocensus 2025
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het verlenen van toestemming aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Cocensus 2025 vast te stellen. De wijziging betreft een aanvulling op artikel 32, waarin wordt bepaald dat het college van de gemeente Haarlemmermeer zorg draagt voor de bekendmaking van de regeling. Deze wijziging is noodzakelijk voor de toetreding van de gemeente Landsmeer tot Cocensus. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen deze aanvulling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging en de noodzaak ervan beschrijft. Het bevat alle relevante informatie over de procedure en de wettelijke kaders.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de wijziging rechtsgeldig te maken.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien de wijziging technisch van aard is en geen beleidsinhoudelijke veranderingen met zich meebrengt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van de wijziging. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen aan het college voor het vaststellen van de gewijzigde regeling.
Participatie:
Participatie is niet van toepassing, aangezien het een technische wijziging betreft zonder directe impact op burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het een administratieve wijziging betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen sprake van financiële risico's. De dekking is daarom niet aan de orde.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus 2025 Gemeenschappelijke Regeling (GR) Artikel 32 Toestemming Zienswijze College van burgemeester en wethouders Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Gemeente Haarlemmermeer BUCH-gemeenten BekendmakingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 8 Benoeming nieuw lid raad van toezicht ISOB
Unanieme Steun voor Benoeming Mevrouw Mulder tot Raad van Toezicht ISOB
In een raadsvergadering op 14 april 2025 is unaniem besloten om mevrouw M. Mulder te benoemen tot lid van de raad van toezicht van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB). Deze stichting verzorgt openbaar basisonderwijs in de regio. De benoeming volgt op het aftreden van een huidig lid en is het resultaat van een zorgvuldig selectieproces.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 14 april 2025 zal worden besproken of mevrouw M. Mulder wordt benoemd tot lid van de raad van toezicht van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB). Deze stichting verzorgt openbaar basisonderwijs in de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo en Alkmaar. De gemeenteraden van deze gemeenten zijn verantwoordelijk voor de benoeming van de leden van de raad van toezicht. De raad van toezicht houdt toezicht op het functioneren van de stichting en zorgt ervoor dat de doelstellingen van het openbaar onderwijs worden nageleefd. De benoeming van mevrouw Mulder is nodig omdat een lid van de raad is afgetreden. Er is gezocht naar een kandidaat met een juridisch profiel, en mevrouw Mulder is voorgedragen na een selectieproces door een extern bureau. Er zijn geen alternatieven overwogen en er zijn geen risico's verbonden aan deze benoeming. Als de gemeenteraden instemmen, zal mevrouw Mulder voor een periode van vier jaar toetreden tot de raad van toezicht.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Benoeming Nieuw Lid Raad van Toezicht ISOB
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw M. Mulder tot lid van de raad van toezicht van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB) voor een periode van vier jaar. ISOB is verantwoordelijk voor openbaar basisonderwijs in vijf gemeenten. De benoeming is noodzakelijk vanwege het aftreden van een huidig lid, en mevrouw Mulder is geselecteerd vanwege haar juridische expertise, wat aansluit bij de profielschets van de raad.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat informatie over de achtergrond van ISOB, de noodzaak van de benoeming, de profielschets voor de raad van toezicht, en de selectieprocedure van de kandidaat.
Rol van de Raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om het benoemingsvoorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is een formele rol die voortvloeit uit de wettelijke verplichtingen van de gemeenteraden ten aanzien van het toezicht op openbaar onderwijs.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en procedurele aangelegenheid betreft. De raad moet echter wel beoordelen of de voorgestelde kandidaat voldoet aan de gestelde eisen en profielschets.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van de benoemingsperiode en de vereisten voor de kandidaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om mevrouw M. Mulder al dan niet te benoemen tot lid van de raad van toezicht van ISOB.
Participatie:
Er is afstemming geweest met de portefeuillehouders van de betrokken gemeenten en ISOB, wat aangeeft dat er enige mate van participatie en overleg heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in de context van dit voorstel, aangezien het zich richt op een benoemingsprocedure.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document. De benoeming van een lid van de raad van toezicht brengt doorgaans geen directe kosten met zich mee voor de gemeenteraden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ISOB (Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs) Raad van Toezicht Benoeming M. Mulder Toezichtskader Gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum, Alkmaar) Profielschets Onderwijs Juridisch profiel College van BestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 9 Mandaatverlening en volmacht griffier
Heiloo geeft griffier meer bevoegdheden voor efficiënter raadswerk
De gemeenteraad van Heiloo heeft unaniem ingestemd met een voorstel dat de griffier meer mandaat geeft voor privaatrechtelijke handelingen. Dit besluit, dat ook in andere BUCH-gemeenten wordt besproken, stelt de griffier in staat om zelfstandig overeenkomsten aan te gaan en te beheren, en om te beslissen over de vergoeding van niet-partijpolitieke scholing voor raadsleden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een voorstel om de griffier mandaat te geven voor privaatrechtelijke handelingen die nodig zijn voor het functioneren van de raad en de griffie. Dit mandaat zou de griffier in staat stellen om overeenkomsten aan te gaan, te wijzigen en te beëindigen. Daarnaast wordt voorgesteld dat de griffier de bevoegdheid krijgt om te beslissen over de vergoeding van kosten voor niet-partijpolitieke scholing van raadsleden. Dit voorstel is voorbereid in samenwerking met Juridische Zaken en wordt ook in andere BUCH-gemeenten besproken. Voordat het mandaat en de volmacht aan de griffier verleend kunnen worden, moet de gemeenteraad instemmen en moeten het college en de burgemeester een besluit nemen. Na goedkeuring zal het besluit worden gepubliceerd en in werking treden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Mandaatbesluit griffier gemeente Heiloo 2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Mandaatbesluit griffier gemeente Heiloo 2025". Het voorstel beoogt de griffier van de gemeente Heiloo mandaat te verlenen voor het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de gemeenteraad en de griffie. Daarnaast wordt voorgesteld om de bevoegdheid voor de beoordeling van de vergoeding van kosten voor niet-partijpolitieke scholing van raadsleden aan de griffier over te dragen, in lijn met de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Heiloo 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de juridische kaders en de noodzaak van het mandaat duidelijk uiteenzet. Het bevat relevante wetsartikelen en verwijzingen naar bestaande verordeningen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het mandaatbesluit, waarmee de griffier de bevoegdheid krijgt om privaatrechtelijke rechtshandelingen aan te gaan en de vergoeding van scholingskosten te beoordelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de bevoegdheden die traditioneel bij het college liggen, willen delegeren aan de griffier, en of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de mandatering van scholingskosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bevoegdheden die worden overgedragen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel mist specifieke tijdsgebonden elementen, zoals een evaluatiemoment.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het Mandaatbesluit griffier gemeente Heiloo 2025.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een interne organisatorische kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de verdeling van bevoegdheden binnen de gemeentelijke organisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mandaatbesluit Griffier Privaatrechtelijke rechtshandelingen Volmacht Rechtspositiebesluit Scholing raadsleden Gemeentewet Bevoegdheid BUCH gemeenten Verordening rechtspositieVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 10 Woonplaatsvereiste twee wethouders
Heiloo verlengt ontheffing woonplaatsvereiste voor wethouders: "Groundhog Day in de raad"
De gemeenteraad van Heiloo heeft besloten om de ontheffing van het woonplaatsvereiste voor wethouders A.A. Tromp en R. Vennik met een jaar te verlengen. Ondanks tegenstand van enkele partijen, werd het voorstel met een ruime meerderheid aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 14 april 2025 stond het jaarlijkse debat over het woonplaatsvereiste van de wethouders Tromp en Vennik opnieuw op de agenda. Beide wethouders wonen respectievelijk in Uitgeest en Alkmaar, wat volgens de Gemeentewet een ontheffing vereist om hun functie in Heiloo te kunnen blijven vervullen. De huidige ontheffing loopt af op 13 juni 2025, en de raad moest beslissen of deze verlengd zou worden.
Mieke Beemsterboer van Heiloo Lokaal sprak haar steun uit voor de wethouders: "Wij zijn van mening dat de wethouders prima werk leveren en zeer betrokken zijn bij Heiloo." Echter, niet alle partijen deelden deze mening. Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo gaf aan: "Wij helaas niet instemmen met dit voorstel," en benadrukte dat haar partij verwacht dat wethouders binding hebben met de gemeente waarin ze dienen.
René van Splunteren van de VVD sloot zich hierbij aan en verklaarde: "Wij zullen ook niet akkoord gaan voor de derde keer met dit voorstel." De voorzitter, Mascha ten Bruggencate, maakte een luchtige vergelijking met de film Groundhog Day, verwijzend naar de jaarlijkse terugkeer van dit debat.
Ondanks de bezwaren van enkele partijen, werd het voorstel aangenomen met 14 stemmen voor en 3 tegen. Ten Bruggencate feliciteerde de wethouders met de verlenging van hun ontheffing: "Tromp en de heer Vennik, u mag stemmen. Dit voorstel is aangenomen."
Met de verlenging van de ontheffing kunnen Tromp en Vennik hun werk in Heiloo voortzetten, terwijl de discussie over het belang van lokale binding in de politiek ongetwijfeld zal blijven voortduren.
Samenvatting
Op 14 april 2025 zal de gemeenteraad van Heiloo een besluit nemen over het verlenen van ontheffing van het woonplaatsvereiste voor twee wethouders, de heer A.A. Tromp en de heer R. Vennik. Beide wethouders wonen niet in Heiloo, maar in respectievelijk Uitgeest en Alkmaar. De gemeentewet vereist dat wethouders ingezetenen zijn van de gemeente waarin zij dienen, maar er is een mogelijkheid om hiervan af te wijken voor maximaal één jaar. De huidige ontheffing loopt af op 13 juni 2025. De raad moet beslissen of zij opnieuw ontheffing verlenen, zodat de wethouders hun werk kunnen voortzetten. Er zijn geen andere kandidaten voor het wethouderschap voorgesteld, en de betrokkenheid en ervaring van de huidige wethouders pleiten voor het verlenen van de ontheffing.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Ontheffing woonplaatsvereiste voor twee wethouders". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Heiloo om opnieuw ontheffing te verlenen van het woonplaatsvereiste voor wethouders A.A. Tromp en R. Vennik, voor een periode van maximaal één jaar. Beide wethouders wonen buiten de gemeente Heiloo, maar hebben al betrokkenheid en ervaring in de regio. De ontheffing is nodig om hun voortzetting als wethouder mogelijk te maken, aangezien er geen andere kandidaten zijn aangedragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke context, de reden voor de ontheffing en de achtergrond van de betrokken wethouders duidelijk uiteenzet. Er zijn echter geen alternatieve opties of uitgebreide argumenten voor of tegen de ontheffing gepresenteerd.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of er sprake is van een bijzonder geval dat een afwijking van de wettelijke norm rechtvaardigt en of de ontheffing voor beide wethouders opnieuw verleend moet worden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het strikt handhaven van de wettelijke vereisten of het toestaan van een uitzondering op basis van de ervaring en betrokkenheid van de huidige wethouders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria voor de beoordeling van de noodzaak van de ontheffing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van alternatieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de ontheffing van het woonplaatsvereiste voor beide wethouders wordt verleend voor een periode van maximaal één jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om bestuurlijke en wettelijke kwesties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel dat geen directe financiële implicaties lijkt te hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontheffing woonplaatsvereiste Wethouder A.A. Tromp Wethouder R. Vennik Ingezetenschap Gemeentewet Kieswet College Benoeming Regio NetwerkVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
René van Splunteren - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 11 Moties vreemd aan de agenda
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Antoine Tromp - Wethouder
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Onbekende spreker
Marc Klamer - Heiloo-2000
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Onbekende spreker
Mieke Beemsterboer - Heiloo Lokaal
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:25:59 - 00:26:39 - 00:26:44 - 00:28:08 - 00:28:30 - 00:29:51 - 00:30:29 - 00:31:16 - 00:32:00 - 00:32:41 - 00:33:00 - 00:33:30 - 00:34:04 - 00:35:54 - 00:36:30 - 00:37:48 - 00:38:47 - 00:43:10 - 00:43:27 - 00:44:05 - 00:44:59 - 00:45:46 - 00:46:21 - 00:47:03 - 00:47:30 - 00:50:43 - 00:51:11 - 00:51:19 - 00:52:01 - 00:52:21 - 00:52:47 - 00:53:39 - 00:54:35 - 00:55:01 - 01:01:52 - 01:02:13 - 01:03:36 - 01:06:29 - 01:07:55 - 01:08:24 - 01:08:41 - 01:08:52 - 01:09:05 - 01:09:21 - 01:09:36 - 01:09:39 - 01:10:33 - 01:10:51 - 01:11:01 - 01:12:26 - 01:15:44 - 01:16:14 - 01:16:32
Marc Klamer - Heiloo-2000
Agendapunt 11.1 Motie D66, VVD economisch haalbaar plan het Baafje (ingetrokken)
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een toekomstplan voor het zwembad 't Baafje en de omliggende terreinen. Er is veel steun om het zwembad te behouden, maar het is slechts vijf maanden per jaar in gebruik en kost de gemeente geld. Grote investeringen zijn waarschijnlijk nodig, maar de gemeente heeft beperkte middelen. Daarom wordt gekeken naar alternatieven om inkomsten te genereren en kosten te besparen. Er wordt voorgesteld om het terrein het hele jaar door te gebruiken, mogelijk door bestemmingsplannen te wijzigen en evenementen toe te staan. Het college wordt gevraagd om belemmeringen te identificeren en weg te nemen, en een prijsvraag uit te schrijven voor het beste plan. Een jury, inclusief de stichting Vrienden van Heiloo, zal het winnende plan kiezen. Het doel is om een gezonde exploitatie van het zwembad te realiseren met minimale financiële steun van de gemeente. Er wordt een eenmalig budget van maximaal 25.000 euro voorgesteld om dit plan uit te werken, met een oplevering vóór de begroting van 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Realiseer een economisch haalbaar toekomstplan voor het terrein van en rondom zwembad het Baafje
Samenvatting: De motie roept op tot het ontwikkelen van een economisch haalbaar toekomstplan voor het zwembad 't Baafje in Heiloo. Het zwembad is slechts vijf maanden per jaar operationeel en vereist aanzienlijke investeringen. De gemeente heeft echter beperkte financiële middelen. De motie stelt voor om alternatieve inkomstenbronnen te onderzoeken en kosten te besparen door het terrein een vier-seizoenen bestemming te geven. Dit omvat het wijzigen van bestemmingsplannen en het organiseren van evenementen. Er wordt een prijsvraag voorgesteld om het beste plan te selecteren, met een jury waarin ook lokale belanghebbenden zitting nemen. Een budget van maximaal 25.000 euro wordt voorgesteld voor de uitvoering.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de huidige situatie, de uitdagingen en de voorgestelde oplossingen. Het biedt een duidelijke richting voor het ontwikkelen van een toekomstplan, maar mist specifieke details over hoe de voorgestelde veranderingen precies gerealiseerd moeten worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de motie en het toezien op de uitvoering ervan. Ze moeten het college verzoeken om de belemmeringen in kaart te brengen en weg te nemen, en de kaders voor de prijsvraag vast te stellen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze willen investeren in het behoud en de ontwikkeling van 't Baafje als een vier-seizoenen bestemming, ondanks de financiële beperkingen. Ze moeten ook kiezen welke maatschappelijke waarden en bestemmingsactiviteiten prioriteit krijgen.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (door de prijsvraag en het budget), en tijdgebonden (oplevering vóór de begroting 2026). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en de exacte stappen die nodig zijn om de doelen te bereiken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie benadrukt participatie door de betrokkenheid van lokale belanghebbenden, zoals de stichting Vrienden van Heiloo/Red het Baafje, in de jury voor de prijsvraag.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een aspect dat kan worden verbeterd door een frisse blik op het gebied, maar het is niet het centrale thema van de motie.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om een eenmalig budget van maximaal 25.000 euro uit de algemene middelen. Er wordt geen gedetailleerde dekking voor de lange termijn financiële gevolgen gegeven, wat een punt van zorg kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad 't Baafje Economisch haalbaar toekomstplan Draagvlak Investeringen Bezuinigingen Alternatieven Bestemmingsplannen Evenementen Exploitatie PrijsvraagVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Realiseer een economisch haalbaar toekomstplan voor het terrein van en rondom zwembad het Baafje." De motie roept op tot het ontwikkelen van een vier-seizoenen bestemming voor het zwembad 't Baafje in Heiloo. Het doel is om een structurele exploitatie te realiseren die de financiële ondersteuning van de gemeente minimaliseert. Dit omvat het in kaart brengen en wegnemen van belemmeringen, het toevoegen van bestemmingsactiviteiten, en het organiseren van een prijsvraag om het beste plan uit de markt te halen. Er wordt een eenmalig budget van maximaal 25.000 euro voorgesteld om dit te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de huidige situatie, de uitdagingen en de gewenste uitkomsten. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde veranderingen precies zullen worden geïmplementeerd en welke concrete stappen nodig zijn.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de motie en het toezien op de uitvoering ervan. Ze moeten ook de kaders en criteria vaststellen voor de prijsvraag en de samenstelling van de jury goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze willen investeren in de toekomst van het zwembad door het terrein multifunctioneel te maken, ondanks de beperkte financiële middelen. Ze moeten ook kiezen welke maatschappelijke waarden en bestemmingsactiviteiten prioriteit krijgen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan van aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde veranderingen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het voorgestelde budget vrijmaken. Ze moeten ook de voorgestelde kaders en criteria voor de prijsvraag goedkeuren.
Participatie:
De motie stelt voor om de stichting Vrienden van Heiloo/Red het Baafje te betrekken bij de jury, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen uitgebreid participatieplan voor andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een overweging in de motie, met de suggestie dat een frisse blik kan leiden tot betaalbare verduurzaming van het zwembad.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een eenmalig budget van maximaal 25.000 euro uit de algemene middelen. Er is geen gedetailleerd financieel plan of dekking voor de lange termijn investeringen die mogelijk nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad 't Baafje Economisch haalbaar toekomstplan Draagvlak Investeringen Bezuinigingen Alternatieven Bestemmingsplannen Evenementen Structurele exploitatie PrijsvraagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11.2 Motie Heiloo-2000 Opheffen begeleidingscommissie (verworpen)
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de begeleidingscommissie, die het onderzoek naar de bestuurskracht van Heiloo begeleidt, op te heffen. Het idee is om het verdere proces volledig openbaar te maken en via reguliere raadsbijeenkomsten te laten verlopen. Dit zou betekenen dat de gehele gemeenteraad direct betrokken is bij alle stappen in het besluitvormingsproces. Het doel is om transparantie te waarborgen en ervoor te zorgen dat inwoners en belanghebbenden goed geïnformeerd zijn. De gemeenteraad moet zelf de regie behouden om een breed gedragen besluit te nemen over de bestuurlijke toekomst van Heiloo. De motie wordt ingediend door meerdere fracties, waaronder Heiloo-2000, PvdA, VVD, D66, GBH, CDA en Heiloo Lokaal.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Opheffing van de begeleidingscommissie en volledige openbaarheid van het proces, per direct." De motie stelt voor om de begeleidingscommissie, die het onderzoeksproces naar de bestuurskracht van Heiloo begeleidt, op te heffen. De analysefase is afgerond en het vervolgproces moet in volledige openbaarheid plaatsvinden. Dit is belangrijk voor de transparantie en betrokkenheid van inwoners en de gemeenteraad. De motie benadrukt dat de gemeenteraad als geheel verantwoordelijk is voor de toekomst van Heiloo en daarom direct betrokken moet zijn bij het besluitvormingsproces.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de gewenste uitkomst beschrijft. Het biedt een duidelijke richting voor het vervolgproces.
Rol van de raad:
De raad speelt een centrale rol in dit voorstel. Het moet beslissen over de opheffing van de begeleidingscommissie en het waarborgen van een transparant besluitvormingsproces waarin de gehele raad betrokken is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de begeleidingscommissie of het opheffen ervan ten gunste van een open en transparant proces. Dit vraagt om een afweging tussen efficiëntie en transparantie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het opheffen van de commissie en het voeren van het proces in openbaarheid. Het is tijdgebonden door de directe uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de begeleidingscommissie wordt opgeheven en of het verdere proces in openbaarheid wordt gevoerd.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door inwoners en de volledige raad, door het proces transparant en openbaar te maken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op bestuurlijke processen en transparantie.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de bestuurlijke en procesmatige aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begeleidingscommissie Openbaarheid Bestuurskracht Transparantie Inwoners Eindrapport Regie Vertrouwen Besluitvormingsproces ToekomstVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Opheffing van de begeleidingscommissie en volledige openbaarheid van het proces, per direct." De motie stelt voor om de begeleidingscommissie, die het onderzoeksproces naar de bestuurskracht van Heiloo begeleidt, op te heffen. Het verdere proces moet in volledige openbaarheid plaatsvinden tijdens reguliere raadsbijeenkomsten. Dit moet ervoor zorgen dat de gehele gemeenteraad en de inwoners van Heiloo direct betrokken zijn bij het besluitvormingsproces over de bestuurlijke toekomst van de gemeente.
Oordeel over de Volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke constatering van de huidige situatie, overwegingen waarom verandering nodig is, en een concrete conclusie over de te nemen stappen. Echter, details over hoe de openbaarheid precies vormgegeven zal worden, ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een centrale rol in dit voorstel. Het is aan de gemeenteraad om de motie aan te nemen en daarmee de begeleidingscommissie op te heffen. De raad moet vervolgens het proces in openbaarheid voortzetten, waarbij alle raadsleden betrokken zijn.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad de begeleidingscommissie wil opheffen en het proces volledig openbaar wil maken. Dit vraagt om een afweging tussen efficiëntie en transparantie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (opheffing per direct), maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld over hoe de openbaarheid en betrokkenheid van inwoners precies gerealiseerd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee de begeleidingscommissie opheft en het proces in openbaarheid voortzet.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door inwoners en de volledige raad. Het stelt dat openbaarheid essentieel is voor vertrouwen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt worden. Het opheffen van de begeleidingscommissie zou echter kunnen leiden tot besparingen, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begeleidingscommissie Openbaarheid Bestuurskracht Transparantie Inwoners Eindrapport Regie Vertrouwen Besluitvormingsproces BetrokkenheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11.3 Motie Heiloo-2000 Gelijke verkenning Bestuurskrachtonderzoek (aangehouden)
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een motie waarin het college wordt gevraagd om een onafhankelijke verkenning uit te voeren van de bestuurlijke toekomst van de gemeente. Er zijn drie scenario's te onderzoeken: zelfstandigheid, samenwerking binnen de BUCH-gemeenten, of een fusie. Het is belangrijk dat deze verkenning objectief gebeurt, zonder vooraf een voorkeur uit te spreken. Inwoners moeten actief betrokken worden bij het proces via enquêtes, inspraakavonden of een online platform. Een onafhankelijk bureau zou het proces moeten begeleiden en toezicht houden. Het college moet de raad regelmatig informeren over de voortgang en de uitkomsten van de verkenning. De motie is ingediend door meerdere fracties, waaronder Heiloo-2000, PvdA, VVD, D66, GBH, CDA en Heiloo Lokaal.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie vreemd aan de agenda: Gelijke verkenning van alle bestuurlijke opties voor Heiloo
Samenvatting: De motie roept op tot een objectieve en onafhankelijke verkenning van alle bestuurlijke opties voor de gemeente Heiloo. Het college heeft in een eerdere brief een voorkeur uitgesproken voor samenwerking met de BUCH-gemeenten en/of Alkmaar, zonder dat de raad hierover heeft besloten. De motie benadrukt het belang van een onpartijdige analyse van de opties zelfstandigheid, samenwerking binnen de BUCH, en fusie. Het college wordt opgedragen om inwoners actief te betrekken en een onafhankelijk bureau in te schakelen voor begeleiding. De raad moet regelmatig geïnformeerd worden over de voortgang en uitkomsten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke stappen en verantwoordelijkheden voor het college schetst. Het bevat echter geen specifieke tijdlijnen of deadlines, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol als besluitvormend orgaan dat het college opdraagt om een onafhankelijke verkenning uit te voeren. De raad moet ook de voortgang en resultaten van het proces beoordelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het eens is met de noodzaak van een onafhankelijke verkenning en of zij de voorgestelde aanpak en betrokkenheid van inwoners ondersteunt. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van onafhankelijkheid en de selectie van het bureau dat het proces begeleidt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van tijdsgebonden elementen kan de uitvoering bemoeilijken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college opdraagt om de voorgestelde onafhankelijke verkenning uit te voeren en de inwoners actief te betrekken.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door inwoners via enquêtes, inspraakavonden en een online platform. Dit is een belangrijk onderdeel van de motie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het inschakelen van een onafhankelijk bureau kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen, wat een aandachtspunt voor de raad kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuurlijke opties Onafhankelijke verkenning BUCH-gemeenten Inwonersbetrokkenheid Partners en Pröpper Communicatietraject Bestuurlijke voorkeur Zelfstandigheid Fusie Onafhankelijk bureauVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gelijke verkenning van alle bestuurlijke opties voor Heiloo". De motie roept op tot een objectieve en onafhankelijke verkenning van de bestuurlijke toekomst van Heiloo, zonder vooraf bepaalde voorkeuren. Het college wordt gevraagd om drie scenario's te onderzoeken: zelfstandigheid, samenwerking binnen de BUCH-gemeenten, en fusie. De motie benadrukt het belang van betrokkenheid van inwoners en een open communicatieproces. Een onafhankelijk bureau moet het proces begeleiden en de raad moet regelmatig geïnformeerd worden over de voortgang en uitkomsten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het identificeert de noodzaak van een objectieve verkenning en benadrukt de betrokkenheid van inwoners. Het mist echter specifieke tijdlijnen en gedetailleerde financiële ramingen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en monitoren van het proces. Ze moeten ervoor zorgen dat het college de motie uitvoert zoals voorgesteld en dat de verkenning objectief en onafhankelijk blijft.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen, wat impliceert dat ze een open en onbevooroordeelde verkenning van alle opties willen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de voorkeuren van de verschillende partijen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan complex zijn zonder gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde verkenning uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door inwoners via enquêtes, inspraakavonden en online platforms. Dit is een sterk punt van de motie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie noemt de noodzaak van een onafhankelijk bureau, wat financiële implicaties kan hebben. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe deze kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuurlijke opties Onafhankelijke verkenning BUCH-gemeenten Inwonersbetrokkenheid Partners en Pröpper Communicatietraject Zelfstandigheid Fusie Financiële gevolgen Onafhankelijk bureauVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Gelijke verkenning van alle bestuurlijke opties voor Heiloo". Het doel is om een onafhankelijke verkenning uit te voeren naar drie scenario's voor de bestuurlijke toekomst van Heiloo: zelfstandigheid, samenwerking binnen de BUCH (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo) of fusie. Het college benadrukt het belang van samenwerking tussen de raad, inwoners en het college om een breed gedragen besluit te nemen. De motie vraagt om een open communicatietraject om inwoners actief te betrekken en draagvlak te creëren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het de noodzaak van een onafhankelijke verkenning erkent en de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden benadrukt. Echter, specifieke details over de uitvoering, zoals budget en exacte rolverdeling, ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de regie over het proces van het bestuurskrachtonderzoek. Het is aan de raad om de input van inwoners te wegen en te beslissen over de toekomst van Heiloo. De raad moet ook beslissen over de rolverdeling en het budget voor het vervolgproces.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen de drie scenario's voor de bestuurlijke toekomst van Heiloo. Daarnaast moeten ze beslissen hoe ze de inwonersparticipatie vormgeven en welke middelen ze daarvoor inzetten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke deadlines of meetbare doelen genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is behoefte aan meer specificiteit in de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten hoe de onafhankelijke verkenning wordt uitgevoerd, wie deze schrijft, hoe het proces wordt begeleid, en hoe de inwonersparticipatie wordt vormgegeven. Ook moet het budget voor het proces worden vastgesteld.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van een open en breed communicatietraject om inwoners actief te betrekken en draagvlak te creëren. De raad moet beslissen hoe dit participatieproces wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn afhankelijk van de gekozen bestuurlijke optie en de impact daarvan op de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een budget voor het vervolgproces, maar specificeert niet hoeveel dit zou moeten zijn of hoe het gedekt wordt. De raad moet hierover beslissen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuurlijke opties Bestuurskrachtonderzoek Zelfstandigheid Samenwerking Fusie Inwonersparticipatie Draagvlak Onafhankelijke verkenning Communicatietraject Rollen en verantwoordelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht: