03-11-2025 Raadsvergadering - Programmabegroting 2026
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 2. Agendavaststelling
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 3 Behandeling Programmabegroting 2026
Heiloo's Begrotingsdebat: Van Ravijnjaren tot Woningbouwplannen
De gemeenteraad van Heiloo heeft de programmabegroting voor 2026 besproken, met een meerjarenperspectief tot 2029. Ondanks eerdere verwachtingen van een tekort, wordt nu een positief saldo verwacht door incidentele maatregelen. De besluitvorming vond plaats tijdens de raadsvergadering op 3 november 2025.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over de programmabegroting 2026 van de gemeente Heiloo, kwamen diverse onderwerpen aan bod, variërend van woningbouw tot de financiële toekomst van de gemeente. De vergadering, geleid door voorzitter Mascha ten Bruggencate, bood ruimte voor alle fracties om hun visie te delen en amendementen en moties in te dienen.
Linda Veerbeek van Heiloo-2000 opende het debat met lof voor de ambtenaren die de begroting hadden opgesteld. Ze benadrukte het belang van voortgang in woningbouwprojecten zoals Zandzoom en de afslag A9. "Zonder afslag wordt de verkeersdruk in het dorp nog veel hoger," waarschuwde ze. Heiloo-2000 sprak ook zorgen uit over de financiële toekomst en de dreiging van het zogenaamde ravijnjaar.
Annemarieke Nierop van de PvdA keek zowel terug als vooruit. Ze prees de realisaties zoals de nieuwe sporthal en het station, maar uitte ook zorgen over de financiële vooruitzichten. "De zorgen over mogelijke financiële ravijnen vanaf 2028 achten wij voorbarig," stelde ze. De PvdA diende amendementen in voor extra ondersteuning van het vrijwilligersinformatiepunt (VIP) en het jongerenwerk, en pleitte voor een herziening van de verduurzaming van schoolgebouwen.
René van Splunteren van de VVD complimenteerde het college voor de sluitende begroting, maar benadrukte dat er meer vaart gezet moet worden achter sommige plannen. "Het college voert de opdrachten van de raad uit, maar een tandje bijzetten kan geen kwaad," aldus Van Splunteren. Hij sprak zijn zorgen uit over de huisvestingskosten van de BUCH-gemeenten en de noodzaak van een autoluw stationsgebied.
Peter Soonius van D66 riep op tot actie op sociaal beleid, groenbeleid en economische vitaliteit. Hij benadrukte het belang van de Dorpspas Heiloo en de groene ring. "Heiloo is een dorp waar we trots op mogen zijn, en als we dit willen vasthouden, zullen we moeten investeren in de openbare ruimte," stelde Soonius.
Edith de Jong van Gemeentebelangen Heiloo uitte stevige kritiek op de begroting, met name op de kostenramingen voor de aansluiting A9. "Het is een begroting waar we weer, in feite, kunnen zeggen dat het geen getrouw en eerlijk beeld van de werkelijke financiële situatie van de gemeente geeft," aldus De Jong.
Hessel Hiemstra van het CDA sprak zijn zorgen uit over het tempo van de voortgang en de overdracht naar het volgende college. "Veel zaken die nu allemaal gezegd zijn over procedures, dat is allemaal al langer breed bekend en daar kun je van tevoren op anticiperen," stelde Hiemstra.
Na een intensieve discussie stemde de raad over de ingediende amendementen en moties. Het amendement over het schrappen van de huisvestingskosten van de BUCH-gemeenten werd breed gesteund, terwijl de voorstellen voor extra middelen voor het VIP en jongerenwerk gemengde reacties opriepen. De besluitvorming over de begroting zelf volgde na de stemming over de amendementen.
Met de vaststelling van de begroting zet Heiloo een stap richting een financieel stabiele toekomst, hoewel de uitdagingen op het gebied van woningbouw en infrastructuur nog steeds groot zijn. De komende maanden zullen uitwijzen hoe de gemeente deze uitdagingen zal aanpakken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt de programmabegroting voor 2026 vast te stellen, inclusief het meerjarenperspectief tot 2029. Deze begroting biedt inzicht in de financiële en beleidsmatige plannen van de gemeente en is een belangrijk instrument voor de raad om zijn controlerende rol uit te oefenen. Er is geen nieuw beleid opgenomen; de focus ligt op het afwegen van bestaande kaders en budgetten. De begroting moet vóór 15 november 2025 naar de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland worden gestuurd. De raad bespreekt ook de financiële risico's en de maatregelen om deze te beheersen. Ondanks eerdere verwachtingen van een tekort in 2026, wordt nu een positief saldo verwacht door incidentele maatregelen en aanpassingen in de begroting. De besluitvorming vindt plaats tijdens de raadsvergadering op 3 november 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Programmabegroting 2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Programmabegroting 2026" van de gemeente Heiloo. Het raadsvoorstel omvat de vaststelling van de programmabegroting voor 2026, inclusief het meerjarenperspectief 2027-2029 en bijbehorende begrotingswijzigingen. De begroting dient als een belangrijk instrument voor de gemeenteraad om zijn kaderstellende en controlerende rol uit te oefenen. Het voorstel bevat geen nieuw beleid, maar verwerkt autonome ontwikkelingen en de septembercirculaire 2025. Het doel is om een sluitende begroting te presenteren, ondanks enkele financiële uitdagingen en risico's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke financiële en beleidsinhoudelijke informatie bevat die relevant is voor de raad. Het omvat de bestuurlijke en financiële hoofdlijnen, programmaonderdelen, en verplichte paragrafen volgens het BBV.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen. Dit valt onder hun budgetrecht en is essentieel voor hun kaderstellende en controlerende taken.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van bestaande kaders en budgetten, gezien er geen nieuw beleid is opgenomen. Er moeten beslissingen worden genomen over de verwerking van autonome ontwikkelingen en de financiële maatregelen om een sluitende begroting te behouden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline voor indiening bij de Gedeputeerde Staten. Echter, de doelen zijn minder meetbaar en haalbaar, gezien de verschuiving van hervormingsmaatregelen naar 2028 en het gebruik van incidentele maatregelen om het begrotingstekort te dekken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2026 en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten extra kosten voor huisvesting en actualisatie van inkomsten. Het voorstel vermeldt dat het tekort deels wordt opgevangen door incidentele maatregelen en hervormingsmaatregelen die naar 2028 zijn verschoven. Het uiteindelijke begrotingssaldo voor 2026 is positief, maar er blijven uitdagingen voor de jaren daarna.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2026 Meerjarenperspectief 2027-2029 Begrotingswijzigingen Gemeentewet Septembercirculaire 2025 Weerstandsvermogen en risicobeheersing Kadernota 2026 BUCH Voorjaarsnota 2025 Jeugdzorg hervormingsmaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie van de PvdA Heiloo betreft de verduurzaming van scholen. De motie roept op tot verduurzamingsmaatregelen binnen het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2024-2027. Het doel is om de scholen in Heiloo energiezuiniger te maken, wat bijdraagt aan lagere energiekosten en een beter milieu. De motie vraagt om inzicht in de financiële gevolgen van deze verduurzaming en benadrukt de noodzaak van een externe partij voor begeleiding bij de herijking van het IHP.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke oproep doet voor verduurzaming en vraagt om financiële transparantie. Echter, specifieke maatregelen en tijdlijnen ontbreken.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet de motie beoordelen, bespreken en besluiten of zij deze steunt. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de benodigde budgetten en het toezien op de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of verduurzaming van scholen prioriteit krijgt binnen de beschikbare middelen en of zij bereid is extra budget vrij te maken indien nodig.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en daarmee de verduurzaming van scholen prioriteit geeft binnen het IHP.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar de betrokkenheid van schoolbesturen en externe partijen impliceert enige mate van samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, gericht op het energiezuiniger maken van schoolgebouwen.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om inzicht in de financiële gevolgen, maar biedt geen gedetailleerde financiële dekking. Dit moet worden uitgewerkt in de herijking van het IHP, waarvoor een externe partij wordt gezocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Scholen Motie PvdA ISOB IHP 2024-27 Schoolbesturen Financiële gevolgen Herijking Externe partijVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
René van Splunteren - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Peter Soonius - D66
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
René van Splunteren - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Onbekende spreker
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Rob Opdam - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Ronald Vennik - Wethouder
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Antoine Tromp - Wethouder
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Michel Engelsman - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Brenda Bruin - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Croux - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Croux - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
René van Splunteren - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Mart Brouwer de Koning - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Annemarieke Nierop - PvdA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
René van Splunteren - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
00:04:29 - 00:12:12 - 00:12:44 - 00:18:54 - 00:20:04 - 00:26:39 - 00:28:31 - 00:29:12 - 00:29:41 - 00:30:19 - 00:30:35 - 00:31:16 - 00:31:36 - 00:31:52 - 00:32:29 - 00:38:36 - 00:39:54 - 00:40:51 - 00:41:28 - 00:41:57 - 00:48:40 - 00:49:02 - 00:49:29 - 00:49:43 - 00:57:29 - 00:57:46 - 00:59:12 - 00:59:43 - 01:24:56 - 01:25:34 - 01:27:43 - 01:27:53 - 01:31:13 - 01:32:13 - 01:36:38 - 01:37:54 - 01:37:57 - 01:38:09 - 01:39:43 - 01:42:45 - 01:43:31 - 01:44:32 - 01:45:25 - 01:47:14 - 01:49:43 - 01:50:57 - 01:52:04 - 01:53:08 - 01:53:16 - 01:54:15 - 01:55:02 - 01:55:44 - 01:55:50 - 01:56:28 - 01:57:10 - 01:57:23 - 01:57:31 - 01:58:36 - 01:59:47 - 02:00:33 - 02:01:22 - 02:01:59 - 02:05:14 - 02:05:52 - 02:06:01 - 02:06:38 - 02:07:19 - 02:07:31 - 02:07:45 - 02:08:34 - 02:10:02 - 02:10:41 - 02:11:27 - 02:12:46 - 02:13:29 - 02:16:06 - 02:16:34 - 02:17:04 - 02:27:34 - 02:27:59 - 02:28:04 - 02:31:47 - 02:33:17 - 02:33:36 - 02:35:15 - 02:38:24 - 02:40:14 - 02:42:42 - 02:43:24
Onbekende spreker
00:12:24 - 00:27:02 - 00:30:37 - 00:31:54 - 00:38:39 - 00:41:08 - 00:41:30 - 00:49:10 - 00:57:51 - 01:00:11 - 01:27:55 - 01:31:37 - 01:32:18 - 01:35:11 - 01:36:42 - 01:42:48 - 01:43:41 - 01:44:37 - 01:45:29 - 01:47:16 - 01:50:06 - 01:51:22 - 01:52:10 - 01:53:20 - 01:55:05 - 01:56:32 - 01:57:36 - 01:58:43 - 01:59:55 - 02:00:49 - 02:02:04 - 02:06:43 - 02:08:39 - 02:10:43 - 02:11:39 - 02:13:01 - 02:13:35 - 02:16:39 - 02:17:07 - 02:17:34 - 02:28:30 - 02:31:52 - 02:33:39
Sybren van Dokkum - D66
Antoine Tromp - Wethouder
Marc Klamer - Heiloo-2000
Agendapunt 4 Besluitvorming Programmabegroting 2026
Heiloo kiest voor verduurzaming scholen boven nieuwbouw
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Heiloo besloten om prioriteit te geven aan de verduurzaming van bestaande scholen boven de nieuwbouw van het IKC Zandzoom. Dit besluit komt na een intensieve discussie over de beste manier om de beschikbare middelen te besteden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een besluit over investeringen in schoolhuisvesting. Er zijn plannen voor investeringen in het IKC Zandzoom, maar de realisatie van deze wijk is vertraagd. Hierdoor worden de investeringen in 2026 en 2027 waarschijnlijk niet gebruikt. Tegelijkertijd is er een dringende behoefte aan verduurzaming van bestaande scholen, zoals De Kring en De Hoed. Eerder is gekozen voor een minder ambitieus verduurzamingsscenario vanwege financiële redenen. De raad vraagt nu het college om een nieuwe financiële analyse te maken, zodat er mogelijk alsnog voor het uitgebreidere verduurzamingsscenario gekozen kan worden. Deze analyse moet inzicht geven in de financiële besparingen als het IKC Zandzoom wordt uitgesteld en hoe deze besparingen kunnen bijdragen aan de kosten van het verduurzamingsscenario. Ook moet de inzet van een bestemmingsreserve van € 100.000 worden meegenomen. Het doel is om de raad in staat te stellen een nieuwe afweging te maken bij de vaststelling van de 2e FIRAP 2025. Het voorstel is om eerst te investeren in de verduurzaming van de bestaande scholen en daarna in het IKC Zandzoom.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement bij Programmabegroting Heiloo 2026 e.v. - Versterking jongerenwerk
Samenvatting: Het amendement stelt voor om een extra jongerenwerker aan te stellen in Heiloo voor de periode 2026-2030, gefinancierd uit de algemene reserve. Dit is een reactie op de verminderde uren voor jongerenwerk en de toenemende problematiek onder jongeren, zoals betrokkenheid bij criminaliteit en middelengebruik. Het amendement benadrukt de noodzaak van continuïteit in jongerenwerk om preventieve maatregelen te versterken en toekomstige kosten in jeugdzorg en politie te verminderen. Het college wordt verzocht om structurele financiering te onderzoeken.
Oordeel over Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke motivatie voor de extra inzet van jongerenwerkers en legt de financiële dekking uit. Echter, het mist specifieke details over de structurele borging na 2030.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement goedkeuren en daarmee instemmen met de voorgestelde wijziging in de programmabegroting. Daarnaast moet de raad het college aansturen om structurele financieringsopties te onderzoeken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het inzetten van extra middelen voor jongerenwerk prioriteit heeft en of de algemene reserve hiervoor mag worden aangesproken. Ook moet de raad overwegen hoe belangrijk continuïteit in jongerenwerk is voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (1 fte), en tijdgebonden (2026-2030). Het is echter minder specifiek over de structurele borging na 2030, wat een mogelijke inconsistentie is.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement en de voorgestelde aanpassing in de programmabegroting.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van jongeren of andere stakeholders in de besluitvorming, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de preventieve aanpak van jongerenproblematiek kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen bedragen € 70.000 per jaar voor vijf jaar, gedekt uit de algemene reserve. Het voorstel suggereert dat deze investering op lange termijn kosten kan besparen in jeugdzorg en politie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerenwerk Extra jongerenwerker Algemene reserve Veiligheidsdomein Suïcidepreventie Middelengebruik Criminaliteit Preventieve werking Continuïteit FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Herverdeling huisvestingskosten BUCH" in de Programmabegroting Heiloo 2026 e.v. Het voorstel beoogt de geschrapte kosten van €406.000 per jaar, die voortkomen uit een nieuwe verdeling van de huisvestingskosten van de BUCH-werkorganisatie, te verwijderen uit de begroting. Dit besluit is genomen zonder de gebruikelijke zienswijzeprocedure, wat de indieners als problematisch beschouwen. Ze stellen voor om deze kosten pas te heroverwegen na bespreking van de Financiële Rapportage (FIRAP) BUCH en de bijbehorende zienswijzeprocedure.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg en onderbouwing. Het legt duidelijk uit waarom de indieners van mening zijn dat de kosten geschrapt moeten worden en verwijst naar de ontbrekende zienswijzeprocedure.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om het budgetrecht uit te oefenen en te beslissen over de aanpassing van de begroting. De raad moet beoordelen of de voorgestelde kostenverdeling zonder de juiste procedure kan worden goedgekeurd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de voorgestelde begroting met de nieuwe kostenverdeling of het amendement steunen dat deze kosten schrapt totdat de juiste procedure is gevolgd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het schrappen van een specifiek bedrag. Het is echter niet tijdgebonden, omdat het afhankelijk is van toekomstige procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van een tijdlijn voor de zienswijzeprocedure kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen en de kosten schrappen, of de oorspronkelijke begroting met de nieuwe kostenverdeling goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het gebrek aan participatie door het niet volgen van de zienswijzeprocedure, wat normaal gesproken de betrokkenheid van de raad en andere belanghebbenden zou waarborgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en procedurele aspecten.
Financiële gevolgen:
Het schrappen van de €406.000 aan huisvestingskosten zou de begroting van de gemeente Heiloo verlichten. Het voorstel geeft echter niet aan hoe deze kosten anderszins gedekt zouden worden als ze later alsnog goedgekeurd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Programmabegroting 2026 Herverdeling huisvestingskosten BUCH Begrotingswijzigingen Zienswijze procedure Financiële Rapportage (FIRAP) Budgetrecht Gemeenschappelijke Regeling MeerjarenramingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Programmabegroting Heiloo 2026 e.v." en richt zich specifiek op het voortzetten van het VrijwilligersInformatiePunt (VIP) Heiloo. Het voorstel beoogt om € 70.000 uit de bestemmingsreserve sport en cultuur te gebruiken om het VIP in 2026 te financieren. Dit is noodzakelijk omdat er nog geen structurele oplossing is gevonden voor de financiering van het VIP, en de mogelijkheid tot deelname aan een gezamenlijk VIP voor de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo) nog onzeker is. Het amendement is ingediend door leden van het CDA en de PvdA Heiloo.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een tijdelijke financiële oplossing en geeft een duidelijke reden voor de voorgestelde wijziging. Echter, het mist een lange termijnvisie of plan voor de structurele financiering van het VIP.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het gebruik van de bestemmingsreserve sport en cultuur voor het voortzetten van het VIP in 2026. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het tijdelijk voortzetten van het VIP met de voorgestelde financiering of het risico nemen dat het VIP niet kan blijven bestaan zonder structurele financiering. Dit kan invloed hebben op de beschikbaarheid van vrijwilligersdiensten in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de bron van financiering. Het is echter niet tijdgebonden of realistisch op de lange termijn, aangezien het slechts een tijdelijke oplossing biedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een tijdelijke oplossing kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om € 70.000 uit de bestemmingsreserve sport en cultuur te gebruiken voor het VIP in 2026.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de besluitvorming. Het lijkt voornamelijk een financiële en politieke beslissing te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiering van een vrijwilligersinformatiepunt.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een bedrag van € 70.000 uit de bestemmingsreserve sport en cultuur. Het voorstel geeft aan dat deze reserve kan worden gebruikt omdat vrijwilligers bijdragen aan de instandhouding van sport- en cultuurvoorzieningen. Er wordt echter geen langetermijnoplossing voor de financiering van het VIP geboden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VrijwilligersInformatiePunt (VIP) Programmabegroting 2026 Bestemmingsreserve sport en cultuur Subsidie BUCH Onderzoek Vacaturebank Structurele oplossing Tijdelijke oplossing SubsidieaanvraagVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Investeringen in huisvesting scholen" en richt zich op het heroverwegen van investeringen in de verduurzaming van bestaande scholen in Heiloo. Vanwege het uitstel van de realisatie van de nieuwe wijk Zandzoom en het bijbehorende IKC Zandzoom, stelt de motie voor om de financiële haalbaarheid van een eerder afgewezen verduurzamingsscenario opnieuw te onderzoeken. Dit scenario, scenario 1, werd eerder afgewezen op basis van financiële overwegingen. De motie vraagt om een herziene financiële analyse om te bepalen of de besparingen door het uitstel van IKC Zandzoom kunnen bijdragen aan de verduurzaming van bestaande scholen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het probleem en de gewenste actie beschrijft. Echter, het verwijst naar niet-openbare documenten zoals het MJIP, wat de transparantie kan beperken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het college op te dragen een herziene financiële analyse te maken en om op basis daarvan een nieuwe afweging te maken over de investeringsvolgorde.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vasthouden aan de oorspronkelijke investeringsvolgorde of het prioriteren van de verduurzaming van bestaande scholen boven de realisatie van IKC Zandzoom.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een deadline stelt voor de financiële analyse. Het is echter minder meetbaar en haalbaar zonder inzicht in de volledige financiële context. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van niet-openbare documenten kan een probleem zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde financiële analyse uit te voeren en op basis daarvan mogelijk de investeringsvolgorde te herzien.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar verwijst naar de wensen van schoolbesturen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien de motie zich richt op de verduurzaming van bestaande schoolgebouwen.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een analyse van de financiële besparingen door het uitstel van IKC Zandzoom en hoe deze besparingen kunnen bijdragen aan de verduurzaming. Er wordt ook verwezen naar een bestemmingsreserve van €100.000 voor verduurzaming, maar verdere financiële dekking wordt niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming IKC Zandzoom Scenario 1 Scenario 2 Financiële analyse Investeringen Bestemmingsreserve Scholen Besparingen MJIP (Meerjaren Investeringsprogramma)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Linda Veerbeek - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Agendapunt 5 Belastingverordeningen Heiloo 2026
Heiloo Stemt In met Nieuwe Belastingverordeningen voor 2026
De gemeenteraad van Heiloo heeft op 3 november 2025 ingestemd met de belastingverordeningen voor 2026. Het voorstel omvatte onder andere aanpassingen in de afvalstoffenheffing, onroerende-zaakbelastingen en toeristenbelasting. De tarieven worden aangepast op basis van inflatie en kostendekkendheid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt om op 3 november 2025 te besluiten over de belastingverordeningen voor 2026. Het voorstel omvat verschillende verordeningen, waaronder die voor afvalstoffenheffing, onroerende-zaakbelastingen, en toeristenbelasting. De tarieven worden mogelijk aangepast op basis van inflatie en kostendekkendheid. Voor afvalstoffenheffing en onroerende-zaakbelastingen worden specifieke indexeringen voorgesteld. De raad heeft de bevoegdheid om deze tarieven vast te stellen en kan wijzigingen aanbrengen. De verordeningen moeten voor 1 januari 2026 worden gepubliceerd om in werking te treden. Er zijn geen alternatieven overwogen, omdat het voorstel een technische vertaling is van de begroting 2026. De verordeningen worden na vaststelling gepubliceerd op officiële websites.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Belastingverordeningen Heiloo 2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen Heiloo 2026". Het raadsvoorstel stelt voor om diverse belastingverordeningen voor 2026 vast te stellen, waaronder afvalstoffenheffing, kwijtscheldingsregels, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgelden, onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, standplaatsgelden en toeristenbelasting. De tarieven worden aangepast op basis van de Consumenten Prijs Index (CPI) en kostendekkendheid. Voor afvalstoffenheffing en onroerende zaakbelasting worden afwijkende indexeringen voorgesteld. Het voorstel is een technische vertaling van de begroting 2026 naar belastingtarieven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante belastingverordeningen en bijbehorende tarieventabellen voor 2026 omvat. Het bevat gedetailleerde toelichtingen op de wijzigingen en indexeringen van de tarieven.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen vast te stellen en tarieven te wijzigen. Het voorstel vraagt de raad om de voorgestelde belastingverordeningen voor 2026 vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de belastingtarieven en de mate van indexering. Er zijn keuzes te maken over de kostendekkendheid en de impact van de tarieven op de inwoners en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarieven en indexeringen. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum van 1 januari 2026. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en bijbehorende tarieven voor 2026 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vertaalt de begrote opbrengsten naar tarieven voor gemeentelijke belastingen. De tarieven zijn gebaseerd op kostendekkendheid en inflatiecorrectie. Er wordt voldaan aan het uitgangspunt van kostendekkendheid voor rioolheffing en afvalstoffenheffing. De financiële dekking is gebaseerd op de begroting 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Indexering Tarieven Afvalstoffenheffing Onroerende zaakbelasting Kostendekkendheid Consumenten Prijs Index (CPI) Leges Lijkbezorgingsrechten ToeristenbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Agendapunt 6 Moties vreemd aan de orde
Heiloo's Glyfosaatdebat: Gemeenteraad Stemt Voor Motie Tegen Gebruik
De gemeenteraad van Heiloo heeft een motie aangenomen die oproept tot het stoppen met het gebruik van glyfosaat door agrarische ondernemers. Ondanks zorgen over de juistheid van de informatie in de motie, benadrukken voorstanders het belang van het voorzorgsprincipe.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Heiloo werd een motie van de Partij van de Arbeid besproken die oproept tot het beëindigen van het gebruik van glyfosaat op landbouwgrond. De motie, die met 13 stemmen voor en 5 tegen werd aangenomen, vraagt de Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) en de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB) om hun leden aan te sporen te stoppen met het gebruik van het omstreden bestrijdingsmiddel.
Annemarieke Nierop van de PvdA benadrukte de noodzaak van de motie: "Als glyfosaat echt zo schadelijk is, waarom verbieden we het dan niet landelijk?" Ze wees op een recente studie van het Ramazzini Instituut die een verband suggereert tussen glyfosaat en kanker. "Onze Heiloo-motie die ProRail opriep te stoppen met glyfosaat is in heel veel gemeenten in Nederland uiteindelijk ingediend en aangenomen," voegde ze toe.
Wethouder Antoine Tromp gaf aan dat het college de motie kan uitvoeren, ondanks dat de schadelijkheid van glyfosaat nog niet onomstotelijk is vastgesteld. "We hanteren nog steeds het voorzorgsprincipe," aldus Tromp.
De discussie werd verder aangezwengeld door Hessel Hiemstra van het CDA, die wees op de reactie van LTO en de noodzaak om terughoudend te zijn met lokale regelgeving. "Er zit ook een element in van schoenmaker, blijf bij je leest," zei hij.
Arjen Vroegop van de VVD uitte zijn zorgen over de motie en de bron van het onderzoek: "Dit onderzoek is vast uitgevoerd door een Pesticide Action Network of Milieudefensie." Hij benadrukte dat zowel de EFSA als het CTGB geen reden zien om glyfosaat als kankerverwekkend te classificeren.
Marc Klamer van Heiloo-2000 steunde de motie en noemde glyfosaat "vies spul" dat zo snel mogelijk de wereld uit moet. "Dit is eigenlijk gewoon een logische stap in ons beleid," stelde hij.
De motie roept op tot een werkbezoek aan agrarische bedrijven om meer inzicht te krijgen in het gebruik van glyfosaat. De gemeenteraad van Heiloo zet hiermee een belangrijke stap in de discussie over gewasbeschermingsmiddelen en hun impact op mens en milieu.
Samenvatting
De gemeenteraad van Heiloo overweegt een motie van de PvdA over het gebruik van glyfosaat door agrarische ondernemers. Er zijn zorgen over de juistheid van de informatie in de motie, wat kan leiden tot misverstanden over de risico's van glyfosaat. LTO Noord en KAVB benadrukken dat hun leden zorgvuldig omgaan met gewasbeschermingsmiddelen en dat glyfosaat, mits correct toegepast, als veilig wordt beschouwd. De Europese herbeoordeling van glyfosaat concludeert dat er geen nieuwe inzichten zijn die de herregistratie in de weg staan. Een studie van het Ramazzini Instituut suggereert een verband tussen glyfosaat en leukemie, maar het Ctgb ziet geen reden om glyfosaat als kankerverwekkend te classificeren. LTO Nederland is van mening dat glyfosaat verboden moet worden als het kankerverwekkend blijkt, maar ziet op basis van de huidige gegevens geen reden om hun standpunt te wijzigen. Professor Bas Bloem heeft geen verband gevonden tussen glyfosaat en Parkinson. Gewasbeschermingsmiddelen worden in Europa alleen toegelaten na een zorgvuldige risicobeoordeling. De gemeenteraad wordt uitgenodigd voor een werkbezoek aan agrarische bedrijven om meer inzicht te krijgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Geen glyfosaat in Heiloo, ook niet op onze landbouwgronden
Samenvatting: De motie, ingediend door de PvdA Heiloo, roept het college van B&W op om het bestuur van LTO, LTO Noord (afdeling Kennemerland), en de KAVB te informeren dat het gebruik van glyfosaat in Heiloo ongewenst is. De motie vraagt deze besturen hun leden in Heiloo aan te schrijven met het verzoek te stoppen met het gebruik van glyfosaat. Het college ondersteunt de motie, verwijzend naar eerdere besluiten om chemievrij onkruid te bestrijden. Ondanks dat het Ctgb glyfosaat niet als kankerverwekkend classificeert, blijft het college bij haar standpunt vanwege studies die schadelijke effecten suggereren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke oproep en context, verwijst naar eerdere moties en geeft inzicht in de complexiteit van de kwestie rondom glyfosaat. Echter, het mist specifieke details over de huidige situatie in de landbouwsector binnen Heiloo.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college steunt in het verzoek aan de genoemde besturen. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de richting van het gemeentelijk beleid ten aanzien van glyfosaatgebruik.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij het voorzorgsprincipe willen hanteren door glyfosaatgebruik te ontmoedigen, ondanks het ontbreken van een definitieve wetenschappelijke consensus over de schadelijkheid. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in relatie tot de landbouwsector.
SMART-analyse en inconsequenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de effectiviteit van de oproep is onzeker zonder handhavingsmechanismen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college opdracht geeft om de genoemde besturen aan te schrijven met het verzoek om glyfosaatgebruik te stoppen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de communicatie met landbouworganisaties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie gericht is op het verminderen van chemische middelen in de landbouw, wat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving.
Financiële gevolgen
De motie zelf lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben, aangezien het voornamelijk om communicatie gaat. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden, maar deze lijken minimaal te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Glyfosaat Landbouwgronden LTO Noord KAVB Onkruidbestrijding Chemievrij Ctgb Europese Commissie EFSA ECHAVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Vreemd aan de agenda: Realisatie openstelling Middenweg - Boekelermeer
Samenvatting: De motie roept op tot de vervroegde openstelling van de Middenweg in Heiloo, vooruitlopend op de aansluiting van de A9 die pas in 2031 gereed zal zijn. De openstelling is een langgekoesterde wens van lokale ondernemers en inwoners en kan met minimale kosten en binnen een week worden gerealiseerd. Het doel is om verkeersomleidingen te verminderen en daarmee de uitstoot te verlagen. De motie vraagt om de nodige verkeersonderzoeken en mogelijke bestemmingsplanwijzigingen, met een deadline voor openstelling op 1 januari 2027. De financiering zal plaatsvinden via de Algemene Reserve.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de specifieke verkeersonderzoeken en de exacte juridische stappen die nodig zijn voor de bestemmingsplanwijziging.
Rol van de Raad
De raad moet de motie goedkeuren en het college opdracht geven om de benodigde stappen te ondernemen voor de openstelling van de Middenweg.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de openstelling van de Middenweg prioriteit heeft boven andere projecten en of de kosten gerechtvaardigd zijn. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de belangen van de lokale gemeenschap en mogelijke juridische en planologische complicaties.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (openstelling voor 1 januari 2027), en tijdgebonden. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de uitkomsten van de verkeersonderzoeken en juridische procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid binnen de gestelde termijn kan een uitdaging zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college de opdracht geven om de openstelling van de Middenweg te realiseren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of ondernemers in het proces, hoewel het wel hun wensen weerspiegelt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de openstelling van de Middenweg kan leiden tot minder autokilometers en daarmee minder uitstoot.
Financiële Gevolgen
De kosten voor de openstelling worden geschat op 300.000 euro, te dekken uit de Algemene Reserve. Er is geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve financieringsopties gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openstelling Middenweg Aansluiting A9 Ondernemers en inwoners Verkeersmodel Bestemmingsplanwijziging Schadelijke uitstoot Verkeerseffecten Algemene Reserve Verkeersproblemen Verkeerstellingen en -prognosesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Analyse van de Motie: "Geen glyfosaat in Heiloo, ook niet op onze landbouwgronden"
Titel en Samenvatting:
De motie "Geen glyfosaat in Heiloo, ook niet op onze landbouwgronden" roept op tot het beëindigen van het gebruik van glyfosaat door agrariërs en bloembollentelers in Heiloo. De motie benadrukt de wetenschappelijke bevindingen die de schadelijkheid van glyfosaat voor mens en dier bevestigen, en vraagt de raad om het bestuur van LTO Noord en de KAVB te verzoeken hun leden aan te sporen het gebruik van glyfosaat te staken.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in zijn argumentatie en doelstellingen. Het biedt wetenschappelijke onderbouwing en verwijst naar eerdere beslissingen van de raad. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en handhaving van het verbod.
Rol van de Raad:
De raad speelt een adviserende en sturende rol door het college op te roepen om actie te ondernemen richting de betrokken landbouworganisaties. De raad moet ook toezicht houden op de opvolging van de verzoeken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat kan leiden tot spanningen met agrariërs en telers, of het afwijzen ervan, wat kan worden gezien als het negeren van gezondheids- en milieuzorgen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en relevant, maar mist meetbare en tijdgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke consequenties of handhavingsmechanismen beschreven voor het niet-naleven van de oproep.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op communicatie met landbouworganisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, aangezien de motie zich richt op het verminderen van schadelijke stoffen in het milieu en het bevorderen van een gezondere leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Eventuele kosten kunnen voortkomen uit communicatie- en implementatie-inspanningen, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Glyfosaat Schadelijk Agrariërs Bloembollentelers LTO Noord KAVB Onkruidverdelger Kanker Parkinson Milieu-impactVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie van de PvdA Heiloo betreft het gebruik van glyfosaat door agrarische ondernemers in de gemeente. De motie is gebaseerd op zorgen over de veiligheid en milieu-impact van glyfosaat, een veelgebruikt onkruidbestrijdingsmiddel. De motie roept op tot heroverweging van het gebruik van glyfosaat, ondanks recente herbeoordelingen door Europese instanties die het middel als veilig beschouwen. De brief van LTO Noord en KAVB benadrukt dat de informatie in de motie onjuist kan zijn en biedt een uitgebreide context over de herbeoordeling en veiligheid van glyfosaat.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie lijkt niet volledig, aangezien de informatie die erin wordt gepresenteerd mogelijk onjuist is en niet alle relevante wetenschappelijke bevindingen en beoordelingen omvat.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet de motie beoordelen, rekening houdend met de verstrekte informatie over glyfosaat, en beslissen of er actie moet worden ondernomen met betrekking tot het gebruik ervan in de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de motie van de PvdA, die mogelijk voorzorgsmaatregelen tegen glyfosaat voorstelt, of het vertrouwen op de huidige wetenschappelijke en regelgevende beoordelingen die het gebruik van glyfosaat toestaan.
SMART en Inconsistenties:
De motie lijkt niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, omdat het niet duidelijk is welke specifieke acties worden voorgesteld en op welke termijn. Er zijn inconsistenties in de informatie over de risico's van glyfosaat.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en actie ondernemen tegen het gebruik van glyfosaat, of dat ze de huidige wetenschappelijke en regelgevende beoordelingen volgen.
Participatie:
De motie en de brief bieden geen duidelijke informatie over participatie van belanghebbenden, behalve de uitnodiging voor een werkbezoek aan agrarische bedrijven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie betrekking heeft op milieu-impact en de veiligheid van gewasbeschermingsmiddelen.
Financiële Gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele beperkingen op het gebruik van glyfosaat kunnen echter financiële implicaties hebben voor agrarische ondernemers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Glyfosaat LTO Nederland Herbeoordeling Carcinogeniteit Ramazzini-studie Gewasbeschermingsmiddelen Veiligheid Toelatingsbeleid Parkinson RisicobeoordelingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Geen glyfosaat in Heiloo, ook niet op onze landbouwgronden
Samenvatting: De motie, ingediend door de PvdA Heiloo, roept het college van B&W op om het bestuur van LTO, LTO Noord afdeling Kennemerland, en de KAVB te informeren dat het gebruik van glyfosaat in Heiloo ongewenst is. De motie vraagt deze besturen hun leden in Heiloo aan te schrijven met het verzoek te stoppen met het gebruik van glyfosaat. Dit sluit aan bij eerdere moties om Heiloo chemievrij te maken. Ondanks dat het Ctgb glyfosaat niet als kankerverwekkend classificeert, blijft het college bij haar standpunt om het gebruik ervan te ontmoedigen vanwege tegenstrijdige onderzoeksresultaten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context en sluit aan bij eerdere moties. Het bevat echter geen concrete actieplannen of tijdlijnen voor de uitvoering van de motie.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te besluiten of deze wordt aangenomen. De raad moet ook overwegen hoe de motie past binnen het bredere beleid van de gemeente.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij het voorzorgsprincipe willen hanteren ondanks de huidige classificatie van glyfosaat door het Ctgb. Ze moeten ook beslissen of ze de landbouwsector willen aanspreken op het gebruik van glyfosaat, wat mogelijk economische en sociale implicaties kan hebben.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete uitvoeringsdetails.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college opdracht geven om de genoemde besturen aan te schrijven.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de communicatie met landbouworganisaties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie gericht is op het verminderen van chemische middelen in de landbouw, wat kan bijdragen aan een gezondere leefomgeving.
Financiële gevolgen
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele kosten zouden kunnen voortkomen uit communicatie- en implementatieactiviteiten, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Glyfosaat Landbouwgronden LTO Noord KAVB Onkruidbestrijding Chemievrij Ctgb Kankeronderzoek EFSA ECHAVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Antoine Tromp - Wethouder
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Peter Soonius - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Peter Soonius - D66
Annemarieke Nierop - PvdA
Arjen Vroegop - VVD
Onbekende spreker
Arjen Vroegop - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Marc Klamer - Heiloo-2000
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Annemarieke Nierop - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Rob Opdam - Wethouder
Hessel Hiemstra - CDA
Onbekende spreker
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
René van Splunteren - VVD
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Marc Klamer - Heiloo-2000
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Greet Burkels - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Sybren van Dokkum - D66
Edith de Jong - Gemeentebelangen Heiloo
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Hessel Hiemstra - CDA
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Onbekende spreker
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
Voorzitter - Mascha ten Bruggencate
02:48:49 - 02:53:22 - 02:53:52 - 02:53:55 - 02:55:33 - 02:56:35 - 02:56:51 - 02:57:10 - 02:57:56 - 02:58:25 - 02:58:38 - 03:00:20 - 03:01:15 - 03:01:37 - 03:01:54 - 03:02:36 - 03:04:59 - 03:05:23 - 03:05:30 - 03:07:33 - 03:10:03 - 03:10:16 - 03:10:30 - 03:11:54 - 03:12:13 - 03:13:35 - 03:14:07 - 03:15:43 - 03:17:01 - 03:17:22 - 03:17:36 - 03:17:59 - 03:18:20 - 03:18:23